Skapades ursprungligen av: juno:
Nån som har nått bra tips på hur man ska få sin chef/it avdelning att skaffa en mac som hyr-pc. Det fanns inte med som nått av alternativen vi fick. Nån annna som har lyckats övertala jobbet och fått en mac.
/Johan
Jag har inte ens försökt, men det beror på att jag köper mina maskiner genom mitt företag.
Men det viktiga är väl att visa att det inte behöver kosta företaget några pengar (åtminstone inte mer än PC-paketen). Om man då kan peka på en redan färdig lösning som man kan köpa in som "färdigt paket" borde kunna vara en framkomlig väg. Då slipper ju företaget förhandla med tänkbara leverantörer utan köper ett sådant paket som ren hyllvara.
I senaste Macworld (?) skickade Macoteket med färdiga kalkyler över olika paket och tilläggsprodukter. Säkert har fler leverantörer ordnat liknande förkalkyler.
Ett extremt dumt argument är att personaldatorn skall motsvara den datorpark som finns på företaget i fråga, så att företaget direkt kan utnyttja den gratiskompetens som skapas (typ spela CS, Q3A eller motsvarande). Detta kan knappast vara viktigt för själva kompetensen, men argumentet måste slås sönder på något vis. Annars kommer man aldrig vidare.
Ett annat fånigt argument är att man inte kan hantera flera olika paket rent redovisningsmässigt. Detta faller i de flesta fall på att även om man bara har tre datorpaket så har man en mängd olika alternativ av kringutrustning som i praktiken skapar 100-tals individuellt designade paket på företaget.
//Mikael