Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-03 20:15
Ursprungligen av Leftrustle:

En iPad-version iLife bara så är jag helsåld.

Håller med. En iPad-version av iLife vill jag också ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-03 20:25

Vet inte om detta har postats tidigare i tråden. Men här är några iPad Apps som Apple valt att lyfta fram, det mesta ser mycket trevligt ut:
Apple - iPad - Apps for iPad

Citat:

More of a problem: the iPad is, by its nature, a “one window” interface. You can’t open a movie and have it playing in a corner of the screen while you write. If you want to instant message people, it won’t be a little sidebar that you keep an eye on; it’ll be the whole screen. This is another defining difference between the iPad and a notebook. It’s the same amount of power, but applied with different intentions.

Är det så att iPaden är ett sätt att komma tillbaka till att koncentrera sig på en sak i taget?

Andy Ihnatko's Celestial Waste of Bandwidth (BETA) » iPad and Multitasking

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det så att iPaden är ett sätt att komma tillbaka till att koncentrera sig på en sak i taget?

Andy Ihnatko's Celestial Waste of Bandwidth (BETA) » iPad and Multitasking

Varför ska man behöva tvingas till det? Borde det inte finnas ett val i iPaden?

När jag kollar på film så tycker jag det är kul att gå in på Wikipedia tex och läsa om någon speciell händelse som utspelar sig i filmen (krig tex) medans ja kollar på filmen.

Jag skulle gärna skaffa mig en iPad, men när den markandsförs som ett mellanting mellan en dator och handdator blir jag bara mest fundersam till när man ska ha den. Det är väl helt enkelt så att jag inte har någon som helst användning för den.

Jag tycker min Macbook är perfekt till det, den gör det jag vill med bravur.

Då får människor som anser att kolla på film medan man läser en artikel på Wikipedia är ologiskt och inte fungerar i hjärnan ha sin åsikt.

Ursprungligen av Patrik D:

Då får människor som anser att kolla på film medan man läser en artikel på Wikipedia är ologiskt och inte fungerar i hjärnan ha sin åsikt.

Jag tycker bara det är synd att folk inte har mindfulness nog att fördjupa sej i en film, och måste man kolla upp något mitt i filmen är det väl inte så mycket att pausa filmen, fast å andra sidan kanske det säger något om filmen när man inte behöver titta på den samtidigt som man läser om något.

När jag tittar på film gör jag det och bara det för att få det mesta ur filmen.

Jag håller med om att lyssna på musik samtidigt som man surfar, skriver, redigerar foto är någonting helt annat.

LCR

Ursprungligen av Patrik D:

Då får människor som anser att kolla på film medan man läser en artikel på Wikipedia är ologiskt och inte fungerar i hjärnan ha sin åsikt.

Om du trivs med det, så för all del. Men jag tror du är i en minoritet och iPad försöker vara bra för det stora flertalet. Och jag är rätt säker på att de stora flertalet inte gör något annat än ser film när dom ser film. För dig passar helt enkelt en "riktig" dator bättre då du har sådana behov, to each his own...

Ursprungligen av Adrian B:

Om du trivs med det, så för all del. Men jag tror du är i en minoritet och iPad försöker vara bra för det stora flertalet. Och jag är rätt säker på att de stora flertalet inte gör något annat än ser film när dom ser film. För dig passar helt enkelt en "riktig" dator bättre då du har sådana behov, to each his own...

Men ta musikvideo tex, konserter, dokumentärer som man hellre lyssnar på än sitter och kollar på, och medans vil chatta med någon kompis över MSN.

Det handlar inte bara om just film, det handlar inte heller om att kunna göra precis vad man vill i iPad, men med en sån stor skärm samt kapacitet så förstår jag inte varför den utnyttjas bättre, varför ska man inte ha kunna ha en musikvideo på i bakgrunden?

Ursprungligen av Patrik D:

Men ta musikvideo tex, konserter, dokumentärer som man hellre lyssnar på än sitter och kollar på, och medans vil chatta med någon kompis över MSN.

Det handlar inte bara om just film, det handlar inte heller om att kunna göra precis vad man vill i iPad, men med en sån stor skärm samt kapacitet så förstår jag inte varför den utnyttjas bättre, varför ska man inte ha kunna ha en musikvideo på i bakgrunden?

