Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony DSC-F828 - helt ny proffskamera

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-06 22:09

Brus, speciellt i lågdagrar, är ett vanligt problem i "billigare" kameror. Även den dyrare semipro-kameran Fuji S2 lider av detta.

/tc

Nu har det börjat dyka upp testbilder på nätet tagna med produktionsexemplar av F828:

A-Digital-Eye.Com

Digital Camera Resource Page

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-18 17:08

Canon EOS 300D och snart nykomlingen Nikon D70 har stora chip, nästan lika stora format som ASP format !
Det ger lågt brusiga bilder om ni vill höja ISO, t.ex. 400. Eller omfångsdynamik är bland bästa i marknanden.
Egentligen är i sig kameran inte viktigaste, det är chipen !
Köp kameran efter chipen och objektivet !.
EOS 300 D och Nikon D70 har fördelen att du kan byta till finare objektiv.
Systemkameran är fortfarande bästa system igenom tiderna !
Och det kommer forsätta vara så !

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-18 17:45

Brus, speciellt i lågdagrar, är ett vanligt problem i "billigare" kameror. Även den dyrare semipro-kameran Fuji S2 lider av detta.
Där har du fel Thomas!!!!!!!!!

Fuji har lägre brus än bla Nikon D100 och D1X i skuggpartierna.

Recension hos DC Resource:

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_f828-review/index.shtml

Slutsatsen verkar vara att kameran står sig väldigt bra mot konkurrerande kameror med fasta objektiv, men inte lika bra mot t.ex. Canon EOS 300D. För mycket brus och en del "purple fringe". Gillar man filmmöjligheter är det en bra kamera.

Recension hos Steves Digicams:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/f828.html

Han gillar den, på det hela taget:

While the $999 price tag may seem a bit steep, the Sony DSC-F828 is a lot of camera. With its excellent build quality, manually-operated Carl Zeiss 7x zoom lens, robust shooting performance, excellent image quality, superior low-light performance and rich feature set, the F828 is sure to please. And with its high resolution 8-megapixel imager, there's no need to be concerned about obsolescence any time soon. If you are in the market for a high-end digicam, the Sony DSC-F828 is worthy of your consideration; I liked it very much and I think you will, too.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Egentligen är i sig kameran inte viktigaste, det är chipen !
Köp kameran efter chipen och objektivet !.

Helt sant! Objektivet + sensorn är det som genererar bilden. Allt annat är sekundärt. Men för det mesta vet jag inte mycket mer om sensorn än storleken.

Om man vill ligga lite billigare, och mer åt fick-hållet, men vill hoppas på lite lägre brus, vad ska man titta på då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Helt sant! Objektivet + sensorn är det som genererar bilden. Allt annat är sekundärt.

Det beror på vad man prioriterar. Om det bara är bildkvalitén så visst, men om det även är handhavande, snabbhet, batteritid, byggkvalité mm så räcker det inte med att titta på enbart chip och objektiv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det beror på vad man prioriterar. Om det bara är bildkvalitén så visst, men om det även är handhavande, snabbhet, batteritid, byggkvalité mm så räcker det inte med att titta på enbart chip och objektiv.

Nog är väl bilden det primära med en kamera? Det andra är inte precis oviktigt (jag önskar ofta att min kamera var snabbare!) men optik+sensor är själva hjärtat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Nog är väl bilden det primära med en kamera? Det andra är inte precis oviktigt (jag önskar ofta att min kamera var snabbare!) men optik+sensor är själva hjärtat.

Tja, både och. Men jag tar hellre en kamera som är superb på alla de andra punkterna (handhavande, snabbhet, batteritid, byggkvalité mm) och aningen sämre bild än en kamera som är en smärta i ändan att använda men ger aningen bättre bild.

Jag har själv en Canon Digital IXUS 400. Den har lysande bildkvalité för sin storlek, men i och med att jag valt en kompaktkamera har jag offrat lite bildkvalité ändå, det går aldrig att komma ifrån.

