Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-16 12:40
Ursprungligen av Fred!:

Personligen väljer jag alltid CD för köpta program, slarvar bara bort koder och råkar kasta saker som bara finns i en mapp någonstans. Känns bra då att ha kopian i byrålådan.

Jag tycker det är mycket bättre att köpa online och få serienumret via mail.

Då kan jag bara söka på det i min e-mail och klistra in koden om jag skulle skaffa mig en ny dator eller behöva det av någon annan anledning.

Jag har faktiskt inte använt DVD-enheten i min MacBook Pro en enda gång sen jag köpte den för ett år sedan. Sist jag såg en optisk skiva här hemma kan jag inte minnas.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eller så kan man ju ha en extern optisk läsare att koppla in de få gånger man behöver den.

Ja, så skulle jag själv vilja ha det. Men annars håller jag med Zimmerman (inte så vanligt ) om att Apple nog inte vill tvinga på alla det bara för att kunna installera om systemet. Även om det är så MBA fungerar idag som du skriver. Men ett USB-minne eller liknande skulle ju lösa det. Eller varför inte ett litet LightPeak-minne...

Jag tror inte många fattar hur stort t.ex. FCS är. Kolla - jag orkar inte...med det är 7-8 DVD DL-skivor vi snackar om. Nerladdning är inget alternativ. Det går bort. Glöm det.
USB är lösningen - eller i längre perspektiv är det ju SD som gäller så klart. Apple skulle nog vilja köra SD redan nu, men det är fortfarande så många maskiner som inte har SD. Jag tror att dom väljer USB under en övergångstid och sedan blir det SD när statistiken visar att en viss magisk procentsats av Mac-användarna har Macar med inbyggd SD-läsare. Även då så följer en extern SD-läsare med när man köper Apple-program fysiskt. Kom ihåg var ni läste det. :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 10:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte många fattar hur stort t.ex. FCS är. Kolla - jag orkar inte...med det är 7-8 DVD DL-skivor vi snackar om. Nerladdning är inget alternativ. Det går bort. Glöm det.
USB är lösningen - eller i längre perspektiv är det ju SD som gäller så klart. Apple skulle nog vilja köra SD redan nu, men det är fortfarande så många maskiner som inte har SD. Jag tror att dom väljer USB under en övergångstid och sedan blir det SD när statistiken visar att en viss magisk procentsats av Mac-användarna har Macar med inbyggd SD-läsare. Även då så följer en extern SD-läsare med när man köper Apple-program fysiskt. Kom ihåg var ni läste det. :-).

Det var väl ett jäkla tjafs från dig om att SD är framtiden... jag tror du har missförstått något, fysiskt media är inte framtiden, det är en kompromiss.

Eller du kanske missat att man nu börjar labba med 1gbps på hemmanäten... då har jag verkligen inga problem att tanka ned några dvdskivor för ett program.

Är det någon som sett någon recension för nya minin? Hade varit skönt att läsa något omdöme innan man beställer...

Ursprungligen av jacoblo33:

Är det någon som sett någon recension för nya minin? Hade varit skönt att läsa något omdöme innan man beställer...

Det är väl ingen som hunnit få den än...

Ursprungligen av Capeman:

Det är väl ingen som hunnit få den än...

Engadget hade en unboxing igår så några måste ha fått tag på den än. Men inget på deras sida än iaf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 12:47

Det ena utesluter inte det andra, oftast. Det blir ju min backup, det minsta man kan begära tycker jag. Men som tur är kan man ju välja.

Ett första test av cnet där allt verkar vara okaj. Beställs nu...

Apple Mac Mini (Spring 2010) Desktop reviews - CNET Reviews

Ursprungligen av jacoblo33:

Ett första test av cnet där allt verkar vara okaj. Beställs nu...

Apple Mac Mini (Spring 2010) Desktop reviews - CNET Reviews

Kommentarer på att den nya minin är långsammare på i stort alla tester jämfört med den gamla minin?

Ursprungligen av Anders Båth:

Kommentarer på att den nya minin är långsammare på i stort alla tester jämfört med den gamla minin?

Nja...de jämför 2010/2.4 och 2009/2.53 och resultaten är någorlunda likvärdiga. Men 2.53Ghz modellen från 2009 var väl den bättre Mac Mini modellen och kostade väl 7000-8000 kronor också?

Hur är den fysiska storleken jämfört med den förra minin?

Ursprungligen av Olav Rust:

Hur är den fysiska storleken jämfört med den förra minin?

Ganska precis samma volym om man bortser från den gamla minins externa nätenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 14:30
Ursprungligen av Macaddict:

Ganska precis samma volym om man bortser från den gamla minins externa nätenhet.

Va?
Får för mig att den halverats på höjden... eller?

Ursprungligen av Trineo:

Va?
Får för mig att den halverats på höjden... eller?

