Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad det är för märke på SSD:erna i de nya modellerna? Är det Intels X25-M G2 eller någon snikmodell av annan sort? Spelar det någon roll att veta? JA!

Oj vad avundsjuk jag är på alla er som redan beställt. Sitter med en snart 3 år gammal MBP men har inte råd med nytt för tillfället. Jag tröstade mig med det som alla Mac-nördar gör då och då, satte ihop en fantasibeställning i Apple Store Värsta 15-tummaren med maxade tillbehör och en 24-tumsskärm, endast 50 papp, någon som vill betala?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad det är för märke på SSD:erna i de nya modellerna? Är det Intels X25-M G2 eller någon snikmodell av annan sort? Spelar det någon roll att veta? JA!

Jag tror Apple av princip aldrig berättar sådant för att kunna ha friheten att byta underleverantör som det passar. Brukar komma fram först när folk börjar plocka isär dom.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-13 15:29

Spelar ingen roll vilken disk man tar, det blir till att slänga in en SSD direkt och sen ta ur DVD:n och sätta en medföljande disk där istället

Nu blir det till att få in lite pengar på VISA-kontot då...

En kort fråga: Även i 15":aren är det väl ok att byta HDD själv utan att voida garantin? Är ju i alla fall så på 13":aren vet jag...
Funtar på billigaste 15":aren och med en större disk som jag stoppar i själv.

Ursprungligen av Archangel:

En kort fråga: Även i 15":aren är det väl ok att byta HDD själv utan att voida garantin? Är ju i alla fall så på 13":aren vet jag...
Funtar på billigaste 15":aren och med en större disk som jag stoppar i själv.

Det borde vara ok på garantin, när 15 tum blev unibody blev det väl ok att göra det om jag minns rätt.

Ursprungligen av Adrian B:

Det borde vara ok på garantin, när 15 tum blev unibody blev det väl ok att göra det om jag minns rätt.

Hade för mig det med. Men ville bara kolla att det inte bara var jag som var senil och inbillade mig saker.

Lutar starkt åt en 15", känns mer prisvärt om än lite jobbigare att släpa på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 15:55

En till dum fråga, om man vill uppgradera till 8GB RAM själv, måste man köpa 2x4 sticks då eller kan man slänga in en 4GB stick brevid de två 2GB:arna?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 16:26
Ursprungligen av h_e:

En till dum fråga, om man vill uppgradera till 8GB RAM själv, måste man köpa 2x4 sticks då eller kan man slänga in en 4GB stick brevid de två 2GB:arna?

Svarar min egen fråga. Man måste byta allt minne.

Kan man räkna med att affärerna säljer ut de tidigare modellerna nu till bättre pris?
Hur mycket tror ni då att de kommer kosta och hur pass snabba brukar de vara att sänka priserna? Känns ju som det kan vara värt att lägga vantarna på den tidigare 13" om nu uppdateringen var så liten och man kan få den tidigare varianten billigare.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-04-13 15:57

Är bra sugen på den billigaste 15":aren med Hi-Res Glossy Widescreen Display, men är lite nyfiken på om det kan vara värt att välja till Antiglare, är lite osäker...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-13 15:57
Ursprungligen av NBK:

Funderar på om ja ska ringa till Macforum i göteborg å boka en istället då jag ska ha i grundutförande, då slipper man ju vela med UPS osv. Vad tror ni om det ? När det gäller garanti å grejer, ifall man får en kass, är dom lika snabba som apple med returer å få ut en ny å så?

