Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (juli 2010)

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu var det dags att byta ut min drygt 4 år gamla imac (early 2006) för en ny 27" i7 2,93Ghz.
Då jag även har chans att utnyttja "back to school" kampanjen slog jag också till på en ipod touch.

Fick leverans beskedet:

Beräknad avsändning: 4 arbetsdagar
Beräknad leverans: 16 Aug, 2010 - 17 Aug, 2010

Senast redigerat 2010-08-03 10:13

Första macen på ingång. Så spänannde! Blev en iMac 27" i7 2,93Ghz för mig med.

Beräknad leverans 11 Aug och den "Exportskannades" i Dublin för två timmar sedan.
Det är en fruktansvärd väntan!

Jag tog en dual-core 3.6 GHz i5. Skickades från Irland den 30:e juli, och har nu tagit sig till Hamburg. Ursprunglig beräknad leverans var 5:e augusti, men den är nu uppskjuten till 9:e augusti...

Jag beställde en iMac 27" i5 2,8 Ghz med 8gb ram från kullander i Malmö förra onsdagen ska hämta den i eftermiddag.

Beställde en 27" i7 2,93Ghz direkt när de släpptes i förra veckan, den tragglar sig så sakteliga genom Europa och är i Hamburg nu. Den har fått leveransen framskjuten från imorgon (5/8) till fredag (6/8).

Någon som beställde med SSD i stället för vanlig snurrdisk?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-04 12:11

Beställde en 27" 2,93 GHz i7, 8 GB RAM med 1 TB hårddisk i söndags.
Beräknad avsändning är imorgon torsdag.

Får se om jag säljer min MacBook Pro eller behåller den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-05 18:17
Ursprungligen av dayweed:

Beställde en 27" 2,93 GHz i7, 8 GB RAM med 1 TB hårddisk i söndags.
Beräknad avsändning är imorgon torsdag.

Får se om jag säljer min MacBook Pro eller behåller den.

Nu blev den skickad! Sweet!

Jag fick leverans av min 27" i5 2,80GHz 4GB ram och 1TB hårddisk igår.

Min gamla core2duo iMac får snart flytta in i sovrummet. Den får ge plats för en 21.5" i5 @ 3,6 GHz med 4 GB ram och en 2 TB hårddisk. Mer ram blir det säkert ganska snart, men inte till Applepriser...

Planerat leveransdatum svänger kraftigt. Började på 4-5 aug, gick upp till 10 aug och idag hoppade det tillbaka till 5:e.

Vilken väg brukar paketen ta från Cork?

Ursprungligen av Paralyser:

Planerat leveransdatum svänger kraftigt. Började på 4-5 aug, gick upp till 10 aug och idag hoppade det tillbaka till 5:e.

Vilken väg brukar paketen ta från Cork?

Min har åkt DUBLIN - TAMWORTH - BARKING - HERNE-BOERNIG - HAMBURG så långt...

Ursprungligen av augustekman:

Min har åkt DUBLIN - TAMWORTH - BARKING - HERNE-BOERNIG - HAMBURG så långt...

Och nu dök den upp, efter att ha passerat GLOSTRUP - MALMO STURUP - BROMMA !

Yay!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 02:13

Hmmm...jag har oxå beställt en ny knarr. Men jag lyckas inte reda ut om 21.5-tummaren kan maxa med 8 eller 16Gb RAM.
Det står faktiskt olika uppgifter på Apples hemsida.

Sid 1 (Kolla under "Jämför teknisk info"): iMac - Apple Store (Sverige)
Sid 2: Apple - iMac - Technical Specifications

Nån som vet vad som gäller?

Ursprungligen av Kimpa:

Hmmm...jag har oxå beställt en ny knarr. Men jag lyckas inte reda ut om 21.5-tummaren kan maxa med 8 eller 16Gb RAM.
Det står faktiskt olika uppgifter på Apples hemsida.

Sid 1 (Kolla under "Jämför teknisk info"): iMac - Apple Store (Sverige)
Sid 2: Apple - iMac - Technical Specifications

Nån som vet vad som gäller?

Kan inte säga att jag vet med säkerhet, men jag tror det är 16GB. När det gäller minnesmoduler så brukar jag ofta kolla med Kingston och de säger att 21.5" maxar 16 (möjliga konfigurationer är alltså 4, 8, 12 och 16 GB).

Tillägg: Nu är min överlåten till UPS i Cork!

Suck.. Efter 5 dagar är min fortfarande inte skickad.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2010-08-05 15:47

Har beställt en 27" i7 med 8GB minne, beräknad leverans den 11e. Väntan utav denna typ är den värsta... tiden går så långsamt!

Jag tänkte ge mig på att trycka in en SSD i den när den anländer, ska bli spännande. O:-)

Ursprungligen av bolen:

Har beställt en 27" i7 med 8GB minne, beräknad leverans den 11e. Väntan utav denna typ är den värsta... tiden går så långsamt!

