Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Lizardman:

WORD!

För mig som jobbar mycket med video skulle det vara guld värt att kunna köra SSD + 7200 HD med Applecare. e-sata har väl precis som blu-ray aldrig fallit Apple i smaken så jag hoppas verkligen på USB3 då FW800 är lite väl långsamt. DVD känns helt onödigt! Blu-ray är enklare att köra externt.

Fast jag skulle knappast tro att USB3 blir snabbare än FW800 i praktiken. I så fall vore en snabbare FW-standard att föredra. Kommer väl till hösten om Apple släpper sin universalkontakt. Eller då kanske det blir SATA i den.

Ursprungligen av ninjamac:

Fast jag skulle knappast tro att USB3 blir snabbare än FW800 i praktiken. I så fall vore en snabbare FW-standard att föredra. Kommer väl till hösten om Apple släpper sin universalkontakt. Eller då kanske det blir SATA i den.

Allt tyder ju på att USB3 blir snabbare än FW800. En snabbare FW-standard kommer knappast då ingen egentligen behöver detta. Apple har inte lyckat få andra att använda sig av FW800. FW400 slog igenom som branschstandard för överföring av DV från DV-kameror. Minneskort håller nu på bli standard inom video. Denna överföring behöver inte jämn överföringshastighet. USB2 fungerar tillräckligt bra. Detta gör att FW kommer att bli överflödigt. Personligen har jag dock alltid gillat FW då överföringen ej belastar processorn..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 18:48
Ursprungligen av Adrian B:

Här är min önskelista på hur en ny MacBook Pro skulle förbättras över dagens modell.

Högre upplösning vore underbart. Har man suttit på en MBP 17" 1920 x 1200 så gråter man när man går ner till 15" med 1440 x 900. Någonstans i mitten som du skriver verkar perfekt.

Att dumpa DVD är lite för tidigt enligt mig. Börja med att göra en 15" modell utan DVD och med just mer batteri och HD plats.

Jag skulle vilja ha en till USB-kontakt i både 15" och 17".

jag vill ha en mugghållare i min och en ficklampa

Ursprungligen av Unbalanced:

jag vill ha en mugghållare i min och en ficklampa

Menar du en cd/dvd släde (som ofta kallas mugghållare, enligt data supporten, av okunniga människor) eller en äkta mugghållare?
Skärmen är väl din ficklampa?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-23 11:04

Tror någon i denna tråd, på allvar på att vi får en ny MBP idag? O:-)
Jag frågar inte för att retas MEN har läst hela tråden och den är rätt tröttsam. Vi har ju ingen aning. Jag förstår att ni hoppas. Det gör jag med. Sitter på en PB 12" 1,5Ghz med 1,25RAM med integrerat grafikkort och hoppas förtvivlat, men varför just idag? Det finns väl tyvärr inget som tyder på det mer än att det är tisdag och produktcykeln är minst sagt mogen för uppgradering ... Håller tummarna för att ni har rätt men har tappat gnistan och tron på att det blir någon riktigt revolutionerande förbättring. Inte minst efter iPad. Men men ...

Gällande förhoppningar är listan på högre upplösning, extern superdrive, mer batterier/hdd + snabbare gränssnitt (USB3 eller vad den nya grejen nu kallades).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-23 11:15
Ursprungligen av Ricard:

Tror någon i denna tråd, på allvar på att vi får en ny MBP idag? O:-)
Jag frågar inte för att retas MEN har läst hela tråden och den är rätt tröttsam. Vi har ju ingen aning. Jag förstår att ni hoppas. Det gör jag med. Sitter på en PB 12" 1,5Ghz med 1,25RAM med integrerat grafikkort och hoppas förtvivlat, men varför just idag? Det finns väl tyvärr inget som tyder på det mer än att det är tisdag och produktcykeln är minst sagt mogen för uppgradering ... Håller tummarna för att ni har rätt men har tappat gnistan och tron på att det blir någon riktigt revolutionerande förbättring. Inte minst efter iPad. Men men ...

