Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MW fortsätter semestern på arbetstid

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag kom MacWorlds redaktion tillbaka från semestern men klockan är nu snart halv tre på eftermiddagen och fortfarande syns inte resultat av något utfört arbete. Menar inte alls att dissa MacWorld -- mja, inte så mycket i alla fall -- men nog har det väl hänt lite i Mac-världen sedan MS förklarade att de stoppar utvecklingen av Explorer för Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 15:18

Men det enda viktiga som hänt sen Explorer utvecklingen stoppades är väl ändå att MacWorlds redaktion har semester. Har jag missat något annat?:D

Tidningen prioriteras antaligen högre än webbplatsen för MacWorlds lilla redaktion.

De som har varit intresserade av Mac-nyheter i sommar har säkert kolla in andra webbplatser.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 15:24

MacWorld behöver kanske anställa en ny nyhetsredaktör...

MacWorld önskar alla en trevlig sommar
(2003-06-19) Nu går vi på semester och kommer inte att börja rapportera nyheter igen förrän den 5 augusti. Forumen är dock öppna som vanligt.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-05 15:39

Personligen tycker att detta sparkande på svenska MacWorld börjar bli lite tröttsamt. Såvitt jag förstår består redaktionen av TVÅ pers, försök själva göra en tidning OCH websajt på det antalet.

Jag tror dessutom vi alla är välbekanta med mängden post och epost man brukar ha när man kommer tillbaka från semestern, det tar helt enkelt en dag eller två innan saker börjar rulla.

Enligt Min Inte I Närheten Av Ödmjuka Åsikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 15:57

MacWorld är en kommersiell produkt. Då menar jag både deras papperstidning och websida. Folk betalar antingen för att komma åt innehållet eller att deras annonser finns i ett seriöst sammanhang med många läsare.
Det är faktiskt skillnad mot Macnytt och 99mac som drivs betydligt mer på idéel basis.

Som betalande prenumerant skiter jag fullkomligt i om tidningen görs av en överaktiv galning eller två hundra halvsovande stofiler så länge produkten blir bra. Som människa och branschkollega till Nils Holmlöf förstår jag hans problem och prioriteringar och frustration över för små resurser.

MacWorld påpekar dock att delar av deras web är ett mervärde för prenumeranterna. Samtidigt har det i flera månader stått "Tyvärr kan nya prenumeranter för närvarande inte skaffa acess via webben."

Och som jag skrev i någon annan tråd så ser IDG:s annonsavdelning att annonser på webben ska betalas i stort sett motsvarande papperstidningen.

Jag som startade den här tråden känner mig manad att svara Christian Åhs och Khedron och andra som eventuellt tycker att jag är en dryg gnällspik som kastar paj på MW istället för att i sann kamratanda erbjuda deras tvåpersonersredaktion en uppvärmd bit till lunch.

För att göra en lång utläggning kort så tar jag åt mig av kritiken och hoppas att mitt övertramp inte resulterat i några alltför ömma tår. MacWorld är en bra tidning. Jag läser själv varje nytt nummer och är första person att skriva under på att Mac-Sverige vore fattigare utan den.

Välkomna tillbaka från semestern pojkar. Jag ser fram emot nästa nummer!

Johan, som besökare av Macworld webbplats så har du helt rätt i din kritik. Macworlds webbplats borde ha uppdaterats i dag.

Det är bra att det finns andra svenska alternativ för att få nyheter från Mac-världen.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 15:08

Fint nu har MW äntligen vaknat efter semestern och lagt ut två "nyheter". Två pressmedelanden där den ena till och med länkar till pressmeddelandet som visar att MW lyckats översätta texten om två nya Kodakkameror.

Att Apple lanserat G5 har fortfarande inte de som endast läser den enda svenska kommersiella websidan fått reda på...

Däremot att Kodak släppt en 2 megapixelkamera för bara 199 dollar.

Men MW är ju iofs en tidning som öppet sagt att journalistiska kunskaper är underordnade vid anställning...