Nikon D2H är ett bra exempel på en kamera utformad för en målgrupp som har tillräcklig bildkvalité för ändamålet och sedan är utformad för att fungera på fältet (extremt snabb, bra automatisk vitbalans, trådlös överföring mm mm) utifrån vad målgruppen vill ha.

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Nog är väl bilden det primära med en kamera? Det andra är inte precis oviktigt (jag önskar ofta att min kamera var snabbare!) men optik+sensor är själva hjärtat.

Om din kamera är för långsam kommer du kanske inte hinna ta bilden, varvid sensorn och objektivet lika gärna kunnat varaen bit selen med en coca-colaflaska framför. En bra kamera är så behaglig och snabb att använda, att man verkligen gör det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-11 12:22

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/

Phil Askey har nu lagt ut sin test, trevlig kamera men med fula uppräkningsfel,brytningsfel i objektivet, brus, mm.
Här syns tydligt det som vi tidigare diskuterat i annan tråd om brus: liten sensor kan inte jmf med en större som exv sitter i Canon 300D.

Senast redigerat 2004-01-11 13:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-11 19:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/

Phil Askey har nu lagt ut sin test, trevlig kamera men med fula uppräkningsfel,brytningsfel i objektivet, brus, mm.
Här syns tydligt det som vi tidigare diskuterat i annan tråd om brus: liten sensor kan inte jmf med en större som exv sitter i Canon 300D.

Just det !
Det som jag sagt förut att chipsen är viktigaste delen av kameran.
Om något år kommer flera kameror ha större chippen.
Det är som att jämföra APS, 135 mm och 6x6 filmrullar, självklart är 6x6 (Hasselblad format) absolut bästa. Sen finns det ju ännu större format (glaskänsliga film). Det är i samma princip som med chipsen...
Kvalitet kommer alltid att vara kvalitet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 19:43

I mina ögon så har den digitala sensorn några år kvar innan den är i närheten av välexponerat negativ,, som jag iof numera scannar..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 19:53

Det ser ut som om denna sonykamera också lider av så kallade sony-färger.
Vet inte vilken planet tillverkarna kommer ifrån, eller om de har så mättade färger där tillverkarna bor.
Slänger hellre ut mina pengar på en canon eos 300d eller en olympus e-1.
Och jag får också hålla med om att detta inte är något för "proffsen", (inte för de flesta i alla fall).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-12 22:32

Digitala sensorn några år kvar till film

Då är det dax att vakna upp Fredric
det är redan passerat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 00:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Då är det dax att vakna upp Fredric
det är redan passerat

Absolut om man jobbar i studio eller med press kanske, men jag måste vara ärlig och säga att så är nått med digitalt plåtade bilder,, det känns lite platt och könlöst a la video på nått sätt..
Plus att jag inte skulle känna mig helt trygg med ett batteridrivet digibakstycke, om man tex stod på ett alptopp i ett par minus som jag gjorde här om veckan,, det är bara kolla på hur mina pro7b blixtar mår då, dom lägger ner så fort det är några grader kallt... Jag tror däremot att det ligger runt hörnet, jag har testat några gånger i studio och då funkar det helt ok, men att dra iväg på ett stort kneg med ett digibakstycke skulle jag aldrig göra... Har alltid med mig 3-4 kamerahus (Pentax 6+7) eller dubbla Mamiya 67 ifall nått skulle paja, och det funkar liksom inte att ta med sig 2 digibakstycken a 250000,, om du förstår vad jag menar,, det känns inte 100% safe....... ännu..
Plus värdeminsknigen på ett digitalbakstycke vill jag inte ens tänka på...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 01:42

Jag vet inte... den kameran finns att köpa över disk på BestBuy här i florida och jag var inne och klämde lite på den som hastigast. Det är möjligt att den tar skitbra bilder men kvaliteten utvändigt känder undermålig. Plastigt intryck och jag gillar personligen inte den här vrid funktionen som finns på objektivet.

