Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppdatering av operatörsinställningar

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får något meddelande när telefonen pluggas in och itunes vill uppdatera med nån operatörsinställningar och undrar om ni andra som beställt och fått era telefoner fått liknande meddelande och hur ni i så fall valt att göra.

Klickar jag på knappen "jag vill veta mer" kommer jag till denna sida Om uppdatering av operatörsinställningar i iTunes där det bland annat står

Citat:

Uppdateringar av operatörsinställningarna sker med hjälp av små filer (cirka 10 kB), som hämtas från iTunes och sedan installeras på iPhone- eller iPadWi-Fi + 3G-enheten. Operatörsinställningarna kan inkludera uppdateringar av standard-APN (hur enheten får åtkomst till operatörens mobildatanätverk). Operatörsinställningarna för iPhone inkluderar också speciella uppringningskoder i Inställningar > Telefon > [Operatör] Tjänster, standardinställningar för Aktier, Kartor, Väder och annat. När du sätter i ett nytt SIM-kort eller micro-SIM-kort i en iPhone eller iPad Wi-Fi + 3G, så måste du ansluta enheten till en dator med iTunes för att hämta de senaste operatörsinställningarna. Du bör även installera de senaste uppdateringarna till operatörsinställningarna för enheten så snart de finns tillgängliga

Kan man uppdatera telefonen med det här eller kan det bli något skit med telefonen o man helst bör låta bli? Bäst man frågar så det inte blir nåt skit sen.

Jag gjorde uppdateringen liksom alla andra tror ja utan problem:)

Ursprungligen av Användarnam:

Får något meddelande när telefonen pluggas in och itunes vill uppdatera med nån operatörsinställningar och undrar om ni andra som beställt och fått era telefoner fått liknande meddelande och hur ni i så fall valt att göra.

Klickar jag på knappen "jag vill veta mer" kommer jag till denna sida Om uppdatering av operatörsinställningar i iTunes där det bland annat står

Kan man uppdatera telefonen med det här eller kan det bli något skit med telefonen o man helst bör låta bli? Bäst man frågar så det inte blir nåt skit sen.

Ursprungligen av Engalunda:

Jag gjorde uppdateringen liksom alla andra tror ja utan problem:)

Har du provat med annat SIM från annan operatör och vet om det fungerar utan problem? Nojjar mig för det ska bli nåt skit så man får krångla med något extra om de installeras filer från en operatör. Vet ju inte riktigt vad filerna gör eller ställer in på telefonen.

Kan du växla SIM från vilken operatör som helst och det fungerar bra så ska det inte vara några problem med uppdatera antar jag. Någon som testat detta får gärna skriva några rader om det är grönt med uppdatera detta "operatörsinställningar"

Ursprungligen av Användarnam:

Får något meddelande när telefonen pluggas in och itunes vill uppdatera med nån operatörsinställningar och undrar om ni andra som beställt och fått era telefoner fått liknande meddelande och hur ni i så fall valt att göra.

Klickar jag på knappen "jag vill veta mer" kommer jag till denna sida Om uppdatering av operatörsinställningar i iTunes där det bland annat står

Kan man uppdatera telefonen med det här eller kan det bli något skit med telefonen o man helst bör låta bli? Bäst man frågar så det inte blir nåt skit sen.

Har du jailbreak ska du vänta ett tag Annars är det bara att köra.

Ursprungligen av LoffeKoffe:

Har du jailbreak ska du vänta ett tag Annars är det bara att köra.

Har inte jailbreak för tillfälle. Vet inte om jag kommer göra det senare men det tror jag inte.

Ursprungligen av Användarnam:

Har inte jailbreak för tillfälle. Vet inte om jag kommer göra det senare men det tror jag inte.

Kom på att detta inte hade något med jailbreak att göra.. Ledsen om jag rörde om nu hehe
Det jag tänkte på var uppdateringen av iOS 4.1 som släpptes igår..

Ursprungligen av LoffeKoffe:

Det jag tänkte på var uppdateringen av iOS 4.1 som släpptes igår..

Va? Har det kommit iOS 4.1 uppdatering? Det har jag inte fått nån info om i itunes. Varför har du inte sagt något? På den jag beställt från UK var det 2.0.2. Ska koppla in luren och se om det finns nån uppdatering jag kanske missat. Tack för upplysningen.

Ovanstående sju inlägg har brutits ut från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

Ursprungligen av Användarnam:

På den jag beställt från UK var det 2.0.2.

