Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Hur grillade han vattenmelonen? Låter som en rolig efterrätt!

Låter som en grym kväll!

Det var det sannerligen!

Han skar 2-3 cm tjocka runda skivor som hade sedan grillade på 400 grader så den fick snygga grillränder.
Skar upp den och blandade den med citronette. Mumma!

Ikväll har min dansförening Tropical Sundsvall en grill o danskväll. Till denna har jag just preppat dessa.

Det är en grönsak som heter Sivripaprika (Sivri peppers). De är mildare än grön chili men har mer kick än paprika. De helgröna är fyllda med fetaost, de med en sträng röd paprika är experimentellt fyllda med något som kanske inte funkar så bra på grillen - mozzarella - får se. Gott blir det iaf

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ikväll har min dansförening Tropical Sundsvall en grill o danskväll. Till denna har jag just preppat dessa.

Det är en grönsak som heter Sivripaprika (Sivri peppers). De är mildare än grön chili men har mer kick än paprika. De helgröna är fyllda med fetaost, de med en sträng röd paprika är experimentellt fyllda med något som kanske inte funkar så bra på grillen - mozzarella - får se. Gott blir det iaf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7552744/99/Sivri2013.JPG

Brukar grilla dem också, brukar fylla dem med ost också. Grymt tilltugg till ölen! Ska nog köpa ett pepperoniställ till grillen!

Mitt återstående läromål för grillsommaren är tillbehör. Kött kan jag nu. Så tillbehör. Potatis, frukter, grönsaker.

På vår grillkväll igår testade jag att göra en Gino på grillen(i en alu-form), kan rapportera att det funkade bra o blev gottigotti...

Grillade 4 cm tjocka fläskkotletter igår, de låg 5 timmar i äpplecider och honung. Sedan fick de en glace av rivet äpple, olja, citron och gräslök. Blev grymt saftigt, hade lite för hög temperatur på grillen dock.

i kväll blir det helgrillad ryggbiff, den har legat ett dygn i salt och sedan ett dygn i en wet-rub.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Grillade 4 cm tjocka fläskkotletter igår, de låg 5 timmar i äpplecider och honung. Sedan fick de en glace av rivet äpple, olja, citron och gräslök. Blev grymt saftigt, hade lite för hög temperatur på grillen dock.

i kväll blir det helgrillad ryggbiff, den har legat ett dygn i salt och sedan ett dygn i en wet-rub.

jäklar vad jag blev sugen när jag läste det där

Ryggbiffen blev riktigt bra, mör och saftig.

Brände av den på hög värme på slutet för att få grillsmaken, nästa gång ska den rökas lite lätt.

Vad ska ni grilla i kväll?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-15 19:19

Får erkänna att det är färdigmarinerade ribs från ica, men har aldrig grillat ribs på låg värme förut och de var galet billiga.
Lägger på lite extra smokey-glaze åtminstone

[edit]
varför blir bilderna upp och ner från dropbox?

Senast redigerat 2013-07-16 09:38
Ursprungligen av Json_81:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5743608/IMG_0549.JPG

Får erkänna att det är färdigmarinerade ribs från ica, men har aldrig grillat ribs på låg värme förut och de var galet billiga.
Lägger på lite extra smokey-glaze åtminstone

[edit]
varför blir bilderna upp och ner från dropbox?

Du måste spara om bilden och ladda upp den igen, annars blir det upp och ner. Vet inte varför det blir så..

Ja ribs är sjukt gott!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-16 09:42
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Du måste spara om bilden och ladda upp den igen, annars blir det upp och ner. Vet inte varför det blir så..

Ja ribs är sjukt gott!

Testade, den blev upp och ner ändå.

Det blev gott, men märktes att det var billigt kött. Men det gick fint att hålla igång grillen i de ca 3,5 timme som behövdes och hålla lagom temperatur så nu ska jag våga mig på det med lite bättre råvaror nästa gång.

Ursprungligen av Json_81:

Testade, den blev upp och ner ändå.

Det blev gott, men märktes att det var billigt kött. Men det gick fint att hålla igång grillen i de ca 3,5 timme som behövdes och hålla lagom temperatur så nu ska jag våga mig på det med lite bättre råvaror nästa gång.

Testa "The Snake Method" om du ska köra i en Weber, då kan du hålla igång värmen i 6 timmar utan problem.

