Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vita iPhone 4 - senare leveransdatum var gjort med flit?

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-16 23:18

Så jag har funderat på en sak ända sen Apple sa att den vita iPhone 4 telefonen skulle komma senare än svarta.
Kan det vara så att det är en marknads grej och inte ett produktions problem?
Jag menar att när dom släpper den vita lite senare än den svarta kommer det helt säkert finnas sådana som är teknik nördar och köper en svart först även om dom vill ha en vit egentligen och sedan köper en vit.
När dom släpper den vita på detta sättet en hel månad efter den svarta ( ska komma i slutet av juli enligt Apple) så blir den vita givetvis mer ovanlig nu när över 3 millioner svarta är sålda.
Många kommer säkert köpa den vita nu bara för det.

Oavsett om detta är ett marknads knep av Apple eller inte, så tror jag att i slut ändan att det slutar med fler sålda iPhones totalt, än vad det gjort om dom släppt båda färgerna med lika stor tillgänglighet från dag 1.

Är det några mer som har tänkt i dom här banorna än mig eller är det bara för att jag jobbat med liknande saker förut så att man är lite arbetsskadad!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 23:39

Nej, det där låter som önsketänkande/bullshit. Hade de kunnat tillverka den vita i samma grad, dvs. 6 miljoner iPhones sammanlagt, så hade allt sålt slut. Vilket företag är så pantat att de väljer att sälja 3 miljoner om de kan sälja 6 miljoner, för att eventuellt skapa ett konstgjort behov?

Du befann dig kanske någonstans utan uppkoppling senaste månaden, men varenda iPhone som tillverkats har sålts... allt är slutsålt... överallt.

Tycker det låter otroligt långsökt. Med 3G och 3GS har ju båda färgerna släppts samtidigt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-16 23:44
Ursprungligen av ibish:

Nej, det där låter som önsketänkande/bullshit. Hade de kunnat tillverka den vita i samma grad, dvs. 6 miljoner iPhones sammanlagt, så hade allt sålt slut. Vilket företag är så pantat att de väljer att sälja 3 miljoner om de kan sälja 6 miljoner, för att eventuellt skapa ett konstgjort behov?

Du befann dig kanske någonstans utan uppkoppling senaste månaden, men varenda iPhone som tillverkats har sålts... allt är slutsålt... överallt.

Ja det vet jag.
Men du tror väll inte att om dom skulle kunna göra den vita också att dom helt plötsligt skulle kunna gjort lika många vita som dom svarta = 6millioner~
Dom använder till 99% en stor del av produktions ledet till båda telefonerna vilket skulle göra att dom skulle trycka ut precis lika många telefoner som dom gjort bara det att säg en viss % av dom skulle vara vita.

Ursprungligen av Capeman:

Tycker det låter otroligt långsökt. Med 3G och 3GS har ju båda färgerna släppts samtidigt.

Så långsökt är det ändå inte.
Om du tänker efter om hur ofta företag (speciellt stora) släpper små uppdateringar och tom bara andra färger och väljer att göra detta vid ett lite senare tillfälle och deras försäljnings siffror går upp massor pga det.
Och även om det stämmer det dom säger att den vita har haft produktions problem så är det nog ändå så i slutändan som jag säger att dom kommer sälja mer enheter totalt pga detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 23:50
Ursprungligen av zOlid:

Ja det vet jag.
Men du tror väll inte att om dom skulle kunna göra den vita också att dom helt plötsligt skulle kunna gjort lika många vita som dom svarta = 6millioner~
Dom använder till 99% en stor del av produktions ledet till båda telefonerna vilket skulle göra att dom skulle trycka ut precis lika många telefoner som dom gjort bara det att säg en viss % av dom skulle vara vita.

