Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alltså varför tar alla sånt extremt överpris på iPad?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 17:55

Du sålde iphones för 9000 kr och tycker 6000 för en Ipad som inte finns i hela Europa att få tag i är för dyr?

Jag tycker ytterliggare kommentarer är överflödiga för du måste väl inse själv hur dumt det låter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-10 19:43

alltså ni tar mig inte fel. nästan ALLA gör detta av saker man köper i USA.. om man köper små saker betalar man inte. Sen om det är smuggling är de väl det de iPodar vi köpte i USA betalade vi inte moms för iaf, de var ju våra mp3 spelare

Jag tror nästan alla har gjort såhär

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 20:16
Ursprungligen av Esa:

alltså ni tar mig inte fel. nästan ALLA gör detta av saker man köper i USA.. om man köper små saker betalar man inte. Sen om det är smuggling är de väl det de iPodar vi köpte i USA betalade vi inte moms för iaf, de var ju våra mp3 spelare

Jag tror nästan alla har gjort såhär

Det är smuggling oavsett vad du säger. Har du saker du ska tulla så är det upp till dig att du verkligen gör det. Ditt ansvar och samvete. Sedan att folk inte gör det är en annan sak. Precis som vissa laddar ner sina filmer och musik fast man egentligen inte får.

Fast i vissa butiker (i alla fall i NY) verkar det som om man bara behöver visa upp passet och lägga en underskrift så får man köpa momsfritt. Tror knappast att dom medelar svenska staten om det.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast i vissa butiker (i alla fall i NY) verkar det som om man bara behöver visa upp passet och lägga en underskrift så får man köpa momsfritt. Tror knappast att dom medelar svenska staten om det.

Nä, då är det väl bara tuta.

Själv var jag i Canada 1993, 1997 och 2000.

-93-resan fylleds det i blanketter och skickades in kvitton i kuvert...
Pengar kom tillbaka.

-97, samma veva, men då samarbetade myndigheterna och vi fick betala svensk moms
men enbart på några saker. Det ena var en rätt dyr klocka.

Det var väl nån som hade nån gräns, var kvittor på mer än xxx kronor = momsa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-10 22:42

sen skall man ju inte glömma att de kan vara en gåva de behöver man inte skatta om man skickar paket då

men som sagt de är ett val

Ursprungligen av Esa:

sen skall man ju inte glömma att de kan vara en gåva de behöver man inte skatta om man skickar paket då

men som sagt de är ett val

Är värdet över 500:- så ska du betala moms annars är vi tillbaka på smugglingen...

Ursprungligen av hummel:

Är värdet över 500:- så ska du betala moms annars är vi tillbaka på smugglingen...

mmm exakt.

  • Medlem
  • 2010-04-28 07:23

Är det inte över $50? Och om det är det så lägger dom även till frakten som ska momsas.

Jag har 4st 16gb och 2st 32gb som jag säljer för 5500kr/6500kr

Ursprungligen av JGG:

Och om det är det så lägger dom även till frakten som ska momsas.

Att betala moms på frakten känns lite som med elräkningen där man betalar skatt och sedan moms på den skatten...

LCR

Vaddå överpris ?

IPAD for sale | Skåne | Blocket

"Tveka inte"

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 23:41
Ursprungligen av LCR:

Vaddå överpris ?

IPAD for sale | Skåne | Blocket

"Tveka inte"

LCR

Haha, sorgligt om han får den såld ;D

Förevigar så det går att läsa när den blivit såld...

IPAD for sale
Sökresultatet | Nästa »
Säljes av Patrik nilsson. Insänd 8 april 21:49. Ta bort, ändra, förnya din annons.

Pris: 20 000:- Typ: Bärbara datorer Kristianstad: Visa var

16GB med ipadcase

Tveka inte!

Om man nu köper en svindyr iPad import, kommer jag kunna ta del av uppgraderingar framöver när svensk ordlista osv implementeras (om det nu kommer)
Så i princip då man inte har en 3g modell så förlorar man inget på köpa en i dagsläget eller ?

har en 32GB som jag skall hämta idag, pris 7000 kr, kommer dock då en i slutet av månaden från USA till inköpspris då tar jag ut den marginalen som jag får betala extra idag när jag säljer den

Vem orkar vänta liksom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 12:01

problemet @ndreas är att när du säljer den så kommer din importade inte vara lika mycket värd längre utan det kommer att kosta som en beggad svensksåld. Men det är skit samma. Vill man ha den nu så vill man. Inge mer med det.

Ursprungligen av atomlab:

problemet @ndreas är att när du säljer den så kommer din importade inte vara lika mycket värd längre utan det kommer att kosta som en beggad svensksåld. Men det är skit samma. Vill man ha den nu så vill man. Inge mer med det.

Håller med, när väl iPaden släpps här så tror jag att de importerade plattorna blir mindre värda på begagnats marknaden än de som är "äkta" svenska. Ordet Svensk köpt i annonsen klingar bättre än USA import.

Ser mig själv som en riktigt Apple nörd och har starkt funderar på att importera en platta, men vad sjutton, det blir mycket dyrare om svensk moms tillkommer och mer strul om den krånglar. Köper jag den här så får jag desutom 10% rabatt på AppleStore med student rabatt. Ska leva i många år till så jag klarar att vänta...

Ursprungligen av andlin76:

Håller med, när väl iPaden släpps här så tror jag att de importerade plattorna blir mindre värda på begagnats marknaden än de som är "äkta" svenska. Ordet Svensk köpt i annonsen klingar bättre än USA import.

