Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 17:09

Det verkar inte finnas nåt hål för Kensingtonlås på den nya Mac Minin?

Synd, tycker jag, som tror på att kunna låsa fast datorn, även om just Kensingtonlåsens säkerhet kan diskuteras. Det hindrar ju iallafall datorn från att få egna ben - det krävs uppsåt och en liten insats för att stjäla den.

det beror på att SD-slotten sitter på baksidan - ingen vill sno den då. (flåt..kunde inte låta bli):$

Ursprungligen av alamode:

Det verkar inte finnas nåt hål för Kensingtonlås på den nya Mac Minin?

Synd, tycker jag, som tror på att kunna låsa fast datorn, även om just Kensingtonlåsens säkerhet kan diskuteras. Det hindrar ju iallafall datorn från att få egna ben - det krävs uppsåt och en liten insats för att stjäla den.

Ursprungligen av alamode:

Det verkar inte finnas nåt hål för Kensingtonlås på den nya Mac Minin?

Synd, tycker jag, som tror på att kunna låsa fast datorn, även om just Kensingtonlåsens säkerhet kan diskuteras. Det hindrar ju iallafall datorn från att få egna ben - det krävs uppsåt och en liten insats för att stjäla den.

Stämmer, tyvärr. Vi fick leverans i morse till butiken, märkte det när jag bytte ut våran demo. Men snygg som tusan är den.

Hej! har länge gått och funderat på att införskaffa mig en mac mini som primärt kommer att användas som mediaspelare. Nu har läget kommit med den nya uppgraderingarna. Funderar dock på vilken jag skall införskaffa mig. Den nya mac mini server verkar vara mycket prisvärd jömfört med den uppgraderade versionen av mac mini på 2,66GHz , 4 Gb ram , 500 Gb hårdisk. Mac minin server kostar 440kr mindre, har 2 st 500Gb 7200 rpm hårddiskar, 2,66 Ghz processor och 4 Gb ram. Visserligen så får man inte med en superdrive men hur ofta använder man den....(hittills så har jag använt min cd/dvd-läsare 1 gång per år då windows kraschar och en ominstallation krävs). Man borde väl kunna installera in vanliga OS X istället för OS X server?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-06-16 21:45
Ursprungligen av Danren:

Hej! har länge gått och funderat på att införskaffa mig en mac mini som primärt kommer att användas som mediaspelare. Nu har läget kommit med den nya uppgraderingarna. Funderar dock på vilken jag skall införskaffa mig. Den nya mac mini server verkar vara mycket prisvärd jömfört med den uppgraderade versionen av mac mini på 2,66GHz , 4 Gb ram , 500 Gb hårdisk. Mac minin server kostar 440kr mindre, har 2 st 500Gb 7200 rpm hårddiskar, 2,66 Ghz processor och 4 Gb ram. Visserligen så får man inte med en superdrive men hur ofta använder man den....(hittills så har jag använt min cd/dvd-läsare 1 gång per år då windows kraschar och en ominstallation krävs). Man borde väl kunna installera in vanliga OS X istället för OS X server?

Har liknade fundering. Server versionen ger pang for the buck.. Det som tar emot lite är att iLife inte följer med, skulle vilja ha nya versionen. Vanliga OS X ska gå att installera verkar det som enligt diskussionerna på macrumors (så var det på den äldre Mac mini server) Sen är väl det så att man då bör ha versionen som inte var bundlad med datorn..
//Daniel
//Daniel

  • Oregistrerad
  • 2010-06-16 22:27

Hur i h-vete får dom plats med nätagg, superdrive och TVÅ diskar i "server edition" ? Slänger man ut dom diskarna mot två SSD så får man faan världens mest prisvärda dator (nynnar lite på farbror frej..)

Ursprungligen av studiox:

Hur i h-vete får dom plats med nätagg, superdrive och TVÅ diskar i "server edition" ? Slänger man ut dom diskarna mot två SSD så får man faan världens mest prisvärda dator (nynnar lite på farbror frej..)

Man får inte med en superdrive, de har helt enklelt byt ut den mot en extra hårddisk.

Ursprungligen av danielj:

Sen är väl det så att man då bör ha versionen som inte var bundlad med datorn..