Intressant metod måste jag säga, har aldrig sett den förut. Men… denna påminner stark om Minion-metoden, alltså att man lägger otämt bränsle i grillen. Det första som kommer när en brikett tänds är röken från bindmedlet som brinner.
De som vet allt om allt diskuterar om detta är bra eller inte.

Men jag måste testa denna nästa gång jag ska köra lång grillning! Tänk att slippa fylla på titt som tätt.

För övrigt kan jag sannerligen rekommendera vatten i grillen när du ska grilla länge, ångan gör smärre underverk.

I morgon blir det hamburgare, i alla fall till lunch. Vet inte vad jags ska grilla till middag, någon som har middagstips till mig?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-13 21:07

Första försöket att grilla pizza:

Blev fantastiskt gott, även om jag grillade lite länge så brödet blev knaprigt. Värmen blev bara strax över 200 grader och vad jag läst ska man helst ha högre för pizza och kortare tid då såklart.

Stefan (eller någon annan för den delen), har du några tips för att få upp värmen i grillen?
Ta bort sidokorgarna och täcka botten med briketter?
Jag har svårt att komma högre än 225-250 grader.

Jag ska bygga en sniffer nu som lyssnar av min trådlösa grilltermometer och publicerar temperaturerna på en webbserver. Då kan jag hålla koll på köttet då jag är på jobbet.. Bra vid en 12 timmars Pulled Pork.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-06-09 11:33
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag vet att detta är ett datorforum men jag vet också att det finns ett antal passionerade grillkockar här.
Så jag måste fråga...

Jag har precis förberett Webern inför grillsäsongen, idag heter min Weber 57 cm Premium.

Jag tänder mina briketter/kol i ett tändrör.

Men av någon anledning tycker jag att grillsmaken försvunnit.
Visst köttet blir riktigt bra men det är ingen grillsmak på den.

Och det är inte rökträt jag vill åt nej nej utan den där vanliga grillsmaken.

Vad gör jag för fel?
Använder jag fel märke på kolen? Jag köper oftast ICAs svarta påsar.

Någon som har några tips?

Vi har bestämt oss för att investera i en bättre grill än de bollarna för 200 kr. Jag velar fram och tillbaka om vi ska ha gas eller kol, men just nu är denna Webergrill på rea till 23:59 och jag funderar på att slå till. Men jag är lite säker på den, kan man få till indirekt värme med den och skulle den fungera som ok smooker, eller ska man satsa på något helt annat? Budgeten ligger på runt 5000 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 09:57

Vad gäller grillar kan jag inte nog understryka hur jäkla bra det är med rostfritt... om jag summerar pengarna jag under åren lagt ut på nya galler, brännare och reservdelar som rostar sönder är rostfritt det enda rätta.

För den som inte upptäckt picanha (eg. rostbifflock) kan jag verkligen rekommendera denna styckdetalj - blir det grymt på grillen.

/Friskt grillat hälften brunnet

För er som känner att ni ligger lite över snittet när det gäller grillning och vill ta steget fullt ut till proffsklassen så finns nu denna möjlighet:
http://jakobsberg.annonsera.se/grill-bbq-rök-...

För min del så är jag kvar på 99 kronors Statoilgrill... Har ständigt för hög temperatur vilket kort innebär att jag idkar korvkremering snarare än korvgrillning. Måste få ordning på det där i sommar.
/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-18 13:18

Gjorde en söt-stark glaze härom dagen som blev grymt bra.
Delar med mig av receptet (lite ta vad du har hemma)..

Fräs hackad lök och vitlök i smör och chilli-olja tills de börjar få en gyllenbrun färg. Dra i lite salt, en nypa.
Häll på mörk rom..rikligt. Häll även i vatten.. typ 65/35 rom och vatten.
Låt koka ett par minuter och häll sedan i sirap och farinsocker. Ha även i någon form av het sås samt svartpeppar, salt, chilliflakes, paprikapulver (gärna rökt), samt Cayennepeppar. Låt koka ner ännu mer och ha sedan i en standard BBQ-sås (om du inte har rök på flaska dvs). Detta ger såsen endel av sin rökighet.

Efter att det fått koka ned rejält är det dags att sila bort löken (vill inte låta den ge en frän smak).
-Tänd grillen.
Låt såsen koka ytterligare och ställ sedan kastullen på plattan med grillens lock på. Det ska ryka så mycket som möjligt där inne. Låt stå så ca 15 min.

Ta av, smaka av och tillsätt det som saknas.

Riktigt(!) gott!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag vet att detta är ett datorforum men jag vet också att det finns ett antal passionerade grillkockar här.
Så jag måste fråga...

