Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (juli 2010)

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-10-03 01:31

Okej, då har jag beställt min iMac 27", i7, 8GB, 2TB+256SSD. Det var ju inte gratis, så man får hoppas på ett problemfritt ex.

Var just och köpte mig en sprillans ny iMac 21.5" 3.2Ghz! Funderade länge på om jag skulle köpa en Macbook Pro men jag valde istället att behålla min gamla bärbara och istället utöka Mac familjen

  • Medlem
  • 2010-10-04 11:50

Kul! Är du nöjd?

Ni som har nya imacs - hur är det med backlight bleeding?

Skaffade mig en iMac 21,5" (den bättre av de 2 modellerna). Riktigt nöjd, hade en mid2007 iMac innan, så det är rätt stor skillnad. Är såklart lite mer backlight bleeding än va det var på den gamla, samtidigt är ju denna skärmen grymt mycket mer ljusstark, så man får väl räkna med det. Inget som stör mig särskilt mycket iaf, det märks ju mest när man startar spel o så, o det kommer svart skärm innan spelet drar igång. Då ser man det rätt tydligt. Men som sagt, för mig spelar det ingen större roll, skärmen e sjukt bra ändå. O spelet springer på rääätt mycket bättre än förra imacen

Jag har upptäckt en död pixel på min nya iMac, går det att få skärmen utbytt eller måste det vara mer än en pixel som är död?

  • Medlem
  • 2010-10-13 16:22
Ursprungligen av Isbiten:

Jag har upptäckt en död pixel på min nya iMac, går det att få skärmen utbytt eller måste det vara mer än en pixel som är död?

Hej Isbiten,

Jag fick min nya iMac BTO i7 27" i måndags. Under gårdagen upptäckte jag också en del döda pixlar (alternativt skräp/repor i glaset). En pixel är "död" (alt skräp/repa) i vänstra hörnet, en rad av pixlar är gråa i högra hörnet.

Vänster:

Höger:

Detta är väl egentligen inte hela världen, och de syns som tydligast när man har helt vit bakgrund. Om man tittar ser man dock dessa oavsett bakgrund.

Jag stod i valet och kvalet - datorn fungerar fint i övrigt, men bestämde mig för att höra av mig till apple. Resultatet är att de skickar mig en ny maskin, och jag får behålla den gamla medan den nya byggs och levereras.

Inom 14 dagar kan du skicka tillbaka mac:en utan att ens uppge anledning, om du har köpt den via apple. Om du tycker att pixeln stör dig (jag förstår om det gör det) så hör av dig till apple.

Under de snart 20 åren jag använt datorer regelbundet har jag aldrig stött på döda/trasiga pixlar, så jag antar att det var dags nu.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-14 10:00
Ursprungligen av FrrH:

Hej Isbiten,

Jag fick min nya iMac BTO i7 27" i måndags. Under gårdagen upptäckte jag också en del döda pixlar (alternativt skräp/repor i glaset). En pixel är "död" (alt skräp/repa) i vänstra hörnet, en rad av pixlar är gråa i högra hörnet.

Vänster:

Höger:

Detta är väl egentligen inte hela världen, och de syns som tydligast när man har helt vit bakgrund. Om man tittar ser man dock dessa oavsett bakgrund.

Jag stod i valet och kvalet - datorn fungerar fint i övrigt, men bestämde mig för att höra av mig till apple. Resultatet är att de skickar mig en ny maskin, och jag får behålla den gamla medan den nya byggs och levereras.

Inom 14 dagar kan du skicka tillbaka mac:en utan att ens uppge anledning, om du har köpt den via apple. Om du tycker att pixeln stör dig (jag förstår om det gör det) så hör av dig till apple.

Under de snart 20 åren jag använt datorer regelbundet har jag aldrig stött på döda/trasiga pixlar, så jag antar att det var dags nu.

