Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa frågor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen blivit lycklig ägare till en PB 12:a. Denna skall naturligtvis utrustas med airportkort.
Men, frågan är hur mycket sämre blir täckningen om jag använder min QS som basstation? Enligt utsago så skall det gå att göra detta genom att utrusta QS:en med ett kort, välja internet delning via airport.

Är det någon som har testat detta och hur funkade det i så fall. Det vore ju onekligen inte så dumt att slippa köpa basstationen.

T-son

Du kan köpa en basstation för mindre pengar än vad ett AP-kort kostar.

Dessutom skulle du kunna köpa en basstation (g) med högre hastighet än "gamla" APs 11 Mbit/s.

Titta på tex. D-Link DI-624, kostar ca. 1.400.- inkl. moms.

Det är väl bara i OS 9 man kan köra en dator som basstation?

Enda sättet med OS X är väl att köra Ad-Hoc-läge mellan datorerna, och som du säger, använda internetdelning.

Men står G4:an på jämt? När du startar om den eller stänger av den tappar PowerBooken kontakten.

Om det inte är väldigt tight ekonomiskt och du har ett AirPort-kort över, så skulle jag köpa en "riktig" accesspunkt/basstation istället.

Har QS:en på hela tiden, den tar jag ner i vila när den inte används. Bryts kontakten om den vilar? Vore skönt att slippa ännu en devis som skall ha sladdar då jag hatar sladd härvor. Visst det går att gömma stationen, men mitt huvudutag är i vardagsrummet (Bostream ADSL).
Om jag nu köper en airportbasstation med modem, kan jag i så fall skita i det andra modemet?
11 kontra 54 mbit kan ju inte spela någon större roll då Bostream levererar 2,5 (10 senare i höst).

T-son

Hastigheten spelar roll om du ofta vill flytta filer mellan dina maskiner...;)

QS:en kommer väl inte upp i mer än 11 då den inte kan köra extrem kortet vilket PB'n gör. Ingen kedja starkare än sin svagaste länk, eller?!? Skall jag flytta filer så använder jag firewire kabeln från iPoden så flyttar jag i 400 mbit vilket ingen av dem kommer i närheten av.
T-son

Jag antog att du körde QS via Ethernet...;)
Fast snabbast är det att koppla ihop maskinerna via nätverksporten. Inga FW diskar klarar 400 Mbit/s. Det går långsammare att först kopiera till disken och sedan från än att köra över 100 eller t.o.m. 1000 mbit/s Ethernet.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-18 11:40

Man bör väl tillägga att 802.11b har en teoretisk överföringshastighet på 11 mbits/s. I praktiken kommer man inte i närheten av det, man kommer väl snarare upp i 4 mbits/s i bästa fall. Så om man har en 10 mbits/s uppkoppling så bör man väl satsa på en basstation som klarar 802.11g vilken har en teoretisk hastighet på 54 mbits/s. Vad man i praktiken kommer upp i vet jag inte, men jag gissar att den klarar 10 mbits/s.

Edit: 802.11g förutsätter ju att man har Airport-Extreme kort, men det förstod ju alla!

• Medlem
  • 2003-08-18 12:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
Om jag nu köper en airportbasstation med modem, kan jag i så fall skita i det andra modemet?

apples basstation har väl bara telefonmodem?

1
Bevaka tråden