Jag har tyvärr ingen insiderinformation, hur mycket jag än gillar Steve så skiter han i mig. MEN, min pet theory är att det finns två olika fabriker, där den ena tillverkar svarta, och den andra vita iPhones. Fabriken som tillverkar vita iPhones har inte kommit igång enligt planerna. Och den som tillverkar svarta hade inte varit lika snabb på att pumpa ut skiten om den fick varva mellan material till svarta och vita. Annars ser jag ingen orsak till att det skulle vara ett problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-18 22:04
Ursprungligen av ibish:

Jag har tyvärr ingen insiderinformation, hur mycket jag än gillar Steve så skiter han i mig. MEN, min pet theory är att det finns två olika fabriker, där den ena tillverkar svarta, och den andra vita iPhones. Fabriken som tillverkar vita iPhones har inte kommit igång enligt planerna. Och den som tillverkar svarta hade inte varit lika snabb på att pumpa ut skiten om den fick varva mellan material till svarta och vita. Annars ser jag ingen orsak till att det skulle vara ett problem.

haha, kanske att dom har två avdelningar i samma frabrik. dvs en del gör svarta och en del vita. Men aldrig att dom bygger två separata för olika färger mer lönsamt att göra en stor fabrik.

Tänk dig att dom bygger två fabriker bredvid varandra varav den ena är svart och den andra vit så dom anställda hitta lättare till den fabrik dom ska till. Skulle se väldigt roligt ut Och inte heller så praktiskt.

Tror knappast att saab har typ 20 fabriker i trollhättan där en fabrik tillverkar dom ljusblåa modellerna, medans fabriken bredvid tillverkar dom mörkblåa

Skall vi prata plast?

Att tillverka en plast med vissa egenskaper gör att den blir, tja, mörkgrå? Brun? Blå?
Sedan tillsätter man ett ämne för att färga den till svart.

man får lite problem på halva resan med att om man tillsätter för mkt färgämne blir plasten skör...
Man ändrar lite i receptet och sedan fungerar det.

Men, nu skall vi stå där med samma plast som har nån färg då och så skall det hela bli vitt... men alla egenskaper skall vara lika de för svarta plasten...
Det är många ggr svårare än att blanda ihop den svarta....

Så, jag vill gärna ha en vit, men inte på bekostnad av kvalitén.

Ursprungligen av zOlid:

När dom släpper den vita på detta sättet en hel månad efter den svarta ( ska komma i slutet av juli enligt Apple) så blir den vita givetvis mer ovanlig nu när över 3 millioner svarta är sålda.
Många kommer säkert köpa den vita nu bara för det.

Bland väldigt hängivna användare kanske, t. ex. en delmängd av besökarna på 99.se. Men inte en chans om du ser på den stora massan.

Kan det helt enkelt vara så att den svarta säljer mer och att Apple inte ville ta för givet att alla skulle sälja slut direkt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:08

Tror inte ett ögonblick att detta är gjort med flit som ett upplägg för att sälja fler. Vad skulle de vinna på det? Det är väl inte troligt att de som i så fall köpt svarta telefoner och sedan köper en vit en månad senare låter den 1 månader gamla svarta iPhone 4 telefonen ligga i byrålådan?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-17 00:23
Ursprungligen av ridax:

Tror inte ett ögonblick att detta är gjort med flit som ett upplägg för att sälja fler. Vad skulle de vinna på det? Det är väl inte troligt att de som i så fall köpt svarta telefoner och sedan köper en vit en månad senare låter den 1 månader gamla svarta iPhone 4 telefonen ligga i byrålådan?

Var inte riktigt så jag menade.
Att den vita kommer senare kommer och speciellt nu när det är sagt att den kommer komma i begränsade upplagor (vilket man i ju för sig kan tolka på många sett) gör att den blir mycket mer ovanlig vilket mer eller mindre automatiskt leder till att folk hellre vill ha den än den svarta.
Tänk på att en stor Apples marknad ligger till stor del hos "märket" precis som det gör hos säg tex "BMW" eller "Levis" osv osv.
Folk vill och kommer förmodligen alltid vilja vara som alla andra men "annorlunda" vilket i slut ändan kommer att göra den vita som det finns färre av kommer att bli mer efterfrågad.
Folk som redan har svarta kommer nog inte i stora massor köpa en vit helt plötsligt om dom köpt en svart redan (även om många fans kommer det) men det kommer nog leda in en del som inte velat ha en iPhone eller just den svarta för att den är för vanlig att köpa den vita.
Vilket skapar ett "marknads sug" efter den vita telefonen vilket aldrig hade hänt på samma sett om dom släppt båda telefoner samtidigt.

Hänger ni med hur jag tänker?