Visst har István helt rätt att det är dåligt att en komersiell produkt inte ger mer för pengarna. Men, jag tycker nog att det kan bli lite trist att läsa all kritik här på 99mac. Betalar man för MacWorld så hoppas jag att man klagar till rätt person. Till Nils, eller på MacWorlds eget forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 15:37

Eftersom Nils Holmlöv är flitig läsare av detta forum och eftersom deras eget forum är så dåligt som jag anser det vara orkar ser jag helt enkelt inte någon anledning att ens logga in där längre. Det är iofs tråkigt men jag orkar inte följa flera parallella diskussionsforum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 15:40

Det är lite fräckt att säga att de fortsätter semestern på arbetstid, men visst borde det hända saker nu...

  • Avstängd
  • 2003-08-06 16:00

Ge dem lite tid att damma av kaffemaskinen , skrivborden , plus att rensa massa email från lådan.
Hoppas de slappat ordentligt och har nya krafter samt bortser från påhopp och taskiga kommentarer.

Vem vet det kanske blir några höjdargrejer till hösten.

Det har väl varit lite rörigt på IDG- Sverige med barnledigheter och personalförändringar: Låt dem jobba ifred så blir nog slutresultatet mycket bra.

Ha en trevlig dag. Det är riktig sommar nu. I alla fall här. 30 grader. Har klippt gräset. Tar nu en Spritz.= Gandia Muscat med kolsyrat mineralvatten.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 16:23
Citat:

Ge dem lite tid att damma av kaffemaskinen , skrivborden , plus att rensa massa email från lådan.
Hoppas de slappat ordentligt och har nya krafter samt bortser från påhopp och taskiga kommentarer.

Varför ska man överse med internt strul när man köper en produkt? Om jag prenumererar på DN betalar jag för att tidningen ska finnas i brevlådan varje morgon. Finns den inte där förlängs prenumerationen med motsvarande tid som tidningen inte kommer. (Nu strular ju DN så mycket med distributionen så jag sagt upp min prenumeration).

Ge dom tid? Dom har haft nästan två månader på sig att slappa och damma av kaffemaskiner mm.

Jag hoppas verkligen inte dom bortser från kritiken oavsett om man kallar det taskiga kommentarer eller påhopp.
Avfärda kritiken som felaktig och orättvis kan dom naturligtvis göra. Men inte bortse ifrån den. Då är dom riktigt fel ute. Det hoppas och tror jag inte dom är.

Men det jag vill säga är att existensberättigandet för en kommersiell Mactidning i Sverige är att den är bättre än de halv-idéella alternativen som faktiskt finns i form av 99mac och macnytt. Jag vill absolut att Macworld ska leva upp till ett existensberättigande och tycker att tidningen blivit bra mycket bättre efter sammanslagningen med Macpressen. Men den har långt kvar till sina glansdagar när Nicklas Mattson, Lennart Håkansson och Martin Lindhe husserade på redaktionen.

Vi är tillbaka från semestern, och att vi inte uppdaterade webbsajten den 5 som utlovat var ett misstag. Det kom sig av att jag helst av allt hade velat börja först den 18 efter att vi skickat tidningen till tryck, men tyckte att det var för lång tid och ändrade mig. Och skrev den 5 augusti.

Den 5 augusti på morgonen hade jag uppenbarligen glömt/förträngt det (det _är_ mycket efter semestern, även om kaffemaskinen inte behövde dammas av), därav missen.

Nej, vi har inte skrivit om att Apple släppt Power Mac G5 på webben. Ingen som är tillräckligt intresserad av Mac för att besöka oss torde ha missat denna händelse, så det känns överflödigt.