Du menar nog 4.0.2, tror jag...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du menar nog 4.0.2, tror jag...

Japp, 4.0.2 var det visst. Hittade 4.1 uppdateringen och håller på installera nu.

Lustigt, nu står det plötsligt efter ios 4.1 uppdateringen operatörens namn högst upp till vänster. Vad har ios 4.1 nu lagt in i luren och ändrat för inställningar gällande operatör? Innan uppdateringen stod det Sweden. Och angående uppdatering för "operatörsinställningar" poppar fortfarande upp när luren kopplas in.

Alltså hur kommer det sig att operatörens namn plötsligt står både högst upp till vänster samt under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör nu efter iOS 4.1 uppdateringen? Hur får jag tillbaka Sweden 3G högst upp till vänster som det var tidigare? Telefonen känns låst på något sätt nu och oroar mig för det blir nåt skit om jag byter till utländskt SIM. När jag provar ta ur SIMet, startar om telefonen och går in under ”Om” igen så står det ändå operatörens namn trots utan SIM.

Fattar nada just nu och vill ha tillbaka som det var med Sweden 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 13:28

Operatörsinställningar har inget med iOS 4.1 att göra. Det är varje operatör som gör egna inställningar som passar deras nät bäst. Står det att det finns nya så bör man installera.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Operatörsinställningar har inget med iOS 4.1 att göra. Det är varje operatör som gör egna inställningar som passar deras nät bäst. Står det att det finns nya så bör man installera.

//Rob

Jag har inte uppdaterat nån operatörsinställningar och får fortfarande efter iOS uppdateringen frågan om jag vill göra det.

Att det nu plötsligt står operatörens namn högst upp till vänster samt under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör är något som skett nu samband med iOS uppdateringen och vill gärna ändra tillbaka som det var tidigare med texten Sweden 3G om det nu går.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 21:38
Ursprungligen av Användarnam:

Jag har inte uppdaterat nån operatörsinställningar och får fortfarande efter iOS uppdateringen frågan om jag vill göra det.

Att det nu plötsligt står operatörens namn högst upp till vänster samt under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör är något som skett nu samband med iOS uppdateringen och vill gärna ändra tillbaka som det var tidigare med texten Sweden 3G om det nu går.

Troligen så uppdaterade den operatörsinställningarna i samband med 4.1.

Ja, jag vet att folk kommer klaga nu men hur är detta ens ett problem?
Spelar det någon roll vad som står där uppe?
Vi pratar ett riktigt i-landsproblem här...

Ursprungligen av zappee:

Troligen så uppdaterade den operatörsinställningarna i samband med 4.1.

Operatörsinställningarna, den frågan om jag vill uppdatera får jag även efter uppdateringen av själva iOS 4.1. Dock är det nog två olika uppdateringar / inställningar gällande operatör.

iOS 4.1 har gjort andra uppdateringar gällande operatör verkar det som och vad det är för inställningar har jag ingen aning om. Tar jag ut simkortet står operatörens namn kvar under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör.

Telefonen är som du vet köpt i England och olåst och funderar hur detta nu kommer påverka om jag byter till utländskt SIM, om det kommer bli något skit nu när operatörsinställningar som det verkar lagts sig i systemet och ligger kvar under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör trots om man tagit ut simkortet, startar om telefonen utan något SIM.

Som jag skrev tidigare känns telefonen låst till operatör fast om det nu ändå kanske inte behöver vara det? Jag undrar varför Inställningarna ligger där dom ligger fast om man tagit ur SIMet, startat om osv. och vill försäkra mig om att luren fortfarande är olåst och inte kommer få problem tex vid växlande till utländskt SIM-kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 07:39
Ursprungligen av Användarnam:

Operatörsinställningarna, den frågan om jag vill uppdatera får jag även efter uppdateringen av själva iOS 4.1. Dock är det nog två olika uppdateringar / inställningar gällande operatör.

iOS 4.1 har gjort andra uppdateringar gällande operatör verkar det som och vad det är för inställningar har jag ingen aning om. Tar jag ut simkortet står operatörens namn kvar under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör.

Telefonen är som du vet köpt i England och olåst och funderar hur detta nu kommer påverka om jag byter till utländskt SIM, om det kommer bli något skit nu när operatörsinställningar som det verkar lagts sig i systemet och ligger kvar under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör trots om man tagit ut simkortet, startar om telefonen utan något SIM.

