Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV vs Playstation 3

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag köpte precis en Playstation 3 och blev positivt överraskad att den klarar galant att spela iTunes-biblioteket samt allehanda filmformat. Så - jag har precis sålt min Apple TV.

Är det inte underligt att en ny Apple TV kostar 2795 kronor och en PS3 kostar 2995 (med allt den har...).

Fredrik

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-11 23:40

Hur accessar du din media från ps3:an? Har den stöd för att läsa itunes utdelningar eller går du via någon tredje parts lösning?
Du får gärna beskriva om du gjort något speciellt för att få din ps3:a att läsa itunes biblioteken, jag har inte fått min att prata med itunes däremot via en separat upnp mjukvara men då vart det lite transkodning osv..

• Medlem
  • 2010-01-12 08:51

Jag gissar på att han använder PS3 Media Server.

Har raderat 3 inlägg. Vill ni diskutera release-datum för spel, så finns det nog bättre platser än den här tråden.

/Mod

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-13 11:42

Jag använder min xbox 360 i väntan på att Apple TVn blir RIKTIGT värd att köpa (eller att jag blir ekonomiskt oberoende)
Men man går ju och är småsugen hela tiden, och med lösningar som ATV Flash i bakhuvudet så vore den ju lite småtrevlig. Problemet (liksom fördelen) är ju iTunes-integrationen. Jag tänker främst på två saker; den ena är ju att digitalisera alla dvd-filmer (i alla fall de man Verkligen tycker är bra, har ju en del skit man ändå aldrig kommer se igen). Det andra problemet är hårddiskutrymmet. Min interna hårddisk är ju bara 120 gig, och dessa kommer ju försvinna ganska snart om alla filmer ska in i iTunes. Lösningen (som jag använder nu) är ju att ha dem på en extern hårddisk, men om de ska in i iTunes kommer de ju kopieras till den mappen. Det går ju alltid att stänga av, men vill gärna att iTunes organiserar allt åt mig. Då skulle man ju kunna flytta hela iTunes biblioteket till den externa disken, men eftersom jag har en bärbar dator vill jag ju kunna ha med mig all musik utan att behöva släpa med en extern disk. Dessutom kommer ju backupfrågan som ett brev på posten. När man väl sitter där med alla sina digitaliserade filmer måste man ju ha backup på dem! Alltså måste fler hårddiskar inhandlas.

Sen är ju visserliggen Apple TV en mycket sexigare lösning än Xboxen, men det blir ju inte riktigt lika överskådligt som att ha fysiska filmer i hyllan.
Ett annat problem med xboxen är ju att den inte kan spela upp köpta låtar från iTunes.

Hej igen,

Jag använder Vuze (som media server). Sen provade jag EyeConnect - och den accessar iTunes vad jag har sett, bilder etc.

Eftersom man stream'ar allt och PS3an läser både mpg4, avi etc - så kände jag att TV inte har ett existensberättigande längre. PS3an har ju även browser - för youtube etc. Det jag skulle kunna sakna är trailer-delen i TV...men det kan man ju också köra i browser. Sen - gillar jag inte att ha för många devices.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-13 18:55

Intressant synvinkel.
Jag tycker inte Vuze fungerar perfekt som media server, kanske för att jag inte dykt ner i alla inställningar.
Däremot håller jag med om att PS3:an klarar många format bra även om jag märkt att vissa mpeg4 jag kodat för min iphone inte fungerar på min PS3, frågan är väl om det beror på hur dom är kodade eller ej tror dom inte fungerar var kodade i handbrake på något högkvalité läge.
I övrigt håller jag med om att AppleTV inte är så intressant idag eftersom den är relativt begränsad då vi inte kan köpa film eller tv serier här än.

hm...jag har inte testat så mycket. det jag såg var att a) jag kan titta på mina iphoto-bilder b) jag kan se på mp4, avi etc c) lyssna på min musik via PS3an. det räckte för mig. 90% av vad jag gör med apple tv är att titta på film från datorn. så de va en "no-brainer" för min del.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-14 10:01

