- Pirre
- Avstängd ●
När vi vår hyreslägenhet ombildades till bostadsrätt och föreningen tog upp lån via Handelsbanken blev vi välkomna som helkunder. Jag skrev då ett brev till dom där jag beskrev mina behov och bad att dom skulle höra av sig. Dom har fortfarande inte gjort det. Fast det var bara lite drygt två år sedan...
5 september frågade jag SHB om NÄR de kommer att stödja Safari. Frågan baserad på ett svar från SHB om att de idag inte stödjer Safari.
När jag läser ovan inlägg är jag inte förvånad att jag inte fått något svar.
Däremot har jag tjänat en hel del pengar i form av ränta på mitt lönekonto på LF bank.
Jag rekommenderar alla att snabbt byta från SHB till en bank som lämnar ränta på lönekonto och dessutom har låg ränta på lån.
Jag har fortfarande inte fått något svar på mitt tidigare brev till Handelsbanken.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Skickade just följande meddelande till Handelsbanken:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Handelsbankens webbplats fungerar inte med den mest standardbaserade av alla webbläsare, Mozilla 1.4, varken i Windows 2000, Mac OS X eller Linux (jag använder alla tre plattformarna). Internetbanken funkar inte i Safari för Mac OS X och inte heller med Mozilla.
Efter många år som kund i Handelsbanken kommer jag därför att byta till en av era konkurrenter som inte har några som helst problem att hantera olika webbläsare eller operativsystem.
Läs också det här:
http://www.autark.se/skamvran1.html#handelsbanken
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tyvärr tjänar jag inget på att säga det jag redan sagt men jag säger det igen.
Kolla på Ica-banken. Dom inte bara stöder Safari och Mac OS utan svarar till och med på kundernas frågor och lyssnar på och åtgärdar fel som kunderna påpekar.
Jag har förresten skrivit till dom om vår omröstning hör och denna diskussion och fick svar några timmar senare att det var trevligt att läsa...
Skrevs ursprungligen av István
Tyvärr tjänar jag inget på att säga det jag redan sagt men jag säger det igen.
Kolla på Ica-banken. Dom inte bara stöder Safari och Mac OS utan svarar till och med på kundernas frågor och lyssnar på och åtgärdar fel som kunderna påpekar.
Jag har förresten skrivit till dom om vår omröstning hör och denna diskussion och fick svar några timmar senare att det var trevligt att läsa...
Jo Istvan helt Ok.
Men jag har lite svårt att byta. Vill hellre tvinga fram bätre service på den bank vi i familjen alltid använt, Det är ganska sympatiskt att kunna gå in på vilket kontor som helst och bara uppge namn och eventuella referenser plus ckearingnummer.
Jag har varit kostymnisse nu är jag inte det:cool: Tshirt kortbrallor eller whatever. Så lättjans skönt.:)
Jag är inte ekonom men visst är det är väl ett märkligt beteende som många företag i olika branscher har som inte tar hand om sina befintliga kunder.
Senaste åren har jag bytt försäkringsbolag för bilen nästan varje år och på det sparat mellan tio och 20 procent jämfört med att vara trogen kund. Hade jag bara accepterat fakturan på DN hade jag fått betala fullt prenumerationspris. Men genom att ringa till dom och vara tveksam och säga att det är väldigt dyrt har jag nästan jämt fått 25 procent rabatt. När jag sa upp SEB erbjöd dom mig högre ränta. Varför erbjöds jag det inte när jag var trogen kund?
PS Ja, jag är född i Småland
Det finns väl bara ett skäl till att inte byta bank/försäkringsbolag/elleveratör/etc och det är att man är gift med dem.
Antingen är pengarna i din plånbok eller så ligger de i någon annans plånbok, det är bara välja.
Köp en ny trevlig dator för pengarna du tjänar!
Svar på mail jag skickade till Huvudkontoret.
