Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac vs Windows på skola - tips m m önskas

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 14:00

Min skola har några hundratusen till IT - och jag är tydligen en av de mer kunniga på området. Inga proffs på skolan alltså.

Bredband skall installeras, datorer och annat skall köpas in.

Ett verkligt tillfälle för att låta Macar göra sitt intåg i lärares och elevers liv, tycker jag.

Kan jag kunde få lite stöd i min mission? Har du erfarenheter eller länkar från liknande projekt så tar jag gärna emot dem. Jag har redan bra argument för Mac, men fler kan ju inte skada.

Om man jämför ett rent Mac-nätverk, ett rent Windowsnätverk och ett blandat:

Kostnader - inköp och support
Programtillgång för skola 0 - 12
Utbildningsbehov för personal (serverfunktioner mm)
Musikprogram (det är en musikskola)

Jag tror att det hela kan köpas in och installeras under hösten - vintern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:03

Hur många datorer handlar det om? Jag tror att skolor kan så rätt ordentligt bra priser från Apple eller Apples återförsäljare. eMac eller iBook 12" måste ju vara de perfekta skoldatorerna.

Handlar det om musik så är den branschen dominerad av Mac, vad jag vet.

http://www.99musik.com/

/Ola

Om du vill ha argument varför Mac passar bättre i skolmiljö så kan du kontakta projektansvarig Daniel Lundqvist på Lemshaga Akademi för barn och ungdom.

www.lemshaga.se

Här kör vi enbart Mac!

Nu såg jag att det var en musikskola du jobbar för.

OK, då gäller www.smk.se

Enbart Mac även där....

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hur många datorer handlar det om? Jag tror att skolor kan så rätt ordentligt bra priser från Apple eller Apples återförsäljare. eMac eller iBook 12" måste ju vara de perfekta skoldatorerna.

Önskelistan: 2 datorer/klass -> 24 eMacs + lärardatorer ca 8st, iMacs och iBooks. Ett medialab. Programvaror för skolor, några scanners och skrivare, trådlöst nätverk. Server.

Jo, jag hoppas på bra priser, allt skall passa inom 400 000. Verkar lite tight, men vi får väl se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 15:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sverker Hahn
Önskelistan: 2 datorer/klass -> 24 eMacs + lärardatorer ca 8st, iMacs och iBooks. Ett medialab. Programvaror för skolor, några scanners och skrivare, trådlöst nätverk. Server.

Jo, jag hoppas på bra priser, allt skall passa inom 400 000. Verkar lite tight, men vi får väl se.

Här tycker jag att du ska ta kontakt med Apple direkt och tala med deras utbildningssektor-avdelning eller vad den kan heta. Priserna är ju mycket billigare för instutitioner.
(Kolla in här:http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInst (Mata in tex Uppsala och välj en inst. för att titta på priserna bara))
Där ser man att den enklaste e-Mac kostar 7036.- exkl moms. Som hittat!

Titta även på Apples egna sidor för utbildning för att samla argument och printa glassiga pdf-filer till nästa möte:
http://www.apple.com/se/education/
http://www.apple.com/se/education/schools/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 16:14

Okej här har jag räknat utt ett litet skoj paket enligt de priser som finns på Apple Store for education.

Priserna är EXKL moms!

Elevburkar:
24 st eMac, med Airport Extreme, enklaste varianten á 7851.- 188424,-

Lärarburkar:
4 st iMac, med Combodrive+AirPort á 12063.- 48252,-
4 st ibook, med combodrive+AirPort, 256Mb á 12566.- 50264,-

Medialabb:
2 st färdiga bärbara medielabb á 34396.- 68792,-

Server:
1 st Xserve, enklaste modell, 240Gb, 1Gb Ram á 37259.- 37259,-
1 st monitor 17" TFT StudioDisplay á 5820.- 5820,-

Program:
Använd AppleWorks

Övrigt
5 st AirPort Extreme-basstationer utan modem á 1671.- 8355,-

Totalt: 407166,-

Ett annat alternativ är iBook Wireless mobilelab med 10+1 st iBooks för 111998.-/st
Köp tre sådana så har du allt klart och pengar kvar till annat godis.

