Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 17:04

Jag kommer lägga min order på apple.com så fort den finns tillgänglig!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-04-09 23:26

Hur blir det med priserna då?

Kommer den gamla versionen säljas billigare från dom affärer i stan som har dom på lager? Eller kommer dom även sänkas i pris på hemsidan, eller tas dom bort helt på sidan och ersätts med den nya?? Blir den dyrare än föregångarna måntro?

Funderar på att byta ut min Macbook (white) till en MBP, men det lät intressant med en ny och uppdaterad MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-10 10:17
Ursprungligen av broel:

Hur blir det med priserna då?

Kommer den gamla versionen säljas billigare från dom affärer i stan som har dom på lager? Eller kommer dom även sänkas i pris på hemsidan, eller tas dom bort helt på sidan och ersätts med den nya?? Blir den dyrare än föregångarna måntro?

Funderar på att byta ut min Macbook (white) till en MBP, men det lät intressant med en ny och uppdaterad MBP.

Priserna har diskuterats tidigare. När nya MBP kommer ersätter de alla gamla MBP och man kommer inte att kunna köpa mer från Apple Store, förutom som refurbished. Andra återförsäljare kommer säkert att ha några gamla mbp på lager men priset kommer inte att gå ner.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-10 16:29
Ursprungligen av Robo-X:

Andra återförsäljare kommer säkert att ha några gamla mbp på lager men priset kommer inte att gå ner.

Apple kör med prisfall, vilket innebär att ÅF får mellanskillnaden för de lägre försäljningsvärdet på utgående modeller man ännu inte sålt när nya kommer. Priserna på eventuella kvarvarande gamla modeller går därför alltid ned, och är man inte i behov av nyaste bästa kan det vara bra chans till klipp på förra generationens burkar.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-11 02:24

Mer rykten: Rumor: New Macbook SKUs indicate notebook update this week

Börjar kännas som att denna kommande Tisdag är en trolig uppdateringsdag nu när iPad är släppt, 10.6.3 har fått fotfäste. Hoppas iaf, vore roligt

Det är precis sådana sista-minuten-rykten som jag saknat tidigare. Mina damer och herrar, ta fram era plånböcker, för på tisdag smäller det!

(Tror jag )

Ursprungligen av Drakfot:

Mer rykten: Rumor: New Macbook SKUs indicate notebook update this week

Börjar kännas som att denna kommande Tisdag är en trolig uppdateringsdag nu när iPad är släppt, 10.6.3 har fått fotfäste. Hoppas iaf, vore roligt

NEEEEEEEEEEEEEJ!!!
Stämmer detta rykte blir jag minst sagt lite förbannad då det innebär att de bara uppdaterar 15 & 17":arna!

Hur kan de skita i att uppdatera den nästan 1år gamla 13":aren? Jag kommer inte köpa en gammal modell...
Vet att problemet ligger i processor-grafik trasslet med Intel & Nvidia, men det får de ju ta och lösa! Att inte uppdatera en dator på ett år känns inte ok.

Såg fram emot tisdag men känner mig nu ledsen...

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 10:57
Ursprungligen av Archangel:

NEEEEEEEEEEEEEJ!!!
Stämmer detta rykte blir jag minst sagt lite förbannad då det innebär att de bara uppdaterar 15 & 17":arna!

Hur kan de skita i att uppdatera den nästan 1år gamla 13":aren? Jag kommer inte köpa en gammal modell...
Vet att problemet ligger i processor-grafik trasslet med Intel & Nvidia, men det får de ju ta och lösa! Att inte uppdatera en dator på ett år känns inte ok.

Såg fram emot tisdag men känner mig nu ledsen...

Verkar det inte lite konstigt att man skulle släppa tre modeller av 15", inge ny 13" och bara en 17" (vilket blir slutsatsen om vi utgår ifrån att de fyra modellerna på microcenter är vad som kommer presenteras på tisdag)? Jag är skeptisk.

Ursprungligen av Iphone77:

Verkar det inte lite konstigt att man skulle släppa tre modeller av 15", inge ny 13" och bara en 17" (vilket blir slutsatsen om vi utgår ifrån att de fyra modellerna på microcenter är vad som kommer presenteras på tisdag)? Jag är skeptisk.

Tre modeller av 15":aren och en av 17":aren är ju (tyvärr?) precis det de har i dagsläget om man kollar på Apple Store. Så den delen är sorgligt nog rätt trovärdig!

Sen tycker jag som sagt att det är konstigt att de inte hittar en lösning för 13":aren. Förstår problemet men tycker det är väldigt skumt. Jag är i alla fall inte sugen på att köpa 13":aren ifall de inte uppdaterar den. 12k för en ett år "gammal" dator känns inte kul, även om jag tycker att Mac är bäst. Betalar inte vad som helst för OSX...

En mycket, mycket ledsen Roger...

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 11:09
Ursprungligen av Archangel:

Tre modeller av 15":aren och en av 17":aren är ju (tyvärr?) precis det de har i dagsläget om man kollar på Apple Store. Så den delen är sorgligt nog rätt trovärdig!

