Så naiva som många amerikaner är så är det lätt att tro att idealet är att det inte finns en skönhetsfläck på en människa och att det anses som en skönhetsideal. Att Art Directors efterfrågar dessa perfekta människor som inte existerar är väl klart intressant, vad har de för uppfattning om skönhet och vad är det de förmedlar till sina kunder/läsare?
Detta är 99Mac där förhoppningsvis det finns någon Art Director som hänger här och den personen kan väl isåfall svara på varför hudlösa och plastig hy anses vara ideal och vad kunderna vill ha? Nu menar jag inte att man ska publicera bilder för H&M där damerna ser ut som östtyska friidrottare. Men jag undrar vad det är för bild som förmedlas när kvinnor måste ha helt felfri hy, felfria kroppar och inte ens en navel?
Vems ansvar är det? Har vi inte alla ett ansvar att förvånas och förskräckas över att det faktiskt finns en marknad för "plastifierade" människor (främst kvinnor)?
Sen kan man ju fundera på hur många män ens bryr sig om att titta på kvinnor på det sätt som kvinnor tittar på bilder på andra kvinnor (då fotomodeller eftersom de är de vi ofta ser i tidningarna). Män kollar nog in bröstkorgen mer än vi kvinnor gör, män tittar på bakdelen på ett HELT annat sätt än vi kvinnor gör. Vi kvinnor går in i minsta detalj och tittar på fotomodellerna. Vi kollar efter skönhetsfel som gör att dessa vackra kvinnor åtminstone verkar mänskliga.
En fotoretuscherad bild som dessa vi pratar om finns det massor som är omänskligt. Jag tycker inte det är snyggt. Jag tycker tjejen på originalbilden däremot var jättefin, men visst man hade kunnat göra några justeringar, men inte ta bort hela hennes mänsklighet genom att göra henne till ett dött och plastigt objekt.
OK, jag ska sluta... risken är väl att man blir kallad rödstrumpa eller något. Men jag försöker titta på dessa bilder utifrån ett estetiskt perspektiv och jag är besviken.