Som jag skrev tidigare känns telefonen låst till operatör fast om det nu ändå kanske inte behöver vara det? Jag undrar varför Inställningarna ligger där dom ligger fast om man tagit ur SIMet, startat om osv. och vill försäkra mig om att luren fortfarande är olåst och inte kommer få problem tex vid växlande till utländskt SIM-kort.

Kör in operatörsinställningarna bara.

Är din telefon köpt av Apple i UK är den olåst, punkt slut.

Den kan inte helt plötsligt bli låst...
Du behöver inte vara rädd.

Ursprungligen av zappee:

Kör in operatörsinställningarna bara.

Är din telefon köpt av Apple i UK är den olåst, punkt slut.

Den kan inte helt plötsligt bli låst...
Du behöver inte vara rädd.

Du låter säker på din sak och det är bra, men vad grundar du det på?

Har du erfarenhet med en UK olåst iphone 4 med version 4.0.2 som efter uppdaterat till 4.1 plötsligt fått operatörens namn uppe till vänster samt under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör fått texten ”Operatör Tele2 8.0”?

Samt under Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk fått olika andra inställningar gällande samma operatör?

Vad jag tycker är konstigt är att jag inte kan få bort uppgifterna trots med återställning och ligger där hur jag än gör. Vad säger då att telefonen på grund av dessa uppgifter inte kommer att börja skrika wrong SIM, No service osv med utländskt SIM? Ändrar inställningarna så fort nytt SIM sätts in men inte går att få bort med återställning?

Förstår du vad jag menar, vad som får mig fundera om den kan blivit låst? Då du är så säker på din sak får du gärna utveckla närmare varför olåsta iphone 4 köpta i UK inte plötsligt kan bli låst.

Då du uppmanar köra in operatörsinställningarna också så förväntar jag mig ett långt utlägg om vad du grundar din säkerhet på med att den inte blivit låst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 19:23
Ursprungligen av Användarnam:

Du låter säker på din sak och det är bra, men vad grundar du det på?

Har du erfarenhet med en UK olåst iphone 4 med version 4.0.2 som efter uppdaterat till 4.1 plötsligt fått operatörens namn uppe till vänster samt under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör fått texten ”Operatör Tele2 8.0”?

Samt under Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk fått olika andra inställningar gällande samma operatör?

Vad jag tycker är konstigt är att jag inte kan få bort uppgifterna trots med återställning och ligger där hur jag än gör. Vad säger då att telefonen på grund av dessa uppgifter inte kommer att börja skrika wrong SIM, No service osv med utländskt SIM? Ändrar inställningarna så fort nytt SIM sätts in men inte går att få bort med återställning?

Förstår du vad jag menar, vad som får mig fundera om den kan blivit låst? Då du är så säker på din sak får du gärna utveckla närmare varför olåsta iphone 4 köpta i UK inte plötsligt kan bli låst.

Då du uppmanar köra in operatörsinställningarna också så förväntar jag mig ett långt utlägg om vad du grundar din säkerhet på med att den inte blivit låst.

Jag baserar det på att Apple skriver att telefoner sålda i UK är olåsta, således kommer den aldrig bli låst. Vad det sen står för operatör spelar ingen roll.

Hur vågar du ens gå ut genom dörren? Du kan ju få en meteorit i huvudet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 22:32
Ursprungligen av Användarnam:

Jag har inte uppdaterat nån operatörsinställningar och får fortfarande efter iOS uppdateringen frågan om jag vill göra det.

Att det nu plötsligt står operatörens namn högst upp till vänster samt under Inställningar > Allmänt > Om > Operatör är något som skett nu samband med iOS uppdateringen och vill gärna ändra tillbaka som det var tidigare med texten Sweden 3G om det nu går.

Sweden 3g är Telia. Vad har du för simkort i? Den har laddat ner inställningarna som passar simkortet/nätverket. Du kan tacka ja till operatörsinställningarna och slippa tjatet varje gång.

Ursprungligen av ibish:

Sweden 3g är Telia. Vad har du för simkort i? Den har laddat ner inställningarna som passar simkortet/nätverket. Du kan tacka ja till operatörsinställningarna och slippa tjatet varje gång.

Tele2

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-10 06:42
Ursprungligen av Användarnam:

Tele2

Har läst på lite, Sweden 3G är Tele2 och Telias samägda 3G-nät.