I iBook Wireless Mobile Lab (10-Pack + 1) ingår:
1 iBook med 14-tumsskärm för läraren med DVD/CD-RW-enhet -- med 256 MB minne och med ett AirPort-kort,10 iBook med 12-tumsskärm för elever med CD-ROM-enhet -- med 128 MB minne och med ett AirPort-kort, 1 HP LaserJet 1200 -skrivare, 1HP JetDirect 175x -- Ethernetadapter, 1 Canon Lide30-bildläsare, 1 AirPort Extreme-basstation, 1 Bretford-vagn i -silver- och 1 Apple Remote Desktop software.

Självklart måste du räkna på detta själv för att se exakt vad du kommer att hamna på. Det kan ju förändra saken med olika antal basstationer, skrivare etc.

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 16:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Ett annat alternativ är iBook Wireless mobilelab med 10+1 st iBooks för 111998.-/st
Köp tre sådana så har du allt klart och pengar kvar till annat godis.

I iBook Wireless Mobile Lab (10-Pack + 1) ingår:
1 iBook med 14-tumsskärm för läraren med DVD/CD-RW-enhet -- med 256 MB minne och med ett AirPort-kort,10 iBook med 12-tumsskärm för elever med CD-ROM-enhet -- med 128 MB minne och med ett AirPort-kort, 1 HP LaserJet 1200 -skrivare, 1HP JetDirect 175x -- Ethernetadapter, 1 Canon Lide30-bildläsare, 1 AirPort Extreme-basstation, 1 Bretford-vagn i -silver- och 1 Apple Remote Desktop software.

Intressant paket med iBooks. Verkar lämpligt med två sådana och några stationära datorer.

AppleWorks räcker givetvis för alla elever och lärare. Kan dock tänka mig ett problem med kompatibilitet med hemmets datorer. Såväl lärare som elever måste ha möjlighet att arbeta med dokument hemma och i skolan. Hur många har AppleWorks hemma? Går det att öppna Windows Wordfiler t ex med AppleWorks? Trots att jag har MacLink kan jag inte öppna .doc-filer. OpenOffice?

Du kan utan vidare öppna och spara i Word PC/Mac. Powerpoint och Excel blir dock lite stökigt. Köp till Office X för lärare/studenter. Ni betalar 1500 för tre licenser.

Vi på Örbyskolan arbetar i blandad miljö. Fungerar för oss. http://www.acot.edu.stockholm.se

http://www.friskolanvintergatan.com kör trådlöst och mest mac os x och någon PC.

De har råkoll på vad allt har kostat dem. Kontakta dem. De startade en ny skola förra hösten och kan svara på dina frågor.

Det finns flera lösningar i OS X för Wordfiler. OpenOffice, ThinkFree Office (som kostar väldigt lite)...

http://www.thinkfree.com/products/pd_release20.jsp
(ThinkFree Office)

Sen har du AntiWord som gör att du kan öppna upp WOrd dokument överallt i princip..

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9915
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14744

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 17:10

Tack alla - det blev en massa nyttiga länkar.

Ni får gärna fortsätta ....

99Mac är suveränt - men det visste ni ju redan.

om du(ni vill snåla lite så går det ju att byta ut xservern mot nån vanlig powermac, fast nog inte så bra när det väl kommer till kritan.
enbart eMacs till lärarna skulle du ju också kunna tjäna lite på..

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 19:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
om du(ni vill snåla lite så går det ju att byta ut xservern mot nån vanlig powermac, fast nog inte så bra när det väl kommer till kritan.
enbart eMacs till lärarna skulle du ju också kunna tjäna lite på..

