Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MW fortsätter semestern på arbetstid

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Klickade på: "Aktuellt nummer"

MacWorld 4 2003 - ute 14 maj

:eek: :eek: :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
- För det första prenumerar jag själv och är nöjd.

- För det andra har jag inte klagat på att uppgiften inte finns på mw.se, det är nyhetsvärderingens principwer jag ifrågasätter.

- För det tredje kommer HD ut 360 dagar per år medan MW kommer ut 10 dagar per år, mao är förhållandet 1:36, vilket nästan är som att jämföra en dag med 6 veckor, 1:42.

Pratar du om tidningen eller webben? Jag pratar om vad vi inte kommer att skriva om på webben. I tidningen kommer vi självklart att ha en genomgång av nya G5:an.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

• Medlem
  • 2003-08-08 17:17

både och. Jag kunde nog begripa att ni kommer att ta upp G5 i tidningen men tycker att den här diskussionen visar att läsarna förväntar sig att det finns med på nätet, sent eller ej.

Om HD kommer ut "sent" eller inte med en grej som olyckan i exemplet ovan börjar det kännas sent en timme efter att sydsvenskan.se liger ute med det Egentligen redan så fort sydsvenskan lägger ut det eftersom alla nyhetsförmedlares ambition är att vara först... Nu är ju mw inte riktigt jämförbart, men 6 veckor är lite sent i överkant, det tror jag alla är överens om.

edit: förtydligande

Går man in på www.macworld.se och i rutan uppe till vänster "Sök nyheter på MacWorld:" skriver in G5 får man följande nyaste träff:

(1)_ G5-korten klara! ...G5-korten klara! Enligt rykten som den franska nyhetssidan Macbidouille.com snappat upp är Apple klara med designen av de nya ...... mer känd som G5. Det avslöjar den franska ryktessajten Macbidouille.com. Enligt Macbidouilles anonyma källa har Apple redan skrivit kontrakt med ...(20030318) MacWorld

Den nyaste informationen på www.macworld.se om G5 verkar alltså vara från 18 mars i år!?

Tur att man inte förlitar sig på MacWorld.se för att hålla sig ajour med marknaden. På sidan 112 i senaste numret av SvMacWorld (5/03), alltså inte 4/03 som uppges vara senaste nummer enligt hemsidan, skriver man:

"Nyhetsspäckad sommar
I slutet av juni har Apple sin årliga World Wide Developer Conference. Den mässan har gått från att vara en angelägenhet för personer med töntiga T-shirts och pennhållare i bröstfickan till att bli en av Apples största lanseringstillfällen."

Sedan drar man på semester ett par dagar innan WWDC och när man kommer tillbaks efter semester imiterar man strutsen och låtsas som om inget har hänt.

"Om vi låtsas som om inget har hänt märker nog inte besökarna att vi har missat lanseringen av G5!"

Men vi kan trösta oss med att den 29 augusti kommer nytt nummer av SvMacWorld med braskande rubriker om "nya" G5. Lite surt bara att "Bastuträsks Veckoblad" m.fl. publicerat nyheten om detta 2 månader tidigare!

• Medlem
  • 2003-08-09 18:33

Nils! Kommer ni att ha testat G5:orna i nästa Macworld?;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Nils! Kommer ni att ha testat G5:orna i nästa Macworld?;)

Det finns inga enheter att testa ännu. Det har cirkulerat ett sk preproduction exemplar i Sverige, men eftersom det inte är en "skarp" produkt har vi inte testat det.

Så fort Apple börjar leverera skarpa produkter kommer vi att testa dom. De besked vi fått hittills är att det kommer att ske i slutet av augusti, men det återstår att se.

Nils Holmlöv

Nils!

När ska ni på hemsidan sluta hävda att nummer 4 är aktuellt nummer av SvMW? Nummer 5 har bevisligen kommit ut - om du inte tror mig kan du komma hem till mig och provläsa det!

Det var faaaan vad ni rackar ner på MW just nu...

Lugna ner er, det är ju inte så att livet sprungit ifrån er eller ??!?!?!!?

Tycker personligen inte att MW är snabbast i världen på nyheter, men detta kan man faktiskt ta det rätt lugnt med eftersom det knappast finns någon som missat G5´an, Nils och killarna på MW var på semester så det är ju faktiskt rätt logiskt att dom inte lagt upp en "gammal" nyhet.
Ganska självklart egentligen...