Mitt mail:
Meddelande:
Vi är många som skrivit och klagat _till internetsupporten.
Vill nu att huvudkontoret tar del av vad som skrivs på Internet.
Ni har tappat och kommer att tappa många kunder speciellt bland Apple Macintoshanvändare Det blir fler Macägare varje dag _eftersom vi slipper virus än så länge.
Läs dessa länkar:
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&postid=237849#post237849
http://susning.nu/Handelsbanken
http://www.autark.se/skamvran1.html#handelsbanken
M.v.h. Pier
Svar:
Hej Pier
Tack för ditt mail. Tyvärr framgår det inte riktigt av ditt mail vad du kontakatat supporten om. Men eftersom
du skriver att du är Macägare förmodar jag att det rör sig om stödet för MacOsX. Handelsbanken håller på tillsammans med
vår leverantör av klientprogram ,Nexus, att ta fram en lösning för MacOsX kunder. Vi siktar på en pilot i mitten av q4 för denna lösning.
Projektet går för närvarande enligt plan.
Jag hoppas att detta var den information du eftersökte annars är du välkommen att höra av dig igen.
mvh
Ralf Bjerström
Handelsbanken
CUXI
Jag har kört Safari på Föreningssparbanken länge utan några som helst problem. Nu kan jag dock inte längre logga in (sedan mitten av sommaren)!!!
"Ingen session... etc." svarar systemet.
Har den senaste versionen av OSX.
Någon annan som vet vad detta kan bero på? Jag har inte tillfört någon ny hårdvara eller så.
---
Nu är det löst: "Cookies" måste accepteras, förstås! Mitt fel alltså. Nu funkar det...
Klarläggande från Länsförsäkringar Bank ang stöd.
Obs notera ref till Sobig och konsekvenserna av virus!
Vi ber om ursäkt att du inte fått svar på ditt tidigare mejl.
Troligtvis försvann det i hanteringen i samband med de virusattacker västvärlden drabbades av i början av månaden och som genererade massmejlutskick till företag världen över.
Till saken: Vi har kontrollerat med Internetansvariga och för närvarande har Länsförsäkringar Bank inga planer på att stödja Safari. MacOS-användarna får använda sig av Microsoft Explorer och Netscape Navigator om de vill kunna nyttja Länsförsäkringars Internetbank.
Med vänlig hälsning
Marios Goltsis
Länsförsäkringar Bank
I det här fallet har de på LF klargjort att du inte är en speciellt viktig kund enligt deras sätt att se på saken. Efter ett sånt här svar skulle jag bytt bank direkt, dessutom skulle jag som någon mycket riktigt skrivit i denna diskussion gjort klart för dem Varför jag byter.
Jämför med det betydligt mer ödmjuka svaret ovan från Handelsbanken. Där anstränger sig någon åtminstone en smula för att hitta en lösning, det tycker jag är en dj-la skillnad.
Har svårt att tro att Macanvändarna som grupp är endast människor med lite pengar, alltså dåliga kunder i bankens ögon. Snarare tvärtom.
Därför tror jag också att påtryckningar inte alls är oviktiga. Ju fler Macanvändare som premierar "rätt" banker, desto starkare blir incitamentet för bankerna att fixa en fungerande lösning ASAP.
Skrevs ursprungligen av Göran K
Klarläggande från Länsförsäkringar Bank ang stöd.
Obs notera ref till Sobig och konsekvenserna av virus!
Vi ber om ursäkt att du inte fått svar på ditt tidigare mejl.
Troligtvis försvann det i hanteringen i samband med de virusattacker västvärlden drabbades av i början av månaden och som genererade massmejlutskick till företag världen över.
Till saken: Vi har kontrollerat med Internetansvariga och för närvarande har Länsförsäkringar Bank inga planer på att stödja Safari. MacOS-användarna får använda sig av Microsoft Explorer och Netscape Navigator om de vill kunna nyttja Länsförsäkringars Internetbank.