Nej, jag tror inte heller att en xserv är nödvändig på en så liten skola. Och det går nog att spara med hjälp av eMacs, men lärarna är värda lite häftigare grejor. Så att valet blir Mac även nästa gång ...

OM eleverna ska jobba seriöst med musik då dom senare slutar så kan följande hämtat från vardagen vara lärorikt. SVT Göteborg där jag jobbar har i dagarna instalerat en fet mediaserver där all typ av programproduktion hamnar medans den bearbetas. ( Exempelvis så kan Västnytt banda/lagra hela 67 dygn av sändningarna innan vårat utrymme är slut - underhållning och drama har betydligt mer utrymme). Men vad som var intresant var när företaget ville att våra gubbar som jobbar med ljudbearbetning skulle gå över till WinNT och ProTools... det tog väl några veckor innan företaget gav med sig och lät dom jobba med macar - man kunde inte finna att det skulle innebära några problem i en blandad nätverksmiljö med Avids Unityserver. Alla som jobbar med ProTools vet att det helt enkelt funkar dåligt med PC och ProTools.

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 21:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Du kan utan vidare öppna och spara i Word PC/Mac. Powerpoint och Excel blir dock lite stökigt. Köp till Office X för lärare/studenter. Ni betalar 1500 för tre licenser.

Handlar det om en kommunal skola (Stockholm stad) så är de ju bara att beställa en CD med Office (ca 200kr) från Ementor (f d Eterra) som kan användas på ett obegränsat antal macar – så ser avtalet mellan Microsoft och Stockholm stad ut!

Kan tillägga att jag idag invigt möjligheten att från en mac komma åt hemmapparna på stadens edu-nät, där elever (och lärare) kan spara sina filer - det fungerar utmärkt via Novels sk Native File Access (NFAP)!

Vi har en del Macar på vår skola också.
ca. 300 st. Alla våra högstadieelever och gymnasieelever har egna iBooks. Alla vår personal, t.o.m. städet och vaktmästaren har egna PBs eller iBooks. Från åk 1 till åk 6 har vi 2 iMacs i varje klassrum. Vi har datorer i Musiken och bilden. Vi kör alla "servisar" själva, DNS, emial, www, fil, etc.
Vi har ett trådlöst nätverk i hela skolan. Naturligtvis har vi även ett switchat 100 mbit/s ethernet nätverk i skolan. Filservrarna ligger på ett 1000 mbit/s nät.

Vi har även 3 st. eMacar och jag skulle säga att de är olämpliga som klassrumsdatorer, de låter för mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W

Vi har även 3 st. eMacar och jag skulle säga att de är olämpliga som klassrumsdatorer, de låter för mycket. [/B]

Det är sant att emacen inte är helt tyst, men jag upplever inte det som något problem. Den är tystare än PC-burkarna, skrivaren och t o m switcharna! Och när den går i vila upplever jag den som helt tyst. Personligen tvekar jag inte att byta ut fler PC-burkar mot just emac. De är ju trots allt betydligt billigare än imac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 10:18

Här kommer en till länk:

http://www.xvsxp.com/

Nu har ju inte vi några PC datorer så det är inte aktuellt för oss att jämföra med PC.
Vi har det tyst i våra klassrum och då är en surrande dator ett definitivt irritations moment.
I skolor där eleverna sitter i klassrummet med keps och ytterkläderna på och pratar i mobiltelefon eller lyssnar på mp3-spelare så har det ingen betydelse hur mycket datorn låter.
Eftersom detta var en musikskola så antar jag att eleverna är lite mer intresserade av skolarbetet.

• Oregistrerad
  • 2003-08-20 20:04

Verkar vara en hel den personer som jobbar i skola med mac här,
skulle kanske vara bra med ett forum av någon typ ,där mac i skola
diskuteras, kanske för litet ämne, men vore säkert guld värt för
dem som planera att försöka innför mera mac i sin skol miljö.
Jobbar själv med skolmöbler, och brukar alltid då tillfälle ges, argumenetar
för mac´en i skolan och upplever att allt fler lärarer suckar tungt när
man frågar hur mycket,och hur datorerna i klasserna används.

