Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera avstavningar i InDesign

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-23 23:56

Jag har fått ett delikat problem. Ska göra en liten medlemstidning på tjugo sidor åt den lokala hembygdsföreningen, men i styrelsen sitter ett gäng stofiler som granskar varenda avstavning under lupp.
Exempel:
Ordet "Hembygdsgården" måste avstavas "Hembygds-gården" och inte t.ex. "Hembyg-dsgården"
"Fosterlandet" måste avstavas "foster-landet" och inte "fosterl-andet"
"Musikstycken" måste avstavas "musik-stycken" och inte "musikst-ycken"
osv...

Min fråga är; kan jag på något vis kontrollera avstavningarna så man inte behöver gå igenom hela texten manuellt? För varje ändring man gör så blir det ju någon annan avstavning längre fram i texten som de kommer klaga på. Så man kommer ju att få gå igenom texterna hur många gånger som helst.

Förslag någon?

Vilken version av InDesign har du (versionsnummer och språk)

Vilka språkinställningar har du för den aktuella texten?

InDesign avstavar alla de orden du nämnt korrekt om man har riktiga inställningar, vilket du uppenbarligen inte har.

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-24 08:29

InDesign CS4 på engelska.
Mja vilka språkinställningar menar du?

Olika språk har olika regler för avstavning, och för att få korrekta avstavningar (och rättstavning) måste du därför ange korrekt språk. Sök i InDesigns hjälp efter "dictionary" eller "language". Om du i detalj vill styra avstavningarna tittar tu i hjälpen efter "hyphenation"

För att göra svenska till förval för nya dokument väljer du svensk ordlista då inget dokument är öppet. För att göra det till förval för nya texter i tidigare dokument väljer du svensk ordlista då ingenting är markerat. Redan tidigare satta texter påverkas inte av dem. Dessa måste du markera och ändra språk för, alternativt ange det i dina stycke- och teckenformat (paragraph styles, character styles)

• Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-24 09:33

Aha du menade så. Jo jag hade visst engelska valt men har ändrat till svenska nu. Är det så korrekt man kan få det nu då?
Ser att t.ex. "spiksmedjan" avstavas "spiks-medjan" som de säkert vill ska avstavas "spik-smedjan". Men är det mission impossible kanske?
Tack för svar i alla fall!

• Medlem
  • 2009-11-24 17:48

Tänk på att avstava med mjukt bindesträck när du gör egna avstavningar. Äpple+skift+bindesträck alltså. Mindre att hitta och korra om du redigerar om i dokumentet.

1
Bevaka tråden