Men det här är ju helt jävla sjukt, här är en som köpt en olåst i Italien och efter nån uppdatering fått telefonen låst till Telia Uppdatera Italien Iphone ! - Digital World

Trots efter han gjort en total återställning som tog ca 2 timmar tar telefonen inte emot annat kort en hans teliakort. Operatörer hittas men han kan precis som mig inte heller välja operatör i listan.

Har jag nu råkar ut för precis samma skit och den låst sig till tele2 fast att den är köpt i England och ska vara olåst? Låter ju helst sanslöst om telefonen nu låst sig till en operatör och man måste låsa upp en en telefon som från början var olåst.

Gör det inte svårare än vad det är, stoppa i ett simkort från en annan leverantör och testa.
Jag är övertygad om att det kommer fungera.
Har du inget microsim så kan du gå till en tre-affär och hämta ut ett kontantkort gratis.

Hur vet jag säkert att SIM från andra länder fungerar? Huruvida telefonen blivit låst till bara tele2 kan man alltid prova med andra SIM från andra svenska operatörer och ska göra det så fort jag får tillfälle men dock säger känslan att den nu blivit låst till tele2 efter uppgraderingen.

Hållit på med och försökt återställa hela natten och får inte bort tele2 hur jag än gör. Halkade även in på tråden nedan som inte gjorde mig speciellt mycket lugnare. Tydligen kan olåsta från andra länder låsa sig vid uppdateringar. Gäller dock inte Iphone 4 och uppdatering till iOS 4.1 som tråden avser men att olåsta kan låsa sig är tydligen inget nytt.

”Även olåsta telefoner kan låsa sig vid uppgradering till 2.2” och
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/256090-aeven-olasta-telefoner-lasa-sig-vid-uppgradering-till-2-2-a.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 11:32

Sluta nu fundera över något som inte är ett problem. Återställ nätverksinställningar på iPhonen och starta om den. Säger den att den vill uppdatera operatör inställningar så gör det och starta om den igen.

Den är upplåst och kommer att stanna upplåst. Stoppar du in ett simkort från en annan operatör och den fungerar så är den olåst. Det finns ingen iPhone som är låst till ett land utan till en operatör.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Sluta nu fundera över något som inte är ett problem. Återställ nätverksinställningar på iPhonen och starta om den. Säger den att den vill uppdatera operatör inställningar så gör det och starta om den igen.

Den är upplåst och kommer att stanna upplåst. Stoppar du in ett simkort från en annan operatör och den fungerar så är den olåst. Det finns ingen iPhone som är låst till ett land utan till en operatör.

//Rob

Sluta nu? Något är inte ett problem? Om du upplever att folk kanske funderar och ställer frågor som jobbiga är det valfritt att svara. Ingen tvingar dig. Ditt förslag om återställa nätverksinställningar på iPhonen och starta om har jag gjort antal gånger men inget händer och tar inte bort något.

Varför skulle det när en återställning inte ens tar bort det?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 11:45
Ursprungligen av Användarnam:

Sluta nu? Något är inte ett problem? Om du upplever att folk kanske funderar och ställer frågor som jobbiga är det valfritt att svara. Ingen tvingar dig. Ditt förslag om återställa nätverksinställningar på iPhonen och starta om har jag gjort antal gånger meninget händer.

Varför skulle det när en återställning inte ens tar bort det?

Du hade panik i Borderlinx tråden. Du har panik nu för en struntsak. Du får ta det lugnt.

Har du problem med att använda andra sim kort från andra operatörer? Innan du har provat kan du ta det lugnt.

//Rob

Senast redigerat 2010-09-10 11:59
Ursprungligen av Robo-X:

Du hade panik i Borderlinx tråden. Du har panik nu för en struntsak. Du får ta det lugnt.

Har du problem med att använda andra sim kort från andra operatörer? Innan du har provat kan du ta det lugnt.

//Rob

Tyvärr har jag inte testat än men ska göra det när jag får tillfälle. Vet inte heller riktigt på rak arm vem som kan ha ett microsim att testa med och helst ett från annan operatör.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-10 11:45
Ursprungligen av Användarnam:

Varför skulle det när en återställning inte ens tar bort det?

Det ska inte bort. Det ska stå Operatör Tele2 8.0 om du har Tele 2. Den ändrar sig med operatörsinställningarna du får när du stoppar in kort från annan operatör.

Bevaka tråden