Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga. "nollställa" dator??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-19 15:36

Eftersom jag skall returnera min i5 iMac så undrar jag hur jag kan/behöver "nollställa" den?
Jag installerade ju diverse program (photoshop, bl.a) och så är den ju synkad med mina nyckelringar.
Är det något särskilt jag behöver tänka på?
//a

Först av allt: Du har väl egen backup av allt viktigt?

Därefter: avaktivera de program som har krävt aktivering via nätet (iTunes, nyare Photoshopversioner t ex) innan Du gör något mer, annars har Du förbrukat en aktivering av Din licens.

Sen: in med återställningsskivan och formatera hårddisken med dess hjälp (har Du känsliga data på den, välj att skriva nollor) och gör sen en ny, fräsch installation, men kör inte assistenten som ber Dig att skapa användarkonton m m.

Tillägg: Du skriver "returnera": är det en reklamation e d? I så fall kan Du givetvis bespara Dig jobbet att göra en ny installation. Gör formateringen och bryt sen; då returnerar Du en "hjärndöd" maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 16:38
Ursprungligen av elgenper:

Först av allt: Du har väl egen backup av allt viktigt?

Därefter: avaktivera de program som har krävt aktivering via nätet (iTunes, nyare Photoshopversioner t ex) innan Du gör något mer, annars har Du förbrukat en aktivering av Din licens.

Sen: in med återställningsskivan och formatera hårddisken med dess hjälp (har Du känsliga data på den, välj att skriva nollor) och gör sen en ny, fräsch installation, men kör inte assistenten som ber Dig att skapa användarkonton m m.

Det går att ringa till Adobe, men det är så klart lite extra jobb att göra det

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-19 17:25

Tack för svar.
Ja, det är en reklamation, en i5 med skärmflimmer.
Men formateringen gör jag alltså med hjälp av startskivan som följde med?
//a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 17:36

Ja, sätt i installationsskivan, starta om med C-tangenten nedtryckt. När datorn startat på skivan, välj Skivverktyg ur menyn Verktyg och radera hårddisken under fliken Radera.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-19 20:00

Stort tack!!
(trycker på öl/latte knappen););)

1
Bevaka tråden