Jag har precis förberett Webern inför grillsäsongen, idag heter min Weber 57 cm Premium.

Jag tänder mina briketter/kol i ett tändrör.

Men av någon anledning tycker jag att grillsmaken försvunnit.
Visst köttet blir riktigt bra men det är ingen grillsmak på den.

Och det är inte rökträt jag vill åt nej nej utan den där vanliga grillsmaken.

Vad gör jag för fel?
Använder jag fel märke på kolen? Jag köper oftast ICAs svarta påsar.

Någon som har några tips?

Med rätt grillsås KAN det inte bli fel, testa någon av Per Morbergs grillsåser min favorit är vitlök då jag gillar det till det mesta också. Annars kan det vara så att du grilla för snabbt, låt det ta sin lilla tid och börja experimentera om du inte är nöjd. Lycka till!

Ursprungligen av Json_81:

Första försöket att grilla pizza:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5743608/2013-09-07%2019.48.22.jpg

Blev fantastiskt gott, även om jag grillade lite länge så brödet blev knaprigt. Värmen blev bara strax över 200 grader och vad jag läst ska man helst ha högre för pizza och kortare tid då såklart.

Stefan (eller någon annan för den delen), har du några tips för att få upp värmen i grillen?
Ta bort sidokorgarna och täcka botten med briketter?
Jag har svårt att komma högre än 225-250 grader.

Vad är det för kärl under pizzan?

Ursprungligen av Todden:

Med rätt grillsås KAN det inte bli fel, testa någon av Per Morbergs grillsåser min favorit är vitlök då jag gillar det till det mesta också. Annars kan det vara så att du grilla för snabbt, låt det ta sin lilla tid och börja experimentera om du inte är nöjd. Lycka till!

Jag är glad för din skull, för tycker du Per Moberg har den bästa har du så många fantastiska grillsåser att smaka på!
Per Morbergs är bland de värsta jag smakat. Sweet Baby Rays är fasen bättre.
Kan du ska du försöka få tag på Jonas Borséns Barbeque Blues. Mycket god.
Sedan ska jag inte gå in på de från USA. Ett par som sticker ut där är Rufus Teague made a sauce och Show me.

Ursprungligen av calinou:

Vad är det för kärl under pizzan?

Pizzastenen menar du?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Pizzastenen menar du?

Det visste jag inte att det fanns sådana för öppen eld användning som grill-tillbehör.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag är glad för din skull, för tycker du Per Moberg har den bästa har du så många fantastiska grillsåser att smaka på!
Per Morbergs är bland de värsta jag smakat. Sweet Baby Rays är fasen bättre.
Kan du ska du försöka få tag på Jonas Borséns Barbeque Blues. Mycket god.
Sedan ska jag inte gå in på de från USA. Ett par som sticker ut där är Rufus Teague made a sauce och Show me.

Tack för tipset om såser. Det är den allra viktigaste ingrediens för att det ska bli bra har jag insett.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-07-14 17:26
Ursprungligen av calinou:

Vad är det för kärl under pizzan?

Jag antar att du menar pizzastenen för vad jag kan se syns inte aluminiumformen under på bilden?

Jag har fortfarande inte fått tummen ur att testa pizza igen, men jag tror en lägga en ring av blandning med briketter och koll ytterst i grillen kommer bli bra.
Sen har jag läst att man kan ha smörpapper de första minutrarna för att underlätta.

Ursprungligen av Json_81:

Jag antar att du menar pizzastenen för vad jag kan se syns inte aluminiumformen under på bilden?

Jag har fortfarande inte fått tummen ur att testa pizza igen, men jag tror en lägga en ring av blandning med briketter och koll ytterst i grillen kommer bli bra.
Sen har jag läst att man kan ha smörpapper de första minutrarna för att underlätta.

Som sagt, jag visste inte att det fanns pizzastenar.......och inte heller att man kunde grilla pizzor. Mums

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-07-14 19:28
Ursprungligen av calinou:

Som sagt, jag visste inte att det fanns pizzastenar.......och inte heller att man kunde grilla pizzor. Mums

Mums är helt rätt ord
Och man kan grilla allt

Var i Bulgarien i juni/juli. Bakade bröd på glöden. Man hade ett ganska stort lerfat som man la degen på, sedan satte man lerfatet på glöden, satte ett lock över och täckte med glödande kol. Helt underbart gott!

Bevaka tråden