Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alltså varför tar alla sånt extremt överpris på iPad?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-10 02:13

Alltså om man kollar på Blocket eller på Tradera på importerade iPads ifrån USA så slår de mig hur överprisade dem är.. Även om dem själva säger hur billiga dom är.

Alltså om man köper dom för de priserna dem tar är man rätt korkad

Priserna i Sverige nu för importerande ungefär

16 GB version 6000 kronor
32 GB version 7500 kronor
64 GB version 8500 kronor

Kan låta billigt kanske? men vänta skall ni få se. Räknar nu med momsen i priserna nedanför.

16 GB version 3810 kronor
32 GB version 4560 kronor
64 GB version 5315 kronor

Jag kan förstå att de vill ha lite extra för de åker hit med dem osv. så 1000 kronor extra kan jag förstå, men de överpriserna nu? :S. nej tack. Helt galet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 03:35
Ursprungligen av Esa:

Alltså om man kollar på Blocket eller på Tradera på importerade iPads ifrån USA så slår de mig hur överprisade dem är.. Även om dem själva säger hur billiga dom är.

Alltså om man köper dom för de priserna dem tar är man rätt korkad

Priserna i Sverige nu för importerande ungefär

16 GB version 6000 kronor
32 GB version 7500 kronor
64 GB version 8500 kronor

Kan låta billigt kanske? men vänta skall ni få se. Räknar nu med momsen i priserna nedanför.

16 GB version 3810 kronor
32 GB version 4560 kronor
64 GB version 5315 kronor

Jag kan förstå att de vill ha lite extra för de åker hit med dem osv. så 1000 kronor extra kan jag förstå, men de överpriserna nu? :S. nej tack. Helt galet.

Efterfrågan sätter priserna såklart. Väljer du gå till jobbet och tjäna 100 kr på en månad eller 25.000?

Ursprungligen av 20hz:

Efterfrågan sätter priserna såklart.

Precis. Tillgång och efterfrågan. Det finns väldigt få iPads i Sverige, men många som vill ha en. Så den som säljer en iPad kan ta bra betalt för den.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-04-10 08:21

Precis. Förblir dom osålda för det priset, så lär det ju sjunka. Marknadsekonomi kallas det.

Påminner mig om den klassiska historien om handlare som tar mer betalt för paraplyerna när det regnar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-10 08:22

Priset i svenska Applestore lär knappast bli 3810:- Snarare 4999:-

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-10 09:11

Ett enkelt svar, priserna är som dom är för att dom kan ta så mycket betalt.
Folk betalar, inte konstigare än så.

För mig är det helt självklart, är nästan förvånad att de inte ligger högre. Varför ta en låg summa, när man kan ta en hög? Säger ju sig självt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 09:34

För det första får du lära dig räkna.

en 16GB IPAD kostar 499$ plus skatten som är 9% = 544$
Dollarkursen står idag i 7,20.

544 * 7,20 blir 3917.

Sedan säger du att du räknar med momsen???

Den är ju 25%.

3917 * 1,25 = 4896.

Ett råd till dig är att låt bli att köp! Vänta tills de kommer till Sverige efter sommaren och betala 5999 som 16GB säkert kommer kosta.

Jag kommer sälja 16GB för 5900. Alltså 1000 kr extra som du påpekar. Kommer tillbaka 26/4 till Stockholm.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-10 10:25
Ursprungligen av mickys:

en 16GB IPAD kostar 499$ plus skatten som är 9% = 544$

Momsen är inte 9% i hela USA, det beror helt på i vilken delstat du handlar.

Sedan 25% momsen som du lägger på... han hade nog inte räknat med att man tullar och tar in varorna lagligt i sverige. (Men rätt skall vara rätt och man skall självklart räkna med +25%)

Sedan kan du inte räkna med att dollarkursen ligger på 7,2kr för privatperson. Det är helt utan växlingsagifter osv.

