Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna blog som jag har länkt till är den som ligger närmast hur jag ser på iPad lanseringen.

Ursprungligen av enabledbydesign:

In the end, Apple’s success isn’t just in satisfying current unmet needs, but to anticipate needs you don’t know you have and to beat you to the punch by creating a solution upfront. The iPad will be the platform. What are you going to do with it?

iPad: Overhyped Flop or a case of Great Design Thinking? emergent by design

iPad är både great design thinking OCH overhyped. Allt Apple släpper är overhyped...och utmärkt design. Hypen står inte Apple själva för. Den ordnar alla andra. :-D.

Men det som spelar mest roll är om man vill ha/behöver en eller ej. Vissa verkar tro att bara för att de inte vill ha den så är den bara skit. Jag har ingen iPhone för jag lever inte på det sättet men jag kan se en direkt praktiskt situation där JAG kan få användning för en iPad, och därför skiter jag fullständigt i de som springer omkring och säger att den är dålig.

LCR

Senast redigerat 2010-02-03 15:53

Som ZImmerman skrev: Vem har överhypat den egentligen? Apple har inte sagt mycket men vi på nätet skapade rykten och blir sedan besvikna;)

Hypen är vårat egna fel. Och de som säger att Apple inte levererade är dom som själva skapade skyhöga förväntningar på en produkt som Apple inte nämnt ens.

Det som eventuellt kan fattas i mjukvara (multitasking, flash osv) kan lätt komma i mjukvaru-uppdateringar. Så där ser jag inget problem. Hårdvara kommer ny varje år samt så kan hårdvaru-tillverkare använda dock-porten om de vill lägga till extra portar osv (ex, Camera Connection Kit)

Jag har läst alldeles mycket om iPad på nätet den senaste tiden, både sågningar och hyllningar. Här kommer mina tankar sammanfattade:

Min första känsla efter eventet var faktiskt lite "jaha...". Kanske därför att iPad är en produkt som måste bevisa sitt behov för användaren (som redan har iPhone och bärbar Mac) på ett annat sätt en iPhone behövde göra. Kanske för att Jobs faktiskt inte riktigt lyckades förmedla riktigt hur bra iPad är.

Men ju mer jag funderat desto mer känner jag att jag sällar mig till hyllningskören. Jag tror faktiskt vi sett början på en revolution. Jag tror att detta kommer att förändra hur datorer används. Jag tror att iPad är produkten som Apple skapades för att göra.

Det som fick mig att verkligen tro på iPad, förutom visionen, var hur upprymda de som faktiskt fingrat på produkten var. Om ni bara ska läsa en text så läs iPad About av Stephen Fry (observera att det är 4 sidor). Han var där, hans vision om iPad känns vettig och han understryker hur viktigt det är att få testa den i verkligheten:

There are many issues you could have with the iPad. No multitasking, still no Flash. No camera, no GPS. They all fall away the minute you use it. I cannot emphasise enough this point: “Hold your judgment until you’ve spent five minutes with it”. No YouTube film, no promotional video, no keynote address, no list of features can even hint at the extraordinary feeling you get from actually using and interacting with one of these magical objects.

Jag har alltid tyckt illa om hur många tror sig veta hur värdelös en produkt är bara utifrån att läsa specarna eller bara för att den inte passar ens egna behov. Och just när det gäller iPad är detta extra tydligt eftersom de som hänger på låset när Apple lanserar nya produkter inte är den stora målgruppen för iPad.

Visst, även vi "power users" kommer nog att skaffa en iPad förr eller senare (jag vill ha en). Men jag tror den riktigt stora kundgruppen är de som egentligen inte behöver en vanlig dator.

Låt mig säga det såhär: iPad är datorn för de som inte behöver en dator.

Med det menar jag att iPad är en otroligt enkel, intuitiv produkt för de som bara vill komma åt vissa grundfunktioner av datoranvändandet, vilket främst är att komma åt internet. De som aldrig skulle försöka sig på att installera ett program på en vanlig dator.

iPad kapar barriärer som vanliga datorer har idag, även Macar som anses som enklare att använda.

