Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash player Gala

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-29 08:59

Nej det är inte en flashgala som är på gång, det är projektnamnet på den nya flashspelaren med GPU stöd.
Finns att tanka hem hos adobe labs.

Adobe Labs - Flash Player "Gala" Preview Release

Själv skall jag testa den när jag kommer hem, min nya macbook anläder så lägligt idag

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 12:56

Funkar inget vidare här. Den drar kanske 10% mindre CPU än den gamla versionen på min MBP13" (9400m).

Ursprungligen av shandar:

Funkar inget vidare här. Den drar kanske 10% mindre CPU än den gamla versionen på min MBP13" (9400m).

Och du är har testat med h264-filmer?

Adobe skriver :

"In internal testing, we’ve seen dramatic performance improvements – up to two-thirds reduction in CPU utilization for 1080p H.264 video playback using hardware decoding with the NVIDIA GPUs. We’re looking forward to developer feedback as they test compatibility with previously authored content and videos, as well as feedback on general performance improvements."

Ser du knappt någon reduktion alls så tycker jag du ska rapportera det till Adobe – det är nu eventuella buggrapporter etc. behövs bättre än någonsin, nu när Apple äntligen släppt ett API för hårdvaruacceleration och det ska implementeras.

Vilken Browser kör du i? Safari har dramatiskt mycket bättre Flash-prestanda än andra browsers.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-29 17:58

Tror det, har för mig att Vimeo använder h264? Kör med Chrome eftersom Safari konstant kraschar när Flash laddas men det ska inte spela någon roll. Det är plugin-en som gör det tunga jobbet, inte webläsaren som visar det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och du är har testat med h264-filmer?

Adobe skriver :

"In internal testing, we’ve seen dramatic performance improvements – up to two-thirds reduction in CPU utilization for 1080p H.264 video playback using hardware decoding with the NVIDIA GPUs. We’re looking forward to developer feedback as they test compatibility with previously authored content and videos, as well as feedback on general performance improvements."

Ser du knappt någon reduktion alls så tycker jag du ska rapportera det till Adobe – det är nu eventuella buggrapporter etc. behövs bättre än någonsin, nu när Apple äntligen släppt ett API för hårdvaruacceleration och det ska implementeras.

Vilken Browser kör du i? Safari har dramatiskt mycket bättre Flash-prestanda än andra browsers.

Diskuteras även här.

Nu vet jag inte hur Chrome står sig mot Safari, i och med att båda bygger på WebKit, men Flash är t.ex. ungefär hälften så processorkrävande i Safari som i Firefox, så det hänger inte, som många felaktigt tror, bara på hur Flash-pluggen fungerar.

Jag tror inte Vimeo använder h264 för de vanliga filmerna. Här är däremot ett bra test:

demo fullscreen

Snyggt med en rulle med Sigur Ros !

Datorn trasslar inte alls med den, inget fläktrus alls.
Inne på aftonbladet tyvker jag också det är betydligt lugnare.

Tack för den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-30 06:29

har provat lite nu, och det fungerar bra, visst känns det att det kan bli bättre men detta är ju trots allt första testversionen, när den slutgiltiga versionen kommer ut så kommer det nog bli mycket bättre.

provade 1080p innan och det fungerar väl så så där, men efter gala så flyter det på bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-30 11:23
Ursprungligen av Goflorp:

Snyggt med en rulle med Sigur Ros !

Datorn trasslar inte alls med den, inget fläktrus alls.
Inne på aftonbladet tyvker jag också det är betydligt lugnare.

Tack för den.

Tror inte att det beror på att den får hårdvaru stöd eftersom det är endast h.264 uppspelningen på nyare datorer som har hårdvaru stöd. Allt annat körs i cpun precis förut.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-09 20:18

Vi är några på Apples supportforum som har problem med MacBook Air och Flash Gala där den renderar taskigt. Eller ska vi säga helt fel. Med bla skuggorna runt fönster, ikoner och annat. Den finns felrapporterad här för den som känner igen sig.

1
Bevaka tråden