Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schysst artikel i CS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ser man på, förstsidan o allt. Bra artikel du kommit in i Marcus Holmer.

Var macarna en anledning till att du slutade på SAAB?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-19 09:04

Skulle vara intressant och veta vilka större företag i Sverige som har +100 st maccar i sin IT miljö...

• Oregistrerad
  • 2001-12-19 09:34

Nån som har nått bra tips på hur man ska få sin chef/it avdelning att skaffa en mac som hyr-pc. Det fanns inte med som nått av alternativen vi fick. Nån annna som har lyckats övertala jobbet och fått en mac.
/Johan

Citat:

Skapades ursprungligen av: juno:
Nån som har nått bra tips på hur man ska få sin chef/it avdelning att skaffa en mac som hyr-pc. Det fanns inte med som nått av alternativen vi fick. Nån annna som har lyckats övertala jobbet och fått en mac.
/Johan

Jag har inte ens försökt, men det beror på att jag köper mina maskiner genom mitt företag.

Men det viktiga är väl att visa att det inte behöver kosta företaget några pengar (åtminstone inte mer än PC-paketen). Om man då kan peka på en redan färdig lösning som man kan köpa in som "färdigt paket" borde kunna vara en framkomlig väg. Då slipper ju företaget förhandla med tänkbara leverantörer utan köper ett sådant paket som ren hyllvara.

I senaste Macworld (?) skickade Macoteket med färdiga kalkyler över olika paket och tilläggsprodukter. Säkert har fler leverantörer ordnat liknande förkalkyler.

Ett extremt dumt argument är att personaldatorn skall motsvara den datorpark som finns på företaget i fråga, så att företaget direkt kan utnyttja den gratiskompetens som skapas (typ spela CS, Q3A eller motsvarande). Detta kan knappast vara viktigt för själva kompetensen, men argumentet måste slås sönder på något vis. Annars kommer man aldrig vidare.

Ett annat fånigt argument är att man inte kan hantera flera olika paket rent redovisningsmässigt. Detta faller i de flesta fall på att även om man bara har tre datorpaket så har man en mängd olika alternativ av kringutrustning som i praktiken skapar 100-tals individuellt designade paket på företaget.

//Mikael

Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Ser man på, förstsidan o allt. Bra artikel du kommit in i Marcus Holmer.

Var macarna en anledning till att du slutade på SAAB?

Nej, egentligen inte. Jag längtade helt enkelt tillbaka till Tyskland. Dock så visste jag att jag skulle få en Mac där...

Vad gäller Mac på jobbet så prata med din chef. När jag bytte jobb här nere så kom jag till en firma med en IT-chef som var Microsoft-fan, det var NT, Exchange och MS SQL för hela slanten. Jag och en kollega sa dock att vi mycket hellre arbetade med Macar.

Då chefen bara hade erfarenhet av att försöka koppla upp Macar till ett PC-nätverk via localtalk (åh herre...) med mindre lyckat resultat, var han naturligtvis inte så tänd på ideen.

Vi förklarade då att Macen var väldigt enkelt att koppla in i NT-nätverk (antingen via AppleTalk eller Dave) och då sa han att det vore ju bra om han fick lära sig det också.

Så efter ett par veckor våra Macar. En PM G4/450 och en Pismo 500.

Så alla chefer är inte omedgörliga...

Citat:

Skulle vara intressant och veta vilka större företag i Sverige som har +100 st maccar i sin IT miljö...

Våra kunder VK (Västerbottens Kuriren) har en rejäl Mac-park. Av 230 anställda är det lätt 100 Macar. Skulle tro det är fler.

TV 4 har ju nedlusat med Maccar. I alla fall i deras vinjetter från redaktioner mm.

Hur är det med alla stora tidningsdrakar?

Grafiska branschen, IT och blablabla!

/Kenneth

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-19 15:54

I filmbarnschen i Sverige var det över 80% av bolagen som körde Mac för ca. 8 år sedan...idag är det under 20% (!). Ingen ville dock gå över till PC frivilligt (!!!) utan tvingades av sina ägare från USA och Japan att byta. Men jag vet åtminstone två bolagschefer som istället skaffat sig Mac hemma privat, så om folk bara fick välja mer själva...

• Oregistrerad
  • 2001-12-20 07:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:

Bonniers förlag, Allers Förlag, Ikea och TV4 för att nämna några....

Men kan säga att Apple inte är vidare bra på att ha bra kontakt med oss storkunder.

Aftonbladet. Powerböcker till skribenterna och powermacar på redigering och fotorepro. Smidigt och bra. Support, nästan, dygnet runt om det skulle behövas. Skribenterna kan ta med sig sina bärbara vart de vill och sedan kopplar de bara in den i nätverket när de kommer till jobbet. Lysande lösning.

• Oregistrerad
  • 2001-12-20 11:46

Nån som vet om det i Sverige finns nåt forum/site som håller koll på vilka som är Mac-vänliga/Mac-ovänliga?

Annars vore det en god idé att ha en sån site. En svart lista över företag som avsagt sig Mac-användare som kunder, samt en grön(?) lista över företag som uttalat stöder Mac-användare som kunder.
Sedan lite komprimerade koncisa fakta om antalet Mac-användare i Sverige.

Kan man definiera Mac-användare som en tydlig målgrupp, så börjar man sätta siffror på oss som potentiella kunder. Och när det kommer in siffror i bilden, DÅ kommer fler chefer att vakna, trust me!

Hmm, blir lite sugen att sätta igång, faktiskt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Chrys:
Nån som vet om det i Sverige finns nåt forum/site som håller koll på vilka som är Mac-vänliga/Mac-ovänliga?

Kan du inte skapa en sådan?

Det finns motsvarande sajter för t.ex. vegetarianer, de fungerar mycket bra. Men där handlar det oftare om vilka produkter som innehåller vad, mycket stor hjälp.

Det skulle vara skönt att veta vilka företag som har dålig support för Mac, då skulle man kunna undvika dom för att slippa problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-26 20:35

Försvarsmakten hade en himla massa Macar för några år sedan (då dom var dyra!). Nu är vi på Värnpliktsnytt i stort sett den sista utposten. Ett femtontal Macar och en PC (för att testa spel på). Dom kom och sa från PC avdelningen på Högkvareteret att det väl var bäst att satsa på något som det finns support på. Men jag svarade att vi under de tre och ett halvt år jag varit på tidningen bara behövt använda tre timmar support utifrån. För att konfigurera en router och en server... Då insåg dom att det var bäst att låta oss vara. Försvarsmakten hade ju trots allt den goda smaken att erbjuda Macar som personal PC redan vid förra vändan. På Högkvaretert finns det flera PC vars användare prytt med Apple loggor...

• Oregistrerad
  • 2001-12-26 22:14

>>István
Har inte FOI kvar en hel del Macar,
...eller är det hemligt ?

Medströms Dataförlag, där jag jobbar, är mycket positivt inställda till Mac´ar. Som redaktionsmedlem på Datormagazin fick jag själv välja mellan Mac eller PC och nu sitter jag och har båda - PC´n i testlabbet och mac´en på skrivbordet som arbetsstation.

Vi kommer även att få erbjudande om både PC och mac som personalköpsdator senare i vår.

1
Bevaka tråden