Ett exempel: Min svärmors syster har ingen dator och inget bredband. Hon kan inget om datorer och även om hon kan förstå nyttan känns det jobbigt att skaffa en dator. Så när vi skickar nya bilder och videoklipp vi tagit på vår dotter till svärmor åker systern över till svärmor för att se detta eftersom svärmor har dator. (De bor 30 mil härifrån, så de suktar efter bilder på barnbarnet.)

Vi har funderat på att övertala systern att skaffa en begagnad Mac som vi kunde hjälpa henne att få igång. Men även en Mac är krånglig att greppa för den som inte haft en dator förut. Det är metaforer och begrepp att lära sig ("skrivbord", "mappar", "fönster" osv). Lägg därtill att beställa bredband, ställa in en router osv. Det går att ordna, men det fortfarande krångligt.

Men iPad förändrar allting. Istället för att hon ska skaffa en hel dator räcker en iPad alldeles utmärkt. Och i sin begränsade slutna miljö med ett gränssnitt som man bokstavligen tar på gör den tröskeln till användning mycket lägre.

Lägg därtill att den går att köpa med 3G-kort. Då behöver hon inte ens skaffa ett vanligt bredband och installera router osv. Det räcker med att stoppa in SIM-kortet och börja använda iPaden varhelst hon än är. Det kan inte bli enklare.

Slutligen är priset överkomligt också.

Jag tror att:
1) iPad kommer att bli en succé.
2) Avsaknad av kamera, Flash mm är inte en faktor.
3) En del funktioner som idag klagas över kommer att fixas i en inte alltför avlägsen framtid med mjukvaruppdateringar (t.ex. bristen på bakgrundsprocesser). Ungefär som MMS för iPhone men inte dröja lika länge.
4) Många här på forumet som idag tvärsäkert sågat iPad som en förvuxen iPhone som inte fyller något behov kommer att ändra sig när den använt en iPad ett tag.
5) iPad kommer inte att vara en produkt för alla på samma sätt som iPhone.
6) iPad kommer inte att konkurrera ut vanliga datorer över en natt.
7) App Store för iPad kommer att vara "the shit" där spel, program och annat blir samma jättesuccé som för iPhone, om inte ännu större succé.
8) Ingen konkurrent kommer att vara i närheten av samma totalprodukt (vilket faktiskt är synd!)

Sist av allt vill jag poängtera att man ska se dagens iPad med iPhone 2G som perspektiv.

Redan i sin allra först form var iPhone 2G en stor succé och sålde mer än de flesta trott den skulle göra. Men det var i sin andra generation med 3G, GPS och inte minst App Store som den verkligen började bli komplett. Samma sak gäller för iPad. Om iPad idag är häftig så är det inget mot vad iPad om två år kommer att vara. Detta är bara början.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-03 17:25
Ursprungligen av lasselu:

Hahaha! Ja just det där med kameran känns väl inte som någon seriös dealbreaker...?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-03 18:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har läst alldeles mycket om iPad på nätet den senaste tiden, både sågningar och hyllningar. Här kommer mina tankar sammanfattade: . . . . .

Å, så bra du skriver Adrian. Du är en klok man du! Jag håller med om allt förutom att jag inte alls upplevde det som om Jobs inte kunde förmedla hur bra iPad är. Jag tyckte nog att han förmedlade det. Det han sa gick hem hos mig i alla fall.

Min bror är som din svärmors syster, han kan inte heller något om datorer men han skulle verkligen behöva en. Han kommer ofta hem till mig med en webadress som han vill att jag ska ta fram och visa. Jag har erbjudit honom en dator men han tror sig inte kunna lära sig att använda en sån "besvärlig sak". Det är liksom ingenting för honom. han är väldigt bestämd i det. Han vill knappt försöka scrolla på websidor utan vill att jag ska vara i närheten och "sköta maskinen" Men jag är helt säker på att han skulle ha mycket stort nöje och nytta av att kunna surfa på internet, att kunna vara med i olika diskussionsgrupper mm. En iPad kommer att bli helt perfekt för honom.

