Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google släpper nytt alternativ för video

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Två stora frågor är aktuella när det gäller video på nätet, dels vilken spelare som ska användas (Flash vs. inbyggt i browsern) och dels vilken Codec som materialet ska använda.

De stora drakarna har gått samman och erbjudit h264, som dock på många sätt är väldigt problematiskt, eftersom det på inget sätt är öppet. Det är dock gratis att använda just nu, men inte nödvändigtvis i framtiden.

Tekniskt bra och licensmässigt säkra open source-alternativ har inte funnits. Förens nu. Nu har nämligen Google, uppbackat av några andra tunga spelare, som t.ex. Adobe, Mozilla, Opera, släppt sin Codec vp8.

En mycket bra artikel om ämnet finns på:

Google opens VP8 codec, aims to nuke H.264 with WebM

• Medlem
  • 2010-05-20 09:27
Ursprungligen av lufra:

Tekniskt bra? Det är inte vad jag har läst.

AppleInsider | X264 developer says Google's new VP8 WebM codec is a mess

Jo jag har också läst det där, men man får ju ha i minnet att det är en av utvecklarna bakom h264 som skriver (om jag förstått rätt). Relativt de andra open source-alternativen håller väl även denne kritiker med att det är ett framsteg?

Personligen är jag inte alls orolig över såna saker. Med de spelare som står bakom så finns det alla förutsättningar att lösa eventuella tekniska brister. Den intressanta aspekten för mig är främst öppenheten, och frågan om eventuellt dolda patent etc.

• Medlem
  • 2010-05-20 12:53

Jo, just nu ser det mest ut som hälsosam konkurrens (egentligen inte rätt ord. "Competition" går ju att utläsa som tävlan också, och det ligger i min ordbok närmare processen, att olika deltagare hetsar varandra att prestera det bästa de kan). We'll see how this goes.

Det som känns väldigt bra med det här är att det nu åtminstone finns ett öppet realistiskt alternativ till h264, och ett som dessutom kommer att implementeras med extremt stor räckvidd

AllThingsD.com: Google’s “Royalty-Free” WebM Video May Not Be Royalty-Free For Long

Larry Horn, CEO of MPEG LA:

Yes, in view of the marketplace uncertainties regarding patent licensing needs for such technologies, there have been expressions of interest from the market urging us to facilitate formation of licenses that would address the market’s need for a convenient one-stop marketplace alternative to negotiating separate licenses with individual patent holders in accessing essential patent rights for VP8 as well as other codecs, and we are looking into the prospects of doing so.

• Medlem
  • 2010-05-21 23:01

Ja, det är samma kille som Dilger skriver om...

1
Bevaka tråden