Ser mig själv som en riktigt Apple nörd och har starkt funderar på att importera en platta, men vad sjutton, det blir mycket dyrare om svensk moms tillkommer och mer strul om den krånglar. Köper jag den här så får jag desutom 10% rabatt på AppleStore med student rabatt. Ska leva i många år till så jag klarar att vänta...

Jo när den släpps här, jag får den i mitten av Maj och kan nog mer säkerhet garantera att dem inte släppts här då heller, lär ju dröja till höst!

btw.. synkar nu precis min 32GB iPad, helt ny i kartong med en snygg Apple påse bara den är ju värd en förmögenhet

Jag köper min i England, slipper då våran korkade moms, betalar hellre 17.5% än 25% !!

LCR

10 000 kr. för en Ipad är ju ingenting - inte ens 20 000 kr. är speciellt rubbat. Köp popcorn på en SF-biograf så ska ni se - där börjar vi snacka om påslag :-D. Det handlar om påslag på tusentals procent. :-D.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-11 17:55

det verkar i vilket fall som de inte blir av med dom då samma annonser (tex på blocket) är kvar ännu, men men!

Hur impoterar man dem? ifrån USA alltså , finns de någon sida som skickar dom?

Ursprungligen av Esa:

det verkar i vilket fall som de inte blir av med dom då samma annonser (tex på blocket) är kvar ännu, men men!

Hur impoterar man dem? ifrån USA alltså , finns de någon sida som skickar dom?

Det kan ju vara som så att de säljer samma iPad ett par ggr om också

Det har tidigare pratats om ngt företag som har som företagsidé att handla saker
i USA och skicka dem, helt lagligt.
http://www.99.se/ipad/274928-hur-far-tag-i-ipad-sa-snabbt-moejligt-3.html
(inlägg #103 och framåt - International orders)

Köpa i USA avhandlas här:
http://www.99.se/ipad/276706-koepa-ipad-i-usa-fragor.html

vi behöver ju inte dubblera det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 19:20

har bara fått cirka 30 pers som vill komma o köpa min direkt. Problemet är att jag inte har de förrän 26/4.

Ursprungligen av mickys:

har bara fått cirka 30 pers som vill komma o köpa min direkt. Problemet är att jag inte har de förrän 26/4.

Har du annonserat den två veckor innan du har den ?!

Smart...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 19:50
Ursprungligen av LCR:

Har du annonserat den två veckor innan du har den ?!

Smart...

LCR

Haha, word

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 20:23
Ursprungligen av 20hz:

Haha, word

Mäh! Vadårå? Appleanvändare lär ju knappast vara främmande för förhandsbokningar!

Ursprungligen av sodemus:

Mäh! Vadårå? Appleanvändare lär ju knappast vara främmande för förhandsbokningar!

Jo, men som säljare så är det inte speciellt smart. Vad är det för vits med att ha två dussin som vill ha den men man kan inte sälja den förrän man får den.

Ok, handpenning, men då är man låst till den köparen tills man kan genomföra affären. Bättre att sätta ut annonsen när man har varan och så är det först fram med stålarna får den. Blir det då även lite budgivning så finns där utrymme för det, men hur vet man vilken man ska sälja till/ta handpenning av när i ett sådant här fall ?

Jag har sålt en och annan Mac till 99-medlemmar och har alltid kört såsom jag beskriver, och aldrig haft något strul.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 09:35

jag har tagit in förskottsbetalning. Funkar bra. Säljer man billigare än andra så är folk beredda vänta 2v. Så kan de ju få välja vilka tillbehör de vill ha med.

Verkar lite som Ipadsen börjar sina i Sverige. Många var där o köpte direkt när den släpptes men nu verkar annonserna minska.

  • Medlem
  • 2010-04-13 11:23

Jag har tagit in ett antal iPads 32gb som jag säljer för 7500kr och jag har betala svensk moms och amerikansk tax. Har lagt på ca 1000kr, detta är för att finansiera min egen iPad.

Det finns sidor som t.ex Borderlinx, dock så skickar inte Apple dit. International-orders funkar, jag gissar på att dom flesta väljer att dom ska markera paketet som en gåva, vilket jävla fusk!! Sedan är inte priset så himla bra, runt $870 inkl frakt för en 16gb. Har även läst på Swedroid att det är flertal som beställt därifrån, sedan 2 månader senare har det dykt upp fakturor för tull och moms, visserligen har det endast varit på 350kr.

Sedan dom som köper från England för att momsen är 17.5% jämfört med med svenska 25%. Jag lägger gärna till 7.5% extra procent, då kommer 100% av momsen in till Sverige, jämfört med 0% när du handlar i England.

Ursprungligen av JGG:

Sedan dom som köper från England för att momsen är 17.5% jämfört med med svenska 25%. Jag lägger gärna till 7.5% extra procent, då kommer 100% av momsen in till Sverige, jämfört med 0% när du handlar i England.

Det är ju inte direkt för att den är billigare (vilket vi inte ens vet om den kommer vara än) i England som man kommer beställa därifrån. Det är ju för att den förmodligen kommer betydligt tidigare dit än till Sverige, såklart.

Kollade runt för skojs skull på priser och det billigaste verkar vara ebay i USA.

Blocket verkar ligga runt 6000+ för billigaste modellen, Tradera runt 5500+ för samma. På ebay ligger dom runt 5000+. Skillnaden mellan tradera och ebay är att på ebay finns dom för det priset med buy now, medan traderas är auktionspris. Buy now på tradera ligger mer runt blocket priser.

Bevaka tråden