- Linkert
- Medlem ●
- Solna
Vi alla mac-användare har nog diskuterat prisfrågan med någon PC-användare (hm, drar mig för att använda "PC" då det blir fel eftersom att Mac = PC..). Och det brukar sluta med, "jag kan köpa minst två datorer med samma specs som din iMac för ett lägre pris, blöööhh".
Börjar tröttna en del på detta. Vad säger ni till dessa människor?
Att de har fel, en Win-dator med samma spec kostar ungefär lika mycket.
Att de har fel, en Win-dator med samma spec kostar ungefär lika mycket.
De vägrar tro på det, speciellt inte en utav mina vänner som köpte en dator med en fin i5 CPU, dragon-mofo-GPU etc här om dagen. Väldigt kraftfull dator för ett mycket lägre pris.
Edit: Kan man verkligen säga att det inte är sant?
Stötte på frågeställningen häromdagen av svärfar, då gällde det egentligen inte att macen är dyr för sina specs utan att det inte finns någon bärbar för runt 6000 om man inte är avancerad användare.
Jag plockade upp min mbp och han visade upp sitt senaste köp, en plastig asus eller acer eller liknande. Och grymtade om att mac inte var på tal för att det var för dyrt.
Kontrade helt enkelt med att jag spenderar all min arbetande tid med min mac, samt en stor del av min fritid.
Med applecare räknar jag med att den räcker minst tre år. Utslaget per dag är skillnaden så liten att det utan tvekan är värt det. Jämfört med att slita sitt hår över windows.
Om han bara använder sin 6000-kronorslaptop till att kolla mailen och slösurfa lite på kvällen efter jobbet och kan stå ut med windows, så sa jag att det var hans beslut och önskade honom lycka till med hans köp.
Orkar inte strida för mina beslut och vara mactaliban bland släkt och vänner längre. Det var något jag sysslade med när jag var nyfrälst. Nöjer mig med en syrlig kommentar när de vill ha hjälp med sina krånglande windowsburkar...
Olika personer har olika intressen också. De ser en praktiskt funktion i något som vi tycker är roligt. Många kör audi istället för toyota. Själv skulle jag aldrig köpa en dubbelt så dyr bil som nödvändigt. Då jag ser en bil som något som tar mig från punkt a till b. Och för övrigt används väl en bil högst en timme en genomsnittslig dag för dom flesta?
Då får man svaret, jag tänker använda AVG antivirus. (gratis)
Om det är en person som ska använda datorn i arbetet kan man ju argumentera för att strultiden med en pc kostar arbetstid, att apple har verkstäder där du kan lämna in datorn direkt (iaf i större städer). Istället för att behöva skicka datorn till holland eller irland i två månader när den går sönder, som med många billigare pc-tillverkare.
Om det är en privatperson som ska köpa datorn som en leksak är det svårt att inte erkänna att PC är billigare. Iaf vissa märken.
Coca-Cola är dyrare än Lidl-cola, en kostym på NK är dyrare än en på h&m. Och så vidare. Mac ÄR dyrare än budgetmärken.
Man kan väl säga att man får vad man betalar för, men om personen i fråga skiter i vad dom har för skräp på skrivbordet är det bara låta dem köpa PC.
Sen kan du vara lite skadeglad när den krånglar som sagt
Om det är en person som ska använda datorn i arbetet kan man ju argumentera för att strultiden med en pc kostar arbetstid, att apple har verkstäder där du kan lämna in datorn direkt (iaf i större städer). Istället för att behöva skicka datorn till holland eller irland i två månader när den går sönder, som med många billigare pc-tillverkare.
Om det är en privatperson som ska köpa datorn som en leksak är det svårt att inte erkänna att PC är billigare. Iaf vissa märken.
Coca-Cola är dyrare än Lidl-cola, en kostym på NK är dyrare än en på h&m. Och så vidare. Mac ÄR dyrare än budgetmärken.
Man kan väl säga att man får vad man betalar för, men om personen i fråga skiter i vad dom har för skräp på skrivbordet är det bara låta dem köpa PC.