Gällande förhoppningar är listan på högre upplösning, extern superdrive, mer batterier/hdd + snabbare gränssnitt (USB3 eller vad den nya grejen nu kallades).

Tro och hopp är allt vi har Den som lever får se..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-23 11:54
Ursprungligen av Hallon:

Tro och hopp är allt vi har Den som lever får se..

Om vi skall fortsätta i Hallons anda och travistera den Heliga Skrift så är det väl så att störst av allt är kärleken, kärleken till Steve Jobbs - fritt tolkat från Paulus brev till de kristna i Korinth. Denna text kan också tillämpas i detta ämne - döm själva i texten hämtad från 1Kor.13:11-13:

När jag var barn talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

De fetmarkerade texterna handlar självklart om vilka uppgraderingar den nya MBPn kommer ha. (och ja, jag é religionsvetare ...) Med detta sagt hoppas jag det kommer något revolutionerande idag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-23 11:58
Ursprungligen av Ricard:

Tror någon i denna tråd, på allvar på att vi får en ny MBP idag? O:-)
Jag frågar inte för att retas MEN har läst hela tråden och den är rätt tröttsam. Vi har ju ingen aning. Jag förstår att ni hoppas. Det gör jag med. Sitter på en PB 12" 1,5Ghz med 1,25RAM med integrerat grafikkort och hoppas förtvivlat, men varför just idag? Det finns väl tyvärr inget som tyder på det mer än att det är tisdag och produktcykeln är minst sagt mogen för uppgradering ... Håller tummarna för att ni har rätt men har tappat gnistan och tron på att det blir någon riktigt revolutionerande förbättring. Inte minst efter iPad. Men men ...

Det börjar bli ont om MBP hos ganska många återförsäljare, i synnerhet vissa 15"-modeller. Det brukar vara ett gott tecken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-23 12:03
Ursprungligen av rk:

Det börjar bli ont om MBP hos ganska många återförsäljare, i synnerhet vissa 15"-modeller. Det brukar vara ett gott tecken.

Behöver inte betyda så mycket. Återförsäljare håller ju själva koll på när de förväntas uppdateringar och göra sina inköp därefter. Tror inte det är så vanligt att återförsäljare får veta något om uppgraderingar i förväg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-23 12:25
Ursprungligen av Jånte:

Behöver inte betyda så mycket. Återförsäljare håller ju själva koll på när de förväntas uppdateringar och göra sina inköp därefter. Tror inte det är så vanligt att återförsäljare får veta något om uppgraderingar i förväg.

Nej, de får nog inte veta något i förväg utan det handlade om att leveranser av vissa modeller var försenade.

Jag är ledsen för bristande källor då jag inte kan hitta länken. Jag vill minnas att länken (till något amerikanskt forum) var postad i den här tråden men jag gick tillbaka typ 8 sidor utan att hitta den (den kan alltså vara publicerad någon annanstans). Vad det dock stod i korthet var att europeiska återförsäljare började få svårt att få hem vissa modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 12:39

BestBuy tror jag det var som hade kategoriserat vissa MBP som "Dead".

I ett land av blinda är den enögde kung...eller nåt i den stilen ;). Den här artikeln ligger på AppleInsider fn: AppleInsider | MacBook Pros in tight supply, new models could broaden gap with MacBooks

  • Medlem
  • 2010-02-24 16:55
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I ett land av blinda är den enögde kung...eller nåt i den stilen ;). Den här artikeln ligger på AppleInsider fn: AppleInsider | MacBook Pros in tight supply, new models could broaden gap with MacBooks

"We believe new Mac models could ship in the March quarter, or at the latest the June quarter. It is not clear to us whether AAPL will introduce these new Macs through special event or 'quietly' through a press release." - Wu

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-25 10:03
Ursprungligen av Tarek:

