Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd tydliga rubriker.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snälla Alla,

kan inte folk bli lite bättre på att skriva tydliga och korta rubriker som beskriver tråden du skapar. Börjar bli lätt trött på rubriker som "En sak jag märkte", "Hjälp mig, problem!" eller "Hur gör man detta?".

Ciryon

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-03 22:07

På sätt och vis är det självuppfyllande. Om man skriver sådana rubriker så läser man inte inlägget, eller hur?
Fast jag håller med om grundprobbset.

Kan bara instämma. Rätt rubrik är jätteviktigt för det är rubriken som avgör om en tråd ska bli läst. Men jag tar hellre en bra och lång rubrik än en kort och intetsägande.

Om jag skummar igenom rubrikerna under Dagens aktiva så ignorerar jag alla som har nonsensrubriker i stil med "Hjääälp!!!" oavsett om jag möjligen skulle kunna hjälpa personen eller inte. Eller kvällstidningsliknande rubriker som jag skapade bara för att få uppmärksamhet.

Svordomar i rubrikerna är inte så snyggt heller, då tänker man att personen skapat en tråd i vredesmod och all hast utan genomtanke (vilket ju också stämmer på trådar som den här).

Tänk igenom rubriken en extra gång så är chansen större att du får rätt svar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Svordomar i rubrikerna är inte så snyggt heller, då tänker man att personen skapat en tråd i vredesmod och all hast utan genomtanke (vilket ju också stämmer på trådar som den här).

Tänk igenom rubriken en extra gång så är chansen större att du får rätt svar.

I frustration snarare, efter att ha ägnat ett antal timmar åt att lösa ett problem, i det här fallet så löste jag det med hjälp av en artikel i Apples knowledge base. Nu tycker jag iofs att det är bra med en rubrik som förmedlar också känslor, men jag kan väl hålla med om att man kan göra det mer elegant

Point taken, mao.

/ Richard

I förra versionen av 99mac var inte rubriken lika viktig som nu då man automatiskt såg en bit text av inlägget.

Jag saknar den funktionen i denna version då detta även hjälper till att se om senaste inlägget i en viss tråd känns meningslöst eller inte att läsa.

Richard: Din tråd var så passande att jag var tvungen att ta den som exempel, just eftersom du hade hittat en lösning själv innan någon annan hann. Och frustration var nog ett bättre beskrivning på den typen av inlägg. Bra att du inte bara raderade hela tråden istället.

jolander: Jag kan bara hålla med!

1
Bevaka tråden