Vart exakt ringde du? Jag kommer att få en likadan nu på måndag och måste vara förberedd på det värsta...:tveksam:

  • Medlem
  • 2010-10-14 12:10
Ursprungligen av Hjopek:

Vart exakt ringde du? Jag kommer att få en likadan nu på måndag och måste vara förberedd på det värsta...:tveksam:

Jag ringde Apple helt enkelt, och bad om att få tala med datorsupport. Jag ringde dagen efter leverans, och de erbjöd sig direkt att skicka en ny. Det borde inte vara några problem.

I absolut värsta fall har du rätt att häva köpet inom 14 dagar.

Jag hoppas du har bättre tur än mig - det borde du ha, så vanligt kan det väl inte vara med pixelproblem (även om man läst skräckexmpel där folk bytt dator 3-4 gånger).

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-19 22:57

Jag hade

tur, fick min idag och den är...perfekt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-24 14:54
Ursprungligen av Hjopek:

tur, fick min idag och den är...perfekt

Vad beställde du för nån? Jag hade en iMac 27" 2,93 GHz 8 GB RAM men lämnade tillbaka den för skärmen var inte helt ok.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-24 17:13
Ursprungligen av dayweed:

Vad beställde du för nån? Jag hade en iMac 27" 2,93 GHz 8 GB RAM men lämnade tillbaka den för skärmen var inte helt ok.

samma, i7, men med standard minne som jag kommer att öka på så småningom.

Det blev dessa 2 st 4GB så totalt 12GB borde räcka till slösurf...:$

Kingston minne - 4 GB - SO DIMM 204-stifts - DDR3

Senast redigerat 2010-10-29 10:23
  • Medlem
  • 2010-10-25 19:12

Fick min nya idag, och den är helt perfekt. Nu är det bara att radera data på den förra & vänta på att budfirman plockar upp den.

Klart det är irriterande med extraarbete, men jag är nöjd med hur apple hanterat mitt ärende.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-10-28 18:58

Fick min 27" i7a idag, allt verkar frid och fröjd än så länge, om det inte vore för en död (låst grön) pixel typ i mitten två tredjedelar in från vänster.. två till i andra färger närmare nederkant och ett spår av dam / repa bakom glaset liknande FrrHs .. egentligen bara den första som ligger väldigt dåligt till som stör, då man ser den hela tiden, och "repan" när det ligger något ljust under..

Är det värt att försöka få den utbytt tror ni?

Jag skulle byta ut den direkt

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-10-28 19:41
Ursprungligen av Antonic:

Jag skulle byta ut den direkt

Okej, aja, blir att ringa Apple imorgon då, trisst sånt här!

Hej!

Jag har läst hela tråden nu och är av förklarliga skäl orolig för att min dator ska kvittra och blöda när den kommer. Imac 27" i7 är i Hamburg och ska avgångsskannas 12.30. Beräknat leveransdatum har precis ändrats från 4/11 till 5/11. Men jag bor i Malmö, borde den inte levereras redan imorgon då? Tänker på dayweeds mac som tog ca en dag från hamburg.

Vågar man hoppas på att apple har fixat backlight bleeding och kvitter vid det här laget? Jag tycker missnöjet på forumen lugnat ner sig lite de senaste dagarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 20:32

Jag har fått hem en 27". Den kvittrar inte. Däremot susar 2TB-HDDn något. Tror det är hårddisken iallafall.

  • Medlem
  • 2010-11-04 01:04
Ursprungligen av magnur:

Jag har fått hem en 27". Den kvittrar inte. Däremot susar 2TB-HDDn något. Tror det är hårddisken iallafall.

Tror det handlar om personlig tolerans - diskar láter. Min 2TB susar också lite - och van vid mbp:s trodde jag först att det var ngt knas. Besökte en vän som lagt åtskilliga timmar för att få snabba och tysta diskar i sin sationära pc, & insåg att min iMac är tyst som graven i jâmförelse.

Har även SSD i min, & matar jag ut 2TB blir datorn verkligen helt tyst (det är alltså disken som låter lite). I nästa köp om några år blir det bara SSD för min del - då har storlekarna förhoppningsvis gått upp & priset ned.