"We believe new Mac models could ship in the March quarter, or at the latest the June quarter. It is not clear to us whether AAPL will introduce these new Macs through special event or 'quietly' through a press release." - Wu

Hur troligt är det att det dröjer ända till juni? Visste jag att det dröjer ända till juni så skulle jag köpa nu. Mars ut kan jag vänta men sen börjar det svida..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-25 11:35
Ursprungligen av Hallon:

Hur troligt är det att det dröjer ända till juni? Visste jag att det dröjer ända till juni så skulle jag köpa nu. Mars ut kan jag vänta men sen börjar det svida..

Jag känner att en analys av Adrian kan här vara avgörande för om jag köper nu eller väntar.. Känn ingen press - och låt inte det här påverka ditt svar

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-25 11:50
Ursprungligen av Hallon:

Jag känner att en analys av Adrian kan här vara avgörande för om jag köper nu eller väntar.. Känn ingen press - och låt inte det här påverka ditt svar

Jag tror bestämt vi fått en guru mitt i bland oss!

Ursprungligen av Hallon:

Jag känner att en analys av Adrian kan här vara avgörande för om jag köper nu eller väntar.. Känn ingen press - och låt inte det här påverka ditt svar

Vi är i ett läge det är högst rimligt och till och med troligt att Apple släppar nya modeller närsomhelst, av flera skäl (tiden som gått sedan förra modellen i förhållande till Apples normala cykler, nya processorer från Intel och en del rykten). Men det är också allt man kan säga i dagsläget. Än så länge saknas något riktigt bra rykte som tvärsäkert kan utlova nästa tisdag.

Tidigare i tråden har jag varit rätt tvärsäker om att Apple till exempel inte skulle lansera MBP under iPad-eventet för det hade inte varit likt Apple. Men när det gäller nya MPB går det inte att säga något tvärsäkert, bara hålla tummarna. Jag tror fortfarande att de kommer nya modeller snart, under mars månad. Men det är bara en gissning, jag skulle inte sätta pengar på det.

Vi vet ju inte om Apple bara försöker tömma lagren av nuvarande modeller (det brukar dom göra ibland enligt rykten) eller om de nya modellerna helt enkelt inte är färdiga ännu av andra skäl (som komponentbrist t.ex.).

Men jag tror inte Apple skulle vänta med att släppa modeller bara för att. De bärbara är Apple storsäljare, så de vill nog ha ut nya modeller efter en viss tid.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-26 10:22
Ursprungligen av Adrian B:

Vi är i ett läge det är högst rimligt och till och med troligt att Apple släppar nya modeller närsomhelst, av flera skäl (tiden som gått sedan förra modellen i förhållande till Apples normala cykler, nya processorer från Intel och en del rykten). Men det är också allt man kan säga i dagsläget. Än så länge saknas något riktigt bra rykte som tvärsäkert kan utlova nästa tisdag.

Tidigare i tråden har jag varit rätt tvärsäker om att Apple till exempel inte skulle lansera MBP under iPad-eventet för det hade inte varit likt Apple. Men när det gäller nya MPB går det inte att säga något tvärsäkert, bara hålla tummarna. Jag tror fortfarande att de kommer nya modeller snart, under mars månad. Men det är bara en gissning, jag skulle inte sätta pengar på det.

Vi vet ju inte om Apple bara försöker tömma lagren av nuvarande modeller (det brukar dom göra ibland enligt rykten) eller om de nya modellerna helt enkelt inte är färdiga ännu av andra skäl (som komponentbrist t.ex.).

Men jag tror inte Apple skulle vänta med att släppa modeller bara för att. De bärbara är Apple storsäljare, så de vill nog ha ut nya modeller efter en viss tid.

