- Konrad
- Medlem ●
- International user
Colombia-kaffe (som svenskar av någon anledning gillar) har en hög surhetsgrad i sig självt. På kaffepaketen kan man oftast kontrollera surhetsgraden på kaffet.
Jag bodde i Colombia en tid, det var stört omöjligt att få sig en kopp gott kaffe i det landet. Inte ens på kaffehak kunde dom fixa bra kaffe.
Det som för tillfället betingar lägst pris på ICA, kört genom en klassisk norrländsk perkolator fast ska man vara ärlig så dricker jag sällan kaffe hemma. Det sura rävgift som jag drar i mig under arbetstid gör att jag tappar sugen för mer kaffe
Perkulatorkaffe kan ju annars vara oväntat gott om det nu inte ligger en fisk i botten som i Pete´s [Twin Peaks] - första avsnittet (tror jag) "There´s a fiish in the perculator.." Har ofta den repliken i huvudet.. ’fniss’
Perkulatorkaffe kan ju annars vara oväntat gott om det nu inte ligger en fisk i botten som i Pete´s [Twin Peaks] - första avsnittet (tror jag) "There´s a fiish in the perculator.." Har ofta den repliken i huvudet.. ’fniss’
Jo det är inte något större fel på det så länge som jag har ett hyfsat nytt kaffepaket hemma (gammalt torrt kaffe blir ju lätt bittert). Det var kaffet ur automaten på jobbet som jag menade med "surt rävgtift"
Det man skall komma ihåg är att koffein förstörs av hög värme så mörkrost innehåller mindre koffein är mellanrost. Däremot kan man brygga starkare med mörkrost vilket gör att en kopp kan innehålla lika mycket koffein ändå.
Trots min ådragna överkänslighet kan jag unna mig något "riktigt" koffein-kaffe då och då.
Absolut! Håller med dig 100%
Blev ifs sugen på perkulatorkaffe efter att läst tråden, körde en
hel del med presskaffe (Bodum) förr i tiden men det är ju inte riktigt lika gott som perkulatorkaffe.
Kör lite Arvid Nordquist Classic Gran Dia till brunchen.
Classic kaffe sortiment - bryggkaffe, espresso samt specialkaffe, certifierat och hela bön...
Ett annat tips:
Om ni får nåt kaffe som smakar riktigt beskt och hemskt så testa att dra ner 3-4 saltkorn för att neutralisera smaken, det funkar!
Samma här på Filippinerna. De odlar en massa kaffe här på sluttningarna men vad tror ni att de dricker här. Nescafe Ha Ha Ha. Med en helvetes massa socker och pulvergrädde. Jag har tagit med mig min egna blandning hit för att få en vettig kopp kaffe åtminstone till frukost.
Sri Lanka, likadant.. Kaffe - nej, det var det ingen som kunde göra ordentligt. Té däremot!
Egentligen är jag inte alls inne på den här sortens konnässör-grejer, men jag kan iaf dela med mig av vad jag använder för att mala mitt dagliga kaffe.
Tjeckisk förkrigsmodell, troligen cirka 1920, köpt i en antikaffär i Prag. Kräver mellan 70 och 100 varv per kanna, vilket tar 20-30 sekunder eller så.
Håller med Richard, inte expert, konnässör eller "kaffebög" på ngt sätt.
Tycker bara att om man bryr sig om att bryggaren är bra, tar ett beslut om vilket pulver man vill hälla i den - så brukar det bli bra.
Kommit hem til folk som "inte dricker så mkt kaffe" - en bryggare för 169:- från Netto och en påse Gevalia som stått där sedan Falklandskriget... det blir ju inte gött alltså.
Richards idé med mala gör att man får igång "förväntningen" i huvet, kaffebryggningen blir ju en upplevelse i sig - klart det smakar gott då.
Lite som en polare och jag, vi klättrdae upp för ett berg, det tog tid, när vi kom upp tog han fram två pilsner ur ryggsäcken - det var nog de goaste ölen jag någonsin druckit.
Bastubadet blir bättre om man hugger veden innan
Gevalia Mörkrost eller Löfbergs Lila Mörkrost tar jag oftast beronde av inköpspriset. Dricker svart. Men tack för tipset, Goflorp, med att hälla mjölken först. Skall tala om det för mina vänner som dricker kaffe med mjölk.
Vinröd Moccamaster kaffemaskin.
Håller med Richard, inte expert, konnässör eller "kaffebög" på ngt sätt.
Ja, passa dej för att visa för mycket intresse för någonting, folk kan ju tro att du är konstig om du ser nyanser som ingen annan märker...
