Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 18:17

Haha, exakt! Men vad är det som skulle vara en sådan dold storhet i Konsum då? Det var ju just det som var poängen!

Edit: jag är hemskt ledsen att jag har en sån dragning till off-topics. NBK har uppenbarligen helt rätt!

Vill veta vad det blir för grafikkort, kan inte bli intel kort. Steve vill också använda macbook PRO och han vill inte ha intel skräp grafik. Eller?

Ursprungligen av Ollebro:

Vill veta vad det blir för grafikkort, kan inte bli intel kort. Steve vill också använda macbook PRO och han vill inte ha intel skräp grafik. Eller?

15" och 17" Unibody Pro har två GPU (en inbyggd i Nivida styrchipet och en separat Nvidia GPU).

I värsta fall kan det bli intel GPU på den inbygga varianten och tredje part på den andra GPU (t.ex. Nvidia eller ATI). Det är det vad jag tror blir i kommande Mac Book Pro.

Nvidia har inte fått tillstånd (licens) av Intel att tillverka styrchip för Nehalem modeller, och Apple vill använda på Nehalem mobila CPU.

Ursprungligen av The Real Viking:

15" och 17" Unibody Pro har två GPU (en inbyggd i Nivida styrchipet och en separat Nvidia GPU).

I värsta fall kan det bli intel GPU på den inbygga varianten och tredje part på den andra GPU (t.ex. Nvidia eller ATI). Det är det vad jag tror blir i kommande Mac Book Pro.

Nvidia har inte fått tillstånd (licens) av Intel att tillverka styrchip för Nehalem modeller, och Apple vill använda på Nehalem mobila CPU.

Då kan man undra om alla datorerna kommer ha två kort för vad jag läst är Intels nya grafikkort sämre än de 9400 som sitter i alla macbooks nu. Intels kort skulle heller inte à stöd för OpenCL vad jag förstår...

Senast redigerat 2010-02-19 13:36
Ursprungligen av Ollebro:

Då kan man undra om alla datorerna kommer ha två kort för vad jag läst är Ingela nya grafikkort sämre än de 9400 som sitter i alla macbooks nu. Intels kort skulle heller inte à stöd för OpenCL vad jag förstår...

Vad även förstått är att Intels nya är snabbare än tidigare intel GPU, men har ingen chans mot Nvidias inbyggda 9400.

Intel borde först få fram en GPU som motsvarar Nvidias inbyggda GPU innan de monterar deras GPU med CPU. Tror att Intel har fått lite hjärnsläpp…

Ursprungligen av The Real Viking:

Vad även förstått är att Intels nya är snabbare än tidigare intel GPU, men har ingen chans mot Nvidias inbyggda 9400.

Intel borde först få fram en GPU som motsvarar Nvidias inbyggda GPU innan de monterar deras GPU med CPU. Tror att Intel har fått lite hjärnsläpp…

Nej det tror inte jag de har eftersom man genom att integrera funktionen i processorn både sänker effektförbrukningen och snuvar nVidia på pengar.

Här är en artikel från AppleInsider angående just grafiken i kommande MacBook Pros.

AppleInsider | Apple plans dual graphics enhancements on future MacBook Pros

Ursprungligen av Capeman:

Här är en artikel från AppleInsider angående just grafiken i kommande MacBook Pros.

Det där lät ju helt fruktanvärt intressant! Precis vad jag hoppades skulle komma! Hoppas det dyker upp i Macarna som släpps på tisdag.

Ja, jag hoppas på tisdag. Precis som jag hoppades på i tisdags och tisdagen innan det

Ursprungligen av staed:

Det där lät ju helt fruktanvärt intressant! Precis vad jag hoppades skulle komma! Hoppas det dyker upp i Macarna som släpps på tisdag.

