Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vit text på svart platta i tidningstryck. Lägga 0,2 pkt linje? Ja eller nej?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vit text på svart platta i tidningstryck. Lägga 0,2 pkt linje? Ja eller nej?

Ska trycka på tidningspapper (DN/Sydsvenskan) och är lite orolig för min text som på några få ställen ligger 9 pkt Helvetica Neue regular på svart platta (100K).
Har testat lägga 0,2 pkt vit linje runt texten, och det ser ok ut. Tror ni detta är en bra lösning?

Nja, jag skulle inte våga göra det. 0,2 pt vit linje är väldigt tunnt. Snudd på att den försvinner när jag provar skriva ut på laser skrivaren här på jobbet. Ännu större risk i tidningstryck då punktförstoringen är betydligt större än i en laserskrivare.

Jag skulle satt vit text på den svarta plattan och eventuella bokstäver som hamnar på gränsen skulle jag också låta vara vita, men med svart linje. Se bild.

Den vita texten ska alltså motsvara en krympningsfunktion, är det så det är tänkt?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-12 08:45

Tycker det låter som en bra säkerhetsåtgärd, om det inte stör typografin/läsbarheten. Ev får du öka spärrningen en diddelidutt. Att lägga svart linje förstår jag inte alls nyttan med. Du vill ju gardera mot att det svarta blöder igen de vita tunna linjerna i bokstäverna.

Min erfarenhet är att 9 punkter Regular sällan är problem.
Light är däremot inte helt lätt.... Men 9 punkter är på intet sätt smått.
Hade kört utan linje eller valt Medium om man är skitnervös.

/martin

@Cajsa och Martinator: Jag är på er linje här. (Eftersom ni typ tycker att min idé är bra, haha)

Jag snackade privat med Baron, som använder sig av samma tryckeri som jag ska köra på, och han sa att "man kan ju göra det om man vill, men generellt så behövs det nog inte". Han brukade inte göra det i alla fall.

@ Richard: Jag förstår inte riktigt vad du menar med din fråga. Det är den vita lilla linjen runt bokstäverna som ska motverka att den vita texten försvinner i det svarta textblocket.

@Fredrik Dolk: Jag tror inte vi förstår varann alls Jag var nog otydlig. Jag lägger upp en bild också för att visa.

Det kallas för krympning, dvs du kan se det som att du krymper det svarta området.

Det är utmärkt i detta fall.

Aha. Ja LINJEN jag lägger på ska ju motsvara en krympningsfunktion då. Du skrev TEXTEN så jag blev lite förvirrad (eller så förstår jag fortfarande inte den korrekta terminologin).

OT: Jag har aldrig använt "krympning" som uttryck, jag brukar prata om att det blöder (och då är det ju på andra hållet så att säga, att det svarta blöder ut över det vita. Kanske är det inte samma sak, även om det känns så.

Härligt att lära sig nya saker när man är "gammal" hur som helst.

På tisdag vet jag om det var en bra eller dålig idé, förresten, då kommer allt åter från tryck.
Jag kommer att meddela i denna tråd!

Hej igen! Nu har min tidning kommit och resultatet var mycket tillfredsställande. Naturligtvis vet jag inte om det hade gått bra även utan den lilla linjen, men jag kommer definitivt att köra så här nästa gång också. Se bif. bild av samma parti (inscannat från tryckta tidningen) som jag visade här ovan för några dagar sedan.

Edit: för intresserade själar finns tidningen att ta hem som PDF (ca 5 mb) från Malmö Stadsteater

(Lite stolt är jag allt, det är min första "tidning"-tidning)

• Medlem
  • 2010-02-17 13:25

Fräsigt! Kul att det blev bra med den vita texten.

Jepps! Tack för inputten.

Doh! Läser ditt originalinlägg igen och kan inte fatta hur jag kunde missförstå dig.
Uppenbarligen trodde jag att du pratade om text som ska gå både över svart platta och vit bakgrund, men som sagt, det var jag som läste fort och fel.

Nåja, nu är ju allt tryckt och klart, men jag har dom senaste åren producerat ett antal tusen annonser för just dagspress och när det gäller just Helvetica Neue på svart platta med endast 100% svart vågar jag i nödfall gå ner på 6-7 punkter. Det är med smalare teckensnitt och lägre grader man börjar få riktiga bekymmer. Men jag brukar å andra sidan jobba med 8-9 punkter som säkerhetsmarginal.

Har man dock fler tryckplåtar inblandade blir det andra värderingar eftersom plåtförskjutning då blir en variabel att ta hänsyn till. Att lägga vit text på en bild med uppåt 240% total färgteckning är alltid spännande i dagspress.

1
Bevaka tråden