Jo, sådana gånger kan det ju vara större behov. Kanske kan det komma en app för det? En app som t.ex. likt SVT Play på datorn visar själva videon på en del av skärmen och sen använder en del av ytan till annat. (Det måste väl vara tekniskt möjligt i en iPad-app att bara visa video på en del av skärmen, eller?)

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, sådana gånger kan det ju vara större behov. Kanske kan det komma en app för det? En app som t.ex. likt SVT Play på datorn visar själva videon på en del av skärmen och sen använder en del av ytan till annat. (Det måste väl vara tekniskt möjligt i en iPad-app att bara visa video på en del av skärmen, eller?)

Teknisk möjligt är det givetvis och jag skulle nog inte ha så mycket emot det men jag tror inte att det kommer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Teknisk möjligt är det givetvis och jag skulle nog inte ha så mycket emot det men jag tror inte att det kommer.

Ja, tekniskt kanske var fel fråga, jag menade snarare om det var "tekniskt möjligt utan att bryta mot Apples regler för App Store-program". Dvs om det finns API:n för att visa video på det sättet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-05 10:42
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, tekniskt kanske var fel fråga, jag menade snarare om det var "tekniskt möjligt utan att bryta mot Apples regler för App Store-program". Dvs om det finns API:n för att visa video på det sättet.

Sa de inte på presentationen att t.ex. New York Times app skulle funka så—eller alltså video integrerad i artiklarna och även i e-böckerna? Eller har jag drömt ihop det?
I så fall borde det ju vara både möjligt och tillåtet att köra video på t.ex. halva skärmen och annat på andra halvan.

Ursprungligen av imaster:

Sa de inte på presentationen att t.ex. New York Times app skulle funka så—eller alltså video integrerad i artiklarna och även i e-böckerna? Eller har jag drömt ihop det?
I så fall borde det ju vara både möjligt och tillåtet att köra video på t.ex. halva skärmen och annat på andra halvan.

Som jag har fattat det så är det inte riktigt samma sak som Adrian frågar efter. Jag tror att iPaden kommer att vara ett en-fönster-system. Du kommer inte kunna ha flera fönster igång samtidigt utan det är bara ett enda fönster. Jag tror att de enda bakgrundsprogram som kommer vara möjliga är ljudströmning och sådant. Inte video.

Däremot så kommer man säkert kunna visa video med HTML5 på webbsidor som visar annat samtidigt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har fattat det så är det inte riktigt samma sak som Adrian frågar efter. Jag tror att iPaden kommer att vara ett en-fönster-system. Du kommer inte kunna ha flera fönster igång samtidigt utan det är bara ett enda fönster. Jag tror att de enda bakgrundsprogram som kommer vara möjliga är ljudströmning och sådant. Inte video.

Däremot så kommer man säkert kunna visa video med HTML5 på webbsidor som visar annat samtidigt.

Även multitasking skulle ju fungera så, med ett enfönstersystem alltså. Det som jag fattade att Adrian ville ha är exempelvis Mail-appen i landscape fast video istället för meddelandet till höger och annan info till vänster. Eller då för den delen inbäddad video på webben.

Desto mer jag funderar på saken (iPad) så kommer jag fram till att jag borde köpa en till min dotter (7år) också, skulle lösa en massa problem som hon lider av när hon sitter med sin MacBook Pro och fipplar med en massa annat samtidigt som hon tittar på någon film, byter bakgrund, bläddrar i Spotify...

Hon skulle nog må mycket bättre.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Desto mer jag funderar på saken (iPad) så kommer jag fram till att jag borde köpa en till min dotter (7år) också, skulle lösa en massa problem som hon lider av när hon sitter med sin MacBook Pro och fipplar med en massa annat samtidigt som hon tittar på någon film, byter bakgrund, bläddrar i Spotify...

Hon skulle nog må mycket bättre.

LCR

Kan hålla med, inte och undra på att folk är "infostressade". Jag märker mer och mer av detta iom att jag själv blir äldre. Unga som gör sex saker samtidigt - vilket bara resulterar i att ingen av de sex delarna bir bra gjord.
Grannen är lärare, ungarna gör engelskaläxan med Googletranslate (I can have wrong!), när hon avslöjar dem skyller de på att det går ju fortare ...

Kommer multitasking på iPhone/iPad OS kommer jag väl använda det, men i dagsläget känner jag ingen större saknad av det.