Sen tycker jag som sagt att det är konstigt att de inte hittar en lösning för 13":aren. Förstår problemet men tycker det är väldigt skumt. Jag är i alla fall inte sugen på att köpa 13":aren ifall de inte uppdaterar den. 12k för en ett år "gammal" dator känns inte kul, även om jag tycker att Mac är bäst. Betalar inte vad som helst för OSX...

En mycket, mycket ledsen Roger...

Jag skulle spara tårarna till tisdag iaf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-11 11:10
Ursprungligen av Archangel:

NEEEEEEEEEEEEEJ!!!
Stämmer detta rykte blir jag minst sagt lite förbannad då det innebär att de bara uppdaterar 15 & 17":arna!

Hur kan de skita i att uppdatera den nästan 1år gamla 13":aren? Jag kommer inte köpa en gammal modell...
Vet att problemet ligger i processor-grafik trasslet med Intel & Nvidia, men det får de ju ta och lösa! Att inte uppdatera en dator på ett år känns inte ok.

Såg fram emot tisdag men känner mig nu ledsen...

Jag hänger inte alls med här. Läste länken, förstod en del Men vad var det i den som påstod att det bara skulle vara 15" och 17" som uppdateras?

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 12:17
Ursprungligen av Kajan:

Jag hänger inte alls med här. Läste länken, förstod en del Men vad var det i den som påstod att det bara skulle vara 15" och 17" som uppdateras?

Priserna + modellnumren (ett av numren avviker och har det högsta priset).

varför tror folk att apple inte uppdaterar alla sina macbook pros för? bara för en sida som inte har något med apple att göra inte har "alla nya" modellerna på sin sida betyder ju det inte att de inte kommer.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-11 14:06
Ursprungligen av Ollebro:

varför tror folk att apple inte uppdaterar alla sina macbook pros för? bara för en sida som inte har något med apple att göra inte har "alla nya" modellerna på sin sida betyder ju det inte att de inte kommer.

Det spekuleras i att någon av modellerna är MBA osv.. om det kommer nya modeller på tisdag så får vi se vad stämmer Jag är sugen på en 13" och känner ingen oro för att det inte kommer en ny modell.

Den anledningen till att jag känner oro är inte bara modellnumren utan även det faktum att Apple inte kan köra Nvidia grafik med nya processorerna. Så är ju rätt mycket tveksamheter runt hur de skulle kunna göra med nya 13":are. De lär ju inte vilja gå tillbaka till Intels onboard-grafik när de just gått ifrån den för att den presterade sämre.

Så jag skulle tyvärr inte bli förvånad om de inte uppdaterar MBP 13" och MBA på tisdag. Jag hoppas dock innerligt på att de gör det då jag ligger i startgroparna för köp!

Ursprungligen av Archangel:

Den anledningen till att jag känner oro är inte bara modellnumren utan även det faktum att Apple inte kan köra Nvidia grafik med nya processorerna. Så är ju rätt mycket tveksamheter runt hur de skulle kunna göra med nya 13":are. De lär ju inte vilja gå tillbaka till Intels onboard-grafik när de just gått ifrån den för att den presterade sämre.

Så jag skulle tyvärr inte bli förvånad om de inte uppdaterar MBP 13" och MBA på tisdag. Jag hoppas dock innerligt på att de gör det då jag ligger i startgroparna för köp!

det går ju aldeles utmärkt för alla andra tillverkare att använda iX processorer och grafikkort från både ati och Nvidia så varför skulle inte apple kunna det med?

Ursprungligen av Ollebro:

det går ju aldeles utmärkt för alla andra tillverkare att använda iX processorer och grafikkort från både ati och Nvidia så varför skulle inte apple kunna det med?

Du kan inte använda onboard-grafik från Nvidia med nya Intel processorerna (i5 & i7 har jag för mig). Intel insåg att de låg efter Nvidia och spärrade då på något sätt arkitekturen. De håller båda två just nu att stämma varandra i USA pga detta.

Citat:

NVIDIA's countersuit was brought in response to a filing by Intel last month in the Delaware court, alleging that the four-year-old chipset license agreement does not extend to Intel's future generation CPUs with "integrated" memory controllers, such as its Nehalem processor.

Så 15":aren och 17":aren kan komma med Intels onboard-grafik med med Nvidias "externa" grafik eftersom de har två grafikkort. Meda 13":aren som bara har onboard-grafik måste gå tillbaka till Intels sunkiga grafik eller gammal processor. Tyvärr...

Ursprungligen av Archangel:

Så 15":aren och 17":aren kan komma med Intels onboard-grafik med med Nvidias "externa" grafik eftersom de har två grafikkort. Meda 13":aren som bara har onboard-grafik måste gå tillbaka till Intels sunkiga grafik eller gammal processor. Tyvärr...

Sony z och andra 13" som oxå är små och tunna som macbook pro med plåt runt om har två grafikkort och kan fås med i7 eller i5,blu-raybrännare,gps,belyst tangentbord, full-HD bildskärm,ssd, lång batteritid etc, vilket gör att apple mer tar ett affärsbeslut än ett tekniskt beslut att inte använda två grafikkort i den minsta bärbara om så vore fallet. Har sony plats med allt så borde väl innovativa apple oxå klara detta.

