Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple inför märkliga villkor i licensen, stoppar alla alternativa vägar?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag var nyss (klockan 9 idag) på ett föredrag på Eurographics-konferensen där Imagination Technologies (dvs de som gör PowerVR) presenterade sina nya utvecklingshjälpmedel. Det var mycket snygga saker, grafiska verktyg, utvecklingsmiljöer för shaders, och korsplattforms-SDK. Helt enkelt en riktigt komplett lösning med middleware för korsplattformsutveckling. Det var för de flesta mobila plattformar som finns (inklusive iPhone så klart), och verktygen fungerar på Windows, Linux och OSX!

Första frågan efter föredraget var så klart vad Apples licensvillkor (dvs paragraf 3.3.1) kommer att betyda för dessa verktyg. De är ju faktiskt uttryckligen förbjudna enligt paragrafens formuleringar. Och det var många som hade den frågan.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Första frågan efter föredraget var så klart vad Apples licensvillkor (dvs paragraf 3.3.1) kommer att betyda för dessa verktyg. De är ju faktiskt uttryckligen förbjudna enligt paragrafens formuleringar. Och det var många som hade den frågan.

Hur löd svaret då?

Ursprungligen av Capeman:

Hur löd svaret då?

Ungefär att Apple är så hemliga att inte ens de, som gör deras grafikchip, fått det utrett än. Tyvärr! Så de väntar på besked precis som vi.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ungefär att Apple är så hemliga att inte ens de, som gör deras grafikchip, fått det utrett än. Tyvärr! Så de väntar på besked precis som vi.

Okej, tack!

  • Medlem
  • 2010-05-10 16:05

otroligt tråkigt

att Apple gör på det här sättet.

Jag älskar deras produkter och varje gång jag kan göra valet blir det till Apples fördel.

Som utvecklare har man ju även lekt med tanken att skriva ihop en applikation.

Att man vill hindra att Flash blir ett måste, vilket det tyvärr är på vanliga, icke-mobila webben är bara bra. Och ja, kan man inte se alla websidor, och då menar jag alla, är det kasst. Att skippa 10, 20, 30% eller vad det nu är som är gjort i Flash är att minska användarupplevelsen. Sen att det beror på att för många designers vill leka Flash-regisörer är en annan sak. Världen vore bättre utan Flash.

Det jag djupt beklagar är att även andra verktyg, speciellt Mono Touch, som endast går mot Apples publicerade API:er, kastas bort och förbjuds. Otroligt fånigt. I mitt yrke använder jag Java och C#. Jag har utvecklat i kanske 7-8 språk till och nog kan jag utveckla i Objective-C om det ska vara så. Men, då det är svårt att bli riktigt bra på mer än ett par olika språk och ramverk blir det så mycket mer arbetsamt att göra något och då finns risken att mitt lilla hobbyprojekt aldrig blir av.

Riktigt trist...

Det kan nog mycket väl vara så att Apple för tillfället inte vill ha alla utvecklares uppmärksamhet. Jag kan inte tänka mig att de trodde för två år sedan att iPhone OS skulle bli så populär att utveckla för som det blev. Saken är den att jag misstänker att Apple har börjat ha problem med att få App Store att skala. Eftersom alla program mer eller mindre måste gå igenom dem har det blivit en allt större och växande samling som blir alltmer svårnavigerad.

Jag tror att det här är Apples sätt att om än på ett något otympligt sätt dra i handbromsen och fundera igenom hur framtiden egentligen ska se ut under de närmaste åren. Apple gör sällan dåliga beslut, ofta svårförståeliga men inte dåliga.

Men kan de inte "dra i handbromsen" på ett bättre sätt? Högre avgifter, till exempel.

Här kommer då ett bra exempel på hur andra tillverkare stoppas:

RunRev CEO Kevin Miller on revMobile and Apple's new iPhone SDK Agreement | RunRev

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Här kommer då ett bra exempel på hur andra tillverkare stoppas:

RunRev CEO Kevin Miller on revMobile and Apple's new iPhone SDK Agreement | RunRev

Just att göra nåt HyperCard-liknande på iPhone eller iPad har jag aldrig trott Apple skulle gå med på, i alla fall inte om det gör så att folk kan bygga egna program direkt på enheten. Det vore både möjligt och kul, men Apple skulle knappast gå med på det, 3.3.1 eller inte.

Om man däremot inte får göra ett RAD-verktyg som körs på Macen, med vilken man gör apps som laddas upp på vanligt sätt och säljs i AppStore, då är Apple helt fel ute menar jag.

Jag har själv lagt en hel del tid på ett projekt med sikte på att göra ett verktyg som skulle kunna allt Flash kan, men effektivare (fullt möjligt, och ungefär vad ovanstående projekt också ville), men jag gör inte längre något arbete riktat mot iPhone. Det är ingen idé. Apple kräver att göra det själv om det skall göras alls. Så jag får väl försöka sikta på Android eller nåt.

För den som är intresserad av att höra några insiktsfulla kommentarer angående 3.3.1 rekommenderar jag senaste avsnittet av Core Intuition med Wolf Rentzsch som delvis på grund av 3.3.1 lade ner sin konferens C4.