Nu hänger jag inte med...en liten förklaring skulle behövas...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-06-16 23:21
Ursprungligen av Danren:

Man får inte med en superdrive, de har helt enklelt byt ut den mot en extra hårddisk.

Nu hänger jag inte med...en liten förklaring skulle behövas...

OK , kanske har fel men köper du en mac , säg en iMac så är den OS X licensen och skivan avsedd för den dator, köper du där emot MAC OS X löst så kan du och har rätt till att installera den på valfri mac , det där har jag för mig har något fint namn med som jag just nu inte kommer på. Eller så har jag miss uppfattat något , fullt möjligt

//Daniel

  • Medlem
  • 2010-06-17 01:01

Har uppmärksammat ett märkligt faktum, Apple slänger med en HDMI-DVI adapter som standard till MacMinin, --> Apple ? Mac mini ? Produktinformation

Trodde att man sagt att dessa HDMI adaptrar skulle andra tillverkare få bistå med, mer logiskt borde därmed ha varit att slänga med en mini display port till DVI adapter istället?

Mini display port stödjer dessutom högre upplösning, 2560 x 1600 bildpunkter istället för 1920 x 1200 med HDMI adaptern..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-16 22:42
Ursprungligen av studiox:

Hur i h-vete får dom plats med nätagg, superdrive och TVÅ diskar i "server edition" ? Slänger man ut dom diskarna mot två SSD så får man faan världens mest prisvärda dator (nynnar lite på farbror frej..)

Det får man inte plats med. Man slänger ut superdriven och sätter in den andra disken på dess plats.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-17 15:47
Ursprungligen av Gunnar B:

Det får man inte plats med. Man slänger ut superdriven och sätter in den andra disken på dess plats.

Dvs som förut. Jag läste inte hela den här meningen verkar det som:

SuperDrive
If you ever want to burn discs or install additional software, consider the external USB-based MacBook Air SuperDrive. It takes up very little space and easily connects to Mac mini with a single USB cable — there’s no separate power adapter.

Mac Mini 2,26

prissänkt med 1000:-, var inställd på den nya men det blev den gamla för 4990:-. Kunde inte motivera en sladd färre för 3000:-

Funkar klockrent

En sak till:
Plex ser riktigt fint ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-18 23:00
Ursprungligen av Pellib:

prissänkt med 1000:-, var inställd på den nya men det blev den gamla för 4990:-. Kunde inte motivera en sladd färre för 3000:-

Funkar klockrent

En sak till:
Plex ser riktigt fint ut.

Var handlar man gamla modellen till 4990 kr ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Var handlar man gamla modellen till 4990 kr ?

Media Markt i Uppsala.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-22 17:24

Riktigt najs men priset... det gör att man måste fundera både en och två gånger innan ett eventuellt köp.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-22 23:18

Hur står den nye Mac Minin sig mot min Intel iMac 20" från 2006?
Är den vassare på alla punkter? Skulle vilja ha en till min 47" tv och spela spel på.

Här är specs på båda maskiner:

iMac 20" 2006

Cpu: Intel Core2Duo 2.16Ghz
Bus Speed: 667Mhz
Ram: 4Gb 667 DDR2 SDRAM
GPU: ATI Radeon X1600 Mobility(PCI Express)
HD: 250Gb Serial-ATA

Mac Mini 2010

Cpu: Intel Core2Duo 2.4Ghz
Bus Speed: 1066Mhz
Ram: 8Gb 1066 DDR3 SDRAM
GPU: NVIDIA GeForce 320M med 256 MB delat DDR3 SDRAM
HD: 320Gb Serial-ATA

Vilken vinner? Tänker mest på grafiken. Hur pass mycket vassare än min iMac är denna Minin, ifall den nu är vassare?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 03:28

Den nya Mac Mini är ingen speldator men den presterar bra mycket bättre än din nuvarande iMac från 2006.

X1600 ger 3708 i 3DMark 05.
320M ger 7358 i 3DMark 05.

Några videoklipp på hur 320M presterar i diverse spel på en MacBook Pro med samma specifikationer som den nya Mac Mini:

Dead Space
Star Wars
Half-Life 2
Prince of Persia

Lista som visar vilka fps man får med 320M:

Senast redigerat 2010-06-23 03:57

Ett lysande exempel på utmärkt industridesign – så jäkla enkelt och funktionellt. Kan det ta fem minuter att montera ihop den i fabriken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-17 08:57

Ser inte mycket ut för världen. Men ändå sådan precision, graciöst hantverk när det är som bäst

Detta är Apple mina damer och herrar

Nu blir jag ändå mer köpsugen nu får ni avrunda detta snart killar.