Sen kan du vara lite skadeglad när den krånglar som sagt
Hehe, en annan polare sitter och kör "dagens vista problem" över msn, och jag fattar verkligen inte hur han orkar med skiten. Han sitter och väntar på att få Windows 7 som HP lovat att ge honom gratis, han tror att det kommer funka perfekt, men kollar man i forum på nätet så strömmar fortfarande problemen in i samma takt som innan. HP har dessutom strulat så mycket med Windows 7 leveransen att den är 2 månader försenad.
Mitt huvudargument är "Du kommer fortfarande sitta med Windows eller någon halvtaskig linuxdist och troligen behöva formatera om datorn om ca 3 månader.".
Mitt huvudargument är "Du kommer fortfarande sitta med Windows eller någon halvtaskig linuxdist och troligen behöva formatera om datorn om ca 3 månader.".
Det är bra argument.
Men som sagt, låt dina bekanta göra sina egna val.
Tjata inte på dem något.... gjorde så med min brorsa. Och han hör mer än gärna av sig och pikar mig varje gång något program hänger sig på hans mac (det är dock oftast något i officepaketet som hänger sig..).
Vi alla mac-användare har nog diskuterat prisfrågan med någon PC-användare (hm, drar mig för att använda "PC" då det blir fel eftersom att Mac = PC..). Och det brukar sluta med, "jag kan köpa minst två datorer med samma specs som din iMac för ett lägre pris, blöööhh".
Som sagts tidigare är det inte sant att en pc är så mycket billigare om den ska utrustas med allt en iMac har.
Lägg till de fakta att den är säker, lätt att underhålla, möblerbar (snygg), körs (i första hand) på OS X, kommer med en rad suveräna konsumentprogram så blir pc:n inte prisvärd längre.
Men det finns en stor fördel med PC när det gäller möjligheten att uppgradera hårdvaran t ex byta grafikkort. Man slipper att byta hela burken på en gång.
Det saknar jag på nya Macar.
Men det gäller ju inte på bärbara datorer. Där är det lika illa ur den synvinkeln.
Jag tycker däremot att det är en stor fördel med att ha allt-i-ett som med iMac. Att få en helt ny uppsättning när man väl byter är bra tycker jag. Dessutom har en Mac längre livslängd än en windows-pc så man har inte behovet av att byta delar på samma sätt.
Börjar tröttna en del på detta. Vad säger ni till dessa människor?
Vi säger att vi vet men att vi har så mycket pengar att vi inte behöver bry oss.
Just iMac är ju lite rolig att jämföra med eftersom det utbudet på liknande datorer är ganska begränsat på PC sidan. Sen har du ju full valfrihet på Macen, du kan köra OS X, Windows och Linux mm. Även om OS X går att få igång på en PC så innebär det en massa krångel och du har ju ingen support alls. Med en Mac får du det bästa av alla världar, dessutom presenterat i en elegant lösning.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Just det här med dyra datorer verkar sticka i ögonen på många. Ingen reagerar om du köper ett par skor för 1500 istället för ett par likadana för 399 på rea. Och ingen höjer på ögonbrynen om du köper en bil som kostar mer än en annan. Men köper du en dator som kostar mer än vad de tar för billigaste på Elgiganten blir du utskrattad.
Jag har sedan flera år tillbaka slutat diskutera detta och t om slutat hjälpa vissa bekanta när de fått "fel på datan". Efter att ha suttit nu med Mac i ett antal år så har de istället fått se en problemfri miljö som är betydligt roligare att jobba i än det de är vana med. Somliga av dessa som skrattade tidigare sitter nu och undrar varför de inte bytte tidigare.
Vi säger att vi vet men att vi har så mycket pengar att vi inte behöver bry oss.
Just iMac är ju lite rolig att jämföra med eftersom det utbudet på liknande datorer är ganska begränsat på PC sidan. Sen har du ju full valfrihet på Macen, du kan köra OS X, Windows och Linux mm. Även om OS X går att få igång på en PC så innebär det en massa krångel och du har ju ingen support alls. Med en Mac får du det bästa av alla världar, dessutom presenterat i en elegant lösning.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Just det här med dyra datorer verkar sticka i ögonen på många. Ingen reagerar om du köper ett par skor för 1500 istället för ett par likadana för 399 på rea. Och ingen höjer på ögonbrynen om du köper en bil som kostar mer än en annan. Men köper du en dator som kostar mer än vad de tar för billigaste på Elgiganten blir du utskrattad.