Jag har bara erfarenheter med MacHuset i Borås, men har via dem upplevt att det går snabbt och bra att få saker utbytta (logikkort mm) utan någon längre väntan. Så jag gissar på att enda skillnaden är att istället för att det skickas hem till dig via bud, så skickas det direkt till butiken tidsmässigt sett. Fördelen är ju också att man sen kan hämta datorn när man hinner, istället för att hålla på att timea med budet osv.
Själv väntar jag på att MacHuset skall få in min dya MacBook Pro 15" så fort som möjligt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:08

Blev dualcore precis som väntat. Lägre klockfrekvens än innan så ingen jätteskillnad i CPU prestanda. Kanske kommer det quadcore i7 vid nästa uppgradering om Intel har lyckats få ner värmeutvecklingen till dess. Grafikkortet verkar vara ganska mycket snabbare men inget revolutionerande. Lite bättre batteritid och möjlighet till att välja till högre upplösning på skärmen är naturligtvis trevligt men på det stora hela så tycker jag inte att det är så stor skillnad mot tidigare modell. Blir till o vänta på USB3 och quadcore innan det blir dags för uppgradering för mig.

Ursprungligen av Drakfot:

Ser fram emot en diskussion om vad för nytta den högre upplösningen har osv jämnfört med standardupplösning (för min del, ingen aktiv videoredigering eller bildredigering).

Alltid fint med mer utrymme. Om det inte är på bekostnad av läsbarhet/ergonomi.

Såg att Sony har en 13" med 1920x1200. Det känns kontraproduktivt. Men 1680x1050 på 15" blir bra.

Jag lade in en bild i mitt inlägg med nummer 1433(!) så man får en känsla av hur mycket mer plats man får.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-13 16:21

Kolla!
Anti glare-varianten verkar inte ha en svart ram runt skärmen. Inga störande kontraster ska få finnas vid bildarbete?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:27
Ursprungligen av rk:

Kolla!
Anti glare-varianten verkar inte ha en svart ram runt skärmen. Inga störande kontraster ska få finnas vid bildarbete?

Kanten verkar dessutom något mindre än tidigare, i alla fall på bilden.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-13 16:38
Ursprungligen av rk:

Kolla!
Anti glare-varianten verkar inte ha en svart ram runt skärmen. Inga störande kontraster ska få finnas vid bildarbete?

Här har du några timmars läsning
Google

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:45
Ursprungligen av rk:

Kolla!
Anti glare-varianten verkar inte ha en svart ram runt skärmen. Inga störande kontraster ska få finnas vid bildarbete?

Fast så har den sett ut ända sedan den lanserades.

Ursprungligen av P1200VB:

Kanten verkar dessutom något mindre än tidigare, i alla fall på bilden.

Förra modellen: 2,49 kg; 2,41 x 36,4 x 24,9 cm
Nya: 2,54 kg; 2,41 x 36,4 x 24,9 cm

Nej, inga förändringar till det yttre (till min besvikelse). Däremot en aningens aning tyngre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 16:48
Ursprungligen av Rajje:

Fast så har den sett ut ända sedan den lanserades.

Förra modellen: 2,49 kg; 2,41 x 36,4 x 24,9 cm
Nya: 2,54 kg; 2,41 x 36,4 x 24,9 cm

Nej, inga förändringar till det yttre (till min besvikelse). Däremot en aningens aning tyngre.

Skärmen i sig kan ju vara större utan att de yttre måtten ändras då den ändå inte fyller ut hela ytan så det återstår att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:59
Ursprungligen av P1200VB:

Skärmen i sig kan ju vara större utan att de yttre måtten ändras då den ändå inte fyller ut hela ytan så det återstår att se.

Men den är ju fortfarande 15,4". Det måttet är för panelen enbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 17:03
Ursprungligen av Rajje:

Men den är ju fortfarande 15,4". Det måttet är för panelen enbart.

Kan ju vara så liten skillnad att de inte brytt sig om att ändra specifikationerna, på bilden ser kanten i alla fall mindre ut än vad den gör på min 15" vilket andra också uppmärksammat men den behöver naturligtvis inte stämma.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 18:22
Ursprungligen av Rajje:

Fast så har den sett ut ända sedan den lanserades.

Förra modellen: 2,49 kg; 2,41 x 36,4 x 24,9 cm
Nya: 2,54 kg; 2,41 x 36,4 x 24,9 cm

Nej, inga förändringar till det yttre (till min besvikelse). Däremot en aningens aning tyngre.

