Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPads möjligheter - tänk stort

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nämnde det i tråden brevid att Apple ibland skapar en produkt som markerar ett hörn, nu svänger det 90 grader här, håll i hatten.....

Många har svårt fatta vad det var som hände och jämför med det de känner till, vilket då blir gammal teknik (netbooks ä möe bättre för de ä billigare).

Vad tror du att en iPad skulle kunna användas till, kanske direkt. Kanske om man fick drömma ihop ngn special-app för det.
Hur skall man utnyttja en helt ny pryl som liksom inte funnits förut.

Surmagade gmala gubbar med kommernarer kring brister inom multitasking eller folk som vill allmänt gnälla - läs ngn annan tråd.

här pratar vi om möjligheterna!

Det finns ett program till iPhone som ger en en ekvationslösare där ekvationerna ser ut som i verkligheten, med rot-tecken över tre rader etc.
Vad tror ni det kommer se ut på den stora skärmen?
Rita upp dina mattetal, tryck på solve....

Om Apple portar sin gamla 3D grafräknare som de har i ngn låda ngnstans...

mathematica för iPad ?

Plötsligt faller bitarna om Apples "datacenter" som de bygger i USA...

http://macworld.idg.se/2.1038/1.233696/apple-storsatsar-pa-ny-serverpark

Gissar att många tjänster till iPad kommer ligga i molnet...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-01-29 19:01

Jag ser fram emot en iPad version av ShinKanji och möjligheten att kunna skriva kanjitecken på en större yta.

Hemsida - ShinKanji
iTunes - iTunes Store

Sen önskar man såklart ett avancerade översättningsprogram för språkträning, Engelska - Japanska.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 18:41

Virtual Desktop:
Om man tar en iPad och kopplar den till keyboard dockan, eller valfritt blåtandstangentbord. Sen kör man en senare anpassad iPad version av Wyse Pocket Cloud:

Med koppling till företagets VMware view eller om man köper tjänsten i molnet så minskar behovet drastiskt av klientdatorer. Här är en demo på iPhone:
YouTube - VMworld 2009 - Running VMware View / RDP sessions on your iPhone with the wyse Pocket Cloud client

Jag tycker det är coolt, men jag kanske är ensam att tycka det?

Synthprogram som Bebot kommer att funka otroligt bra på iPad. Med lite större rörelseutrymme kan man spela på riktigt.

Ursprungligen av Jetwash:

Virtual Desktop:
Om man tar en iPad och kopplar den till keyboard dockan, eller valfritt blåtandstangentbord. Sen kör man en senare anpassad iPad version av Wyse Pocket Cloud:

Med koppling till företagets VMware view eller om man köper tjänsten i molnet så minskar behovet drastiskt av klientdatorer. Här är en demo på iPhone:
YouTube - VMworld 2009 - Running VMware View / RDP sessions on your iPhone with the wyse Pocket Cloud client

Jag tycker det är coolt, men jag kanske är ensam att tycka det?

Har inte tänkt på detta men det låter riktigt trevligt.
Kör så idag med iPhone om jag vill komma åt en del saker.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-29 18:53

Man får väl hoppas att det kommer en del tjänster/program/funktioner så man kan samutnyttja iPad med sin dator, hemmaserver och t.ex. AppleTV. Säg att man kan använda iPad som en filmkatalog/register över sina filmer som man har på AppleTV eller server få en förhandstitt läsa recensioner och få fram fakta via IMDB.com för att sedan klicka igång filmen antingen direkt på iPad eller via t.ex. AppleTV på sin TV.

Har många gånger tänk mig en riktigt bra kalender som synkar en central nod i hemmet utan att jag ska behöva slå igång dator och det ser ju ut att bli verklighet.

iPad som ritbräda ala Wacom Cintiq med trådlös koppling direkt till datorn och vilket ritprogram man nu föredrar. Det skulle ge mig ny inspiration både till att rita men även redigera foton. Fotar gärna idag men har tappat lusten att redigera bilderna efteråt.