Som sagt OAVSETT om det är med flit eller inte så efter säg 6 månaders försäljning så tror jag att Apple tjänade på att släppa den vita mobilen senare än den svarta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:41
Ursprungligen av zOlid:

Var inte riktigt så jag menade.
Att den vita kommer senare kommer och speciellt nu när det är sagt att den kommer komma i begränsade upplagor (vilket man i ju för sig kan tolka på många sett) gör att den blir mycket mer ovanlig vilket mer eller mindre automatiskt leder till att folk hellre vill ha den än den svarta.
Tänk på att en stor Apples marknad ligger till stor del hos "märket" precis som det gör hos säg tex "BMW" eller "Levis" osv osv.
Folk vill och kommer förmodligen alltid vilja vara som alla andra men "annorlunda" vilket i slut ändan kommer att göra den vita som det finns färre av kommer att bli mer efterfrågad.
Folk som redan har svarta kommer nog inte i stora massor köpa en vit helt plötsligt om dom köpt en svart redan (även om många fans kommer det) men det kommer nog leda in en del som inte velat ha en iPhone eller just den svarta för att den är för vanlig att köpa den vita.
Vilket skapar ett "marknads sug" efter den vita telefonen vilket aldrig hade hänt på samma sett om dom släppt båda telefoner samtidigt.

Hänger ni med hur jag tänker?

Som sagt OAVSETT om det är med flit eller inte så efter säg 6 månaders försäljning så tror jag att Apple tjänade på att släppa den vita mobilen senare än den svarta.

Men ditt snack om marknadens "sug" förutsätter ju att den vita skulle kosta mycket mer, för att det hela skulle vara logiskt eller lönsamt. Men den kommer kosta exakt lika mycket, och de som absolut vill köpa den kommer vänta, och köpa den till slut, och för dem som det inte spelar någon roll för kommer ju köpa den svarta. Det vill säga, Apple tjänar inte ett skit på att vänta. Plus minus noll. Hade de tillverkat den svarta i 10 miljoner ex, så hade de sålt 10 miljoner ex.

Jag vet inte vad du jobbat med tidigare, men det låter som ett påhittat jobb, som inte fyller någon funktion, om det var sånt här ni slösade energi och tid på. ***Menar det mer som provokation för att du ska förklara nyttan med liknande jobb och vidga mina vyer, än rent personangrepp.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-17 00:53
Ursprungligen av ibish:

Men ditt snack om marknadens "sug" förutsätter ju att den vita skulle kosta mycket mer, för att det hela skulle vara logiskt eller lönsamt. Men den kommer kosta exakt lika mycket, och de som absolut vill köpa den kommer vänta, och köpa den till slut, och för dem som det inte spelar någon roll för kommer ju köpa den svarta. Det vill säga, Apple tjänar inte ett skit på att vänta. Plus minus noll. Hade de tillverkat den svarta i 10 miljoner ex, så hade de sålt 10 miljoner ex.

Den behöver inte kosta mer för att det ska vara lönsamt eftersom fler enheter sålda resulterar i mer pengar.
Och som jag skrev kommer detta förmodligen leda in folk som inte velat ha en iPhone just på grund av att den är så överdrivet populär

Ursprungligen av ibish:

Jag vet inte vad du jobbat med tidigare, men det låter som ett påhittat jobb, som inte fyller någon funktion, om det var sånt här ni slösade energi och tid på. ***Menar det mer som provokation för att du ska förklara nyttan med liknande jobb och vidga mina vyer, än rent personangrepp.

Skapade inte denna tråd för att sitta och trolla utan som en seriös fråga om det bara var jag som tänkte i dessa banor. Sa mer att mitt jobb fått mina tankar att riktas i dom här banorna. Som jag skrivit så är det mycket möjligt att jag har totalt fel.

Jag har jobbat med hockey artiklar tidigare. Framförallt hockey klubbor. (inte alls samma bransch men höll på mycket med marknadsföring)

om det nu inte är så att det ä lättare att tillverka x antal miljoner iphones snabbt i en färg, än att tillverka motsvarande mängd i två färger lika snabbt.

visst kommer säkert nån som köpt svart ändra till vit, men ska jag vara ärlig, tror jag att antalet, räknat i % som byter från svart till vitt, kommer vara obetydligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-17 00:33
Ursprungligen av Baltazar:

om det nu inte är så att det ä lättare att tillverka x antal miljoner iphones snabbt i en färg, än att tillverka motsvarande mängd i två färger lika snabbt.

visst kommer säkert nån som köpt svart ändra till vit, men ska jag vara ärlig, tror jag att antalet, räknat i % som byter från svart till vitt, kommer vara obetydligt.