Ursprungligen av Marcus K:

För den som är intresserad av att höra några insiktsfulla kommentarer angående 3.3.1 rekommenderar jag senaste avsnittet av Core Intuition med Wolf Rentzsch som delvis på grund av 3.3.1 lade ner sin konferens C4.

Intressant! Jag undrar om Apple kommer att reagera någon gång. Tyvärr verkar den här arrangören inte tro det, han talar om "apologists". Det var ett nytt ord.

Verkar som om Apple taggar ner lite vad gäller icke-sanktionerade utvecklingsverktyg för iOS. Bra tycker jag.

Apple: third-party iOS dev tools OK after all ? reghardware

Ja det är ju bra, men det poängterar ju just det bizarra i att Apple ska styra över valet av t.ex. utvecklingsverktyg och programspråk. När kommer nästa ändring liksom?

Apple lättar på reglerna

Statement by Apple on App Store Review Guidelines
”In particular, we are relaxing all restrictions on the development tools used to create iOS apps, as long as the resulting apps do not download any code. This should give developers the flexibility they want, while preserving the security we need.”

Wall Street Journal analyser:

Apple Blinks in Apps Fight; Facing Regulatory Heat, Tech Giant Stops Barring Google and Adobe Technnology
”In an uncharacteristic about-face, Apple Inc. loosened its control over software development for its iPhones and iPads as the company feels heat from a U.S. antitrust investigation and rising competition from mobile devices powered by Google Inc.'s Android software.”

Apple’s New Developer Rules: The Specifics
”Adobe, understandably, is pleased: “We are encouraged to see Apple lifting its restrictions on its licensing terms, giving developers the freedom to choose what tools they use to develop applications for Apple devices,” the company said in a statement.”

ArsTechnica:

Apple relaxes restrictions on iOS app code, iAd analytics
”Apple will publish official guidelines used to review App Store submissions. With these guidelines, developers will be able to evaluate before and during development if their app stands a chance of being approved for sale. ”

Vad tror ni om allt det här? Smart drag från Apples sida?

Ursprungligen av Micke Byström:

...
Vad tror ni om allt det här? Smart drag från Apples sida?

Absolut! Viktigt för Apple att visa att de lyssnar till programutvecklare. Jag tror inte att en något ökad dialog och öppenhet behöver skada Apple's långsiktiga hemliga strategi.

Ursprungligen av Micke Byström:

Vad tror ni om allt det här? Smart drag från Apples sida?

Skönt för oss i alla fall. Det känns så svårt att satsa tid och pengar när man vet att man är i direkt konflikt med stelbenta och överdrivna regler. Nu är det mycket bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 11:42

Det är nog flera orsaker bakom det beslutet. Ett är att Adobe och Google klagade hos FCC för att Apple hindrar konkurrens.

Den andra och kanske det som är viktigare för Apple är att ta bort argumenten från Android att den är öppen och Apple är stängd. Där utvecklarna är tvungna att använda vissa program och har ingen möjlighet att veta vilka regler som gäller. Nu har Apple lättat på de delar som var mest kritiska och samtidigt gjorde reglerna lättare att följa.

Så jag tycker att det var väldigt bra.

//Rob

Hörni, macutvecklare! Vad är det som gäller f.n? Är det några som helst problem att utveckla med ett korssplattformsystem (på PC, ska tilläggas) och sedan köra på iphone? Vi har valt MoSync för att det funkar utmärkt på Android, Symbian, WinMo och JavaME, men tydligen ska det stödja iOS också. Jag vill dock inte inte officiellt gå ut och tillåta folk skaffa sig en iphone som jobbtelefon innan jag är säker på att Apple inte kommer obstruera.

Detta gäller f.ö. en uppsättning interna applikation i dagsläget, om det spelar roll, men det finns ganska långt framskridna planer på att tillåta leverantörer och kunder att använda sig av systemet också i framtiden. Och då vill vi verkligen inte ha gått ut med att de kan använda iphone om det visar sig att det i slutändan blir förbjudet p.g.a. att Apple inte gillar andra verktyg än sina egna. Då hoppar vi hellre över iphonestöd från början och kommunicerar det till våra partners.

Ingen som vågar ha någon synpunkt? Det är ju ett svar i sig...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-07 20:32
Ursprungligen av GustafMA:

Ingen som vågar ha någon synpunkt? Det är ju ett svar i sig...

Efter att Apple lyfte på många restriktioner för några månader sen spelar det ingen roll med vilka program du utvecklar programmen om programmen håller hög nivå, samlar inte data eller spionerar, inte kraschar och inte använder privata API.

//Rob

Fast om programmet är ett internt verktyg är väl inte App Store aktuellt öht? Det är väl ad hoc-distribution som gäller (eller enterprise om ni är tillräckligt stora).

Senast redigerat 2010-11-07 21:16

För att lägga upp program på App Store (även via MoSync) måste du dock ha tillgång till en Mac med de senaste utvecklingsverktygen, så helt PC-baserat kan du inte köra.

Tack för synpunkterna. Det räcker nog för att ta ställning i frågan.

Bevaka tråden