Fast man kan också se den där artikeln som en oroväckande förklaring till att nya MBP dröjer, det vill säga att det är grafikfrågan som bromsar. Apple har enligt rykten, som tidigare tagits upp i tråden, inte velat använda Intels integrerade lösning samtidigt som Intel och Nvidia är på kollisionskurs.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast man kan också se den där artikeln som en oroväckande förklaring till att nya MBP dröjer, det vill säga att det är grafikfrågan som bromsar. Apple har enligt rykten, som tidigare tagits upp i tråden, inte velat använda Intels integrerade lösning samtidigt som Intel och Nvidia är på kollisionskurs.

Även om nVidia o intel är på kollisionskurs så hindrar inte det att Asus redan släppt laptops med Optimustekniken..iCore3 + nVidia Optimus:

Newegg.com - ASUS N71JV-X1 NoteBook Intel Core i3 350M(2.26GHz) 17.3" 4GB Memory DDR3 1066 500GB HDD 7200rpm DVD Super Multi NVIDIA GeForce GT 325M with NVIDIA Optimus Technology - Laptops / Notebooks

Helt ok prestanda för $899.00

Windows 7 Home Premium 64-bit
Intel Core i3 350M(2.26GHz)
Screen 17.3"
4GB DDR3
500GB
DVD Super Multi
NVIDIA GeForce GT 325M with NVIDIA Optimus Technology
1G DDR3 VRAM
1 x VGA, 1 x HDMI

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-02-21 02:10

Det spelar faktiskt ingen roll vilket grafikkort som sitter i, min fru har sagt att det kommer en ny Macbook pro på tisdag och då blir det till att handla en till mig;-)

Ursprungligen av ntg:

min fru har sagt att det kommer en ny Macbook pro på tisdag

Skönt att veta, då borde vi kunna låsa den här tråden nu.

Ursprungligen av johan_fbg:

Skönt att veta, då borde vi kunna låsa den här tråden nu.

Nej! Har hon fel skall vi kasta äpplen på henne! Så tills dess måste tråden hållas öppen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-21 22:09

Veckorna går rätt snabbt ändå.. snart tisdag igen!

jag har hört ett rykte att de nya mbp kommer nu på tisdag!!!

håll i hatten! haha

Ursprungligen av Macce65:

Även om nVidia o intel är på kollisionskurs så hindrar inte det att Asus redan släppt laptops med Optimustekniken..iCore3 + nVidia Optimus:

Det verkar ju lovande. Och imorgon är det tisdag igen...

Jo, det är förstås sant, men jag valde att vara optimistisk. Tänkte prova på hur det kändes bara, men jag tror det gått över och jag håller sakta på att övergå till mitt vanliga cyniska jag.

Vi får väl se vad som händer, men jag tror att det är dåligt för Apple att vänta för länge med att släppa burkar med de nya processorerna; de börjar ju vara old news snart...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-20 18:30

Jag hoppas att MacBook Pro kommer med Flash processor. Kanske under våren ? Det vore bra fördel mot konkurrenser ! Men jag har inte sett några nyheter från Intel eller AMD...kanske troligen inte blir av. Apple är beroende av vad de kommer ut med sina processorer. Bara hålla tummarna...

I dag är det så att Flash kräver en hel del av CPU och batteri. Det vet man om det idag.
Därför dyker upp exempel ClickToFlash som förlänger batteridrift och läsa in hemsidorna snabbare. Jag använder ClickToFlash alltid fast jag har nätaggregat inkopplad, Safari bli snabbare och roligare.
Reklam är inte kul, det segar ner upplevelse av att surfar runt olika hemsidorna.

Det går att skapa en speciellt CPU för just Flash tror jag, det blir effektivare.

