- anon1894
- Medlem ●
Mac-kompatibiliteten hos de svenska Internetbankerna är skiftande. Vissa banker fungerar fullt ut, medan andra inte alls går att använda. Vissa banker påstår att de arbetar hårt med att även Macanvändare ska kunna använda tjänsterna, medan andra själva säger att de fullkomligt struntar i alla som inte använder Wintel-maskiner.
Hur långt är du beredd att gå? Skulle du byta bank för att kunna utföra dina bankärenden via Internet?
Du som inte har haft problem med din bank kan tänka dig in i de andras situation och svara för hur du skulle ha gjort.
Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Hur långt är du beredd att gå? Skulle du byta bank för att kunna utföra dina bankärenden via Internet?
Å ena sidan är jag djupt frestad att byta bank av ren princip.
Å andra sidan har jag efter en hel del trasslande nyss fått Handelsbankens webtjänster att fungera, så för ögonblicket saknas den där riktiga ilskan som skulle kunna motivera mig att lämna den bank jag har varit kund hos sedan mamma öppnade mitt första konto för snart trettiofem år sedan.
Men blir det minsta ytterligare trassel från SHB:s sida så byter jag direkt.
/s-o
Har SEB. Men SEB tar inte emot Safari, så det blir IE5 istället. De borde ta Safari, tycker jag. Ett tag gick det att fejka IE med Safaris Debug-meny, men den möjligheten försvann. I en banks service borde ingå att webbläsarpreferens är en prioriterad fråga eftersom det är mångas enda kontakt med sin bank.
Jag har bra lån och bra kontakt med Handelsbanken. Jag mailar ofta till supporten och stöter på Hppas att de snart är igång med Safari så man kan sluta med Netscape 4.7 i Classic.
Läste på macnyt.dk att Handelsbanken där i Danmark funkar med Safari?:confused:
Bytt bort SHB. Tidigt frågade jag efter MacOS stöd och fick svar från deras dataavdelning att en så liten målgrupp som Mac avsåg SHB inte stödja.
Då slutade jag att stödja SHB. Inget att fundera på, bara att rösta med fötterna. Fast i mitt fall med pengar och lån. Tjänade faktiskt på flytten också!
Har Skandiabanken, som tyvärr bara fungerar om man gör någon urgammal Netscape version som kräver Classic....
Då jag inte vill installera flera browsers (känns fånigt att behöva a en browser bara för att betala räkningar) och använder Safari så har jag löst det genom X11, Ssh och Mozilla på en linux hoj....
Lite omständig lösning, men jag vill ha mitt system så rent som möjligt och samtidigt tycker jag att skandiabanken är bra (och det ÄR jobbigt att byta bank)
/J
Skrevs ursprungligen av mondo65
OK, så hur flyttar man *rubbet* från SHB till Nordea? Jag har fonder, pensionssparande osv.
Det låter du SHB sköta åt dig. Gå in på närmsta kontor och säg att du vill byta bara. Så får du skriva på ett papper så löser de resten.
Så var det iaf för mig när jag bytte från nordea till SEB.
Skrevs ursprungligen av Lari Kovanen
Det låter du SHB sköta åt dig. Gå in på närmsta kontor och säg att du vill byta bara. Så får du skriva på ett papper så löser de resten.
Så var det iaf för mig när jag bytte från nordea till SEB.
Du menar väl Nordea? För han vill ju byta från HB.
Allt Nordea behöver är väl en fullmakt?
Skrevs ursprungligen av Kimpa
Kan inte byta bank.
Jag jobbar nämligen på en av dem som strular...:(
Men, mina vänner, tro inte annat än att jag jobber på saken inifrån!
(Ändring: flyttade smileyn)
S.å då H.oppas Jag att du arB.etar aggresivt för en Maclösning
Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag har SHB men funderar på att byta till Nordea som verkar ha den mest moderna lösningen. SHB:s internetbank har knappast utvecklats ett dugg sedan 1997 och deras Mac-stöd är undermåligt.