Jag har redan nästan bestämt att det ska få bli nästa års julklapp Och innan nästa jul kommer jag att ha tid på mig att låta honom testa min iPad så att han blir bekväm med den och ser att han kan använda den.

Ursprungligen av Eva:

Å, så bra du skriver Adrian. Du är en klok man du! Jag håller med om allt förutom att jag inte alls upplevde det som om Jobs inte kunde förmedla hur bra iPad är. Jag tyckte nog att han förmedlade det. Det han sa gick hem hos mig i alla fall.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det var, det var bara en känsla jag hade efteråt. Kanske var det för att jag fick pausa videoströmmen stup i kvarten och springa till min dotter som hade närmare 40 graders feber och behövde tillsyn...

Ursprungligen av Adrian B:

Ett exempel: Min svärmors syster har ingen dator och inget bredband. Hon kan inget om datorer och även om hon kan förstå nyttan känns det jobbigt att skaffa en dator. Så när vi skickar nya bilder och videoklipp vi tagit på vår dotter till svärmor åker systern över till svärmor för att se detta eftersom svärmor har dator. (De bor 30 mil härifrån, så de suktar efter bilder på barnbarnet.)

Vi har funderat på att övertala systern att skaffa en begagnad Mac som vi kunde hjälpa henne att få igång. Men även en Mac är krånglig att greppa för den som inte haft en dator förut. Det är metaforer och begrepp att lära sig ("skrivbord", "mappar", "fönster" osv). Lägg därtill att beställa bredband, ställa in en router osv. Det går att ordna, men det fortfarande krångligt.

Men iPad förändrar allting. Istället för att hon ska skaffa en hel dator räcker en iPad alldeles utmärkt. Och i sin begränsade slutna miljö med ett gränssnitt som man bokstavligen tar på gör den tröskeln till användning mycket lägre.

Viktigt att poängtera här är att den tyvärr inte går att använda direkt ur kartongen. Den måste synkas med iTunes. Det här tycker jag är synd med den. Inte en helt komplett produkt. Den fungerar bara som komplement.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-08 01:11
Ursprungligen av Millegarden:

Viktigt att poängtera här är att den tyvärr inte går att använda direkt ur kartongen. Den måste synkas med iTunes. Det här tycker jag är synd med den. Inte en helt komplett produkt. Den fungerar bara som komplement.

Det får vi se. Det är inte hundra säkert att den måste användas med en dator. Det ligger nära till hands MEN det kan också vara så att Apple vill släppa en cloud tjänst senare som gör att man inte behöver en dator för att använda iPaden. Det finns flera bevis på detta. Ett är ett server farm som Apple bygger i North Carolina. Ett andra är Lala tjänsten som Apple köpte för några månader sen.

//Rob

Ursprungligen av Millegarden:

Viktigt att poängtera här är att den tyvärr inte går att använda direkt ur kartongen. Den måste synkas med iTunes. Det här tycker jag är synd med den. Inte en helt komplett produkt. Den fungerar bara som komplement.

Var har du sett att den måste synkas med iTunes för att det ska gå att använda den?

Ursprungligen av superduperjacob:

Var har du sett att den måste synkas med iTunes för att det ska gå att använda den?

Det framgår ingenstans, men om man jämför med iPhone och iPod Touch så måste de ju synkas. Sen finns det även under de tekniska specifikationerna systemkrav för Mac och PC. Det behöver ju givetvis inte betyda något, men jag tror nog att de kommer att behöva synkas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 13:31
Ursprungligen av Capeman:

Det framgår ingenstans, men om man jämför med iPhone och iPod Touch så måste de ju synkas. Sen finns det även under de tekniska specifikationerna systemkrav för Mac och PC. Det behöver ju givetvis inte betyda något, men jag tror nog att de kommer att behöva synkas.

Man MÅSTE väl inte synka dem? Aktivera iPhonen en gång, men iPoden behövs ju inte. Man kan ju mata in sina Kontakter, mailkonton etc, direkt i burken. Och musik från iTunes kan man ju köpa också online.

