Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac vs Windows på skola - tips m m önskas

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Då måste man få folk att vilja lära sig syntaxen för LaTeX också. Jag har faktiskt svårt att se hur en vanlig studerande skulle jobba effektivare om han/hon måste hålla reda på en massa koder i huvudet medans han/hon skriver sina arbeten, istället för att skriva dom i ett vanligt ordbehandlingsprogram.
Men dom som verkligen vill lära sig kan säkert jobba effektivare i det.

Koderna man måste kunna är faktiskt rätt enkla, men det är sant att det är högre inlärningströskel för LaTeX än vad en ordbehandlare har. Det du däremot missar är att en ordbehandlare är väldigt bökig att göra något seriöst rapportskrivande i, och att den engångsansträngning det medför att lära sig LaTeX kan ställas mot den konstanta ansträngning man måste lägga ner för att få bra rapporter i t.ex. Word. Om man skriver väldigt få och korta arbeten lönar det sig alltså inte, men med de textmassor en genomsnittlig student skriver under en treårig högskoleutbildning rör det sig om många timmars tidsvinst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Jag förstår nyttan om det handlar om en datatekniskt inriktad utbildning, men vilken nytta har tex en vanlig studerande på samhällslinjen av att kunna LaTeX?

1. Textmängderna. Samhällsvetare skriver fruktansvärt många rapporter, arbeten och liknande.

2. Man får snygga, akademiskt korrekta titelsidor och innehållsförteckningar "gratis".

3. Fotnoter. Du anar inte hur mycket fotnoter en akademisk text innehåller. LaTeX fixar den biten hur bra som helst.

4. Läsbarhet. Rapporter skrivna i LaTeX blir väldigt vältypograferade, till skillnad från alla mer eller mindre läsarfientliga Word-texter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 20:33

Men i det här fallet är användarna elever som ska fylla sex år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 20:36

Det är TeXShop som gäller fortfarande va?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Treasuremine:
[...] Har du någonsin hört någon köpa en bil med motor från Volvo, stolar från SAAB, pedaler från Skoda, Tanklock från Renault, växellåda från FIAT... [...]

He, he, dessa argument fungerar inte alltid; Mitsubishi köper växellådor från Volvo, Volvo köper/köpte differentialer från Saab, Renault köper motorer från Volvo och vice versa, Volvo köper växellådor från Renault samt GM. Fler exempel finns säkert!

Finns det ingen som kan säga mig hur jag kan lära mig LaTeX? Hvor finns det mer information? Hur kan jag få tag på programmet och hvor kan jag läsa mer?
Jag har aldrig hört om det förut, men har tröttnat på word och appleworks...
Jag jobber just nu på mit avslutande arbete på universitetet, och vill gärna ha en bra typografi den här gången... Jag är dock ingen täknisk geni, men pluggar bara humaniora...

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 19:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacOphile
Finns det ingen som kan säga mig hur jag kan lära mig LaTeX? Hvor finns det mer information? Hur kan jag få tag på programmet och hvor kan jag läsa mer?
Jag har aldrig hört om det förut, men har tröttnat på word och appleworks...
Jag jobber just nu på mit avslutande arbete på universitetet, och vill gärna ha en bra typografi den här gången... Jag är dock ingen täknisk geni, men pluggar bara humaniora...

LaTeX är utbyggd version av språket TeX skrivt av Knuth, det är t.o.m. matematiskt bevisat. Finns ett antal program för Mac OS X att använda, tror att du kan ta ner fink och sen installera ett paket som heter antingen latex eller tetex därifrån. LaTeX är inget svårt att lära, inte svårare än HTML eller skulle nästan säga enklare än HTML. www.efd.lth.se/perf/handledning/ är ett enkelt dokument med de enklaste sakerna. Finns hela böcker om området som jag förstått det, finns väldigt mycket matrial skrivit i detta språk med, så användbart är det.

• Medlem
  • 2003-08-28 19:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men i det här fallet är användarna elever som ska fylla sex år.

He he... skön och självklar reflektion.

Skulle vilja se en femåring sitta och hacka LaTex. Jag tror inte de skulle vara så roade av det, man får vara glad om de vill sitta på en stol.

Bevaka tråden