Senast redigerat 2010-04-11 20:05

Nu pratas det om ett Apple-event onsdagen den 14 april, se den här tråden.

Det är dock på NAB-mässan så frågan om det inte i första hand handlar om mjukvara för video? Skulle det vara ny hårdvara känns Mac Pro mera lämplig. Eller tror ni de tar MacBook Pro vid ett sådant tillfälle?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-12 01:51
Ursprungligen av Adrian B:

Nu pratas det om ett Apple-event onsdagen den 14 april, se den här tråden.

Det är dock på NAB-mässan så frågan om det inte i första hand handlar om mjukvara för video? Skulle det vara ny hårdvara känns Mac Pro mera lämplig. Eller tror ni de tar MacBook Pro vid ett sådant tillfälle?

Kanske skulle vara för att nämna i samband att den "nya" hårdvaran fungerar attans bra för att spela upp video mm och därmed sparar mer energi samt mer data kan skickas då kompression mm har uppdaterats. Dvs hur hårdvaran samspelar med videohantering osv.
Det är nog inte så troligt att det skulle tas samtidigt dock.

  • Medlem
  • 2010-04-12 06:33
Ursprungligen av pepparkaka:

Sony z och andra 13" som oxå är små och tunna som macbook pro med plåt runt om har två grafikkort och kan fås med i7 eller i5,blu-raybrännare,gps,belyst tangentbord, full-HD bildskärm,ssd, lång batteritid etc, vilket gör att apple mer tar ett affärsbeslut än ett tekniskt beslut att inte använda två grafikkort i den minsta bärbara om så vore fallet. Har sony plats med allt så borde väl innovativa apple oxå klara detta.

Sony z med windows då?...

Ursprungligen av pepparkaka:

Sony z och andra 13" som oxå är små och tunna som macbook pro med plåt runt om har två grafikkort och kan fås med i7 eller i5,blu-raybrännare,gps,belyst tangentbord, full-HD bildskärm,ssd, lång batteritid etc, vilket gör att apple mer tar ett affärsbeslut än ett tekniskt beslut att inte använda två grafikkort i den minsta bärbara om så vore fallet. Har sony plats med allt så borde väl innovativa apple oxå klara detta.

Absolut, det går nog definitivt att göra fysiskt. Men det var inte det jag sa, utan det jag sa var att MBP 13" kan inte köra onboard-grafik från Nvidia. Och (tyvärr?) verkar Apple vilja köra två grafikkort bara på 15" och 17":arna, vilket i så fall gör det svårt att uppdatera 13":aren med i5 eller i7.

Visst skulle de i 13":aren kunna klämma in två grafikkort, precis som de skulle kunna klämma i en BlueRay-brännare i alla MBP. Frågan är hur troligt det är?...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-04-11 15:36

Å, mycket spännande det här. Nya MBP 15" och jag slänger gladeligen upp plånkan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-11 15:39

Uppgraderar dom inte 13" vet ja f-n inte vad jag gör, den är ju anledningen att jag väntat. Skulle ju kunna öppna plånboken lite vidare för en 13", men det är ju frågan om att det ska vara en maskin som vi ska ha med oss när vi reser, sitter i soffan osv, frågan är ju om inte en 15" blir för stor då.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-11 17:00

Allvarligt, jag tror ni drar lite väl stora växlar på vad en väldigt liten elektronikkedja råkar ha i sitt ordersystem. 13-tummaren är Apples storsäljare, jag tror inte dom är korkade nog att dumpa den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-11 17:35

Det vore extremt osannolikt att apple inte skulle uppdatera hela mbp-serien samtidigt. Mig veterligen har det aldrig tidigare hänt och jag känner mig helt säker på att även 13" kommer med ny processor. Apple verkar som framgår tidigare i tråden ha slutat producera samtliga mbp-modeller denna vecka, vilket i kombination med rykten och den lägliga tajmingen (nya processorer finns till hands och den aktuella generationen börjar bli ålderstigen) gör att jag är fullkomligt övertygad om att glada nyheter är att vänta, även för oss som vill ha 13"!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 18:37
Ursprungligen av Jånte:

Det vore extremt osannolikt att apple inte skulle uppdatera hela mbp-serien samtidigt. Mig veterligen har det aldrig tidigare hänt...

Vet inget annat exempel men när MBP blev unibody uppdaterades 17"aren någon månad efter de övriga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 18:30

Var nära att trycka på köpknappen redan förra veckan på en MBP 13" med ssd men nu hejdade jag mig verkligen. Är nog första gången jag inte bara köper. Väntar med spänning tills på tisdag.

Spontant känns det osannolikt att inte 13 tum skulle få sig en uppdatering nu, den har ju väntat lika länge. Men som sodemus tar upp så har det ju faktiskt hänt förut att vissa modeller inte uppdaterats samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 06:56

Ganska så irrelevant vad det är för operativsystem datorn kör med va?

Bevaka tråden