Såklart är det smidigt att göra det, men det är nog inget riktigt krav....

Ursprungligen av kenjon:

Man MÅSTE väl inte synka dem? Aktivera iPhonen en gång, men iPoden behövs ju inte. Man kan ju mata in sina Kontakter, mailkonton etc, direkt i burken. Och musik från iTunes kan man ju köpa också online.

Såklart är det smidigt att göra det, men det är nog inget riktigt krav....

Och vad gör du när Apple släpper iPhone OSX 5.0?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 14:28
Ursprungligen av poseidon84:

Och vad gör du när Apple släpper iPhone OSX 5.0?

Jag MÅSTE inte uppdatera till det heller. Jag skulle göra det förstås, men jag tror Morsan inte skulle göra det.
Jag bara menar att man kan klara sej utan en dator, fast det är klart att man vill ha en för att få in det nyaste, sin egen musik etc.
Jag har flera gamla iPodar som jag troligen inte har uppdaterat till det senaste. Har lagt in musik som jag vill ha, och faktiskt inte har bytt sedan dess (!). Bara laddat och lyssnat....
Min 10 GB iPod uppdaterade jag faktiskt för en månad sedan, men det var första gången sedan jag köpte den.

Ursprungligen av Adrian B:

4) Många här på forumet som idag tvärsäkert sågat iPad som en förvuxen iPhone som inte fyller något behov kommer att ändra sig när den använt en iPad ett tag.

Intressant i sammanhanget: Dan Lyons ("Fake Steve") sågade iPad som en stor besvikelse och såg helt enkelt inte poängen med den. Men nu har han fått testa den lite mera ingående och har helt ändrat uppfattning:

"Some say the iPad heralds a new era of computing, and I'm inclined to believe them," writes Dan Lyons in the lead story of Newsweek's April 5 cover story. "The interface is so intuitive — navigating with your fingers rather than a keyboard and mouse — that it will change what we expect from our computers."

Det är inga små ord direkt, från någon som först var geniunt besviken och sågade i princip hela presentationen av iPad (se videon). Och inte nog med det, han sågade den även efter att ha hållit i den i verkligheten en kort stund precis efter presentationen: Why Apple's tablet isn't the second coming—yet.

Är man cynisk kan man förstås hävda att han sålt sig och skriver positivt om iPad som tack för att få ett förhandsexemplar, men jag tror inte det är så det ligger till. Jag tror helt enkelt att iPad är en sådan produkt som behöver upptäckas av användarna, därav min punkt nr 4 som jag citerar ovan.

Med risk för att vara tjatig - hur användbar kan en iPad vara som "surfmaskin" för oinsatta? Hur länge kommer det att dröja innan någons svärmor eller bror försöker gå in på Ikeas eller Volvos eller något annat vanligt förekommande företags hemsida och undrar varför det ser så konstigt ut och vad det här Flash är för något? Sen ska du då förklara för denna oinsatta person att den femtusenkronorsskärmen du fått honom eller henne att köpa inte funkar på alla hemsidor, på de som grannens tre år gamla tretusenkronors-Dell klarar utan bekymmer. Ja, i framtiden, om Flash försvinner, kan den ersätta en dator som surfmaskin, men inte innan. Eller hur resonerar ni? Jag vill verkligen veta, för jag tycker iPaden är urläcker, och vill ha en, men har svårt att motivera pengarna när den inte kan användas till att surfa på några av de allra vanligaste hemsidorna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-03 19:46
Ursprungligen av Capeman:

Eller hur resonerar ni? Jag vill verkligen veta, för jag tycker iPaden är urläcker, och vill ha en, men har svårt att motivera pengarna när den inte kan användas till att surfa på några av de allra vanligaste hemsidorna.

Jag vet knappt vad Flash är för något, eller det vet jag väl, men visst är det så att det inte finns på iPhone? Jag surfar väldigt mycket med iPhone men jag måste då vara på sidor som inte använder Flash för det händer i princip aldrig att det är något jag inte kan se.

