Hej!
Är på väg att starta enskild firma. Programmerar och vill sälja mjukvara i min webbutik.
Hur är det med varumärkesskydd? Har kollat lite på Patent och Registreringsverket och det verkar ju hutlöst dyrt att skydda varumärken internationellt. Nästan 7000 kr bara för USA, och om man gör en uppskattning på ALLA länder så är vi uppe i över 120 000 spänn.
Så jag undrar hur det är med namn på mjukvara. Vill ju undvika att jurister från något stort (troligen amerikanskt) företag hör av sig med stämningsanökningar.
Jag har (efter idogt Googlande) inte hittat något varumärkesnamn som ligger speciellt nära det jag tänker kalla min mjukvara, men det är ju ingen garanti.
Sökte lite här på forumet, men hittade inget om precis det här (vad jag kunde se).
Har ett svagt minne av att "någon någon gång sagt" att det i princip inte går att "ta patent" på namn på mjukvara som säljs på nätet. Att namnskydd så att säga hör den FYSISKA världen...
Så min fråga är: Hur sjutton gör man? Vill undvika stämningsansökningar och vill inte kalla min mjukvara precis vad som helst heller. (Alltså ingen amerikansk advokat skulle väl ha nåt emot att jag lanserar nåt som heter Kulliduttfnuttilurum. Men det kan bli svårt att sälja mjukvara med det namnet...)