Med vänlig hälsning
Marios Goltsis
Länsförsäkringar Bank
Min fru blev uppringd av SEB som undrade varför vi bytt bank och lite annat. Bland annat frågade hon hur mycket vi tjänar. (hon har väl iofs inte med det att göra när vi inte längre är kunder) men för att reta henne sa hon att vi tjänar 100000 i månaden. Tyvärr så gör vi inte det. Men tanten lät som att f-n vi har tappat en bra kund.
He-he, det var helt rätt gjort.
Några fler sådana svar från kunder som byter bank så skall ni se att det blir fart på OS X/Safari-anpassningen…
Skrevs ursprungligen av István
Min fru blev uppringd av SEB som undrade varför vi bytt bank och lite annat. Bland annat frågade hon hur mycket vi tjänar. (hon har väl iofs inte med det att göra när vi inte längre är kunder) men för att reta henne sa hon att vi tjänar 100000 i månaden. Tyvärr så gör vi inte det. Men tanten lät som att f-n vi har tappat en bra kund.
Lite nytt på fronten för SHB´s uthålliga kunder...
"Den här gången är det verkligen på gång. Leverantören (Nexus) av Handelsbankens säkerhetsprogram (Personal) har nu hittat en framkomlig väg för att ta fram en version av denna programvara för MacOsX.
Denna kommer att anpassas för MacOs 10.2-10.3 och Netscape 7.x. Programmet beräknas vara klart under fjärde kvartalet 2003 och då kommer även pilottester i skarp miljö att påbörjas. En slutgiltig
lansering kommer att ske någon av de första månaderna 2004.
Om Safari uppfyller de säkerhetskrav som ställs samt har den stöd för de funktioner som krävs så kommer vi även att titta på en anpassning mot denna. I nuläget saknas det vitala funktioner i Safari
vilket gör att en direkt anpassning mot denna läsare är omöjlig. Apple har dock lämnat information om att det stöd som behövs kommer att implementeras på sikt. Ett stöd för Safari är dock således inte
någonting som jag kan utlova i nuläget.
Med vänliga hälsningar
Handelsbanken Internet, Backoffice"
Den tyska SEB:ns internetkontor funka utmärkligt bra med Safari, den svenskans tyvärr inte alls…:mad:
Men en sak som jag absolut inte fattar är varför jag måste BETALAR här i landet för att kunna använda internetbanking?¿?
I Tyskland är de glada om du stannar hemma i stället för att besvära dem i banken.
Skrevs ursprungligen av Micke Rehn
Lite nytt på fronten för SHB´s uthålliga kunder...
Programmet beräknas vara klart under fjärde kvartalet 2003 och då kommer även pilottester i skarp miljö att påbörjas. En slutgiltig
lansering kommer att ske någon av de första månaderna 2004.
Apple har dock lämnat information om att det stöd som behövs kommer att implementeras på sikt. Ett stöd för Safari är dock således inte
någonting som jag kan utlova i nuläget.
Med vänliga hälsningar
Handelsbanken Internet, Backoffice"
Hur många är det som fortfarande väntar, mer än jag?
Sist det var större strul med den berodde det på IBM och problem med mikrokoden. (ungefär BIOS (grov appx)). Det kostade IBM en slant...
Var har du hört löften om tillgänglighet i 99,99%-klassen? Det är iaf inget banken utlovar och jag tror knappast att IBM lovar för kundernas räkning...
Skrevs ursprungligen av Mondo
Nyligen var Handelsbankens stordator, en sån där sak med 99,99 procents tillgänglighet, inte är tillgänglig.
Det här säger internetbanken just nu:
Fel
Vi kan tyvärr inte lämna svar just nu.
Vi beklagar avbrottet och ber dig försöka igen senare.
Copyright 2003 © Handelsbanken
Det är ju bra att de har copyright på det meddelandet
/s-o