Vilka sidor är det som använder Flash egentligen?

Men jag håller naturligtvis med om att det är svårt att motivera ett inköp om man inte kan surfa på "några av de allra vanligaste hemsidorna" Det låter ju inte klokt om man inte skulle kunna göra det!

Ursprungligen av Eva:

Jag vet knappt vad Flash är för något, eller det vet jag väl, men visst är det så att det inte finns på iPhone? Jag surfar väldigt mycket med iPhone men jag måste då vara på sidor som inte använder Flash för det händer i princip aldrig att det är något jag inte kan se.

Vilka sidor är det som använder Flash egentligen?

Men jag håller naturligtvis med om att det är svårt att motivera ett inköp om man inte kan surfa på "några av de allra vanligaste hemsidorna" Det låter ju inte klokt om man inte skulle kunna göra det!

Ja de två jag nämnde, t ex. Eller varför inte saab.com, eller delar av New York Times, som man tydligt såg på Jobs' presentation. Som jag skrivit i en annan tråd försökte jag själv gå in på Fleetwoods hemsida från iPhone häromdagen för att titta på lite husbilar, och det gick inte att se något alls, hela sidan var mer eller mindre byggd på Flash. Vad jag menar är att man knappast kan få en bra surfupplevelse om man, när man som oinsatt, lärt sig att surfa runt och märker att det är blå legobitar på var och varannan sida. Visst, kanske inte på alla av de sidor som man dagligen läser på, men man vill väl inte att man ska bli begränsad till dessa? Då faller ju hela idén med World Wide Web liksom. Och nej, det är verkligen inte klokt! En dag kanske vi slipper Flash, men till dess funkar inte en iPad bra som enda "surfmaskin".

Ursprungligen av Capeman:

Med risk för att vara tjatig - hur användbar kan en iPad vara som "surfmaskin" för oinsatta? Hur länge kommer det att dröja innan någons svärmor eller bror försöker gå in på Ikeas eller Volvos eller något annat vanligt förekommande företags hemsida och undrar varför det ser så konstigt ut och vad det här Flash är för något?

Det är helt klart en brist i dagsläget. Men inte en tillräckligt tung nackdel. Jag hoppas att stora moderna sajter med bra budget kan vara de som först inser fördelarna av att jobba standardbaserat, eller åtminstone ha bra fallback (det borde de förresten redan ha redan idag om de har gjort minsta ansträngning att vara tillgängliga).

Ursprungligen av Capeman:

Sen ska du då förklara för denna oinsatta person att den femtusenkronorsskärmen du fått honom eller henne att köpa inte funkar på alla hemsidor, på de som grannens tre år gamla tretusenkronors-Dell klarar utan bekymmer.

Jag tror att om personen i fråga fått hålla i en iPad och använda den ett tag och samtidigt vet vilket bekymmer grannen haft med sin Dell när de strulat så är det ett mindre problem.

Förresten, "femtusenkronorsskärmen" - det är väl lite hårt att reducera iPad till en skärm? Det är ju en hel dator. Eller kallar du även iPhone för en "femtusenkronorsskärmen"? Det är ju också en skärm som kostar minst 5000 kr.

Ursprungligen av Capeman:

Eller hur resonerar ni? Jag vill verkligen veta, för jag tycker iPaden är urläcker, och vill ha en, men har svårt att motivera pengarna när den inte kan användas till att surfa på några av de allra vanligaste hemsidorna.

Jag har haft ClickToFlash installerat i Safari sedan jag berättade om pluginen här på 99mac för ett år sedan ganska exakt. Så jag har en ganska god uppfattning om vilka sidor som kräver Flash och jag skulle definitivt hävda att det inte alls är så stort problem att inte ha Flash som det utmålas idag.

Det är framförallt videosajter som YouTube och Vimeo som jag oftast fått slå på det, men även vissa sajter som just IKEA som du tog upp. Att inte ha Flash alls hade varit frustrerande i vissa fall, det kan jag hålla med om.