Men som sagt, jag har inte testat att plåta med den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-13 11:08

Om man jobbar med den digitala bilden lite så tycker jag att film känslan kan återskapas. ( Svar till Fredric) Men det är även en härlig känsla att titta på 6 x 7 dia
eller höra spegelns blamdaff i en Pentax. osv.

Hjälper min yngsta dotter som går i 2 ring på gymnasiet där hon har foto som tillval.
Känslan att ta fram en sv/v bild är obetalbar. Doften av fix mm.
Än är inte filmen död. Känslan sitter i länge som Wing reklamen säger. Mitt lab som revs-96 kanske återskapas en dag, just för att återuppleva det genuina,hantverksmässiga att ta fram en "riktig" sv/v bild .

Vad har detta att göra med Sony kameran?

TEST

  • Medlem
  • 2004-01-13 13:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Jag vet inte... den kameran finns att köpa över disk på BestBuy här i florida och jag var inne och klämde lite på den som hastigast. Det är möjligt att den tar skitbra bilder men kvaliteten utvändigt känder undermålig. Plastigt intryck och jag gillar personligen inte den här vrid funktionen som finns på objektivet.

Men som sagt, jag har inte testat att plåta med den.

Den finns att köpa över disk här i Sundsvall också, och jag tycker den inte är ett dugg plastig, utan hyffsad gedigen. Att slippa motorzoom och ha manuellt zoom och focus tycker jag är en killer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 15:17

Ah, manuell zoom ja men jag snackar om att man kan vrida hela kalaset upp och ner i förhållande till resten av kamerahuset.

Hur mycket kostar den i sverige?

  • Medlem
  • 2004-01-13 15:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick

Hur mycket kostar den i sverige?

10,495 ink moms tror jag

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Hur mycket kostar den i sverige?

9980 kr inkl moms på CyberPhoto.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-14 10:17

Lägsta pris i Sverige 9131 kr !
Se Pricerunner
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/169182/prices

Fast risken med 9131 kr kan man få tysk manual

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:48

Med dagens kurs finns den för ca 6700 kr här i USA.

  • Medlem
  • 2004-01-14 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
9980 kr inkl moms på CyberPhoto.

Dom kan ju inte leverera. Sedan får du betala frakt. också blir supporten lite si så där… Vill du inte känna på kameran innan du köper den, eller skall du göra det hos din lokala fotohandlare först?

Om kameran går sönder, vart skickar du den då? Och få du betala frakten?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 22:48

Om kameran går sönder så brukar det gå bra att gå till en lokal fotobutik och ta med sig det medföljande garantibeviset. Kostar ju inget för åf att skicka in kameran på en garantireparation. I alla fall har jag gjort så.

  • Medlem
  • 2004-01-14 22:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Om kameran går sönder så brukar det gå bra att gå till en lokal fotobutik och ta med sig det medföljande garantibeviset. Kostar ju inget för åf att skicka in kameran på en garantireparation. I alla fall har jag gjort så.

Det gör det visst det.. återförsäljaren får ofta betala frakten och reparationer är ett tidskrävande jobb för återförsäljaren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Dom kan ju inte leverera. Sedan får du betala frakt. också blir supporten lite si så där… Vill du inte känna på kameran innan du köper den, eller skall du göra det hos din lokala fotohandlare först?

Om kameran går sönder, vart skickar du den då? Och få du betala frakten?

Hey, kolla vilken stad jag bor i. Jag kan lägga en beställning och hämta ut den här i stan. Sen om det är nåt problem eller om jag vill returnera så åker jag till uthämtningstället. Jag har handlat där flera gånger och jag har även returnerat saker utan problem. Deras betyg är gott på Pricerunner, så jag antar att folk även utanför Umeå är nöjda.

Men hela denna diskussion har inte med saken att göra, jag ville bara visa på vilka priser man kan få i Sverige.

Bevaka tråden