En gång i tiden var det CPU ensam jobbade all datatrafik för intern och för grafik (för bildskärmen) då.
Nu i dag delar man upp processor för varje arbetsuppgifter, det så kallas CPU och GPU.
Men Flash kräver av CPU mycket. Det påverkar ju batteridrift av bärbara dator. Om man skapade en FPU (FlashProcessingUnit), jag hittar på namn, bör det leda till bättre effektivitet.
Jag ser in i framtiden att FPU kan bli en verklighet en dag... Ja, jag spekulerar...:)

Senast redigerat 2010-02-20 18:42
Ursprungligen av REP:

Det går att skapa en speciellt CPU för just Flash tror jag, det blir effektivare.

Varför skapa en speciell processor för det ändamålen när html5 gör samma sak med mycket mindre resurser?

Det är skillnad på h.264 och Flash. I Flash skulle Flash via CPU göra jobbet. I Html5 flyttar över h.264 strömmen till GPU.

En dedikerad processor för flash tror jag inte på.

Dessutom är h.264 standard och html5 är på väg att bli standard. Flash är proprietärt.

  • Medlem
  • 2010-02-20 21:50

Förbjud flash!

I Windows 7 64 fungerar Flash utan problem. Jag kör en Avatar HD trailer i 720p på Youtube med, i snitt, 3 - 8% CPU-utnyttjande på en AMD Penom II 720 (3 kärnor) och ATI HD3200 grafik. (integrerad)
Det verkar bara vara Apple OS som har problem med flash. T o m dagens nVida ION har HD-accelererade Flashdrivare för Windows.
OS X klarar ju inte BluRay heller - Bag of hurt (OS X klarar inte kraven på HDCP copy protection i BluRay) Det måste vara nåt grundläggande fel med bl a grafiken i OS X eftersom Steve Jobs gör utfall mot Adobe och Sony istället för att lösa problemen i OS X grafik-hantering.

Asus har redan släppt läckra notebooks med Optimus-tekniken MED Flash acceleration för Windows 7 64!:

Optimus Technology

NVIDIA DRIVERS 189.07

CS4 acceleration i Win 7 64

Senast redigerat 2010-02-21 02:39
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-21 01:27
Ursprungligen av Macce65:

I Windows 7 64 fungerar Flash utan problem. Jag kör en Avatar HD trailer i 720p på Youtube med, i snitt, 5-10% CPU-utnyttjande på en AMD Penom II 720 (3 kärnor) och ATI HD3200 grafik. (integrerad)
Det verkar bara vara Apple OS som har problem med flash. T o m dagens nVida ION har HD-accelererade Flashdrivare för Windows.
OS X klarar ju inte BluRay heller - Bag of hurt (OS X klarar inte kraven på kryptering av BluRay) Det måste vara nåt grundläggande fel med bl a grafiken i OS X eftersom Steve Jobs gör utfall mot Adobe istället för att lösa problemen.

Det är inkompetens utav Adobe att programmera en fungerande Flash plugin för Macen. Förmodligen hade de ingen anledning till att göra det pga att marknadsandelen är så liten och den fungerar ju men är väldigt långsamt. Och det har varit så sen slutet på 90 talet. Gruber skrev idag en bra beskrivning. Om det är nu så att Flash inte får tillgång till hårdvaran för att spela upp h.264 filmer förklarar det fortfarande inte varför Flash är så långsam för att spela upp normala Flash filmer utan h.264. Och varför fungerar VLC så mycket bättre utan att använda hårdvaran för att dekodera h.264 filmer?

Men varför ska en plug in ha tillgång till hårdvaran?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är inkompetens utav Adobe att programmera en fungerande Flash plugin för Macen. Förmodligen hade de ingen anledning till att göra det pga att marknadsandelen är så liten och den fungerar ju men är väldigt långsamt.
//Rob

Adobe är inte inkompetenta när det gäller Flash för Linux, heller.. eller för Android.

Om det handlade om marknadsandel så skulle Adobe väl inte ta fram en fungerande lösning för Linux och Android?

NVIDIA Tegra-powered tablet demo - Adobe Developer Connection

Senast redigerat 2010-02-21 02:10
Ursprungligen av Macce65:

(OS X klarar inte kraven på HDCP copy protection i BluRay)

Mac OS X klarar HDCP utmärkt.

