Jag har nyligen upptäckt hur fiffigt det är att utgå från en mall-databas när man startar ett nytt Filemaker-projekt. Mall-databaser (eller Filemaker templates på engelska) finns det flera varianter av och den jag gillar bäst just nu heter Seedcode Calendar Template. Den innehåller som synes av namnet en kalender och denna mall-databas finns i tre varianter, varav en är gratis.
Den jag gillar bäst är Seedcode Calendar Template Pro Complete som har allt lullull:
* Kunder och personer
* Kalendrar med schemaläggning av gemensamma resurser
* Gannt-diagram
* Projekt (med projektfaser, aktiviteter, att-göra)
* Fakturor
* Mail-utskick
Utgår man från denna mall i ett projekt där man vill bygga tex ett CRM (kontakt-hanterings-system) eller kund och ärendehantering eller OLF (Order, Lager Fakturering), medlemsregister, kursanmälningar/kursadmninistration eller kanske även GTD (Getting Things Done), så får man en massa funktionalitet på köpet. Man behöver bara lägga till den biten som är "extra" och som saknas i mallen.
I ett visst projekt behöver man ju inte ha allting som finns i mallen (tex fakturering eller mail-utskick) "på" från början, det är ju bara att stänga av och koppla på dem i version 2, 3 osv.
Med en sådan här template kan man spara mycket pengar åt kunden. Att producera alla manus och funktionalitet i det här systemet (som kostar bara 2500:- SEK) skulle ta förmodligen ta flera månader. En utskrift av alla manus i mallen upptar tex 606 sidor.
Så genom att utgå från en sådan här template kan man spara 50.000-100.000:- åt kunden genom en investering av 2.500:-. Inte dumt eller hur?
Någon som känner till flera bra Filemaker-templates? Vad tycks om konceptet med Filemaker-mallar?