Vidare tror jag iPad skulle vara otroligt bra som kommunikations hjälp för många äldre som inte vill/kan använda en vanlig dator. Synd bara att den saknar videokamera, Skype tror jag skulle passa min gamla mormor som hand i handske. Vidare skulle jag själv vilja ha den som telefonväxel till den fasta telefonen, sparar nummer, meddelanden och sorterar dessa automatiskt beroende på vem som ringt. Är jag inte hemma tar den upp ett meddelande alt hänvisar vidare till mobil eller kanske till och med kopplar (beroende på vem det är, kan bli dyrt annars skulle jag tro). Olika telefonsignaler beroende på vem telefonsamtalet ska till osv.

Kanske inte så långt utanför fyrkanten detta. Ska fundera vidare.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-29 19:23

Vore coolt om man kunde koppla in kameran till den och se resultatet direkt på iPaden!

Ursprungligen av ledin:

Vore coolt om man kunde koppla in kameran till den och se resultatet direkt på iPaden!

Toppenbra idé!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 21:08
Ursprungligen av ledin:

Vore coolt om man kunde koppla in kameran till den och se resultatet direkt på iPaden!

Finns ju denna:
DSLR Camera Remote - onOne Software

"Look through your camera's viewfinder remotely"

Ursprungligen av ledin:

Vore coolt om man kunde koppla in kameran till den och se resultatet direkt på iPaden!

Yeah! Live view från en SLR

LCR

Ursprungligen av LCR:

Yeah! Live view från en SLR

LCR

Javisst, det är ju det jag säger. Den bästa idén hittills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 20:09

Yay, spåna-dags! Några av de här lär kräva att padden byggs ut en smula, men det är kul att drömma.

Som centralenhet till "det smarta hemmet"; dvs styra temperatur, ventilation, larm, vitvaror, hifi- och tv-utrustning (även schemalägga inspelningar), skapa anteckningar typ shoppinglistor - inte bara när man är hemma utan även remote.

Nåt jag har funderat länge på (hittills främst för iPhonen då) är en GPS-styrd shoppinglista som man fyller på allt eftersom (typ när man kommer på nåt som behövs hemma) och som selektivt dyker upp när man närmar sig rätt sorts butik. Åker man förbi en mataffär poppar såna saker upp, närmar man sig OnOff kommer listan med elektronikprylar upp osv.

Som extern pekskärm till iPhone, kamera, iPod och annan småelektronik.

Spelplan och AI-motståndare för "fysisk" schack, Othello, Backgammon och andra brädspel.

Läxpanel för skolbarn/ungdomar. Veckans läxor laddas ned på måndagen och kan göras under veckan och kanske till och med rättas direkt över nätet mot en centralserver. Bara en "bok" att släpa på för ungarna.

Vanlig TV- och radiomottagare vore smutt.

Slut för tillfället, kanske kommer mer sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-29 21:08

jag har dålig fantasi men jag tror att iPaden har grymma potential.. jag skulle vilja se en SD-kortsläsare, kamera, mer minne och ett litet plus är ju multitasking (även om jag klarar mig utan).. jag funderar nu nästan på att sälja min macbook och köpa en iMac och en iPad istället..

återkommer med fler idéer när dom poppar upp..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 21:52

1. Studie/facklitteratur bibliotek, med korslänkar mellan böcker, understrykningar, wikipedia, googlesökningar och egna anteckningar. Kanske kan man dela med sig av sina anteckningar med andra kollegor/studenter

2. En planner, kalender, attgöra, anteckningar mail etc i samma burk

3. Mötesanteckningar, direktsynkade

4. Projektplaneringar, tillgång till vassa onlineverktyg - tex basecamp

5. Minnesplats till hobyy fotografen, när man är på semester, eller liknande, inkl justera och sortera bilder

6. Med Amerikanskt iTunes storekonto är det en dröm.

7. En utvecklad DropBox kan hantera alla filer fram och tillbaka som behöver finnas lokalt, resten kan finnas i "molnet"

8. Kolla i iTunes Store, 140.000 apps, även om 98% är skräp eller kopior av innovativ programvara så återstår fortfarande 2.800 apps som är fantastiska och innovativa.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-29 22:11

Alla former av multiplayer spel! Tänk allt från Settlers och Schack till diverse indiespel. Hade gillat ett 3D program också, typ Google Sketchup där man kan rita och dra i saker direkt med händerna. Mindmapping? Hade gärna haft ett program som får den att fungera som extra skärm när den är dockad till datorn också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 22:42

Video i böcker är intressant, missade att det kommer att kunna fungera

Ett bra mindmappingprogram vore kul

Gps

GPS i båten!

