- Richard Rönnbäck
- Medlem ●
- Norrtälje
Förutom att vara Mac-nörd så spelar jag en hel del piano och ska nu i sommar spela på en kyrkokonsert, där jag själv kan bestämma repertoaren, men jag känner mig lite tom på idéer.
Ni som gärna lyssnar på klassiskt piano har kanske något förslag.
Jag föreställer mig själv lite "lättare" saker (dvs. inte svårmodiga stycken), lite a la "feel good"-musik.
Kul vore också om det är lite mindre känd musik.
Men, alla förslag mottages tacksamt!
Debussy funderade jag på (Passepied och/eller Clair de lune från Suite Bergamasque)
Lars-Erik Larsson har ju skrivit en del pianomusik också. Svenskt och somrigt.
Det låter som ett bra förslag, finns det något på nätet som kan lyssna på? (har inte tid, lust, råd eller kapacitet att köpa och spela igenom alla kandidater )
Det låter som ett bra förslag, finns det något på nätet som kan lyssna på? (har inte tid, lust, råd eller kapacitet att köpa och spela igenom alla kandidater )
Det finns massor av pianostycken av Larsson att lyssna på med Spotify, om du har det.
Det finns massor av pianostycken av Larsson att lyssna på med Spotify, om du har det.
Tyvärr inte, men jag ska söka lite på Youtube och på iTunes Store
Tyvärr inte, men jag ska söka lite på Youtube och på iTunes Store
Jag har ett par invites över om du känner för det. Det är ju gratisversionen med reklam men kan ju vara bra att ha föra att leta låtar PMa din mail om du vill ha.
Arvo Pärt går ju alltid hem?
Mycket bra förslag! Jag hörde en gång min f.d. pianolärarinna spela ett fantastiskt coolt stycke, ska se om jag kan få tag i henne och få namnet på stycket.
Mycket bra förslag! Jag hörde en gång min f.d. pianolärarinna spela ett fantastiskt coolt stycke, ska se om jag kan få tag i henne och få namnet på stycket.
"Für Alina" och "Spiegel im Spiegel" tröttnar jag aldrig på. Oerhört sorgliga dock.
Nja, jag kommer att improvisera över några stycken/teman också, men det är ju inget som jag kan, eller vill, förbereda för mycket.
Här är några länkar på stycken som jag grävt fram noter till i gömmorna hemma, så får ni tycka till:
Debussy:
YouTube - Sviatoslav Richter - Passepied (Debussy) Live 1977
YouTube - Debussy : Clair de lune
Shubert:
YouTube - More Brendel: Schubert Op. 90/3
Schumann:
YouTube - Horowitz plays SchumannTraumerei in Moscow
Mozart:
YouTube - Mozart: Rondo No. 1 in D Major, K. 485
YouTube - Mozart- Piano Sonata in F major, K. 332- 2nd mov. Adagio
YouTube - Mozart- Piano Sonata in A major ('Alla Turca') K. 331- 1st mov. Theme, Andante grazioso (1/2)
Chopin:
YouTube - The Pianist Soundtrack - Main Theme (Nocturne in C-Sharp Mnr
YouTube - Arthur Rubinstein - Chopin Waltz Op.64 no.2 in C-Sharp Minor
YouTube - Arthur Rubinstein - Chopin Waltz In E Minor
YouTube - Lívia Rév Chopin Nocturne in E flat major Op 9 No 2
Sinding:
YouTube - Sinding - Rustle of Spring (Frühlingsrauchen)
Bach:
YouTube - Bach French Suite 5 BWV0816.7-Gigue
YouTube - Penne plays Gavotte from French Suite No.5 composed by Bach
Mendelssohn:
YouTube - Meditation(Mendelssohn : Songs without words Op.67-1)
Bra och "lätta" grejer alltihop, men jag känner själv att det är så väldigt konventionellt. Vore kul att komma på något annat som man inte väntar sig, men som ändå är lättillgängligt
Någon av Bachs Goldberg-variationer skulle väl sitta bra. Särskilt om du spelar som Glenn Gould. Fast det kanske är för konventionellt?
Ingen spelar som Glenn Gould
Jag har inte spelat Goldberg-variationerna och ribban har satts så jäkla högt för dem att man verkligen måste spela dem inihelvete bra för att kunna framföra dem publikt, så jag tror inte jag törs helt enkelt...
Ingen spelar som Glenn Gould
Jag har inte spelat Goldberg-variationerna och ribban har satts så jäkla högt för dem att man verkligen måste spela dem inihelvete bra för att kunna framföra dem publikt, så jag tror inte jag törs helt enkelt...
Om du vill impa på audiensen kan du leja in en pianist till och spela Stravinskys Våroffer fyrhändigt.
Det vore nåt.
Dumt att nämna Glenn Gould kanske, men Goldberg-variationerna är ju så alldels särskilt vackra, så du kan säkert få till det - men på ditt sätt. Kul och utmanande med din fråga. Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till.
Är det möjligen Marta Argerich som är upphovet till ditt nick här?:)
Den här är förhållandevis kort, strax över 5 minuter, och inte för "svår".
YouTube - Keith Jarrett Köln Concert - Part 2 c
Casa Valdez Studios: Keith Jarrett's Köln Concert Transcriptions & MP3s
Hur bra som helst!
Den här är förhållandevis kort, strax över 5 minuter, och inte för "svår".
YouTube - Keith Jarrett Köln Concert - Part 2 c
Casa Valdez Studios: Keith Jarrett's Köln Concert Transcriptions & MP3s
Hur bra som helst!
Verkligen oerhört bra. Så bra att det bara kan bli sämre Om jag ska spela något sånt så blir det egenkomponerat/improviserat. Då kan ju i alla fall ingen säga att det är fel
Verkligen oerhört bra. Så bra att det bara kan bli sämre Om jag ska spela något sånt så blir det egenkomponerat/improviserat. Då kan ju i alla fall ingen säga att det är fel
Det är klart. Och Goulds Goldbergvariationer lämnar ju en del utrymme för förbättring...
Det är klart. Och Goulds Goldbergvariationer lämnar ju en del utrymme för förbättring...
Glenn Gould var ju en riktig kuf, som också på ett teoretiskt plan menade att det inte var någon idé att göra ytterligare en inspelning som lät som alla andras, utan att man måste göra något annorlunda, även om det innebar att frångå kompositörens anvisningar för framförandet.
Så därför är Glenn Gould ibland absolut briljant, och ibland bara hmm... ja väldigt annorlunda...
Fascinerande snubbe, lyssna på det här musikaliska skämtet (?)
Vansinnigt roligt! Själv tycker jag det här är ganska kul också:
YouTube - #7 Monty Python - Koncert fortepianowy [skecz napisy PL]
Spiegel im Spiegel hade jag inte hört, och den var ju helt sagolikt bra, men dessvärre har jag inte tillgång till en violinist. Kanske jag skulle arrangera om den för klarinett och piano och spela klarinett och överlåta pianot till min gamle far?
Kanske nåt av John Cage, eller varför inte självaste Karl-Erik Welin...?
Kanske denna:
YouTube - John Cage: 4'33'' for piano (1952)
Kommer ju att göra repetitionerna enkla...