Det är absolut en brist att inte ha det i vissa situationer idag, men det är inte en dealbreaker. Och i takt med att iPad erövrar världen så tror jag att åtminstone de större sajterna kommer att vara rörliga och erbjuda alternativ.

Ta till exempel H&M. De har en helt Flashbaserad sajt som möter en, men deras webbshop finns även i en HTML-version.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-03 20:27

Men varför ska vi då "slippa" Flash?
Varför är det inte möjligt att helt enkelt bara bygga in det i både iPhone och iPad?

Ursprungligen av Eva:

Men varför ska vi då "slippa" Flash?
Varför är det inte möjligt att helt enkelt bara bygga in det i både iPhone och iPad?

Är Apple och Adobe som inte är överens. På vanliga macar funkar Flash dåligt. Och ifall samma flash skulle finnas på iPhone och iPad så skulle batteriet gå åt direkt Så därför lär det inte komma förrän Adobe tar tag i saken och gör ett bättre flash.

Precis som poseidon84 skriver. Det finns alternativ till Flash som inte tar så mycket resurser i anspråk, t ex HTML5, som Apple pushar för, men det kvitter ju så länge Flash är så vanligt som det är. Och fram till dess att Flash försvinner eller Apple tillåter Flash på iPad (kommer nog inte att hända!) är tyvärr en iPad inte tillräckligt användbar som främsta surfredskap. Det är en av anledningarna att jag själv avvaktar. Hur kul är det att behöva resa sig ur bekväma fåtöljen med sin femtusenkronorspadd och sätta sig vid datorn för att se vilka bilmodeller Saab tillverkar (eller inte tillverkar?)?

Om man nu kan lyckas få in en Flash-parser eller vad den delen kan heta som pysslar med Flash i en dator är jag helt övertygad om att batteritiden går ner till 1 femtedel, den blir glödhet direkt.
Lägger man den ner och har Aftonbladet uppe kommer den smälta eller ngt.

Adobe verkar inte KUNNA krysta ihop en funkande Flash på OSX, varför skall de få chansen med den skiten på iPhone? på iPad?

Hade jag vart Apple hade jag sagt till dem att kommer ni med en hyfsat buggfri Flash som inte äter upp hela plattan till frukost när det körs så OK.

Hört, men vet inte om det är sant, att Flash är säkerhetsmässigt förbannat undermåligt och att det behandlas lite "Quarkaktigt" från Adobe. Vi de gudomliga ger er Flash ungefär.

Större delen av Flash är annonser och ren skit. - dessutom.

Sedan den tillverkare/säljare av ngt som inte gör en Flashfri del av sin site är ju dum i huvet i alla fall.

Väldigt många websites känner av att man kommer på en iPhone t ex och skiftar automatiskt til ngt annat.

Din Crusade mot plattan som inte pratar Flash börjar bli tjötig Capeman.

Ursprungligen av Goflorp:

Om man nu kan lyckas få in en Flash-parser eller vad den delen kan heta som pysslar med Flash i en dator är jag helt övertygad om att batteritiden går ner till 1 femtedel, den blir glödhet direkt.
Lägger man den ner och har Aftonbladet uppe kommer den smälta eller ngt.

Adobe verkar inte KUNNA krysta ihop en funkande Flash på OSX, varför skall de få chansen med den skiten på iPhone? på iPad?

Hade jag vart Apple hade jag sagt till dem att kommer ni med en hyfsat buggfri Flash som inte äter upp hela plattan till frukost när det körs så OK.

Hört, men vet inte om det är sant, att Flash är säkerhetsmässigt förbannat undermåligt och att det behandlas lite "Quarkaktigt" från Adobe. Vi de gudomliga ger er Flash ungefär.

Större delen av Flash är annonser och ren skit. - dessutom.

Sedan den tillverkare/säljare av ngt som inte gör en Flashfri del av sin site är ju dum i huvet i alla fall.

Väldigt många websites känner av att man kommer på en iPhone t ex och skiftar automatiskt til ngt annat.

Din Crusade mot plattan som inte pratar Flash börjar bli tjötig Capeman.

