- Andersson
- Medlem ●
- Ljungby
Om du menar att den högra bilden är "inne" då är du själv "ute" och cyklar. Den är ungefär på en 12 årig Photoshop nybörjarpullare nivå. Om en bildlärare skulle godkänna den så skulle den inte ens få ett G för publicering i en skoltidning.
Hehe, ironi funkar dåligt på nätet, som vanligt. Nu funkar inte bilden heller
Skrevs ursprungligen av Adrian B
[..] En bättre retuschering ska lura mig helt helst. Hellre att den första tanken är "wow, vilken snygg tjej" än "oj, det var en rejält retuscherad bild". [..]
Beror inte mycket av diskussionen på denna tråd på yrkesskada? Jobbar man som retuscherare KAN man helt enkelt inte längre se en bild utan att bedöma retuscheringen. En plåtslagare ser inte på den snygga plåtningen av en kupa, han tittar på falsningen. En tryckare ser inte katalogen, han tittar på tryckresultatet. En snickare... well, you get the drift...
Om tjejen ska vara på omslaget till en katalog för badmode, tror ni att läsaren ens vet att det finns ett ord som "retuscherad"?
Jag - som inte jobbar med detta och kanske egentligen ska hålla käft - kan tänka mig att om bilden på damen i fråga gjordes för typ katalog för badmode, så skulle uppdragsgivaren - som inte hade råd att anlita Cindy Crawford - jubla. Om Greg däremot kom med en sådan bild till National Geographic, så skulle ha få svaret "Don't call us, we call you"...
Ge kunden vad kunden vill ha! Tror ni inte att det är just det som gäller för den omdiskuterade tjejen? Eller att Greg vill visa vad man KAN göra? Se bilden på den färgade gentlemannen. Det är väl en hyfsad retuschering? (sagt av en icke initierad) Se resten av hans bilder och vi kan väl konstatera att denna man vet vad han pysslar med...
Har jag fel...?
/Bosse
Skrevs ursprungligen av malen
Om du menar att den högra bilden är "inne" då är du själv "ute" och cyklar. Den är ungefär på en 12 årig Photoshop nybörjarpullare nivå. Om en bildlärare skulle godkänna den så skulle den inte ens få ett G för publicering i en skoltidning.
Nej, vad jag menade var att det spelar ingen roll hur folk ser ut från början eftersom man tydligen kan komma undan med vilket retuschresultat som helst idag..
Va, skönt med positiva människor som dessutom har humor
En tiominuters skinnrensning (kosmetisk ingrepp utan att ta till på för mycket av plastikkirurgi typ M. Jackson) med syfte att rensa de värsta skavanker utan att förvränga strukturen.
Bilden är från PS-övning Allt i en bok där jag gjorde en enkel retusch av huden utan at förändra färgbalansen och dyl.
Min egen bild 1. till vänster originalet 2. i mitten och 3. till höger en färdigretuscherat bild från övningsskiva.
Konsten i en bra retusch är att veta vad man ska ta bort och vad som hör till bilden (föremålet). Det räcker inte att kunna Photoshop rent tekniskt. Man behöver en övning i att betrakta saker och ting såsom konstnärer och fotografer har.
En tiominuters skinnrensning (kosmetisk ingrepp utan att ta till på för mycket av plastikkirurgi typ M. Jackson) med syfte att rensa de värsta skavanker utan att förvränga strukturen.
Bilden är från PS-övning Allt i en bok där jag gjorde en enkel retusch av huden utan at förändra färgbalansen och dyl.
Min egen bild 1. till vänster originalet 2. i mitten och 3. till höger en färdigretuscherat bild från övningsskiva.
Konsten i en bra retusch är att veta vad man ska ta bort och vad som hör till bilden (föremålet). Det räcker inte att kunna Photoshop rent tekniskt. Man behöver en övning i att betrakta saker och ting såsom konstnärer och fotografer har.
Snyggt. Precis den retuchering jag vill se. Inte den amerikanska i början.
Ansiktsmodellen ser ut som ett monster efteråt. Konstgjord.
James Cameron hade rätt när han sa att "Skådespelare kommer inte behövas i en framtid".
Det är bara en tidsfråga innan fotomodellerna är borta.
Skrevs ursprungligen av Lempriére
Här kan ni se hur jag har jobbat lite med att få fram det naturliga fräscha hos gubben. Lägg märke till det diskreta arbetet med hår och hudfärg.
Tjusigt! Subtilt och känsligt genomfört, med respekt för originalet.
Även en reklambild ska visa något verkligt
- allt annat är serietidningars avdelnig.
Människor och bruksföremål ska se verkliga ut inte perfekta. Det har reklambranschen kommit fram till nu också. Man har börjat anställa modeller som ser lite mera normallt ut (mer som gemene man/kvinna). Retuschering av den typen är t o m i USA passé. Reklambilden som det påstås här - ska tilltala alla på gatan. Den mening syftar att bilden ska vara så naturligt som möjligt utan att sänka i kvalitetskrav hos betraktaren. Det värsta man kan göra är att idiotförklara mottagaren genom att säga till honom: Det här är nivå som det passar dig, något bättre är är du inte kapabellt att klara av.
I retuscheringsarbete ska man försöka uppnå maximum kvalité på sitt jobb och inte göra en bild perfekt, utan skavanker.
?? ehhh....
Vart har du läst det där ???
Vem här kan ta sig rätten att säga att vad som är rätt eller fel, inne eller ute,,??? lagom eller förmycket.. allt har sin tid och sitt sätt!!
Personligen så tycker jag att Photoshop är det största som har hänt i fotografin sedan kameran uppfanns..
//Fred
Så en retuscherare är mao bara en knekt i produktionsledet då och inte en skapande och tänkande människa? Anställd tills vidare i väntan på det ultimata retouch-filtret där ett klick gör så att bilden bilden ut som den "ska".
Finns inga "ska", det ska du ha synnerligen klart för dig.
Många sköna exempel!
Som ytterligare bränsle på brasan så påstår jag att den där hårda retushstilen gillas mest av killar under 25
Let the flaming begin...
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Fredric, det där måste vara det roligaste Photoshop arbetet jag någonsin sett!
Här har tråden spårat ur!
Ja visst är det härligt! Det är nu det roliga börjar!
Kolla in killen med afrofrisyren och skinnjackan. Jag tycker det är jäkligt bra gjort och inte så överdriven som exemplet med bikinimodellen (där ju kunden efterfrågade den hårda retuschen). Han vet helt klart vad han gör.
Kolla även in gympadojjan, fantastiskt!!
Ja fattar inte hur man kan säga vad som e rätt och fel inom retusch, ni e galna (vissa av er )
Blir det precis som man tänkt sig så är det perfekt vad ngn annan än säger, det är när man inte uppnår sina mål man misslyckats.
Det står väl ingenstans på siten att han gör världens mest verklighetstrogna retuscher? Eller?