Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkpolisen: Omständlig

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Vi är inte i närheten av Norge, Frankrike eller vinnaren Island. Saknar man ett utländskt ord uppfinner man ett isländskt. Vad heter tex TV på norska? Fjernsyn, direktöversatt från grekiskan.

Und die Deutsch... Festplatte...

  • Medlem
  • 2011-10-12 22:59
Ursprungligen av LCR:

Und die Deutsch... Festplatte...

Das ist aber Hammergeil!

Senast redigerat 2011-10-12 23:16
Ursprungligen av Baron:

Vi är inte i närheten av Norge, Frankrike eller vinnaren Island. Saknar man ett utländskt ord uppfinner man ett isländskt. Vad heter tex TV på norska? Fjernsyn, direktöversatt från grekiskan.

När Baron ger sig in i leken så är det alltid roligt att granska inläggen:)

Nu ska vi se?

Jag försöker desperat hitta ett logisk fel i resonmanget och tycker mig vara något på spåren men det blir krystat. Du räknar upp tre länder. Jag är visserligen osäker på det går att få till att syftningen i den andra meningen omfattar alla länderna men är inte riktigt säker på att jag kan försvara en sådan syftning. För i sådana fall skulle jag hävda att du skriver att Frankrike och Norge också uppfinner isländska ord om man saknar utländska:)

Men däremot så blev det väl fel? Det borde väl stå att "Saknar man ett inländskt ord så uppfinner man ett"?

Sedan så gillar jag att du i tredje meningen exemplifierar uppfinnadet av isländska ord med ett exempel från norskan.

Skämt å sido, i sakfrågan så håller jag med dig. Vi i Sverige importerara ganska okritiskt utländska ord, speciellt engelska.

  • Medlem
  • 2011-10-12 17:04

Aha, jag missförstod.

Ansiktsbok är ju det som gäller om man ska säga det på svenska.

Folk som skriver Iphone, Ios osv gör det bara för att.

Att följa språkreglerna istället för att skriva grafiskt så att folk känner igen vad de tittar på (för när man läser ser man hela ord inte individuella bokstäver).

Jag tycker att många sk journalister borde fokusera mer på att rensa i den dyngan de skriver istället för att peta bland språkregler i etablerade namn.

Bevaka tråden