Nostalgin svämmar över här kommer ihåg första gången jag plockade isär G4 cuben, jag fick gåshud och ett lyckorus utöver vanliga rus om ni fattar vad jag menar.
Cuben var så välbyggd och genomtänkt för sin tid. Nu är den prydnad hos mig och i bästa fall jukebox

Såg en kul detalj i videon. Gummiluckan har en värmeskjöld på halva baksidan men inte på den halva som sitter precis över wi-fi antennen. Ganska självklar grej men snyggt löst.

Nästa steg i förfiningen vore väl att ta bort skruvarna helt o hållet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-17 13:48
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

ja, då kan man ju också placera DVD'n på baksidan...då blir ju Minin helt ren på framsidan. Inte en springa. Helt slät.

Eller på undersidan, de som vill använda dvd kan då vända på minin och sätta den innanför runda bottenluckan som en toppmatad cd-walkman.

Till skillnad från förra minin tycker jag denna ser bättre ut utan dvd. IR-pricken bortsett.

Citat:

Nästa steg i förfiningen vore väl att ta bort skruvarna helt o hållet...

Den svarta baksidan får gärna bli helt i metall i nästa uppdatering, som med iMacarna.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-06-18 20:28

Då har jag beställt en mac mini från en vän som just nu är i USA. Ska ersätta min AppleTV som mediacenter..

Denna persondator måste väl ändå vara en av dom vackraste exemplen på fulländad industridesign. Den är i klass med MacPro (att fälla ut luckan och titta in i en MacPro är en religiös upplevelse...man sörjer bara det faktum att man gör det bara en gång...max två (initialt när man trycker - klick - in diskar, ram och videokort).
Alla andra tillverkares burkar är liksom...från en annan tid. Länge sedan.

Engadget har en recension nu också: Mac mini (mid 2010) review -- Engadget

  • Medlem
  • 2010-06-23 20:19

Om du köper din Mini på Macoteket så får du en Special Edition med 2 MB minne.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-24 14:21
Ursprungligen av Dalle:

Om du köper din Mini på Macoteket så får du en Special Edition med 2 MB minne.

Öhm, va?

  • Medlem
  • 2010-06-24 15:55
Ursprungligen av Duke:

Öhm, va?

Äh det var inget... De har blandat ihop MB och GB i annonsen.

  • Medlem
  • 2010-06-26 13:37

Ni som har köpt nya modellen: Hur funkar det att koppla in den till TVn? Hur blir bilden? När jag kopplar in min MB via MDP -> HDMI så får jag inte med menyraden. Finns det någon som kan posta en dump på hur det ser ut på er maskin?

OT: Jag fick ju 4 lax extra denna månad. Så rent teoretiskt kan jag köpa en, frågan är vad som hägrar mest, en ny mini eller en ny iPhone.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 14:15
Ursprungligen av Dalle:

Ni som har köpt nya modellen: Hur funkar det att koppla in den till TVn? Hur blir bilden? När jag kopplar in min MB via MDP -> HDMI så får jag inte med menyraden. Finns det någon som kan posta en dump på hur det ser ut på er maskin?

OT: Jag fick ju 4 lax extra denna månad. Så rent teoretiskt kan jag köpa en, frågan är vad som hägrar mest, en ny mini eller en ny iPhone.

Har man en inte allt för gammal eller för billig/enkel bildvisare med HDMI så ska det fungera utan problem.

Att du inte får med menyraden beror nog på att din TV inte stödjer upplösningen ifråga eller så klarar den inte av att pixelmappa, alltså att visa pixlarna i 1:1. Over-, underscan kanske?

Angående valet mellan Mac Mini eller iPhone 4 så kan du bara själv avgöra vad du ska köpa.

Ursprungligen av Duke:

Att du inte får med menyraden beror nog på att din TV inte stödjer upplösningen ifråga eller så klarar den inte av att pixelmappa, alltså att visa pixlarna i 1:1. Over-, underscan kanske?

Vissa stödjer bara pixelmappning med VGA, inte HDMI.

http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs

Bevaka tråden