Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples riktning med OS X?

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-11-06 19:30

Att religiösa accepterar felaktigheter betyder inte att felaktigheterna inte finns. :-D.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att religiösa accepterar felaktigheter betyder inte att felaktigheterna inte finns. :-D.

Skulle kunna göra ett massivt inlägg om detta, både vad gäller Macintosh och vad gäller religionen, men väljer att inte göra det, för allas trevnad...

LCR

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att religiösa accepterar felaktigheter betyder inte att felaktigheterna inte finns. :-D.

Förstår inte riktigt poängen med detta påstående, att liknande påståenden haglar över Macfantaster är ju inte ovanligt men i en tråd där större delen av de deltagande kritiserar Apple för hur de agerar känns det rätt tappat...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-06 20:06

Jag riktade mig inte till "större delen av de deltagande". Det måste du väl ändå förstå?

Ursprungligen av InPezonator:

Förstår inte riktigt poängen med detta påstående, att liknande påståenden haglar över Macfantaster är ju inte ovanligt men i en tråd där större delen av de deltagande kritiserar Apple för hur de agerar känns det rätt tappat...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag riktade mig inte till "större delen av de deltagande". Det måste du väl ändå förstå?

Jag tror att du inbillar dej någonting som inte stämmer med verkligheten. Bara för att man tror på någonting och anser att det är en bra grej betyder inte det att man inbillar sej en massa skit bara för att man inte gör som massan, har en Windows PC, kör Toyota Prius och tittar på Bonde söker fru...

När jag flyttade hem till Sverige i och med ett nytt jobb stod jag inför valet att helt själv köra Mac när resten av det nya företaget körde enbart Windows (år 2000 var det inte lika lätt att integrera som det är idag) och det som fick mej att göra rätt val var när jag pratade med Woz (the man himself) och han sa "it is a bit like religion, if you want to follow what you believe in sometimes you have to make some sacrifices" och jag förblev Mac-evangelist.

Men detta betyder inte att jag blint följer allt Cupertino säger. Jag tror att det är många som har samma inställning som mej, men jag vet också att det finns (nu för tiden) många många fler som använder Mac men skiter vilket egentligen, eller ser det som en statussymbol.

LCR

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag riktade mig inte till "större delen av de deltagande". Det måste du väl ändå förstå?

Jag släpper den (bad)bollen för den kommer ändå aldrig sluta snurra...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att religiösa accepterar felaktigheter betyder inte att felaktigheterna inte finns. :-D.

Jag vet att Woz' signatur finns på insidan av 128K, 512K, Plus... men han hade aldrig någonting med Macintosh system att göra, så det är nog snarare dej själv du beskriver...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag vet att Woz' signatur finns på insidan av 128K, 512K, Plus... men han hade aldrig någonting med Macintosh system att göra, så det är nog snarare dej själv du beskriver...
LCR

Steve Wozniak (Woz) var faktiskt inblandad i Macintosh system…. Det är därför hans namn är med i bakstycket på 128K, 512K (Fat Mac), 512K+, och Mac Plus. Men det var mycket tidigt i Macintoshens utveckling, i allafall de allra första mac prototyperna. Det finns en krets komponent som heter IWM (Integreted Woz Machine). Namnet Woz är i allafall med! Kretsen hade ansvaret för stynngen och kommunkationen mellan diskettstationen och moderkortet. När diskettstationerna försvann försvann även det chippet. Krestsen kan mycket väl även har varit utvecklat för Apple II serien och fördes med till Macintosh.

Steve Wozniak lämnade Apple 6 feb 1987 som fulltids tjänstgöring (men är fortfarande anställd hos Apple, även idag), den första Macintosh lanserades 24 jan 1984.

Ursprungligen av The Real Viking:

Steve Wozniak (Woz) var faktiskt inblandad i Macintosh system…. Det är därför hans namn är med i bakstycket på 128K, 512K (Fat Mac), 512K+, och Mac Plus. Men det var mycket tidigt i Macintoshens utveckling, i allafall de allra första mac prototyperna. Det finns en krets komponent som heter IWM (Integreted Woz Machine). Namnet Woz är i allafall med! Kretsen hade ansvaret för stynngen och kommunkationen mellan diskettstationen och moderkortet. När diskettstationerna försvann försvann även det chippet. Krestsen kan mycket väl även har varit utvecklat för Apple II serien och fördes med till Macintosh.

