Hej kamrater,
Igår stötte jag på ett problem som jag aldrig någonsin har upplevt i samband med Google Mail. Jag har en hel del e-biljetter i pdf-format i min mailbox och dessa skulle jag nu skriva ut då de snart behövs. När man i Gmail har ett mail med t ex bifogade pdf-filer man man välja mellan alternativen "Visa" eller "Hämta". Det förstnämda öppnar dokumentet i Google Docs, googles eget dokumentgränssnitt som öppnas på en ny flik. Jag klickar där och dokumentet börjar laddas in men jag möts snabbt av detta svaret :
Jag klickar då på länken "plain HTML" som ses på bilden men möts då av följande :
Väljer jag istället alternativet "Hämta" så får jag möjligheten att ladda ner och spara pdf-filen lokalt eller öppna den direkt i Acrobat Reader lokalt. Väljer jag att öppna den direkt så får jag bara följande meddelande :
Väljer jag istället att spara filen lokalt så blir storleken på filen endast 57 Byte, detta oavsett vilken bifogad fil jag än väljer.
Märk väl - Samma sak som ovan sker oavsett plattform, både i Windows och Mac OS X.
Jag testade igår att vidarebefodra samma mail med bifogad fil till ett andra Gmail-konto som jag har, där gick det att både öppna pdf-filen i Google Docs samt att ladda ner den lokalt och den hade då också rätt storlek (1,3 MB i detta fallet).
Till saken hör också att jag på min iPhone kan öppna den bifogade pdf-filen i mailet på ursprungskontot utan problem.
Jag fattar ärligt talat ingenting, har någon här upplevt samma problem och har ni lyckats göra något åt det? Vad är roten till detta problem?