LCR
Jag är lite förvånad - fick en skarp tillsägelse när jag använde ovanstående ord sist, tror även någon skrev "kaffe***" då också och fick inlägget modererat. Inte ens ordet "pryl***" var okej. Och nej, är inte homofob på något vis Har läget ändrats...? Är ordet numera okej? Bara intresserad.
Jag är lite förvånad - fick en skarp tillsägelse när jag använde ovanstående ord sist, tror även någon skrev "kaffe***" då också och fick inlägget modererat. Inte ens ordet "pryl***" var okej. Och nej, är inte homofob på något vis Har läget ändrats...? Är ordet numera okej? Bara intresserad.
Jag kan inte tala för alla (och har dessutom väldigt lite tid över till att moderera saker numera), men själv har jag aldrig vare sig tagit anstöt av, eller modererat, orden prylbög, kaffebög e.d. i de sammanhang där de dykt upp här på 99. Någon hejd får det väl ändå vara, och jag tycker det är ganska uppenbart vad som är menat som nedsättande och inte.
Ang. kaffe: Kör med Zoegas Presso som mitt standardkaffe; dagen har för övrigt inte börjat förrän en rejäl mugg av sagda dryck intagits. Brygges med fördel genom att överdosera kaffepulvret, hälla på lite kallare vatten (80-90°), röra om och pressa efter bara en dryg halvminut.
Jag kan inte tala för alla (och har dessutom väldigt lite tid över till att moderera saker numera), men själv har jag aldrig vare sig tagit anstöt av, eller modererat, orden prylbög, kaffebög e.d. i de sammanhang där de dykt upp här på 99. Någon hejd får det väl ändå vara, och jag tycker det är ganska uppenbart vad som är menat som nedsättande och inte.
Jag håller absolut med. Kan vara att taket är högre här i Loungen eller att saker förändras med tiden.
Håll ett öga på lillfingret när folk håller killar håller koppen så ska du se...
LCR
Håll ett öga på lillfingret när folk håller killar håller koppen så ska du se...
LCR
hmm.. Är min polare bög alltså? Han har inte kommit ut än iallafall.
Lillfingret sticker rakt ut när han håller i koppen.. hehe
On topic: Jag älskar svart kaffe, någon Arvid Nordquist brukar fungera.
On topic: Jag älskar svart kaffe, någon Arvid Nordquist brukar fungera.
Är inte det politiskt inkorrekt att säga så, ska du inte säga "utan mjölk" ?...
LCR
Kör på en Moccamaster jag med, K741. Låter som en hel ångvält, men kaffet blir rikitgt varmt och gott. Mjölk i såklart!
Men jag måste säga att jag verkligen kan uppskatta perkulatorkaffe, det är lite underskattat, får det ofta hos svärföräldrarna. Men jag antar att det är gott pga av samma anledning som det jag gör hemma - hög bryggtemperatur.
Jag dricker inte kaffe alls. Det är ju jätteäckligt!
Vill inte vara ett troll, tänkte bara dela med mig av ett annat sätt att se på saken.
Vill inte vara ett troll, tänkte bara dela med mig av ett annat sätt att se på saken.
Det är ju så med mycket i världen, att det har en viss tröskel.
Kaffe, öl, vin, sprit, sushi, ärtsoppa, starka ostar, sill, kyckling - exempel på saker jag inte tyckte om vid första försöket men nu äter/dricker med stor behållning.
Är det inte alls det!
Dricker själv starkt.
Troll... nä precis, denna tråd är för vi som dricker kaffe. Jag brukar inte svara i trådar vilken Ferraribil kör du eftersom jag inte har någon Ferrari
On Topic: Snygg malare Richard!
Trampade jag på någon tå var det absolut inte meningen, använde ordet i meningen "överdrivet intresserad av ngt"
Överdrivet miltitärt intresserad person = Militärbög etc etc
Överdrivet putsande på fordon = putsbög
Det har ingen botten i någon sexuell läggning på ngt sätt och jag menar heller inget nedsättande med det. Upplever ngn att det på ngt vis skulle vara förnedrande ber jag om ursäkt.
Trampade jag på någon tå var det absolut inte meningen, använde ordet i meningen "överdrivet intresserad av ngt"
Överdrivet miltitärt intresserad person = Militärbög etc etc
Överdrivet putsande på fordon = putsbög
Det har ingen botten i någon sexuell läggning på ngt sätt och jag menar heller inget nedsättande med det. Upplever ngn att det på ngt vis skulle vara förnedrande ber jag om ursäkt.
Det här här ju också loungen som inte är till för alla användare. Men som jag ser det så hade du ju ordet inom situationstecken.
Nu back on topic!