Ursprungligen av Saffran:

GPS i båten!

Gärna.

jag skulle gärna se att man kan lägga valfri karta (Finns ngt till PC som heter något Japanskt , fugawi?) där man kan lägga in egna kartor.

Jag har ett antal fina orienteringskartor som är hyfsat högupplösta.
Skulle vara kul ha dem som bakgrund...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 23:20
Ursprungligen av Goflorp:

Gärna.

jag skulle gärna se att man kan lägga valfri karta (Finns ngt till PC som heter något Japanskt , fugawi?) där man kan lägga in egna kartor.

Jag har ett antal fina orienteringskartor som är hyfsat högupplösta.
Skulle vara kul ha dem som bakgrund...

Fugawi finns ju till iPhone

Ursprungligen av Jetwash:

Fugawi finns ju till iPhone

Kommer inte ihåg vad det var för hake, om det var kartorna eller programmet i sig som var dyrt. Av ngn anledning fann jag det inte intressant.

Vi får väl hoppas att Garmin portar sin fina terrängkarta till iPad.

Jag menar, google-maps säger ju "ljusgrön fyrkant" om skog ....

...ljusblå om vatten...

min dröm om EN apparatski som kan fixa, skogen, stan och havet/sjön kanske tar sig...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-29 23:35

Där har du en killerapp, kanske nåt för Friluftsfrämjandet, allemansrätten. Terrängkartor. Vandringsleder, fornminnen m.m. Svampdatabas, fågeldatabas med läten. Bärdatabas...

Ursprungligen av Jetwash:

Där har du en killerapp, kanske nåt för Friluftsfrämjandet, allemansrätten. Terrängkartor. Vandringsleder, fornminnen m.m. Svampdatabas, fågeldatabas med läten. Bärdatabas...

Hade gärna gett en tusing för ngt som var KOMPLETT här.
Oavsett om jag befann mig på sjön, på land i staden eller i skogen så ...bara funkade det.

peta, sätta waypoints med fingrarna, peta och vrida på kursen, pek-klicka på en plats för att få info om en bensinstation t ex... här kan vi snacka om att "kartograferna" på Apple eller Garmin kunde få jobba sig trötta med gränssnitt....

Gärna med koppling á la "Nätverksplatser" att om den känner av min Bilstereos BT så skulle den ställa in sig på "Bilkarta"....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-30 05:03

För mig skulle jag vilja se möjligheten att koppla in ett enkelt USB- - eller kanske tillochmed FireWire - ljudkort och ta med sig ut när man ska sampla saker ute i verkligheten. Betydligt mer behändigt än att släpa med sig datorn hela tiden. Eller för den delen när man sitter med guran i soffan och bara vill spela in nåt enkelt.

Det, och en Illustrator-app där man med fingrarna/penna kan rita vektorbaserat direkt. Kanske även använda den som tablet till stordatorn. Grymt!

Om GPS:en funkar utan 3G/WiFi så är den ju klockren, då kan man ju använda den till allt höll jag på att säga. Men som karta på dagsturer - och med en sån här även för helhelgsturer - med nån form av smart case eller bälteshållare så blir det kalas. Magellan eXplorist:en vi kört med hittills väger ju 810 g och har motsvarande batteritid men en tredjedel så stor skärm, monokrom, så det är inte ens en någorlunda rättvis jämförelse.

EDIT: Eller med solcellsladdare i casen, najs.

Senast redigerat 2010-01-30 07:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-30 11:02

Behöver inte tänka så stort här...

iPad kommer att bli en perfekt semesterdator. Tar inte en massa plats i handbagaget och är mycket enklare att ta med än en laptop. Får plats i en kameraväska. Man behöver inte multitaska på semestern... Men kolla mail och slösurfa lite...

Det jag väntar på är iPhoto Touch, som jag är övertygad kommer i nästa iLife-uppdatering. Då kan jag docka med mina kamera och fixa semesterbilderna på kvällarna.

En touch-skärm kommer att vara perfekt för snabb foto-redigering och kanske fungera bättre än på en laptop!

Nåt riktigt bra VNC-app, så kan man koppla upp sig mot sin dator hemma. Finns iofs på App Store idag, men någon som är anpassad till iPadens upplösning isåfall.