Jag har sedan flera år tillbaka slutat diskutera detta och t om slutat hjälpa vissa bekanta när de fått "fel på datan". Efter att ha suttit nu med Mac i ett antal år så har de istället fått se en problemfri miljö som är betydligt roligare att jobba i än det de är vana med. Somliga av dessa som skrattade tidigare sitter nu och undrar varför de inte bytte tidigare.
Precis, jag slutade vara kanelbullekonsult åt min släkt & vänner för flera år sedan.
Jag hade släktingar som enbart hörde av sig när de hade dataproblem.
Ja, då får du väl lämna grejerna på verkstad då sa jag - se till att ha en bra backup innan (Backup? Vaddå Backup?)... de formatterar säkert om burken åt dig.
Överför "billigargumentet" på vad som helst. Vin? Skor? (jag har så knepiga fötter att de flesta av mina skor börjar på andra sidan 1000:-)...
Man kan säkert få tre Skodas/ChingTjong/KIA för en schysst BMW - tar BMW'n alla dagar på året om jag skall använda den varje dag.
Brukar säga att man får precis vad man betalar för, deras bärbara brukar gå max 2 timmar på batteriet, vara i svart pianolack, helt sakna all identitet, plastiga knirrande gångjärn, 4:3-skärm med kass upplösning, fem till sju klisterlappar så man inte glömmer vilken processor som sitter i maskinen..., plastluckor, obskyra knappar, vred, konstiga hål, sladdriga tangenter - alla utan belysning. Dåliga högtalare som det alltid knäpper och "schweser" (fräser) i... Ful manual ingår med med taskigt översatt svenska.
Men de är ju så billiga. Skönt att du är nöjd lille vän.
Den som köper dyra kvalitetsprodukter gråter bara en gång...
Satt som sekreterare i en förening för några år sedan. Hade då min PB G4 med mig och skrev anteckningarna direkt in i datorn. När jag lämnade uppdraget vidare kunde ju inte nästa vara sämre så han kom med en PC med Linux. Den var dubbelt så tjock, fläkten gick hela tiden och strömmen räckte inte ett möte. Dessutom kraschade systemet ett flertal gånger och alla mötesprotokoll försvann. Själv slängde jag in mina i mac.com direkt och hade således backup om något skulle ha hänt
Undrar vad som var bra med den billiga då?
"Man kan få två PC av annat märke för samma pris som en Mac"
- Ja, men två PC ≠ en Mac. Vill man ha en Mac så är det för att man specifikt vill ha en Mac och då kan man inte köpa något annat än en Mac.
Alla som använt en Mac på riktigt kan nog förstå detta argument. Något annat än Mac är helt enkelt icke ett alternativ, om det är en Mac man är ute efter.
Man får även två brödrostar till samma pris som en elgrill. Men då ... har man tyvärr inte en elgrill som man kanske ville ha, utan i stället har man två brödrostar.
- Ja, men två PC ≠ en Mac. Vill man ha en Mac så är det för att man specifikt vill ha en Mac och då kan man inte köpa något annat än en Mac.
Alla som använt en Mac på riktigt kan nog förstå detta argument. Något annat än Mac är helt enkelt icke ett alternativ, om det är en Mac man är ute efter.
Man får även två brödrostar till samma pris som en elgrill. Men då ... har man tyvärr inte en elgrill som man kanske ville ha, utan i stället har man två brödrostar.
Dagens tumme upp till dig.
Det där just blew my mind. Ursäkta swenglishkan men grymt sagt!
Nä det är klart har man redan på förhand bestämt precis vad man ska ha finns det väl inga argument som funkar... Du vet uppenbarligen redan vad du vill ha, men om man ska ge sig in i en diskussion med de "icke-mac användare" som tråden handlar om måste man nog ha nåt mer att komma med...Att använda argument av typen en Mac är en Mac och inte en "PC" säger ju precis absolut ingenting om varför det är bättre att köpa Macen...
Om man väljer mellan att köpa två brödrostar eller en elgrill måste man naturligtvis fråga sig om man tycker mer om rostat bröd eller grillade grönsaker...
Hannes
...men om man ska ge sig in i en diskussion med de "icke-mac användare" som tråden handlar om måste man nog ha nåt mer att komma med...
Jag ger mig aldrig in i sådana diskussioner. Jag har en Mac och är nöjd. Om någon vill köpa en PC och är nöjd med Windows, så gratulerar jag denne till sitt val. Jag har inga problem med att folk har olika behov och väljer annorlunda.
