Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie 09 slutar importera från kameran för tidigt!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjosan på er!

Jag kör en iMac 27" i7 med 8GB ram och iLife 09

Kanske någon har hört talas om detta strul, vore supertacksam för ideér/tips!

Jag har en Samsung HD kamera med ssd-disk. Videon ligger alltså som filer på kameran.

Jag ansluter kameran och startar iMovie. Går in i Kamera-importen och förhandsgranskar videoklippen. Allt är där, allt ser jättebra ut. Väljer att importera allt. Importen börjar.

Efter ungefär 60% av importen av varje klipp slutar iMovie importera och tror att klippet är färdigimporterat, och hoppar vidare till nästa klipp som den importerar 60% av! Av ett 60-sekundersklipp importeras alltså 36 sekunder.

??? ???

Kameran dyker upp på skrivbordet som en hårddisk och där kan man ju öppna filerna direkt från kameran i Quicktime player. Klippen är helt i sin ordning, full längd och perfekt kvalité. Det är bara vid själva importen inne i iMovie som det skiter sig.

Jag försökte gör en liten workaround genom att dra klippen från kamera-disken till Macintosh HD och sedan drag n drop:a dem manuellt i en händelse i iMovie. iMovie importerar då klippet, men det visar sig bli förvrängt vid "rörelse" i klippen (saker och ting i klippet blir "vågiga" vid panorering).

Any ideas?

Vilket filformat/kodning är det på videoklippen?

Vilka importinställningar har du i iMovie?

.MP4 filer ligger på SSD-disken i kameran

Importinställningarna i iMovie bör väl vara standard, kan inte minnas att jag ändrat något. Har provat att importera i både "Full Originalstorlek" och "Stor" med samma resultat.

Verkar som att fler har samma problem:

Apple - Support - Discussions - iMovie will not upload entire clip from ...

Jag kan dock inte posta där då forumet inte accepterar mitt Apple ID, trots att jag precis skapade ett nytt

Efter lite rotande på discussions verkar det ha att göra med att iMovie buggar ur beroende på hur många frames/sek eller kvalité man har spelat in materialet med. Dags att spela in i en massa olika varianter och testa ikväll med andra ord.

Det här är en import-bugg i iMovie och den lär bli kvar tills Apple löser den. Hittade dock en tillfällig lösning.

Man kan gå runt buggen genom att:

1. Kopiera över filmfilerna från kameran till en mapp på datorn.

2. Istället för att använda iMovies standard-kamera-import, högerklicka istället i Händelse-fältet och välj "importera filmer...."

3. Markera alla klippen du vill importera i mappen.

iMovie importerar då korrekt. Det tar längre tid än om man hade använt standardfunktionen, men det fungerar iaf utan att klippen huggs av på mitten.

1
Bevaka tråden