Så bara för sakens skull.. $499 + 9% = $544 = 4108kr (Enligt forex, tror det kan bli några kr billigare om man betalar med VISA eller liknande).

4108 + 25% svensk moms = 5135kr.

Så 6000kr är inte så saftigt.

  • Medlem
  • 2010-04-10 13:41
Ursprungligen av mickys:

För det första får du lära dig räkna.

en 16GB IPAD kostar 499$ plus skatten som är 9% = 544$
Dollarkursen står idag i 7,20.

544 * 7,20 blir 3917.

Sedan säger du att du räknar med momsen???

Den är ju 25%.

3917 * 1,25 = 4896.

Svenskm moms läggs nog inte ovanpå den amerikanska. De 9 procenten kan du väl inte räkna med som underlag för det svenska priset om du inte menar att privatpersoner köper den i USA med moms, låter bli att få tillbaka momsen när de reser ut och sedan betalar in moms på den i Sverige.

Ja, det är väl inget konstigt alls?

Jag hade 5 upplåsta original iPhone med mig från USA när den släpptes. Jag hade inte bestämt nåt pris i förväg eller så, utan kollade bara vad de gick för på nätet. Sen la jag mig något under det priset och kollade ifall någon var intresserad.

De gick snabbt, om vi säger så...

Hade på det viset skaffat i iPhone till både mig och hustrun "gratis". Men då räknar jag inte in resekostnaden, eftersom jag besökte min bror som bor i NYC.

Det finns ju ingen som helst anledning att sälja dem för "kompispris". Inte ens till kompisar, om man inte kommit överens om det innan man åker (då är det självklart ett helt annat läge).

Det är väl snarare kul att de som helst vill ha den, får en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 10:02

Är väl som vanligt den svenska avundsjukan som säger att ingen får tjäna pengar på någon annan...

Själv säger jag bara good for them. Hade gjort likadant om jag hade haft möjligheten (läs, rest till USA).
Så länge de finns dem som betalar så är det rätt pris.

Ursprungligen av Trineo:

Är väl som vanligt den svenska avundsjukan som säger att ingen får tjäna pengar på någon annan...

Jag köpte min iPhone 2G för ca 9000 kr på Blocket, visst, sjukt överpris men jag tycker det var värt pengarna.

Killen som sålde blev bara glad, fine för mig.

Senast redigerat 2010-04-10 14:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 10:34

Jag tror inte köparna känner sig lurade. Det är ju rätt uppenbart att det rör sig om privatimport och vill man vara först ut med det nya så får man betala. Som någon annan sa så hade jag gjort likadant om jag hade en resa planerad till USA.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-10 10:52

Det finns alltid folk som är beredda att betala mer i början. Hade jag haft några att sälja hade jag också lagt på så mycket som möjligt.

Kanske inte 5500$ men lite iaf. Apple iPad sells for $5,500 on eBay to Brit | Business - The News Tribune

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 10:57

Esa, "welcome to the 90's Mr Bond"

Känns ganska givet att 16gb-versionen blir 5000kr i Sverige då den släpps.
Sen vet man ju aldrig vad som händer med dollarn, men som det ser ut nu.

Man skulle ju kunna tro att vid det här laget så är skillnaderna mellan pris i Sverige och i USA utredda och alla är införstådda med moms etc...

Att sen de som importerar själva tar ut ockerpriser nu medan iPad är hett och inte finns i Sverige är väl det naturligaste i hela världen? Hög efterfrågan, låg tillgång och folk som är beredda att betala överpriser - vem ställer sig då och sänker priset av välgörenhet?

Ursprungligen av Chaosstar:

Känns ganska givet att 16gb-versionen blir 5000kr i Sverige då den släpps.
Sen vet man ju aldrig vad som händer med dollarn, men som det ser ut nu.

Ja, det tror jag också. Apple justerar ju inte priset efter dagskursen, utan lägger sig lite över för att ha marginal och om man då räknar med 8 kr som kurs så blir det:

499 dollar x 8 kr = 3992 kr. 3992 kr x svensk moms 1,25% = 4990 kr.