Låter troligt. Det är lätt att man börjar leta fel som inte finns. Jag har en powerbook 12". Den låter som ett flygplan när jag surfar. Man kan höra fläkten från vardagsrummet tio meter bort, trots att tvn är på. Men det är skönt, då vet man att den fortfarande lever.

Hm.. Enligt UPS söksida var min imac ute för leverans i Malmö kl. 07.41 och jag har fortfarande inte fått den. Brukar det ta sådan tid? Jag bor ju i Malmö!!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-04 12:41
Ursprungligen av isakron:

Hm.. Enligt UPS söksida var min imac ute för leverans i Malmö kl. 07.41 och jag har fortfarande inte fått den. Brukar det ta sådan tid? Jag bor ju i Malmö!!

Det är säkert fler än du som ska ha leverans, och ju mer du väntar, desto längre tid verkar det ta...jag vet av egen erfarenhet...:$

Fick hem den idag. Underbar skärm, om man bortser från den gulaktiga, något ljusare fläcken vid den övre högra sidan. Den är stor som en 50-öring och syns mot alla färger/nyanser förutom svart och orange-gul. Lämna tillbaka? Vad kan det här bero på? Jag har ingen "yellow tint" i övrigt tror jag.

Fläcken har ingen tydlig/skarp gräns utan "suddas" ut i kanterna.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-11-06 10:07
Ursprungligen av isakron:

Fläcken har ingen tydlig/skarp gräns utan "suddas" ut i kanterna.

Stör du dig på den, så försök få en ny..
Jag får en ny i veckan, det verkade inte vara några större problem enligt kundservice, verkar ju vara medvetna om att problemen finns..

Förövrigt tittat närmare på min egen skärm (i den jag har just nu) och upptäckt att den pixeln som är död nästan mitt i skärmen egentligen inte är en död pixel... utan tre döda pixlar! så inte konstigt att den syns så tydligt, bara hoppas den nya är bättre

Det känns tråkigt att lämna ifrån sig ett i övrigt helt fungerande exemplar.

Viljam, får du behålla din nuvarande i väntan på en ny?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2010-11-06 17:34
Ursprungligen av isakron:

Det känns tråkigt att lämna ifrån sig ett i övrigt helt fungerande exemplar.

Viljam, får du behålla din nuvarande i väntan på en ny?

Jepp!

Efter att ha följt den här tråden känns det lite läskigt att öppna den där stora kartongen som UPS kom med idag.... 8 dagar efter beställning. Men förhoppningsvis kan jag alldeles strax från min 27" i7 skriva, svart på vitt och inte gult, att allt är frid o fröjd.

Vet inte hur väl det framgår på fotot, men allt är frid och fröjd.
Har bl.a försökt irritera mig på en inbillad gul centimetersmal antydan längs hela höger skärmkant men misslyckats.
Fabulous dator! Och det känns än mer futuristiskt än 1994 då farsan kom hem med en begagnad Apple Performa 400.

Senast redigerat 2010-11-09 23:44
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-13 02:49
Ursprungligen av brock L:

Fabulous dator! Och det känns än mer futuristiskt än 1994 då farsan kom hem med en begagnad Apple Performa 400.

Klart det känns mer futuristiskt. Vi är ju närmare framtiden nu än vi var 1994.

brock L: Grattis! Roligt att den fungerar bra! Vet du om den skickades från Irland eller Kina? Den gulfläckade som jag sitter vid nu skickades från "lagret" på Irland. Min ersättare som ska dyka upp i nästa vecka är nybyggd från Kina.

Ursprungligen av isakron:

brock L: Grattis! Roligt att den fungerar bra! Vet du om den skickades från Irland eller Kina? Den gulfläckade som jag sitter vid nu skickades från "lagret" på Irland. Min ersättare som ska dyka upp i nästa vecka är nybyggd från Kina.

Kom från Cork, Irland.

Fortfarande inget att anmärka på här! Och tycker Trackpad är vanebildande (och halvvägs till Tom Cruises pekdon i Minority Report). Hoppas bara vissa besök av badbollen försvinner med mera RAM. Och som rapporterats tidigare ger ihåliga IKEA-bord ett helt onödigt oljud.

Bevaka tråden