Palm Pre (vila i frid) försökte ju sig på det, det visade sig att hoppa mellan program gick betydligt långsammmare än med iPhones sätt, pausa, starta nya appen, kolla, och hoppa tillbaka exakt där man var....

Jag är 43 nu och känner att det är skönt att göra saker sekventiellt, låta saker ta tid och bli bra.

Men jag inser också att inte alla lever som jag, andra kanske vill ha 8 grejer igång samtidigt.

Halft off-topic: Jag följer en diskussion på IDG om SE X10 och om den är seg eller inte. Det verkar eventuellt att multitaskingen där kan ställa till problem i känslan för telefonen eftersom aktiviteter i bakgrunden kan göra att X10:an ibland segar ner sig.

Men jag hoppas verkligen att iPaden inte har samma problem som GS:en har ibland. Då och då så säger det bara "tjoffs" och telefonen är helt låst i ett par sekunder. Ibland riktigt länge. Det går inte att härleda till något speciellt användarfall utan verkar inträffa när telefonen har lång "uptime"

Men däremot ska jag säga att jag tycker att iPad verkar helt fenomenal när det gäller spel, den kommer förändra allt vad gäller sociala spel.

Nerd som jag är... så måste jag säga att det där är att gå över ån efter vatten:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nerd som jag är... så måste jag säga att det där är att gå över ån efter vatten:)

Exakt. De får komma på något som kräver en iPad, inte bara coolare sätt att spela brädspel...

Kan tipsa om den här FAQ'n som uppdateras hela tiden,både med nya frågor och utveckling av svar etc...

Updated FAQ: What you need to know about the iPad | Tablets | iPhone Central | Macworld

Många frågetecken rätas ut...

En roligare och mer jordnära recension med många goa bilder
(bland annat på hans pensionärsmamma som han fick slita bort från iPaden...)

http://www.cultofmac.com/the-ipad-review-for-the-rest-of-us/36599

Senast redigerat 2010-04-04 23:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-05 00:35
Ursprungligen av Goflorp:

Kan tipsa om den här FAQ'n som uppdateras hela tiden,både med nya frågor och utveckling av svar etc...

Updated FAQ: What you need to know about the iPad | Tablets | iPhone Central | Macworld

Många frågetecken rätas ut...

En roligare och mer jordnära recension med många goa bilder
(bland annat på hans pensionärsmamma som han fick slita bort från iPaden...)

The iPad Review For The Rest of Us | Cult of Mac

Man undrar ju verkligen hur det är med det här:

"What about if I already have a data plan for my iPhone. Does that count?

Nope. Each device requires its own plan."

Jag har Telenor och fri data till min iPhone. För en engångsavgift på 200 kr kan jag beställa nåt de kallar "Tvillingkort" och som går att ringa från, således bör det ju även funka med 3G-data. Om jag beställer ett sånt och klipper ner det i Micro SIM storlek (eller om det går att beställa det i Micro SIM storlek, vilket jag verkligen tvivlar på) så borde det ju funka för att köra 3G i min iPad på samma fri-data-abbonemang som min iPhone tycker man.

Vad säger ni?

Jämförelse på Micro SIM & Mini SIM:

Ursprungligen av Solid:

Man undrar ju verkligen hur det är med det här:

"What about if I already have a data plan for my iPhone. Does that count?

Nope. Each device requires its own plan."

Tänk på att den där FAQ:n är inriktad mot USA och At&T när det gäller abbonemang. När det gäller övriga världen så...

Det ska bli spännande att prova den där modifieringen. Vill ha en iPad nu:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 21:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Tänk på att den där FAQ:n är inriktad mot USA och At&T när det gäller abbonemang. När det gäller övriga världen så...

Det ska bli spännande att prova den där modifieringen. Vill ha en iPad nu:)

Det verkar som om vi med Telenor inte behöver klippa och modifiera själva.
MicroSIM-kort från Telenor | iPadfeber

Det känns lite som om någon bestämde att jag ska skaffa en iPad 3G nu...

Borde funka - och du kommer förmodligen få veta till 100% dagen efter 3G -modellen kommit ut...

Fram tills dess blir det väl gissningar. Men som sagt - det borde funka.

Det är ganska skönt att kunna komma in på 99.se.... Även om vi ibland svamlar till det (ok, jag svamlar till det:)) och ibland blir lite irriterade på varandra så är det ljusår från det eländessvammel som finns på IDG. Jag läste nyss kommentarerna till deras iPad-release-artikel och... vilket elände...