Det vore trevligt om Apple kunde släppa en produkt som expanderar möjligheterna istället för dessa funktionsbegränsade saker som hyllas och där brist på funktionalitet höjs upp till något positivt.

Jag skulle mycket gärna se följande produkter från Apple - ja, de kommer att konkurrera med MacBook men den smällen får man ta:

*MacPad. En Mac OS X Snow Leopard-driven tablet som även kan förses med matchande tangentbord (som gärna kan fästas med ett magnetlås eller liknande på baksidan). En modell som i sitt koncept alltså liknar en HTC Athena. Eftersom MacPad kör vanliga Mac OS X är det en fullfjädrad Mac i Tabletform. Den kan anslutas till extern skärm via t.ex HDMI. Någon typ av dockningsstation vore bra, den kan då "byggas ut" till en stationär dator ungefär som en PowerBook Duo.

Jag hade gärna köpt en MacPad, 10-tums widescreenskärm (möjlighet att rotera till stående läge beroende på hur man håller den finns). iPad däremot känns alldeles för begränsad.

*MacPocket. En "Mac för fickan" i form av en en smartphone med qwerty-tangentbord och en portabel version av Mac OS X Snow Leopard. Gränsnittet är identiskt med Snow Leopard och kontrolleras med antingen fingrar, stylus (kapacitiv) eller optisk pekplatta. MacPocket kan med inskjutet tangentbord växla till ett iPhone-läge, alltså med iPhones gränsnitt. Programmen som kan köras är antingen iPhone-program rakt av - eller särskilda MacPocket-program.

Dessa två produkter kommer att konkurrera med såväl MacBook som MacMini. MacPad är den behändiga lösningen för de som vill ha en riktigt kompakt dator. MacPocket är avsedd för de som vill ha en fickvänlig Mac-dator (nej, iPhone är långtifrån en fick-Mac).

Men jag är tyvärr skeptisk. Apple har dessvärre blivit företaget som hyllas för att begränsa funktionaliteten i sina portabla produkter och det är inte riktigt politiskt korrekt att föreslå funktionsfyllda lösningar.;)

I vilket fall som helst är jag nöjd med Apples datorer - däremot behöver de våga konkurrera med MacBook på den mobila sidan.

iPad är förstås en shoppingmaskin. Man ska köpa böcker, musik och filmer osv. Entertainment anytime anywhere, amazing och då kan man kanske bli besviken att det "bara" är en svullen iPod. Men det är inte svårt att se möjligheterna med formatet. Det är väl bara det att Apple kan strypa och begränsa som de vill. Spelar ingen större roll eftersom shopping-crazy US of A will love it ändå.

Jag tror dock att det kommer programvara som utnyttjar möjligheter på ett sätt som tillfredställer både den/det ena och andra. Det kanske är mer än en förvuxen iPod om man, just som denna tråd ändå uppmanar, att se möjligheterna bortom det kända. Kanske kan det då finnas en möjlighet att det både kan vara en underhållningsplatta och nyttopryl.

Men egentligen behövs den inte alls för att leva ett bättre liv. Snart kommer ju nästa produkt i konsumtionsbegärets cykel och iPad är historia.

Följer just nu lite grand hur tongångarna går på MW's artikelkommentarer...

de flesta verkar inte kunna abstrahera tillräckligt för att greppa att det är ngt NYTT.
Ser ideligen dessa referenser till att Netbooks är bättre för de har ett keyboard...
Det är bara en platta med en 1GHz CPU etc etc...
Svette och Vimp och allt vad de heter håller på att slå knut på sig själva med att hitta fel, brister, tokigheter och verka som duktiga experter.

pesc's tankar kring den perfekta semesterdatorn känns bra, lättpackad, ingen boot-tid, ingen stor tyngd etc.

imaster; har för mig att du måste köpa versionen med 3G inbyggt för att få GPS - det gjorde att det för min del blev dyrare än tänkt. Kartintresserad som man är.
Sedan använde ju kart-appen nedladdning av kart-data, vore ju inte kul om den lade av 10m utanför porten, det är väl därför 3G och GPS går hand i hand.
Kan ju ha med teknik att göra med, att båda funktionerna sitter på samma plats etc

Bevaka tråden