Och István har helt rätt - som köpare av en produkt behöver man inte man inte bry sig om ifall redaktionen är stor, liten, trött, glad, har nya maskiner eller skrivmaskiner. Tar vi betalt ska vi leverera, punkt slut. Men när vi tar betalt så tar vi betalt för 10 utgåvor av tidningen MacWorld. Det vi gör på webben är faktiskt tillgängligt för alla. Vi har ett nyhetsarkiv, men det hade inte förändrats förrän den 6 eller 7 augusti, även om vi börjat den 4 augusti. Så, på det hela taget har ingen prenumerant tagit någon skada.

Men som sagt, det var en miss att inte börja uppdatera när vi lovat att vi skulle det.

Ny nyhetsredaktör kommer att tillkännages inom några veckor.

Kul förresten att se att det är så många som saknat oss.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Avstängd
  • 2003-08-08 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Nej, vi har inte skrivit om att Apple släppt Power Mac G5 på webben. Ingen som är tillräckligt intresserad av Mac för att besöka oss torde ha missat denna händelse, så det känns överflödigt.

Öh...va? Överflödigt? Fattar inte alls det resonemanget.

  • Medlem
  • 2003-08-08 12:31

rösta med plånboken, precis som István gjorde med dn.

edit: (OT: jag överväger att förlänga min testprenumeration. Gillar bla Steg för steg-artiklarna.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Öh...va? Överflödigt? Fattar inte alls det resonemanget.

Det är sex veckor sedan Apple släppte Power Mac G5 - om vi den 5 augusti har en rubrik som säger "Apple släpper ny Power Mac med 64-bitarsprocessor" kommer reaktionen från 99 procent av besökarna att bli "Duh!".

Däremot har vi en ordentlig artikel om de nya burkarna i nästa nummer.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 12:57
Citat:

Nej, vi har inte skrivit om att Apple släppt Power Mac G5 på webben. Ingen som är tillräckligt intresserad av Mac för att besöka oss torde ha missat denna händelse, så det känns överflödigt.

Det där är väl ett ganska konstigt resonemang - och dessutom en underlig formulering? Den som vill ha information om nya Macar går väl till webbplatsen för "Sveriges Mac-tidning" och inte någon annanstans?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-08 13:13

Nja, skulle MacWorld slängt upp notiser om saker och ting som hände för en månad sedan så är i alla fall jag övertygad om att då skulle x antal pers klaga på "vad är det för vits med att skriva om sådana gamla nyheter?".

Så mellan pest och kolera så valde Nils... ..SARS!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-08 13:16

(Skulle vilja passa på att säga hur trevligt jag tycker det är att MacWorld anstränger sig genom att delta i dsikussioner som inte ens är på deras eget forum.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
(Skulle vilja passa på att säga hur trevligt jag tycker det är att MacWorld anstränger sig genom att delta i dsikussioner som inte ens är på deras eget forum.)

Håller med Khedron, ge Nils en chans, han jobbar uppenbarligen hårt. I varje diskussion om MacWorld här på 99Mac så verkar de flesta missnöjda höras (i alla fall mest) och jag hoppas att Nils förstår det. De som är nöjda med något brukar i Sverige hålla klaffen om det och det som är missnöjda pratar om det med kreti och pleti.

Ang G5-nyheten så är förstås agerandet från Nils rätt, det hände för en månad sedan, ser konstigt ut om man lägger in det nu och ger förstås motsatta reaktioner. Däremot kanske en enskild nyhet som summerar vissa nyheter som hänt under semestern kunde vara på sin plats, om man önskar hålla nyhetsarkivet komplett med viktiga händelser. Rubriken kunde vara: "Under vår semester i juni skedde följande...".

Kör hårt Nils!

/Ola

  • Medlem
  • 2003-08-08 13:48

ni är inga vidare journalister va... Hade jag varit Holmlöv hade jag förskt vinkla grejen så att det i alla fall ser ut som om det fanns något nytt, så att man åtminståne har nånting om G5:an för dem som ännu inte hittat till 99mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
ni är inga vidare journalister va... Hade jag varit Holmlöv hade jag förskt vinkla grejen så att det i alla fall ser ut som om det fanns något nytt, så att man åtminståne har nånting om G5:an för dem som ännu inte hittat till 99mac.