Jag tänkte ge mig på att trycka in en SSD i den när den anländer, ska bli spännande. O:-)

Jo det händer att man uppdaterar den där order status sidan några gånger om dagen.
Nu är min i alla fall skickad

Berätta sedan hur det gick med SSD installationen? Funderar också på detta men vet inte riktigt om jag vågar göra det själv.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2010-08-06 11:54
Ursprungligen av haloone:

Jo det händer att man uppdaterar den där order status sidan några gånger om dagen.
Nu är min i alla fall skickad

Berätta sedan hur det gick med SSD installationen? Funderar också på detta men vet inte riktigt om jag vågar göra det själv.

Mm, det händer ju.

Ja jag tänkte ta ett par bilder och skriva ett par rader om SSD-installationen, verkar vara många som undrar detta. Vad jag kan se från teardown utav förra generationen så borde det inte vara så svårt. Den svåra biten är väl att få dit SATA-kabeln eftersom det förmodligen innebär att jag får lossna på moderkortet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-08-06 07:25

Quadkärnorna tar 16Gb ram men inte dualcorekärnorna!

Ursprungligen av 9-3Mike:

Quadkärnorna tar 16Gb ram men inte dualcorekärnorna!

Det där tror jag inte på en sekund! De tar alla 16Gb, skillnaden är att AppleStore levererar 27 tummaren med upptill 16, men 21,5 tummaren med högst 8Gb ram. Varför de inte vill sälja mer ram till den mindre är obegripligt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-07 16:58

Min iMac ligger ankomstskannad i Bryssel för tillfället. Lär väl hända lite mer under måndagen antar jag.

Hur ser det ut för er? Var är era datorer?

Ursprungligen av dayweed:

Min iMac ligger ankomstskannad i Bryssel för tillfället. Lär väl hända lite mer under måndagen antar jag.

Hur ser det ut för er? Var är era datorer?

Jag kan inte ens se var den är står bara "På väg till kund – leverans enligt schema". Antar att det inte har rört så mycket på sig än. Har fått leverans besked 16 Aug, men hoppas den hinner komma innan nästa helg.

Jag ser inte heller vart min är nånstans.

"Aktuell leveransstatus: Förbereder överlämning till slutlig budfirma" och leveransdatumet är satt till den 16 augusti. Det känns ju som lite väl lång tid för en budfirma att skeppa ett paket från Irland till Sverige.

Min ligger sedan i fredags i GLOSTRUP, COPENHAGEN, DK. Antar att dom inte kör på helgerna. Verkar vara ungefär en dag per land och det är ganska många länder/städer den ska igenom. Hade gärna sett helikopterfrakt hem till dörren för en nätt summa

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-08 16:05
Ursprungligen av Paralyser:

Min ligger sedan i fredags i GLOSTRUP, COPENHAGEN, DK. Antar att dom inte kör på helgerna. Verkar vara ungefär en dag per land och det är ganska många länder/städer den ska igenom. Hade gärna sett helikopterfrakt hem till dörren för en nätt summa

Oh, snart framme då! Måste ha varit en jobbig helg nu då med tanke på att den är så nära Sverige. Har din gått genom Bryssel? Min ligger där nu. Vore bra om du kunde skriva vilken väg den har tagit så jag kan förbereda mig

Jo det vore ju nice med en helikopterfrakt.

Ursprungligen av dayweed:

Oh, snart framme då! Måste ha varit en jobbig helg nu då med tanke på att den är så nära Sverige. Har din gått genom Bryssel? Min ligger där nu. Vore bra om du kunde skriva vilken väg den har tagit så jag kan förbereda mig

Jo det vore ju nice med en helikopterfrakt.

Värsta helgen på länge

Den har gått från Cork via Dublin IE, Tamworth IE, Barking GB, Bryssels DE, Herne-Boernig DE, Hamburg DE och är för tillfället i Köpenhamn. Startade den 3:e och senaste uppdateringen var den 6:e.

Nån mer som beställt denna som sin första Mac?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-08 21:09
Ursprungligen av Paralyser:

Värsta helgen på länge

Den har gått från Cork via Dublin IE, Tamworth IE, Barking GB, Bryssels DE, Herne-Boernig DE, Hamburg DE och är för tillfället i Köpenhamn. Startade den 3:e och senaste uppdateringen var den 6:e.

Nån mer som beställt denna som sin första Mac?

Tack för den infon! Nu vet jag hur min kommer att ta sig vidare! Tusen tack!

Min har gått från Cork via Dublin IE, Tamworth IE, Barking GB, Bryssel BE (Belgien ) och sen nu vidare då. Antagligen samma rutt som du. Startade den 5 och senaste uppdateringen var den 7:e

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-09 09:43
Ursprungligen av dayweed:

Tack för den infon! Nu vet jag hur min kommer att ta sig vidare! Tusen tack!

Min har gått från Cork via Dublin IE, Tamworth IE, Barking GB, Bryssel BE (Belgien ) och sen nu vidare då. Antagligen samma rutt som du. Startade den 5 och senaste uppdateringen var den 7:e

Nu är min dator ankomstskannad i Herne-Boernig. Nästa Hamburg då Den rör på sig!

Ursprungligen av dayweed:

Nu är min dator ankomstskannad i Herne-Boernig. Nästa Hamburg då Den rör på sig!

Härligt! Grattis!

Ganska skönt att ha detta forumet att skriva av sig lite i väntan.
Min blev destinationsskannadi kl 05 i Malmö. Sooo close!

Bevaka tråden