Är mycket möjligt att du har rätt.
Och det har du och ni andra säkert.
Men som jag fortfarande säger är att i slutändan har detta skapat ett sug efter den vita, som inte hade funnits på samma sätt om dom släppt båda färger samtidigt.
Vilket i slutändan kommer att sluta i fler sålda enheter totalt.

Ursprungligen av zOlid:

Är mycket möjligt att du har rätt.
Och det har du och ni andra säkert.
Men som jag fortfarande säger är att i slutändan har detta skapat ett sug efter den vita, som inte hade funnits på samma sätt om dom släppt båda färger samtidigt.
Vilket i slutändan kommer att sluta i fler sålda enheter totalt.

jo, jag tror dock att den extra försäljningen blir klart försumbar. men det är ju bara vad jag tror. visst skapar man ett sug, men de flesta väljer ju ändå att antingen gå på den svarta, o sen köra på den fullt ut. eller så väntar man på den vita. räknar man i exakt antal mobiler, ja då kommer man säkert se nån som köper båda. men i det stora hela, tror jag inte att man ökar vinsten nämnbart genom att göra detta medvetet. men som sagt, högst personlig åsikt

psst! har ni LÄST mitt inlägg om problemet med att skapa VITFÄRGAD plast ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:59
Ursprungligen av Goflorp:

psst! har ni LÄST mitt inlägg om problemet med att skapa VITFÄRGAD plast ?

Jodå, och jag känner väl till att det vid plasttillverkning inte är så enkelt att bara slänga i lite olika pigment, då plasten kan få olika egenskaper.

Men om jag skulle få gissa, så skulle jag gissa att det inte är plasten som är problemet i det här fallet utan glaset.

Ursprungligen av ridax:

Jodå, och jag känner väl till att det vid plasttillverkning inte är så enkelt att bara slänga i lite olika pigment, då plasten kan få olika egenskaper.

Men om jag skulle få gissa, så skulle jag gissa att det inte är plasten som är problemet i det här fallet utan glaset.

Är det skillnad på den vitas glas och den svartas?

Hmm.. är det baksidan eller?

(inte lusläst specar etc på iPhone4)

Ursprungligen av Goflorp:

Är det skillnad på den vitas glas och den svartas?

Hmm.. är det baksidan eller?

(inte lusläst specar etc på iPhone4)

det är väll kanske ingen högoddsare att de lackerar insidan av glaset på den vita, möjligen etsar eller nått. en tänkbar faktor är väll att hitta en vit färg som t.ex. inte gulnar av värmen från telefonens hårdvara. men bara en tanke

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:32
Ursprungligen av Goflorp:

Är det skillnad på den vitas glas och den svartas?
Hmm.. är det baksidan eller?

Såvitt jag förstår så måste glaset både fram och bak skilja mellan den vita och svarta. Nu vet jag ju inte exakt hur den vita är gjord, men jag kan tänka mig att just glaset kan ställa till problem. Skall färgen läggas innanför glaset eller utanpå? VIlket intryck gör respektive val? Hur blir det med reptåligheten och färgbeständigheten?

När det gäller plasten, så är det väl i stort sett bara home-knappen som skiljer mellan svart och vit modell? Sedan har ju Apple gjort svart och vit plast tidigare till de andra telefonerna. Så mitt tips är att det är glaset som är "utmaningen".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 00:57

Du menar att folk som egentligen inte vill ha en iPhone 4 skulle vilja ha en VIT iPhone 4, bara för att den är så väldigt sällsynt? Låter ganska otroligt. Tror merförsäljningen av detta skulle kunna ignoreras. Förresten inser väl de flesta med lite framsynthet att den vita iPhonen inte kommer vara speciellt ovanlig om några månader, så det blir ju en väldigt kortvarig glädje?

sätter en slant på att den vita antingen ä målad på insidan av glaset, eller infärgat i glaset. målad på utsidan, då försvinner ju halva grejen med repfritt glas. möjligt att det skulle gå om det var glaserat eller emalj.

men ja, det är nog en utmaning me glaset, frågan är varför den svarta är så mycket enklare. borde vara en liknande process på den.

