Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta en lösning

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av fno:

För att kunna svara på något sådant, så måste man veta vad säkerheten är värd. Hur mycket får säkerheten kosta, både absolut och i förhållande till det som skall skyddas? Bra säkerhet är alltid kostsam.

Är det bara "orkafaktorn" ni vill ta er över så lägg max en arbetstimme på lite obfuscation.

Du har så rätt, men jag kan nog inte säga det exakt, vi är just nu i ett läge där vi orienterar oss om olika ansatser. Tidigare har vi testat med lite olika varianter (i princip antingen obfuscation, hårdvarulåsning, eller ring hem-lösningar).

Det som skiljer den här gången är att vi gärna vill slippa ring hem-lösning, plus att vi vill hitta en rimlig metod för att ta betalt för faktisk användning, eftersom det gör att vi kan minska tröskeleffekter, göra insteget till produkten lättare, samt få en rakare koppling till kundnyttan.

Men för att ge en uppfattning så kan jag säga att en genomsnittlig installation kommer att ligga mellan 100-200.000, vilket är nog mycket för att lägga ner väsentligt mer än en arbetstimme på att hitta en rimligt bra lösning.

Jag antar dessutom att Richard's programvara kommer att användas av en begränsad målgrupp. Vi har en ganska enkelt utformad licenshantering som bland annat kräver telefonsamtal med tillverkaren vid varje installation. Det fungerar för att vi har 1300 användare globalt, varav ca 30 st i Sverige. Klart som tusan att om man har hundratals miljoner potentiella användare som målgrupp så kommer någon att knäcka vilket skydd som helst. Richard frågar efter en metod som sådana som jag inte ska lyckas forcera. Och de flesta seriösa företag brukar faktiskt sköta sig när det gäller licenser etc, speciellt när det gäller kritisk programvara. Det är en sak att köpa 5 licenser för Office och installera dem på 10 datorer - men en helt annan att fiffla med kritiska system. Om våra kunder inte sköter sig får de ingen support och det brukar vara ett bra incitament.

Bevaka tråden