Steve Wozniak lämnade Apple 6 feb 1987 som fulltids tjänstgöring (men är fortfarande anställd hos Apple, även idag), den första Macintosh lanserades 24 jan 1984.

IWM har med Apple ][ att göra, kan hända att vissa delar användes på Macintosh, men Woz jobbade med Apple // inte Macintosh (något nämnvärt) och framför allt inte SYSTEMET, Woz är ingen programmerare!

Apple // existerade vid sidan om Macintosh långt in på 80-talet, t.o.m. 90-talet...

apple-history.com

LCR

Ursprungligen av LCR:

IWM har med Apple ][ att göra, kan hända att vissa delar användes på Macintosh, men Woz jobbade med Apple // inte Macintosh (något nämnvärt) och framför allt inte SYSTEMET, Woz är ingen programmerare!

Apple // existerade vid sidan om Macintosh långt in på 80-talet, t.o.m. 90-talet...

apple-history.com

LCR

”Apple DOS was largely written by Steve Wozniak, Randy Wigginton, and outside contractor Paul Laughton.”

Apple DOS

"Integer BASIC, written by Steve Wozniak, was the BASIC interpreter of the Apple I and original Apple II computers.”

Integer BASIC

För att inte vara en programmerare var Woz ovanligt duktig på att programmera...

Ursprungligen av Hagelin:

För att inte vara en programmerare var Woz ovanligt duktig på att programmera...

Den programmeringen är ju mycket mer low-level, det är ju mycket närmare hårdvaran när man håller på med assembly än att programmera Macintosh System.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Den programmeringen är ju mycket mer low-level, det är ju mycket närmare hårdvaran när man håller på med assembly än att programmera Macintosh System.

LCR

Har du glömt bort att Macintosh System 1.0 - 5.0 (tror jag) bestod mest av 90% assambly kod!!! Det var därför Macintosh var så snabb med grafiken, trots klen CPU medan övriga konkurrenter inte kunde införa grafisk gränssnitt så snabbt.

Sen som programmerinsspråket pascal in… resten vet vi…

Det är först långt senare som C och Objective C kom in.

Men Steve Wozniak kunde en del om programmering vilket var nödvändigt för att utveckla hårdvaran, t.ex. IWM kretsen.

Ursprungligen av The Real Viking:

Har du glömt bort att Macintosh System 1.0 - 5.0 (tror jag) bestod mest av 90% assambly kod!!! Det var därför Macintosh var så snabb med grafiken, trots klen CPU medan övriga konkurrenter inte kunde införa grafisk gränssnitt så snabbt.

Sen som programmerinsspråket pascal in… resten vet vi…

Det är först långt senare som C och Objective C kom in.

Men Steve Wozniak kunde en del om programmering vilket var nödvändigt för att utveckla hårdvaran, t.ex. IWM kretsen.

Vi har nog tappat fokus på vad detta handlar om och det jag ställde mej emot var påståendet att det var Wozniaks GUI, vilket ÄR helt fel, liksom påståendet att det var Woz som till stor del varit med och skapat Macintosh. Det var han inte!

Visst kanske han var med på något hörn, och självklart kan han programmera, men han jobbar med annat, och definitivt inte med GUI saker.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Vi har nog tappat fokus på vad detta handlar om och det jag ställde mej emot var påståendet att det var Wozniaks GUI, vilket ÄR helt fel, liksom påståendet att det var Woz som till stor del varit med och skapat Macintosh. Det var han inte!

Visst kanske han var med på något hörn, och självklart kan han programmera, men han jobbar med annat, och definitivt inte med GUI saker.

LCR

Ja, vi har tappat fokus.

