Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera .flv till .mov

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 12:39

Hej,
Jag är ljudsnubbe och total noob på video. Jag sitter med ett antal filmer i .flv- och .f4v-format som ska konverteras till .mov. Jag har tillgång till Adobe Premiere, kan man göra det där? Eller fixar QuickTime detta med Perian-tillägget?

Blir det stor kvalitetsförsämring av konverteringen?

Tack, tack på förhand!

Inte så enkelt.. .flv och .mov är container (bärare av video). Vilken codec vill du konvertera från/till för .mov? Val av codec är helt avgörandet för kvalitén). Eller vill du endast byta container från flv till mov? Det kan VLC göra enkelt.

QTpro.

Med QuickTime Pro så kan du välja att "Spara som..." och därmed få bytt till .mov container, detta tappar du 0% kvalitet på. Men måste du konvertera till annan codec via exportering så kan förluster förekomma. Vad är syftet med det du vill åstadkomma? Ska du redigera filen eller vad vill du uppnå?

Premiere har jag inte använt så värst flitigt, men kan tänka mig att nyare versioner kan öppna .flv och sedan exportera till QuickTime .mov, men vilken codec du använder kommer att påverka den kvalitet du får. Väljer du DV får du nästintill ingen förlust, dock tar det mkt plats. MPEG4 med hög kvalitetsinställning (samt flerpasskodning) går ofta bra att använda för låga förluster.

MPEG Streamclip.app

1
Bevaka tråden