Tänk vad häftigt om min lillasyster skulle kunna titta på tex. Melodifestivalen, och samtidigt kunna ha ett chattfönster öppet och prata med sina kompisar om bidragen.

En sån sak tror jag skulle uppskattas av många.

Adrian B: Som jag har förstått det så hamnar alla videor man kollar i på Safari som en pop-up ruta istället för att ta upp hela skärmen, men det går fortfarande inte att göra andra saker samtidigt.

Men det kanske är något som man kan lösa via en annan app, skulle vara intressant att veta om det går.

Ursprungligen av imaster:

Sa de inte på presentationen att t.ex. New York Times app skulle funka så—eller alltså video integrerad i artiklarna och även i e-böckerna? Eller har jag drömt ihop det?
I så fall borde det ju vara både möjligt och tillåtet att köra video på t.ex. halva skärmen och annat på andra halvan.

Stämmer det så är det ju perfekt (jag har inte undersökt det närmar själv, slängde bara ut frågan här).

Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har fattat det så är det inte riktigt samma sak som Adrian frågar efter. Jag tror att iPaden kommer att vara ett en-fönster-system. Du kommer inte kunna ha flera fönster igång samtidigt utan det är bara ett enda fönster. Jag tror att de enda bakgrundsprogram som kommer vara möjliga är ljudströmning och sådant. Inte video.

Däremot så kommer man säkert kunna visa video med HTML5 på webbsidor som visar annat samtidigt.

Jo, det var nog delvis det jag frågade efter. Alltså om det var möjligt att få igenom ett program i App Store som visade video på delar av skärmen. I iPhone/iPod touch verkar all video alltid spelas upp i fullskärmsläge och min fundering var om detta var ett krav från Apples sida. Men jag menar fortfarande inom samma program, inte genom flera fönster från olika program (det är jag rätt säker på att vi inte får i iPad). Men om det gick att göra så i t.ex. SVT Play så skulle nog många uppskatta det ifall man vill ha tv-sändning och t.ex. chatt samtidigt.

Ursprungligen av Patrik D:

Adrian B: Som jag har förstått det så hamnar alla videor man kollar i på Safari som en pop-up ruta istället för att ta upp hela skärmen, men det går fortfarande inte att göra andra saker samtidigt.

Men det kanske är något som man kan lösa via en annan app, skulle vara intressant att veta om det går.

Ja precis, om det går att lösa via en app så kan man ju komma rätt nära att lösa dina önskemål (om än inte fullt ut, det är fortfarande bara ett program i taget).

Ursprungligen av Patrik D:

Adrian B: Som jag har förstått det så hamnar alla videor man kollar i på Safari som en pop-up ruta istället för att ta upp hela skärmen, men det går fortfarande inte att göra andra saker samtidigt.

Menar du så som i den här bilden?

Taget från Gizmodo.

Aron Trimble på TUAW var en ultraskeptiker till iPad, även efter att ha läst de lyriska recensionerna. Han hade ingen behov av den och inte nytta av den.

Launch day came and I was so lacking in excitement towards the iPad that I didn't even want to go check it out amidst the fanaticism of Apple launching a new iDevice. I read a few reviews while relaxing the next day and even the hordes of gleaming prose couldn't get me fired up. I already have a MacBook Pro, an iPhone, and even a netbook! What could iPad offer me that I wasn't getting from my own array of gadgets?

Men så testade han den ändå till slut:

The answer is simple and keenly Apple: panache. During my lunch break on Monday a coworker and I visited the local Apple Retail Store to see what all the fuss was about. I fully expected to be underwhelmed by what I saw. I wasn't.

Using the iPad is what sold me on its purpose. It really is like holding a Web page; it really is revolutionary.

Jag har all respekt för de som testat iPad och sen kommit fram till att den suger eller i alla fall inte lever upp till vad den försöker vara. Men de som sågar utan att ha prövat tror jag inte vet vad de snackar om...

Intressant förresten i relation till vår diskussion tidigare i tråden angående 4:3-formatet på iPad, som jag hävdade var en bra avvägning:

Also, the proportions are perfect. The strange compromise on aspect ratio feels exactly right in the hands.

Ursprungligen av Adrian B:

Menar du så som i den här bilden?

Taget från Gizmodo.

Ja, det är så som jag har uppfattat hur video (i Safari) kommer att fungera på iPad

Bevaka tråden