Tyvärr går det inte att göra utlandsbetalningar i Nordeas internetbank. Behöver man göra det så glöm Nordea, de är nog ensamma om det idag.
Efter att ha surfat runt i två veckor och testat browsers och kollat vilka tjänster bankerna erbjuder så har jag kommit fram till.
Privatkonto = Skandiabanken
Företagskonto = SEB
Skrevs ursprungligen av jbong
Har Skandiabanken, som tyvärr bara fungerar om man gör någon urgammal Netscape version som kräver Classic....
Då jag inte vill installera flera browsers (känns fånigt att behöva a en browser bara för att betala räkningar) och använder Safari så har jag löst det genom X11, Ssh och Mozilla på en linux hoj....
Lite omständig lösning, men jag vill ha mitt system så rent som möjligt och samtidigt tycker jag att skandiabanken är bra (och det ÄR jobbigt att byta bank)
/J
Skandiabanken funkar utmärkt med Mozilla i OS X och har gjort det sedan ngn gång i Februari i år. Funkar även med Netscape 7 och Firebird.
Tillägg:
De har dock inte brytt sig om att uppdatera sin testsida så den gnäller med Mozilla 1.4.
Väntar ett tag till. Men är j......... trött på att det tar så lång tid för SHB att lösa situationen.
Men har i övrigt bra avtal med vår lokala SHB bank. Har bett dem också trycka på om ändring.
Annars hade vi bytt omgående.
Sedan hade jag önskat att det var lättare att använda tjänsten på en annans dator, ex internetcafé. Det det gör man ej.
byt till SEB då! har aldrig haft några problem med dom oavsett om jag kört Windows, MacOS eller Linux...
/D
Skrevs ursprungligen av jbong
Har du testat Netscape 7.1 i X? Funkar finfint.
Skrevs ursprungligen av Sten_n
Väntar ett tag till. Men är j......... trött på att det tar så lång tid för SHB att lösa situationen.
Men har i övrigt bra avtal med vår lokala SHB bank. Har bett dem också trycka på om ändring.
Annars hade vi bytt omgående.
Sedan hade jag önskat att det var lättare att använda tjänsten på en annans dator, ex internetcafé. Det det gör man ej.
SHB har beställt utveckling av ID2 för OSX så när det är klart ska även SHB fungera klanderfritt för X. Det gick ut en pressrelease från SHB före semestern. Grejen är det att det är lite omständligt med den lösning med programvara som SHB valt. Men nu lär det ju vara på G i alla fall. Hoppas det kommer snart för er som behöver använda SHB!
Aj, aj vad alla verkar vara traditionella i detta forum!
Tröttnade på SHBs minst sagt nonchalanta attityd o slog två flugor på smällen! Såsom ivrigt ICA-handlande anhängare sedan många år (min farfar drev en liten ICA-handel på Öland när det begav sig) bytte jag helt enkelt till en "ren" Internetbank - ICA banken:
• Marknadens bästa sparräntor
• Helt OK bonus/poäng system på att man handlar (även utanför ICA-familjen)
• Funkar klockrent i alla browsers man kan tänka sig!
Har dock kvar viktiga lån i SHB, så helt avknoppad från de gamla bankdrakarna är man inte!
Någon gång i tidernas begynnelse valde jag nordbanken, som jag minns det var det för att de hade snyggast kontorslokal och kändes mest som en bank.
Idag så är jag kvar, fast i Nordea, för de har vart smidiga och tillmötesgående på alla vis och sätt. Dessutom är de gratis nu när jag pluggar
Ruskigt smidig nät-tjänst. Smart uppdelning på förenklad inloggning och inloggning med kod. Enda nackdelen är att man bara kan ha ett kort med koder i taget(?).
Ska jag bara in och kolla saldo eller föra över mellan mina egna konton är det sekundsnabbt att klicka på snabblänken i bookmarsmenyn i safari och så sköter automatiken inloggningen.
Ett musklick senare är jag inne i mitt konto.