Här kommer lite blandade tips samt lite argument att använda mot skolledning, IT-folk och andra inblandade.

jag jobbar på en gymnasieskola där man kör i ett kommunalt Novellnät. Vi på medieprogrammet har en egen server med OSX samt 16 iMac "400 och 16 eMac 700, alla med OS9 (än så länge)

När det gäller inköp så kan du kontakta ett av Apple's educenter, i vårt fall råkade vi hamna hos Gothia Adb i Linköping. Där fick jag hjälp med att upprätta ett skolavtal direkt med Apple, vilket gav mig en inloggning på Apple Education Store. Dessutom har jag genom Gothia (eller vem du nu väljer) kunnat få hjälp med vissa produkter som kommer från tredjepart.

Inte minst viktigt när man får problem med en programvara från låt oss säga Adobe (hypotetiskt) och de och Apple hänvisar till varandra, då finns Educenter som skall kunna båda sidorna.

Argumenten då?
Jo, priset är ett viktigt argument. Om man köper en Apple dator så köper man en Apple dator, och en eMac eller liknande är som du sett inte speciellt dyr. OCH, den behöver inga tillägg. Har du någonsin hört någon köpa en bil med motor från Volvo, stolar från SAAB, pedaler från Skoda, Tanklock från Renault, växellåda från FIAT... , och ändå är det precis vad man gör när man köper PC (oftast). Vi köpte en uppsättning Powermac 7100/80 1995, dessa körde vi i sex!! år. Och de används fortfarande som ordbehandlare.
Med andra ord Macarna har lång livslängd. Gå in på vilken begagnad site som helst och jämför priser på tre år gamla PC mot Mac, andrahandsvärdet är oslagbart.

Driftssäkerhet. Våra PC-tekniker löser de flesta problem genom att "Ghosta om", dvs, blåsa maskinen helt en. Det händer att jag gör rena installationer, men inte för att lösa problem, snarare för att få fason på uppdateringar efter ett par års användande.

En annan bra sak. Eleverna, så snart de blivit vana vid Mac, gör det de skall. men eftersom de inte kan "härja runt" som de kan göra i en hemtam PC-miljö.
Vi får alltid lite klagomål om att "macar är skit" i början med det går över så snart resten av skolan får en virusattack eller annat problem och maskinerna blir oanvändbara i dagar eller veckor.

Behöver du mer tips, hojta till.

/TM

Senast redigerat 2003-08-20 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Treasuremine
Driftssäkerhet. Våra PC-tekniker löser de flesta problem genom att "Ghosta om", dvs, blåsa maskinen helt en. Det händer att jag gör rena installationer, men inte för att lösa problem, snarare för att få fason på uppdateringar efter ett par års användande.

Vad finns det för bra verktyg för att göra just detta och går det att göra via nätverket? Finns det någon sorts uppdatering/fix som kräver att man sitter fysiskt vid datorn eller kan man använda tex. Apple Remote Desktop för att fjärradministrera en burk fullt ut?

Sedan bör man väl tänka på att om man ska köra Mac OS X så är 128 MB RAM för lite. Minst det dubbla, gärna mer bör finnas i samtliga burkar och det gör ju att priset går upp något. Eller vad säger ni andra, räcker det med 128 eftersom ingen kommenterat det än?

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 00:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
räcker det med 128 eftersom ingen kommenterat det än?

Jag tycker att minst 512 MB bör man ha, har själv 640 in mina Macar. Många förespråkar att ca 360 räcker men minne är rel. billigt idag.