Det förekom en diskussion om detta i en annan tråd tidigare. Om dessa beskrivningar är riktiga vet jag inte och jag har glömt bort var jag hittade citaten

http://www.99.se/1906266-post263.html

UPDATE: From a reader/Design Manager who knows a thing or two about mass manufacturing, white equipment may indeed be harder to produce than black:

"The process to make the back of the glass black is an electroplating process. This creates a very durable consistent and smooth black finish. To make white on the other hand you have to paint the back of the glass with white paint. It is difficult to create a smooth opaque look with the white. Also if the white paint goes on too thick it is difficult to glue the glass on because the glue will stick to the paint, but the paint will pull off of the glass. "

UPDATE 2: From another reader who cannot disclose their identity:

"Actually the white on the iPhone is not painted, it is screen printed. I cannot say who I am as Apple does have a non-disclosure in effect for this, but: The color specifications for the white on the new iPhones are just crazy. The tolerances they are trying to achieve with the white really is the cause of the delay. As screen printing goes, it is somewhat controllable, doesn't have the tolerance that Apple is wanting to hold the color specification of the white too. Talk about anal..."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-18 22:54

Det är ofta företag har tillverkning i flera fabriker. Får de en brand i en fabrik kan ju inte tillverkningen stanna helt under ett antal månader... Man sprider riskerna.

sen handlar det ju om att saab har egna fabriker, apple köper in den tjänsen = de köper från flera, o då kan man styra upp det.

ipodfan, säger inte att de tillverkas i olika fabriker, men så konstigt äre inte, det är ju detsamma som att alla volvo modeller inte tillverkas i sverige eller i samma fabrik.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2010-07-23 22:16

Jag håller med om "konspirationsteorin" - dvs. att det troligen är av marknadsskäl som den vita släpps senare. Helt klart för att den är annorlunda. Jag köpte en vit 3G på lanseringsdagen för två år sedan. Det fanns mycket färre vita att tillgå och jag hade tur. Folk vänder sig om eller tittar lite extra när man tar upp sin vita telefon. Så är det. Självklart kommer jag vänta tills den vita iPhone 4 finns. Tänker inte köpa en svart. För att den vita är sååå mycket coolare helt enkelt.

Kommer ni ihåg när Apple släppte en svart och en vit MacBook? De tog 1300 extra för den svarta färgen, den producerades i mindre upplaga och det var den vita som fanns mer tillgänlig. Folk köpte den svarta, fastän den som sagt kostade mer än en tusenlapp extra. För vad? Jo, annan färg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 00:04
Ursprungligen av jiba:

Jag håller med om "konspirationsteorin" - dvs. att det troligen är av marknadsskäl som den vita släpps senare. Helt klart för att den är annorlunda. Jag köpte en vit 3G på lanseringsdagen för två år sedan. Det fanns mycket färre vita att tillgå och jag hade tur. Folk vänder sig om eller tittar lite extra när man tar upp sin vita telefon. Så är det. Självklart kommer jag vänta tills den vita iPhone 4 finns. Tänker inte köpa en svart. För att den vita är sååå mycket coolare helt enkelt.

Kommer ni ihåg när Apple släppte en svart och en vit MacBook? De tog 1300 extra för den svarta färgen, den producerades i mindre upplaga och det var den vita som fanns mer tillgänlig. Folk köpte den svarta, fastän den som sagt kostade mer än en tusenlapp extra. För vad? Jo, annan färg.

Ja, men din tes failar då båda vita och svarta iPhone kostar lika mycket. Apple vet att vissa vill ha vita, och vill köpa den så snart som möjligt, att försena det avsiktligt, eller tro att de gör det, är trams.

Sen är det också som så, att den vita färgen på iPhone 3g/3gs är snyggare, sett till enbart färgen. MEN, den vita ser mycket större ut, så när folk vänder sig om och kollar är det för att säkerställa om det är en riktigt iPhone eller en kinesisk kopia.

den tanken har aldrig slagit mig när jag sett nån plocka upp en vit iphone

har aldrig tänkt tanken på kinesisk kopia eller att den vita skulle se större ut.

Senast redigerat 2010-07-24 12:23

Nej, inte mig heller och jag hade en vit 3G. Kände mig inte ett dugg speciell.

Bevaka tråden