Om någon frågar mig varför jag har valt Mac så säger jag som det är: att Windows är totalt inkompatibelt. Nej inte till möss, pryttlar, sladdar och program. Det är inkompatibelt med mig och hur jag tänker och arbetar. För mig spelar det inte någon roll att en PC är gratis. Jag får en gratis PC från jobbet. Intresserar mig inte. Jag köper hellre en Mac för egna pengar. Jag har pengar, det är OK.
Jag förklarar gärna för nyfikna människor hur en Mac fungerar och hur man jobbar med den. Jag berättar att det fungerar annorlunda mot Windows, och att de måste anpassa sig om de är vana Windows-användare. Inte alla vill göra det. Jag berättar att jag kan hjälpa till med Mac-frågor men att jag (ärligt) inte kan något om Windows så behöver de hjälp där får de gå någon annan stans.
De som inte är nyfikna, eller har bestämt sig för en PC lämnar jag i fred. Jag skulle aldrig försöka pusha någon till att välja något annat; då skulle ju liksom jag bli ansvarig för valet, och hållas ansvarig då de upplever strul (alla datorer strular ibland).
Varför är BMW dyrare än Lada? Varför är Honda-EU-moppe dyrare än Baotian-EU-moppe? Varför är B&O dyrare än Samsung? Etc.
Bättre? Nej, dom har bara hoppat över billigaste segmentet. That's all.
Om man tycker att skönhet/estetik har ett egenvärde (som jag gör) så motiverar ju detta att Apple's burkar kostar lite mera (det gör dom..men bara lite). Att snygga grejer kostar mera är nästan en 100% regel - nästan (IKEA bryter regeln en masse). Att denna regel inte skulle gälla datorer är ju absurt. När det gäller t.ex. köksprodukter är dock skillnaden enorm jämfört med skillnaden Mac/PC.
("snygg" kan också utläsas "varumärke")
Varför är Wolksvagen dyrare än Audi Eller var det tvärtom
En rättfärdig fråga
För att i slutändan bara :):):):):):):) i användare upplevelse i en virusfri miljö.
Det är för mig och många andra värt att betala en liten slant extra för.
iPhone och Mac går hand i hand.
IPod och Mac går hand i hand.
Ones You Try it you cant be without It.
Simple as That
Jag har inte haft mycket pengar på sista tiden, då jag pluggar, men jag bytte från jobb-Macbook '09 till en PMG5 stationär och är i stort sett hur nöjd som helst med den. Då spelar jag ju inga spel direkt (även om jag funderat på att försöka hotta den, skrev ju en tråd här om det). Så om man gillar Mac men vill ha ekonomi i sitt datorköp så går det bra att hitta fina datorer som har ett par år på nacken. Man får ändå den rätta känslan i Macken så att säga, rim å reson. Det tycks vara lite ofint här på 99mac att säga att nya macar är rätt dyra men jag säger det ändå. Skulle jag behöva ny datorkraft så är det till syvende og sidst så att PC-datorer.är billigare. Nybörjarargumenten funkar inte på mig, har jobbat med datorer i massor med år, så om nåt händer oavsett plattform så vet jag hur jag fixar det. Gillar bägge plattformar helt enkelt.
J Det tycks vara lite ofint här på 99mac att säga att nya macar är rätt dyra men jag säger det ändå. Skulle jag behöva ny datorkraft så är det till syvende og sidst så att PC-datorer.är billigare.
Jo, men då räknar du ju bara inköpspriset, du tar ju inga andra hänsyn öht.
Att du har kostnader ända tills blodtrycksmedicin för en PC det struntar ju du i?
Sant är att om man jämför vad Elgiganten har REA på den här veckan med en 15" macBookPro (som har bättre nätverk, snabbare minnen, kraftigare batteri, skärm, tangentbord...osv) så har ju inte Macen en chans.
Eller rättare sagt Macen har inte en SPORTSLIG chans.
För Elgiganten HÄVDAR att deras skitburk är jämförbar bara för att skärmen är lika stor...
Flera försök har gjorts att plocka ihop och jämföra, tar man samma delar visar det sig att skillnaden är mindre än vad det spelar roll att man går till Netonnet eller SIBA.