Apple brukar avrunda priser till x95 kr, så då blir priset 4995 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 13:59

jag vet inte riktigt hur man gör för att få tillbaka skatten från USA?

Det var han som tog räkneexemplet som skrev att han räknade inkl moms men fick fram helt felaktiga siffror men du har nog rätt. Blir väl inte både svensk o amerikansk skatt antar jag.

Ursprungligen av mickys:

jag vet inte riktigt hur man gör för att få tillbaka skatten från USA?

Det var han som tog räkneexemplet som skrev att han räknade inkl moms men fick fram helt felaktiga siffror men du har nog rätt. Blir väl inte både svensk o amerikansk skatt antar jag.

Åtminstone förr i världen - det här kan ha ändrats.
Man kan ansöka om att få tillbaka Salex tax / VAT osv.
Det dummabrukar ju vara att om man hemma från köksbordet ansöker om att få tillbaka den amerikanska Sales taxem på 8% (New York) så TROR jag manåker på den svenska som "efterrätt" om man säger så. Att Svensk skattemyndighet meddelas om läget...

Få tillbaka momsen

Ursprungligen av mickys:

jag vet inte riktigt hur man gör för att få tillbaka skatten från USA?

Det var han som tog räkneexemplet som skrev att han räknade inkl moms men fick fram helt felaktiga siffror men du har nog rätt. Blir väl inte både svensk o amerikansk skatt antar jag.

Ta med ditt pass när du handlar, det behövs för nästa moment. I butiken ber du om att få fylla i VAT refund form. Personalen hjälper dig och häftar ihop blanketten med dina kvitton. När du ska åka hem visar du dessa papper på ett VAT refund office innan du checkar in, och visar samtidigt upp varorna, samt får stämplar. Någonstans efter säkerhetskontrollen ligger kontoret där du visar upp samma papper, och får en näve cash. Färdigt.

Med reservation för annorlunda kronologi och kontorslokalisering beroende på flygplats.

Ursprungligen av stormstereo:

Ta med ditt pass när du handlar, det behövs för nästa moment. I butiken ber du om att få fylla i VAT refund form. Personalen hjälper dig och häftar ihop blanketten med dina kvitton. När du ska åka hem visar du dessa papper på ett VAT refund office innan du checkar in, och visar samtidigt upp varorna, samt får stämplar. Någonstans efter säkerhetskontrollen ligger kontoret där du visar upp samma papper, och får en näve cash. Färdigt.

Med reservation för annorlunda kronologi och kontorslokalisering beroende på flygplats.

Snyggt, bra utbenat.

tack.

Ursprungligen av stormstereo:

Ta med ditt pass när du handlar, det behövs för nästa moment. I butiken ber du om att få fylla i VAT refund form. Personalen hjälper dig och häftar ihop blanketten med dina kvitton. När du ska åka hem visar du dessa papper på ett VAT refund office innan du checkar in, och visar samtidigt upp varorna, samt får stämplar. Någonstans efter säkerhetskontrollen ligger kontoret där du visar upp samma papper, och får en näve cash. Färdigt.

Med reservation för annorlunda kronologi och kontorslokalisering beroende på flygplats.

Glöm inte bort att det inte fungerar om du t.ex. åkt till New York, då får du inte tillbaka någon skatt.

Ursprungligen av akerstrom:

Glöm inte bort att det inte fungerar om du t.ex. åkt till New York, då får du inte tillbaka någon skatt.

Å fan! Vad beror det på?

Ursprungligen av stormstereo:

Å fan! Vad beror det på?

Det är VAT du kan få tillbaka, det är inte VAT du betalar i t.ex. New York.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-11 15:25
Ursprungligen av stormstereo:

Ta med ditt pass när du handlar, det behövs för nästa moment. I butiken ber du om att få fylla i VAT refund form. Personalen hjälper dig och häftar ihop blanketten med dina kvitton. När du ska åka hem visar du dessa papper på ett VAT refund office innan du checkar in, och visar samtidigt upp varorna, samt får stämplar. Någonstans efter säkerhetskontrollen ligger kontoret där du visar upp samma papper, och får en näve cash. Färdigt.