Så koola er lite i sommarvärmen som fortfarande råder...

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-11 10:00

på tal om MW, vad har hänt med speltesterna i tidningen?

De var ju de bästa 2 (!) sidorna i tidningen.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
på tal om MW, vad har hänt med speltesterna i tidningen?

De var ju de bästa 2 (!) sidorna i tidningen.....

Två saker bidrog till att vi plockade bort den stående avdelningen spelhålan:

1. Enligt våra läsarundersökningar tycker 98 procent av läsarna inte att det är särskilt intressant med spel.
2. Utgivningen av nya spel i Sverige har varit ojämn. Vissa månader kommer massor, sedan går det tre månader utan nåt nytt.

Att slita som ett djur för att få tag på spel, när 98 procent av läsarna är ointresserade, är inte det bästa sättet att fördela resurserna.

Numera tar vi in spel i den mån de kommer. I nästa utgåva har vi t ex två sidor spel.

Nils Holmlöv

[Edit: Stavvfel.]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-11 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
MacWorld är en kommersiell produkt. Då menar jag både deras papperstidning och websida. Folk betalar antingen för att komma åt innehållet eller att deras annonser finns i ett seriöst sammanhang med många läsare.
Det är faktiskt skillnad mot Macnytt och 99mac som drivs betydligt mer på idéel basis.

Som betalande prenumerant skiter jag fullkomligt i om tidningen görs av en överaktiv galning eller två hundra halvsovande stofiler så länge produkten blir bra. Som människa och branschkollega till Nils Holmlöf förstår jag hans problem och prioriteringar och frustration över för små resurser.

MacWorld påpekar dock att delar av deras web är ett mervärde för prenumeranterna. Samtidigt har det i flera månader stått "Tyvärr kan nya prenumeranter för närvarande inte skaffa acess via webben."

Och som jag skrev i någon annan tråd så ser IDG:s annonsavdelning att annonser på webben ska betalas i stort sett motsvarande papperstidningen.

Små resurser?
26 sidor HP's reklam inbundna i en tidning.
Finns det? Vet inte om det var likadant i lösnummer men som prenumerant säger jag bara fy... Det nummret borde vara gratis.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-11 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det där är väl ett ganska konstigt resonemang - och dessutom en underlig formulering? Den som vill ha information om nya Macar går väl till webbplatsen för "Sveriges Mac-tidning" och inte någon annanstans?

Varför inte besöka apples hemsida om du vill ha info, eller är det dumt?

• Medlem
  • 2003-08-11 15:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Små resurser?
26 sidor HP's reklam inbundna i en tidning.
Finns det? Vet inte om det var likadant i lösnummer men som prenumerant säger jag bara fy... Det nummret borde vara gratis.

den tidning som helt bekostas av läsarna skulle ingen köpa. Den skulle aldrig vara prisvärd (den skulle kosta skjortan och lite till).

Mer reklam i tidningen om det bidrar till att göra den bättre totalt sett! Det är ju bara att bläddra förbi. Inte som med tv-reklam man sas inte kommer undan...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-11 15:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
den tidning som helt bekostas av läsarna skulle ingen köpa. Den skulle aldrig vara prisvärd (den skulle kosta skjortan och lite till).

Mer reklam i tidningen om det bidrar till att göra den bättre totalt sett! Det är ju bara att bläddra förbi. Inte som med tv-reklam man sas inte kommer undan...

Skulle den kosta skjortan?
De (HP) har nog slängt in pengar så de räcker för hela garderoben för den där reklamen.
Jag retar mig på att det är så dj... massa sidor man ska bläddra igenom. Det är inte en enstaka sida som sitter lite här och där. Om de ska vara så många sidor så ska de vara lösa i tidningen som Macotekets katalog. har man lust så bläddrar man igenom den har man inte det så slänger man det. Jag har ingenting emot reklam. Jag reagerar på att om reklamen utgör 40% av tidningen då ska den inte kosta 65 spänn.
Så är det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Jag reagerar på att om reklamen utgör 40% av tidningen då ska den inte kosta 65 spänn.
Så är det.

Resultatet av bilagan är att HP har fått en bilaga som lästs av många människor, MacWorld har tjänat pengar och läsarna har fått mer redaktionellt innehåll än vad de brukar få.

Några läsare har - inledningsvis - haft svårt att förstå att bilagan var reklam, och det är något jag bett om ursäkt för, men bortsett från det har jag lite svårt att förstå vad du är förbannad över.