Man kan ju tycka att de som skapar sidor med Flash är dumma, men det är ju bara akademiskt eftersom Flash faktiskt är vanligt ute på webben, vare sig vi gillar det eller inte. Och det är väl inte mer än rättvist att belysa detta faktum? Jag bryr mig, precis som de oinsatta, egentligen inte om VARFÖR Flash inte finns, jag vet bara att stora delar av webben inte kommer att fungera på en iPad.

Sen verkar du ju ha missat totalt att jag verkligen skulle vilja ha en iPad, men då vill jag kunna besöka de webbsidor jag kan besöka med min MacBook. Att du tycker jag är "tjötig" rör mig faktiskt inte i ryggen. Du får tycka vad du vill och jag hoppas att det är okej att jag gör det också?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-03 21:12

Jag personligen tycker att det vore skönt om Flash kunde försvinna då det funkar bedrövligt på os x. Men samtidigt är det en stor nackdel med padden då den inte går att använda fullt ut på webben. Det som man i praktiken saknar är bildspel och filmer på diverse sidor såsom dagstidningar. Det andra är flådiga företagssidor som tex bilsidor, toyota.se, peugeot.se, saab.se mm. Förhoppningsvis kommer man att gå över till HTML5 i sinom tid. Det kommer ta ett tag då inte alla webbläsare inte stödjer det ännu. När det gäller videokomponenten så är det inte fastställt om det blir ogg (firefox, chrome) eller mpeg4 (safari, chrome).

Sedan tror jag att ett viktigt skäl att apple inte gillar flash i iphoneOS är att det innebär att man kan frångå hur telefonens program ser ut och hur man integrerar med den. Känns som att Apple är lite känsliga på den punkten. Man är noga med hur man upplever produkten och man vill ju att allt skall gå via Appstore och inte ge möjlighet att köra flashspel och annat.

Sedan pratar alla om att "mamma och pappa" kan använda denna istället för en dator. Ipaden trivs väl ändå bäst med att synkas med Itunes på en dator? Det går väl förvisso att klara sig utan en dator rätt bra dock.

Jag tror dock trots vissa brister att det kan bli en extremt intressant produkt när det väl kommer lite spännande program. Kommer nog att köpa en iaf.

Ursprungligen av Taccarino:

Jag personligen tycker att det vore skönt om Flash kunde försvinna då det funkar bedrövligt på os x. Men samtidigt är det en stor nackdel med padden då den inte går att använda fullt ut på webben. Det som man i praktiken saknar är bildspel och filmer på diverse sidor såsom dagstidningar. Det andra är flådiga företagssidor som tex bilsidor, toyota.se, peugeot.se, saab.se mm. Förhoppningsvis kommer man att gå över till HTML5 i sinom tid. Det kommer ta ett tag då inte alla webbläsare inte stödjer det ännu. När det gäller videokomponenten så är det inte fastställt om det blir ogg (firefox, chrome) eller mpeg4 (safari, chrome).

Sedan tror jag att ett viktigt skäl att apple inte gillar flash i iphoneOS är att det innebär att man kan frångå hur telefonens program ser ut och hur man integrerar med den. Känns som att Apple är lite känsliga på den punkten. Man är noga med hur man upplever produkten och man vill ju att allt skall gå via Appstore och inte ge möjlighet att köra flashspel och annat.

Sedan pratar alla om att "mamma och pappa" kan använda denna istället för en dator. Ipaden trivs väl ändå bäst med att synkas med Itunes på en dator? Det går väl förvisso att klara sig utan en dator rätt bra dock.

Jag tror dock trots vissa brister att det kan bli en extremt intressant produkt när det väl kommer lite spännande program. Kommer nog att köpa en iaf.

Mycket bra inlägg som beskriver ungefär hur jag känner det. Vill-hafaktorn på iPaden är hög! Tycker kalendern, adressboken, iBookkonceptet och iWork verkar riktigt snajdigt! Det är nästan bara webupplevelsen jag stör mig på.

Bevaka tråden