Medialink för PS3

Medialink för PS3 klarar de flesta filformat...
MP3, AAC, WMA, WAV
MPEG1, MPEG2, MPEG4
H.264, DIVX, XVID
AVI, WMV, ASF
MOV, MKV, FLV
JPEG, PNG, GIF, TIFF, BMP
RAW, PDF, PS, EPS, TGA
och nu även med video transcoding, klarar mkv- filer med ljud som inte min Popcorn hour inte klarar
Nullriver Software : Products : MediaLink

att den stödjer mkv är ju super. har en del sådana som handbrake inte lyckas koda. tack för tips.

Varför köpa medialink när PS3 mediaserver gör det lika bra gratis?

Jag tar tillbaka det hela. Båda är bra. Överväger att köpa medialink ändå.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-16 16:39

Men du kommer inte kunna hyra film på iTMS, och du kan inte spela de låtar du köpt. Det är ett superfett minus kan vi ju säga.

• Oregistrerad
  • 2010-01-16 20:49
Ursprungligen av bollman:

Men du kommer inte kunna hyra film på iTMS, och du kan inte spela de låtar du köpt. Det är ett superfett minus kan vi ju säga.

Snacka om att kasta sten i ett glashus Mr Apple kanske ALDRIG kommer släppa filmer i Sverige iaf. Microsoft har redan gjort det, kanske Sony också (?) - Det är ju större chans att min samsung TV kommer kunna hyra filmer än en ATV.

PS3 mediaserver vill jag påstå är oslagbar, klarar samtliga format (som jag känner till) undertexter, bilder, musik och är i stort sett bara att installera och köra och är dessutom helt gratis.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2010-01-19 09:52

PS3 Media Server

Håller med föregående! PS3 Media Server sväljer allt du matar den med och kodar om det behövs.

som sagt...jag spelar mest upp film på PS3an...den musiken jag har köpt är väl ändå DRM-fri?

hm...min PS3a orkar inte spela upp filmerna. de hackar. någon som vet vad det kan bero på. både mp4 och divx etc.

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-16 22:29
Ursprungligen av el gringo:

hm...min PS3a orkar inte spela upp filmerna. de hackar. någon som vet vad det kan bero på. både mp4 och divx etc.

Vad kör du för anslutning till ps3? Fast/trådlöst? För mig hackade det lite ibland på HD-filmer när jag körde trådlöst.

Annars kan du ju alltid prova ps3 media server, funkar klockrent med allt jag kastar på den för mig iaf.

Jag kör PS3 media server på min Mac och streamar film över nätverket till min PS3. Det fungerar riktigt bra, även om högupplösta filmer i 1080p ibland kan hacka. 720p fungerar dock klockrent.

Jag ser inte riktigt nyttan med en TV i Sverige, då den bästa funktionen inte är tillgänglig här. Dvs hyra film.

En PS3 klarar alltså ALLT som en TV klarar, även om gränssnittet i PS3:an inte är riktigt lika snyggt.

Däremot är PS3:an dessutom en Blu-Ray-spelare OCH ett fantastiskt trevligt TV-spel. Där står sig TV slätt.

• Oregistrerad
  • 2010-05-17 22:14

Jag streamar mina filmer direkt till min Samsung TV, den har Ethernet och WLAN och fungerar från Vuze. Behöver ingen AppleTV eller PS3.

Ursprungligen av studiox:

Jag streamar mina filmer direkt till min Samsung TV, den har Ethernet och WLAN och fungerar från Vuze. Behöver ingen AppleTV eller PS3.

Ännu trevligare. Vid ett eventuellt TV-inköp i framtiden blir det garanterat en sådan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:55

Playstation 3 alla gånger!

Jag kör wifi (airport extreme) och då hackar till och med divx-filmer :-/

får prova mig fram lite till.

uppspelning direkt i tv är brilliant. nu kör jag mest bio på min projektor...men det blir nog en tv som kan spela nätverksfilm snart i tillägg.

1
Bevaka tråden