Att vi inte förändrar lösnumerpriset beroende på hur många reklamsidor som finns i varje utgåva bör du vara glad för - MacWorld går visserligen med vinst, men inte så mycket som våra ägare skulle önska. Skulle lösnummerpriset sättas så att vi hade en konstant vinst skulle det oftast vara en bra bit över 65 kronor, med undantag för just det senaste numret.

Nils Holmlöv

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-11 18:07

Jag tycker iofs att vi börjar hamna rätt långt från ämnet men intressant är det. Inte minst att vi faktiskt har en dialog med MW chefredaktör här på en i viss mån konkurerande sajt till deras egen. Jag tycker det är jättebra. Jag reagerade också på HPs katalog som var inlagd i senaste tidningen. Men främst reagerade jag på att inte varje sida var tydligt märkt "annonssida" eller liknande. Textreklamkommitén skulle nog inte självklart ha friat den. Men strunt samma Nils har ju redan bett om ursäkt för det. Men man blir ju inte heller lite nyfiken på hur stor rabatt HP fick för den och hur mycket annonssäljaren tjänade på den. Misstänker att dom inte betalade fullt pris och att annonssäljaren kunde kosta på sig en plusmeny på McD. Men det är ju inte något vi utanför IDG har något med att göra även om man kan vara nyfiken.

Jag har förresten i bakhuvudet en siffra på att en tidning ska vara nöjd när man har ungefär 40 procent annonser och 60 procent redaktionellt material.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-11 18:54

Jag måste då säga att jag ser inget problem i domdär HP annonserna!

För mej var det bara att bläddraförbi och för MW så spädde dom ut kassan, bra för dom tycker jag iaf

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-11 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Resultatet av bilagan är att HP har fått en bilaga som lästs av många människor, MacWorld har tjänat pengar och läsarna har fått mer redaktionellt innehåll än vad de brukar få.

Några läsare har - inledningsvis - haft svårt att förstå att bilagan var reklam, och det är något jag bett om ursäkt för, men bortsett från det har jag lite svårt att förstå vad du är förbannad över.

Att vi inte förändrar lösnumerpriset beroende på hur många reklamsidor som finns i varje utgåva bör du vara glad för - MacWorld går visserligen med vinst, men inte så mycket som våra ägare skulle önska. Skulle lösnummerpriset sättas så att vi hade en konstant vinst skulle det oftast vara en bra bit över 65 kronor, med undantag för just det senaste numret.

Nils Holmlöv

Att MacWorld går med vinst har jag inget emot för det gynnar os alla.
Angående HP's bilaga så det var nog HP's krav att det ska vara inbunden vad jag har förstått. Och det är det jag retar mig på (är inte förbannad). Jag tror inte HP inbillar sig att man läser detta. Man blir bara uppretad. Om redaktionen tror att det är en bättre tidning tack vare HP's reklam då har ni fel.
Hoppas det blir inte någon vana (med inbundna 20-tals sidor reklam) för då hoppar jag av efter 11 års mycket trevlig bekantskap.

Malen är en jordfräs - det är en kvalitet i tider av ryggdunkningar och consensus. Malen behövs, men det är viktigt att vi förser honom med verkliga problem, något att bita i, riktigt grov, svårforcerad mylla med trilskande sten och sega enerötter.

En HP-bilaga, även om det som här handlar om 20 sidor, kan inte vara ett stort problem hur man än närmar sig frågan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Klickade på: "Aktuellt nummer"

:eek: :eek: :eek:

Fortfarande "Aktuellt nummer"

_
Powerbook 17_- Vi hårdtestar Apples största bärbara dator och imponeras.

iMac 15 mot iMac 17_- Pris mot prestanda. Vad väger tyngst? I MacWorld får du svaret.

Sju digitalkameror för hemmaproffset_- Kvalitet behöver inte kosta.

Första testet av Firewire 800_- La Cie Big Disk i testlabbet.

Slimp3 - Den absolut tuffaste mp3-spelare kopplar samman din dator med stereon. Eller resten av världen...

Så får du snyggare bilder med Photoshop Elements_- Stor steg-för-steg-artikel.

Sony Ericsson Clicker_- Stor intervju med Jonas Salling, mannen bakom succéprogrammet.

MacWorld nummer 4/2003. 84 fullmatade sidor!_Släpps den 13 maj.

Bevaka tråden