Får man alltså inte den svarta ramen om man väljer Antiglare-tillvalet? Har jag helt missat. Vart ser man det - fortf bild på dator med svart ram när man kryssat för Antiglare?

Ursprungligen av Hallon:

Får man alltså inte den svarta ramen om man väljer Antiglare-tillvalet? Har jag helt missat. Vart ser man det - fortf bild på dator med svart ram när man kryssat för Antiglare?

macbook pro antiglare - Google Search

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-13 18:30

Hehe, ok.
Svårt val tycker jag.. Jag arbetar med foto och en del trycksaker.. men inte på heltid - så glossy ögongodis är också trevligt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 19:05

i5 vs i7 vs RAM

Äntligen kan man då beställa ny burk. Frågan är vilken.

15" är klart, men sen är frågan hur stor skillnaden är mellan att välja i5 med 8 GB RAM och i7 med 4 GB RAM. På i7:an får man ju det större grafikminnet dessutom.

Arbete: 70% InDesign och 30% bildbehandling (Photoshop/Aperture).

Någon som kan ge en vägledning?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-13 16:27
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Alltid fint med mer utrymme. Om det inte är på bekostnad av läsbarhet/ergonomi.

Det var lite det som jag tänkte på, samt att jag har en LED Cinema Display som jag kopplar datorn till, så skärmyta finnes. Och 1440x900 är mer än mitt nuvarande 1280x800 så större yta kommer jag att få, men tror inte att jag kommer ha någon nytta av den extra upplösningen, men det märker man nog om butiken får in något visningsex framöver

Ursprungligen av Drakfot:

jag har en LED Cinema Display som jag kopplar datorn till, så skärmyta finnes. Och 1440x900 är mer än mitt nuvarande 1280x800 så större yta kommer jag att få, men tror inte att jag kommer ha någon nytta av den extra upplösningen

Jag har också en 24" LED och skulle helst ha 1920x1200 även i MacBooken, men på 15" är det inte jättebehagligt över långa tidsperioder. 17" är för lite bärbart för min smak.

Det var inte mycket till prisskillnad mellan "high res" och den andra, så för mig hade det inte varit nån tvekan.

Även om man inte behöver det till nåt speciellt program, så är det ju många som vill ha ett chatfönster sidan om Safari, eller mer plats till Finderfönster eller vad det nu kan vara. Med högre upplösning får man ju gratis utrymme, utan att behöva betala priset av större format på datorn, eller mer vikt.

Undantaget är om synen sätter stopp och texten upplevs för liten på de gränssnittsdelar man inte enkelt kan förstora.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2010-04-13 17:30

Glömde min 4 år gamla macbook på tåget i förrgår...

Lägligt med en uppdatering av modellerna OCH något att skylla på för att köpa en

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 17:30
Ursprungligen av flygarn:

Glömde min 4 år gamla macbook på tåget i förrgår...

Lägligt med en uppdatering av modellerna OCH något att skylla på för att köpa en

Fyyyy fan

Dock till frågan, Hur fan glömmer man den på tåget ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 16:18

Hallå där!

Första inlägget här, men har läst lite sen i slutet av Februari då jag tänkte köpa mig en Mac. Hakade på the wait train och så tillslut lagt en order på den billigaste 13".

Jag är student och har lagt ordern via applestore. Eftersom jag inte hade 13k, med tillbehör, så ansökte jag om lånansökan. Det enda jag grämer mig över är att det kommer ta sån tid. Först ska Wasakredit skicka godkännande till mig. Sen ska jag skicka in kopia på mitt kårleg och först då trillar ordern igenom helt. Och sen sitter vi på 5 arb.dagar i väntetid.

Mina frågor är. Tror ni att det går att få det snabbare på annat sätt? Hur snabbt efter release brukar butikerna få in den nya hårdvaran?

varför jag har lite brådis är för att det kommer bli min huvuddator ett litet tag framöver. på min stationära PC har nätagg och monitor gått sönder och nu jobbar jag på min gamla Packar Bell laptp från 2005. Kunde vart bättre

Bevaka tråden