Problemet med BluRay är isåfall att avkodaren måste ligga i kärnan vilket Apple varken kan eller vill. Då kärnan är opensourced går det inte att lägga dit avkodaren, för då måste också den vara open sourced. Sen vill ju Apple ha så mycket utanför kärnan istället för att öka stabiliteten i OS, vilket de har lyckats väl med.

Jag tror att Apple vill ha BluRay avkodaren utanför kärnan, och kommer då i konflikt med Sony.

En kompis till mig sa att Windows inte har BluRay avkodaren i kärnan heller, vilket jag har svårt att tro på. Kan någon med insyn till Windows Vista/Windows 7 källkod verifiera detta?

Ursprungligen av The Real Viking:

Mac OS X klarar HDCP utmärkt.

Problemet med BluRay är isåfall att avkodaren måste ligga i kärnan vilket Apple varken kan eller vill. Då kärnan är opensourced går det inte att lägga dit avkodaren, för då måste också den vara open sourced. Sen vill ju Apple ha så mycket utanför kärnan istället för att öka stabiliteten i OS, vilket de har lyckats väl med.

Jag tror att Apple vill ha BluRay avkodaren utanför kärnan, och kommer då i konflikt med Sony.

En kompis till mig sa att Windows inte har BluRay avkodaren i kärnan heller, vilket jag har svårt att tro på. Kan någon med insyn till Windows Vista/Windows 7 källkod verifiera detta?

Du har nog rätt om OS X och Open Source kärnan + problem med avkodaren. Linux har ju samma problem - det finns ju bara Blu Ray avkodare för Windows.
Jag har inte "insyn till Windows Vista/Windows 7 källkod". Däremot har jag Power DVD 9 Ultra och vet att den fungerar väldigt bra och helt stabilt i min Win 7 -64 . Den fungerar t o m integrerat i Windows Media Center (som stöder 4 TV-kort, inspelning mm) och kan manövreras med fjärrkontrollen.

Nu kan man t o m mounta ISO inifrån Media Center med hjälp av en plugin från: Mikinho | Mount Image

BluRay-avkodningen fungerar perfekt, stabilt och dessutom får jag hårdvaruacclererad HD-avkodning med hjälp av grafikkortet (ATI). Det verkar osannolikt att Power DVD 9 tillåts förändra kärnan i Windows 7, det måste vara löst på ett smartare sätt.

Senast redigerat 2010-02-21 11:37
Ursprungligen av Macce65:

BluRay-avkodningen fungerar perfekt, stabilt och dessutom får jag hårdvaruacclererad HD-avkodning med hjälp av grafikkortet (ATI). Det verkar osannolikt att Power DVD 9 tillåts förändra kärnan i Windows 7, det måste vara löst på ett smartare sätt.

Om det är sant att min kompis har rätt att Bluray avkodaren är utanför Windows 7 kärna, varför kan inte Apple få göra samma sak? -- Det är därför jag inte helt tror på min kompis.

Power DVD 9 anropar troligen ett API i Windows som skickar strömmen till Bluray avkodaren och sedan vidare till skärmen via HDCP.

Då windows kärna är stängd är det få som vet var koden till blueray avkodaren ligger. De som har full insyn i WIndows 7 kod (särskilda partners, eller MS utvecklare) kan se var avkodaren ligger.

Optimus tekniken låter intressant. Då kanse de stoppar två kort i alla PRO datorer, bara att 15 och 17 får fläskigare kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 06:56

Jag funderar på att offra mig för alla. Om jag beställer en macbook pro idag så kommer den nya komma direkt när jag har fått min.

Ursprungligen av pgjores:

Jag funderar på att offra mig för alla. Om jag beställer en macbook pro idag så kommer den nya komma direkt när jag har fått min.

Hehe, Kamikaze...

Bevaka tråden