Med reservation för annorlunda kronologi och kontorslokalisering beroende på flygplats.

När jag var i staterna -05 sa de till mig att de bara var på två flyplatser i USA som man kunde få tillbaka skatten på (en i NY och ev. Dallas), men det kanske har blivit bättre nu.

Ursprungligen av andas:

När jag var i staterna -05 sa de till mig att de bara var på två flyplatser i USA som man kunde få tillbaka skatten på (en i NY och ev. Dallas), men det kanske har blivit bättre nu.

Wow, märkligt. Kanske läge att undersöka det i affären man handlar i. Eller på nätet innan man åker. Kanske finns VAT refund offices i olika städer och olika förfaranden beroende på var man befinner sig. VAT (Value Added Tax) är ju amerikansk moms och borde gå att få refunderad (förutsatt att beloppet är tillräckligt högt) oavsett var man befinner sig. En sak känner jag till - olika delstater kan ha olika momssatser eller ingen alls på diverse varor.

Ursprungligen av stormstereo:

Wow, märkligt. Kanske läge att undersöka det i affären man handlar i. Eller på nätet innan man åker. Kanske finns VAT refund offices i olika städer och olika förfaranden beroende på var man befinner sig. VAT (Value Added Tax) är ju amerikansk moms och borde gå att få refunderad (förutsatt att beloppet är tillräckligt högt) oavsett var man befinner sig. En sak känner jag till - olika delstater kan ha olika momssatser eller ingen alls på diverse varor.

Så enkelt är det inte:) Det kan variera inom en delstat också, se bara detta exempel från New York.

New York has a 4% state sales tax.All counties and some cities add local taxes ranging from 3% to 4.75%. The combined sales tax in Utica, New York, for example, is 8.75%. In New York City, total sales tax is 8.875%, which includes 0.375% charged for the service of the Metropolitan Transportation Authority.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-10 17:49

jag räknade med den amerikanska momsen i Texas som är på 6% om jag inte missminner mig. INGEN som köper en iPad i USA betalar svensk skatt på dem hit , därför räknar man inte med det. Så jag var inte så illa ute

Jag har vart i USA och köpte då iPods inte så att man i tullen tex säger " ja aså, jag köpte lite grejer i USA är de ok om jag betalar moms eller?

Nej såklart, de får säkert dem sålda, jag sålde svenska upplåsta iPhones ett tag för 9000 kronor styck. Då var de iaf en speciell funktion som inte fanns att få tag på normalt

I iPads fall är det bara standard inte så att de ingår nått extra minne eller extra nått annat, så därför väntar jag.. Men de priserna dem tar är lite väl overkill, fast enligt mig bara då

Ursprungligen av Esa:

jag räknade med den amerikanska momsen i Texas som är på 6% om jag inte missminner mig. INGEN som köper en iPad i USA betalar svensk skatt på dem hit , därför räknar man inte med det. Så jag var inte så illa ute

Jag har vart i USA och köpte då iPods inte så att man i tullen tex säger " ja aså, jag köpte lite grejer i USA är de ok om jag betalar moms eller?

Nej såklart, de får säkert dem sålda, jag sålde svenska upplåsta iPhones ett tag för 9000 kronor styck. Då var de iaf en speciell funktion som inte fanns att få tag på normalt

I iPads fall är det bara standard inte så att de ingår nått extra minne eller extra nått annat, så därför väntar jag.. Men de priserna dem tar är lite väl overkill, fast enligt mig bara då

Det du pratar om kallas för smuggling. Säg att jag missförstod dig för inte menar du väl att du förväntar dig att det är något som man ska göra med alla risker det innebär bara för att du ska kunna spara en tusenlapp på en iPad?

Bevaka tråden