- klarabara
- Medlem ●
- Stockholm
- 2010-03-04 19:37
(ett slags öppet brev till tele2)
Kära Comviq/Tele2/Cheap.
Jag har varit en trogen kund till er i 13 år. Det är nästan halva min livstid. Jag har alltid gjort långa bindningstider hos er för att jag ville så gärna vara kvar.
Det vill jag inte längre.
Sen jag flyttat utomlands har jag haft mitt förvisso billiga telefonabonnemang igång, om än i ett kuvert tills nästa gång jag landar i Sverige.
Dessvärre har jag gång på gång fått höra;
"Klara, jag ringde dig i morse men jag kom inte fram?!"
eller "Klara, jag ringde dig igår men det var en människa som talade typ turkiska som svarade". Eller som just igår, en människa som kommer för att leverera färg. "Ja, jag försökte ringa dig tre gånger. Första gången säger den att numret inte är i bruk. Andra gången tutar det bara upptaget." Tredje gången kopplas det från mitt håll men det hörs inte ett jota, då tutar det upptaget hos honom.
Jag har ringt er om detta varje gång det hänt. Jag har förklarat att det inte är varje samtal. Hade det aldrig fungerat hade jag heller aldrig fått reda på att det inte fungerade då. Det är inte alltid man lyckas stå 10 meter från den som ringer just när det inte fungerar, som det då gjorde igår.
Ni svarar då att jag ska använda en annan telefon. Nog för att det kunde varit fel på min telefon som jag har nu, men då även på den jag hade innan dess? Eller den jag hade innan den med? Är det verkligen _verkligen_ möjligt att min telefon skickar ett samtal som kommer från Tyskland till en mottagare i till exempel Turkiet? Kan verkligen min telefon avgöra vilka som ska kopplas till en annan person eller inte?
Kanske har mina fina telefoner haft mer makt än jag gett dem credit för. Kanske kan de inte bara ta emot och säga "svarar" eller "tutar upptaget" utan även "nä, det där skickar jag till Afghanistan". Eller bara "nä. telefon-numret är ur bruk."
Jag har inte längre en annan telefon att byta med. Min alcatel svarar gärna på samtal men högtalaren är paj. Jag vet inte hur länge jag skulle vara tvungen att använda en annans telefon, för jag vet inte när det här händer. Det är alltid en big suprise när det gör det, för alla inblandade. Jag vet inte hur många som får upptaget-signalen hos mig för det är det väl ingen som påpekar nästa gång man ses?
Jag är inget geni på felsökning, det hävdar jag inte. Men om något går fel är det inte lämpligt att ta en närmre titt på det tillfället då det går fel istället för att glömma bort det och skicka test-signaler en dag efteråt? Är det inte underligt att ni inte en enda gång har bett mig ange vilket telefon-nummer det är som har ringt mig och vid vilken tidpunkt? När jag nu påpekar det så talar ni om för mig att det är Telia som försökt ringa, så felet ligger hos dem. Men det är ju jag som ska ta emot samtalet? Vad har ett telia-nummer igår gemensamt med ett hem-nummer i Tyskland i somras, eller min pappas comviq-telefon vid samma tillfälle? Inte ett ****.
Efter 13 år som kund så hade jag faktiskt hoppats på något mer i felsökningen. Det finns visst fler fel än "sim-kort" eller "telefon"-relaterat.
Ja. Det hade hjälpt att prata med din chef. Kanske hade människan insett att lite mer kundservice och felsökning kan vara på sin plats ibland. Istället hör jag mig säga att jag vill byta operatör och blir kopplad till uppsägning.
Jag ska söka jobb nu. Det är det värsta jag vet, jag vill göra mitt lidande kort som fan och då blandar jag inte in slumpen ifall jag får jobbet eller inte.
En arbetsgivare som ringer till mig och får svaret "numret är ur bruk" kommer nog inte försöka två gånger till. Most likely kommer h*n aldrig att få kontakt med mig. Så mycket makt ska inte ni få ha över mitt liv.