Tack för en ny analys
Egentligen stressar man ju upp sig i onödan. Jag har ju fått hyfsat ordning på min gamla MBP nu. Så länge den håller till det jag behöver använda den till så kan jag lika väl vänta. Men det är klart man är gaalet sugen på att få slå till på en ny eftersom man ställt in sig på att köpa.
I nästa vecka väntar en hel del Photoshop-arbete. Vi får se om gamla bettan går med på det..

Det positiva i det här är väl att aldrig för har en sketen tisdag varit så fylld av förväntan och spänning som just nu

Ursprungligen av Hallon:

Det positiva i det här är väl att aldrig för har en sketen tisdag varit så fylld av förväntan och spänning som just nu

Ja precis, ju längre det dröjer desto fler spännande tisdagar får vi!

Det blir som OS, framgångerna och höjdpunkterna vore inte lika mycket värda om de inte fanns motgångar och besvikelser...

Tänk en ny MBP med två 200 GB Mercury Extreme SSD från OWD, då skulle det vattnas i munnen på mig (inte i plånboken dock):

Bare Feats:

Has OWC succeeded in bringing to market a serious, enterprise-class SSD without sacrificing performance? Yes. It's the fastest SSD I've tested to date. Though I have not used it for more than a few days, I am confident it will provide reliable service in the long term. I fully recommend it as an upgrade option for your MacBook, MacBook Pro, or Mac Pro.

As a speed freak, I consider SSDs highly desirable for use as both boot volumes and as scratch disks. If you are like me, you'll want to use them in both your desktop and laptop.

Mac Performance Guide:

As of February 2010, no other solid state drive (SSD) I’ve used comes close to the astonishing speed and robust performance I’m seeing with OWC’s enterprise-class RAID-ready Mercury Extreme SSD offering (in the past year, I reviewed and later purchased two Intel 80GB units and a Crucial 128GB and 256GB).

I wish I could trade in my other SSDs, they are outdated technology now.

Det som är extra intressant med denna disk är att den egentligen är 256 GB men att hela 56 GB är avsatt för felkorrigering och redundans:

Make special note of the enterprise features: 56GB allocated to enterprise-class real-time data redundancy & error correction. That’s a BIG DEAL. This is one drive that won’t crap-out on your after a year or two: it’s allegedly 100X more reliable than enterprise-class hard drives.

Om inget hänt innan kl 2 så skall vi räkna med nästa vecka eller? När brukar applestore vara nere?

Ricard: Håller med, finns inget som direkt pekar på idag. Inga rykten, ingenting. Inte mer än att "det borde vara dags".

Ollebro: Det vet man inte. De kan ju stänga ner Apple Store imorgon. Eller på lördag. Men OFTAST är det på tisdag, och OFTAST runt lunchtid eller strax efter.

  • Medlem
  • 2010-02-23 13:06

Tydligen inte denna tisdag heller Eller?

Ursprungligen av Tarek:

Tydligen inte denna tisdag heller Eller?

För tidigt att säga. Apple Store brukar nog gå ner lite senare, kanske runt kl 14.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För tidigt att säga. Apple Store brukar nog gå ner lite senare, kanske runt kl 14.

Var det inte runt 12:30 den gick ner när Aperture 3 släpptes? Eller minns jag fel...

Ursprungligen av Capeman:

Var det inte runt 12:30 den gick ner när Aperture 3 släpptes? Eller minns jag fel...

Det är möjligt. Jag formulerade mig dåligt. Jag menade snarare att man får nog vänta till efter kl 14 innan man säger att det inte händer något idag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt. Jag formulerade mig dåligt. Jag menade snarare att man får nog vänta till efter kl 14 innan man säger att det inte händer något idag.

Jo jag håller med. Man kan ju inte sätta klockan efter det här med Apple Stores "nedgång". Ibland går den ner på tisdagar, ibland på helgen... Det KAN hända närsomhelst...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-23 13:08

Kanske nästa tisdag?

Hittade min nya startsida på Macrumors forum: Is The Apple Store Down

Bevaka tråden