Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Närvarohantering på en iPhone?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver i mitt jobb hantera en hel del närvarolistor. För ett tag sedan skippade jag pappersvarianterna och har sedan dess istället använt mig av ett dokument i Numbers. Har sedan funderat om det gick att även skippa datorn och köra närvaron i in iPhone. Då skulle jag slippa dra med mig datorn överallt.

Har letat efter en app som klarar det här. Tycker det borde finnas då jag inte lär vara den enda som behöver hantera närvarolistor. Kollade lite med Bento som har en app för iPhone. Hittar däremot inte någon enkel lösning där. Testade att lägga upp mitt nuvarande dokument på Googledocs. Det finns ju en rad program med vilka man kommer åt sina dokument där. Hittar däremot inget program som funkar på ett bra sätt. De hanterar inte flikar och det blir väldigt svår att hitta rätt i dokument med mer än några enstaka rader och kolumner.

Finns det någon som har något förslag på en app där jag skulle fixa det här? Det bästa vore om det var en enkel form av databas som sedan kunde exportera innehållet till en excelfil, pdf eller liknande.

I din iPhone så har du ju en webbläsare. Databasen Filemaker Pro har de egenskaper du vill ha och det går att webbpublicera en databas med ett par kryss i lite rutor. Sedan kan du surfa till din databas från din iPhone och fylla i närvaron.

Du kanske har en stationär dator på ditt arbetsrum som kan ha FileMaker och databasen igång? Att sätta upp ett litet test bör inte ta så lång tid, det finns en gratis demo att ladda hem.

Det låter ju som något som skulle fungera. Filemaker går dock lös på runt 4000kr vilket känns lite mycket för en sådan här enkel liten sak. Visserligen kan det vara värt de pengarna att slippa dra runt på en dator, men det vore kanon om det fanns något enklare och billigare.

Att köpa FileMaker för just det här problemet kanske inte är aktuellt, men det är möjligtvis inte så att det kanske redan finns på skolan? Eller skulle kunna köpas in? Det finns massor med små och stora saker man kan göra med FileMaker.

När det gäller närvaro tex så finns möjligheten att med automatik få fram all den statistik och rapportering till föräldrar du just nu tänker dig göra med Excel. Att få FM att skicka ett mail eller skriva ut en blankett för målsmans underskrift med en lista på datum och tider en viss person varit borta är alltså inte speciellt svårt. Det kanske sparar litet tid?

Kanske ni även behöver sammanställa informationen och leverera närvarostatistik i en viss form (textfil som skall se ut på ett visst sätt), det kan FileMaker också göra.

Men liknande lösningar kan man ju åstadkomma med tex PHP + MySQL (båda gratis) som snurrar i den egna datorn. Det finns massor med gratis (open source) lösningar på nätet som du kanske kan hitta och installera och anpassa för dina ändamål. En liten google-sökning ledde tex till denna sida, men det lär finnas många många fler:

Php Open Source Attendance : Centre, Time and Attendance, Open-Flash-Chart, Web Provider ...

Jo det kanske skulle gå att köpa in Filemaker. Försökte söka på Google men hittade inget. Uppenbarligen sökte jag på fel saker. Verkar däremot lite struligt att sätta upp en server och fixa en webbsida med en databas då jag har väldigt lite koll på sånt. Mina behov är dessutom mycket små. Behöver i princip endast namn, närvaro, datum, kursnamn ock kanske något mer. Sen behöver jag bara kunna få ut en rapport om vilka som närvarit vid de olika tillfällena för att kunna föras över för hand på närvarolistor varje månad. Alltså ingen statistik eller diagram.

Hade hoppats att det fanns någon färdig enkel lösning. Samt att den kunde ligga i min iPhone utan behov av en annanserver.

1
Bevaka tråden