Jag kanske var lite otydlig. När jag skrev om PC-teknikerna och deras omghostningar så menade jag på PC-maskinerna, men det kanske framgick. Det finns en hel uppsjö lösningar för att bygga om eller reparera maskiner. En av de bättre är ett program som heter Carbon Copy Cloner. Det kan göra en exakt kopia på en hårddisk även med OSX och återskapa den. Sedan kan man, om man har OSX i hela systemet naturligtvis köra "Netboot". Men...
...min absoluta favorit är "Kringla+T" Om man kopplar en avstängd mac till en påslagen via firewire, och sedan startar upp den andra mskinen och samtidigt håller ner "kringla+T" så förvandlas strax skärmen till en blå bakgrund med en gul firewire-symbol och maskinens hårddisk läggs upp på den redan startade maskinens skrivbord. Deta är perfekt när man vill flytta stora datamängder eftersom man använder firewire-hastighet istället för nätverk.
Om man kör OS9 så kan man bygga en maskin färdig och sedan med hjälp av detta kopieringsinstallera sig igenom en hel sal. För mig tog det ca. 15 minuter per maskin att göra iordning en hel sal, med omformatering, installation och omstart, sedan är det bara att köra.

/TM

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 08:56
Citat:

Vi har det tyst i våra klassrum och då är en surrande dator ett definitivt irritations moment.
Eftersom detta var en musikskola så antar jag att eleverna är lite mer intresserade av skolarbetet.

Jag har oroat mig för eMacens buller. Själv har jag en PM 4400, den bullrar verkligen.

Hur mycket bullrar eMac jämfört med 4400?

Det bästa vore förstås att sätta in några eMacar i en sal och höra efter.

Fler synpunkter på fläktljud?

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 09:09
Citat:

Här kommer lite blandade tips samt lite argument att använda mot skolledning, IT-folk och andra inblandade.

jag jobbar på en gymnasieskola där man kör i ett kommunalt Novellnät. Vi på medieprogrammet har en egen server med OSX samt 16 iMac "400 och 16 eMac 700, alla med OS9 (än så länge)

När det gäller inköp så kan du kontakta ett av Apple's educenter, i vårt fall råkade vi hamna hos Gothia Adb i Linköping. Där fick jag hjälp med att upprätta ett skolavtal direkt med Apple, vilket gav mig en inloggning på Apple Education Store. Dessutom har jag genom Gothia (eller vem du nu väljer) kunnat få hjälp med vissa produkter som kommer från tredjepart.

/TM

Har pratat lite med InLife i Sthlm.

Citat:

Har du någonsin hört någon köpa en bil med motor från Volvo, stolar från SAAB, pedaler från Skoda, Tanklock från Renault, växellåda från FIAT...

/TM

Skall köra det argumentet.

Citat:

En annan bra sak. Eleverna, så snart de blivit vana vid Mac, gör det de skall. men eftersom de inte kan "härja runt" som de kan göra i en hemtam PC-miljö.
Vi får alltid lite klagomål om att "macar är skit" i början med det går över så snart resten av skolan får en virusattack eller annat problem och maskinerna blir oanvändbara i dagar eller veckor.

/TM

Tyvärr blir det inga virusattacker om man kör Mac rakt över. Måste nog ha ett antal Windows också så att folk kan märka skillnaden ....

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 09:15
Citat:

Vi har en del Macar på vår skola också.
ca. 300 st. Alla våra högstadieelever och gymnasieelever har egna iBooks. Alla vår personal, t.o.m. städet och vaktmästaren har egna PBs eller iBooks.

Det verkar superbra. Men med bärbart, finns följande problem:

- mer stölder?
- tappade datorer?

Mer stölder?

Helt fel, mycket mindre risk att bli av med datorerna då var och en har sin dator hemma. T.o.m. försäkringsbolaget tolkade det så.

Varje elev ansvarar för sin egen dator. Är de oförisktiga och slarvar bort dom eller förstör dem så får de ersätta skadan. Alla datorer är försäkrade och självrisken ligger på ca. 2.000.- Försäkringen är en fullvärdesförsäkring vilket innebär att skadad eller borttappad dator ersätts med NY likvärdig eller bättre.

Bevaka tråden