Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionera disk till Time Machine

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-15 23:54

Hej.

Har en 1,5tb disk för extern lagring. Använder ca 500gb idag.

Kan jag skapa en andra partition nu, och använda den till timemachine för disken i datorn?
Har sökt men inte hittat nått vettigt svar. Klart att det bästa är att ha en ren disk till Timemachine, men tills jag har en andra disk, är detta en möjlighet, eller måste jag omformatera hela 1,5tb-disken för att skapa två partitioner?

Det borde fungera. Titta i Disk Utility.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 00:58

Har själv gjort precis det du vill göra på din externa disk. Det funkar alldeles utmärkt. Personligen har jag en extern Western Digital 250 Gb. Jag partitionerade den i 2 delar. En som jag kallade MAC BACKUP och som har formatet Mac OS Extended (Journalförd) - Används till Time Maschine och tar upp 200 Gb

Den andra kallade jag PC BACKUP och som har formatet FAT32 - Används som PC backup samt för filöverföring mellan Mac och PC, denna artition ta upp 50 Gb.

Hur du väljer att göra beror helt på dina behov. Jag skulle helst själv vilja ha en extern disk endast för Time Maschine men i mitt fall går inte detta då jag måste backa upp en annan PC samt att jag vill kunna överföra filer mellan olika operativsystem. Dock misstänker jag att om du vill partitionera om din disk så måste detta göras helt från början och därmed bör du kopiera över din nuvarande data till en annan disk innan du gör det.

Lycka till!

om du har backupen på samma disk så är du ändå av med allt om disken pajar. Komplettera med en annan backup om du vill göra på detta sättet!

Ursprungligen av mikotekniko:

om du har backupen på samma disk så är du ändå av med allt om disken pajar. Komplettera med en annan backup om du vill göra på detta sättet!

Fast trådskaparen skulle ju ha en extern disk för backup mot datorn, så då är det ju inget problem, eller hur menar du?

Ursprungligen av Capeman:

Fast trådskaparen skulle ju ha en extern disk för backup mot datorn, så då är det ju inget problem, eller hur menar du?

helt korrekt, jag läste inte tillräckligt noggrant.

Ursprungligen av mikotekniko:

Om det vore så skulle det ändå ge fördelar eftersom det skulle skydda mot klantighet. Det vore dock bättre om det fanns lokala snapshots likt ZFS för det som ett komplement till Time Machine.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-17 12:38

Men om TS skapar en partition till, raderas inte de 500GB data som redan finns på disken då?
Man kan använda PartitionMagic, men om man använder DiskUtility tror jag allt raderas...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-17 12:40

Den behöver ju egentligen inte partitioneras alls, det går ju bra att ha den som en TimeMchinedisk trots att den även används för annan lagring samtidigt...

Ursprungligen av kenjon:

Men om TS skapar en partition till, raderas inte de 500GB data som redan finns på disken då?
Man kan använda PartitionMagic, men om man använder DiskUtility tror jag allt raderas...

Disk Utility har kunnat partitionera om hårddiskar utan dataförlust sedan 10.5 och diskutil sedan 10.4.6 eller något sådant, Boot Camp-assistenten använder sig av det.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-17 13:51
Ursprungligen av Marcus K:

Disk Utility har kunnat partitionera om hårddiskar utan dataförlust sedan 10.5 och diskutil sedan 10.4.6 eller något sådant, Boot Camp-assistenten använder sig av det.

OK, det var nytt för mej. Tack för info!

1
Bevaka tråden