När jag söker på mac och nyheter på Google får jag 59 200 träffar på Google. Söker jag på mac och news får jag över tre miljoner träffar. Även för de som inte hittat till 99mac så är sannolikheten att de ska kunna hitta nån sida som skriver om G5:an ganska hög, speciellt som den nyheten ju faktiskt togs av flera riksmeda.

Det enda skälet till att krysta fram en story om G5:an är att kunna säga att vi skrev om den så snart vi kom tillbaka från semestern, och jag vet inte om jag tycker att det är så himla bra journalistik heller.

Vi gjorde ett misstag, det är uppenbart i efterhand, och det får vi leva med. Att försöka skyla över det i efterhand gör inte saken bättre.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • 2003-08-08 15:00

Anta att ett gäng personer skulle frontalkrocka på E4 utanför Helsingborg mitt på dagen med en massa döda som följd. Rapport, Aktuellt, TV4-Nyheterna, Sydnytt, TV4 Öresund, SR Ekot, SR Malmöhus och SR Kristianstad, Radio Stella, Rix FM, expressen.se och aftonbladet.se, Sydsvenskan.se - alla tillgängliga för helsingborgarna - skulle rapportera utförligt om olyckan under dagen och kvällen och lämna väldigt lite åt fantasin. Skulle Helsingborgs Dagblad låta bli att rapportera om det eftersom de flesta antagligten redan visste om det ändå, när HD kommer ut dagen därpå?
Det handlar inte om att skyla över. Jag tycker det är en förbannad plikt som nyhetsförmedlare att rapportera om stora händelser även om man är sen på grejen. Till och med DN och SvD gör ju så med varandras scoop om de är tillräckligt bra. Om man måste krysta fram att G5 finns och vad Panther innehåller undrar jag vad som krävs för att ni ska bita i det sura äpplet och ta det där "duh"-et... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Om man måste krysta fram att G5 finns och vad Panther innehåller undrar jag vad som krävs för att ni ska bita i det sura äpplet och ta det där "duh"-et... :rolleyes:

Jag kan sätta allt jag äger på att du och alla andra som klagat på att de inget skrivit hade klagat lika mycket på macworld om de skrivit om G5 och Panther när de kom tillbaka från semestern. Då hade de hånats för att de kommer med gamla nyheter. Allt för att få klaga lite på macworld.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-08 15:42

Jag tycker MW är bra. Prenumererar både privat och på jobbet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Skulle Helsingborgs Dagblad låta bli att rapportera om det eftersom de flesta antagligten redan visste om det ändå, när HD kommer ut dagen därpå?

Det handlar inte om en dag - det handlar om sex veckor. Skillnaden är väldigt stor.

Det är naturligtvis smickrande att höra att det finns folk som tycks anse att det inte är en nyhet om vi inte rapporterar om det, men i ärligthetens namn så håller jag inte med.

Nyheten om G5-lanseringen passerade bäst före-datum för över en månad sen. Så fort det kommer något mer om G5:an kommer vi att rapportera om det. Men inte förr.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • 2003-08-08 15:54

- För det första prenumerar jag själv och är nöjd.

- För det andra har jag inte klagat på att uppgiften inte finns på mw.se, det är nyhetsvärderingens principwer jag ifrågasätter.

- För det tredje kommer HD ut 360 dagar per år medan MW kommer ut 10 dagar per år, mao är förhållandet 1:36, vilket nästan är som att jämföra en dag med 6 veckor, 1:42.

- För det fjärde hade Richard A blivit fattig om vi hade kunna slå vad på riktigt...

Jag skrev tidigare att man ska rösta med plånboken, låta Nils Holmlöv veta hur hans tidning tas emot genom upplagesiffrorna. Jag gör just detta genom att betala för min prenumeration. Visserligen en provprenumeration, men jag har för avsikt att förlänga den.

Bevaka tråden