Jo, men den nya är bredare och djupare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-16 15:57
Ursprungligen av Macaddict:

Jo, men den nya är bredare och djupare.

fast bara 5mm totalt

Ursprungligen av planB:

fast bara 5mm totalt

Nej, betydligt mer.

Gamla modellen: 2,0 x 6,5 x 6,5 tum (källa)

Nya modellen: 1,4 x 7,7 x 7,7 tum (källa)

Den nya är alltså 3 cm bredare, 3 cm djupare och 1,5 cm lägre.

Den nya har nästan exakt samma mått som AppleTV (1,1 x 7,7 x 7,7).

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-06-16 16:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, betydligt mer.

Gamla modellen: 2,0 x 6,5 x 6,5 tum (källa)

Nya modellen: 1,4 x 7,7 x 7,7 tum (källa)

Den nya är alltså 3 cm bredare, 3 cm djupare och 1,5 cm lägre.

Samma som Time Capsule, undra om den kommer i unibody style ?

//Daniel

Ursprungligen av danielj:

Samma som Time Capsule, undra om den kommer i unibody style ?

Jag funderade över samma sak, både TC och AirPort Extreme. Vore ju snyggt om hela sortimentet hade samma alu-unibody-design.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag funderade över samma sak, både TC och AirPort Extreme. Vore ju snyggt om hela sortimentet hade samma alu-unibody-design.

Spontant känns det dumt att slänga in en WLAN-basstation i ett kompakt hölje av aluminium, men med en rätt undersida kanske man inte förlorar allt för mycket sändarkraft.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-06-16 21:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Spontant känns det dumt att slänga in en WLAN-basstation i ett kompakt hölje av aluminium, men med en rätt undersida kanske man inte förlorar allt för mycket sändarkraft.

Well, höljet som antenn ala iPhone 4

//Daniel

Ursprungligen av danielj:

Well, höljet som antenn ala iPhone 4

//Daniel

Jo, men då funkar inte aluminium, vilket gör det till något helt annat. Unibody i rostfritt; varför inte, då skulle man kunna ha den både utomhus och i sterila miljöer. Ganska smart faktiskt.

iFixit har plockat isär nya Mac mini: Mac Mini Mid 2010 Teardown - iFixit

Ursprungligen av Leftrustle:

Spontant känns det dumt att slänga in en WLAN-basstation i ett kompakt hölje av aluminium, men med en rätt undersida kanske man inte förlorar allt för mycket sändarkraft.

Good point Då får det bli unibody i stål som iPhone 4 (och som ni redan kommit fram till i tråden).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-17 15:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Spontant känns det dumt att slänga in en WLAN-basstation i ett kompakt hölje av aluminium,...

Ja verkligen. Men kanske en unibody i plast som på Macbook?

Ursprungligen av Trineo:

Va?
Får för mig att den halverats på höjden... eller?

Se här:

Finns bilder på de två modellerna i deras video. Något större fast betydligt tunnare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-16 18:43

Vad smarta Apple är. Här har dom flesta av oss fantiserat om en HDMI port länge. Halvt svalt diverse historier om onödigt höga licens kostnader mmmm...

Exakt och bara så exakt när Apple behöver ett uppsving i ny försäljning så släpper dom ett nytt coolt chassi och en" HDMI port" som skulle varit självklart från någon modell tillbaks i tiden. När licens kostnaderna för en sådan sjunkit rejält och marginalerna stiger i andra änden. . Apple Apple genialt..

Apple ger aldrig mer än nödvändigt och mjölkar ut allt som går i smått "föråldrad" hårdvara.

Måste säga att det är enastående att lyckas med detta i dessa moderna korta produktlivscyklar som diverse underliggande hårdvara har.

Samma sak med flera av Apples produkt segement. Sådan "tanke" bakom allting. Samtidigt väl synkat med utgångs punkt från den stora amerikanska hemma marknaden.

Sedan hyfsat bra kvalitet i "VIKTIG" hårdvara som skärmar i olika produkt segment samtidigt relativt billig övrig hårdvara.

Ett lyckat koncept som vi alla sett

Och det jag mest var nyfiken på var att allt fungerade bra. Inga problem med hdmi, strömaggregatet eller liknande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 16:43

Den är i unibody style. Hade en på kontoret idag. Riktigt djävla najs kan jag säga.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-06-16 16:47
Ursprungligen av glemme:

Den är i unibody style. Hade en på kontoret idag. Riktigt djävla najs kan jag säga.

Helt riktigt Mac mini, men ännu inte time capsule.

Angånde Mac mini , är det någon som vet hur oåtkomliga hårddiskarna sitter i dom ?
Skulle vilja i en framtid kunna köra den rent på SSD diskar, mekaniska saker är av ondo..
Ska man ha en Server (känns som en skysstare deal) eller Vanilj mini, eller ingen, men jag har ju som princip att jag inte centralisera all data och skapa beroenden till en operatör som hostar de tjänster jag behöver /vill ha.

//Daniel

Bevaka tråden