Det är korrekt att Wozniak inte jobbade med GUI hos Apple (han var dock med i GUI området för linux på slutet av 90-talet). Jag har inte heller sagt att han har med GUI att göra… eller varit med att skapa Macintosh… däremot kanske var som en viktig bollplank för Macintosh-teamet (som i stora delar kom från Apple // teamet). Jag skrev tydligt i tidigare inlägg att han inte tillhörde Macintosh-teamet. IMW kretsen i de tidiga Macintosh är dock hans verk (som först och främst utvecklats för Apple // serien).

Detta blir min sista inlägg i denna tråd om Woz.

Ursprungligen av LCR:

IWM har med Apple ][ att göra, kan hända att vissa delar användes på Macintosh, men Woz jobbade med Apple // inte Macintosh (något nämnvärt) och framför allt inte SYSTEMET, Woz är ingen programmerare!

Apple // existerade vid sidan om Macintosh långt in på 80-talet, t.o.m. 90-talet...

apple-history.com

LCR

IWM finns i de tidiga macintosh datorerna. Jag själv hade problem med diskettstationen. Fick utbytt det på garantin. Granskade då noga och läste då om IWM kretsen som fanns på min Macintosh.

http://www.1000bit.it/support/articoli/apple/mac128.pdf
I filen ovan finns det ett kretsgrafik av Mac128 och i mitten av denna grafik står IWM!

Han var inte med i Macintosh teamet (vilket jag inte heller har sagt), men hade nog säkert något vettigt att säga när han hälsade på kamraterna (några som tidigare var med i Apple // teamet) i Macintosh gänget och hans krets fanns i deras prototyper och säljande maskiner. Varför skulle hans namn annars vara med på insidan av bakkåpan? Jag tror att han fungerade som en bollplank för Macintosh-teamet. Han var officiellt kvar i Apple // teamet som tekniker…

Ursprungligen av The Real Viking:

Steve Wozniak (Woz) var faktiskt inblandad i Macintosh system…. Det är därför hans namn är med i bakstycket på 128K, 512K (Fat Mac), 512K+, och Mac Plus. Men det var mycket tidigt i Macintoshens utveckling, i allafall de allra första mac prototyperna. Det finns en krets komponent som heter IWM (Integreted Woz Machine). Namnet Woz är i allafall med! Kretsen hade ansvaret för stynngen och kommunkationen mellan diskettstationen och moderkortet. När diskettstationerna försvann försvann även det chippet. Krestsen kan mycket väl även har varit utvecklat för Apple II serien och fördes med till Macintosh.

folklore.org: Nybbles
folklore.org: Five Different Macintoshes

Ursprungligen av The Real Viking:

Steve Wozniak lämnade Apple 6 feb 1987 som fulltids tjänstgöring (men är fortfarande anställd hos Apple, även idag), den första Macintosh lanserades 24 jan 1984.

Men konkreta bidrag till företagets produkter efter flygkraschen ’81 är svåra att hitta.

Senast redigerat 2010-11-12 13:58
  • Oregistrerad
  • 2010-11-07 11:11
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att religiösa accepterar felaktigheter betyder inte att felaktigheterna inte finns. :-D.

Mac är inte en religion, mac är en sekt. Det är skillnad, googla lite.

Har skräp i korgen, väljer töm.

Den raderar 99 av 100 filer och skriker på en, kan ej för filen används.

Går upp i menyn och väljer "Säker papperskorgstömning". I 99 fall av 100 funkar det utmärkt - det tar tid för filerna skall skrivas över några gånger, men vem bryr sig.

Visst har korgen grinat några gånger sedan år 2000 eller när det var jag började köra OSX men jag har aldrig vart med om de problem som utlovas ovan jag har heller aldrig känt att det skulle vara ett problem som ligger "djupt ner i OSX" på något vis.

Jag kan hålla med om att OSX skulle bli bättre med ett helt nytt Filsystem, men att det skulle vara värdelöst idag är ju att ta i.

Sedan att börja hugga med "religionsyxan" är ju bara löjligt. Bara för att folk inte tycker som du så innebär ju inte det att de är talibaner/indoktrinerade/religiösa.
Man liksom diskvalificerar sig själv från en fortsatt diskussion där.

Jag använder macar, jag blir lätt frustrerad framför en PC därför att jag anser att jag fått ett fullständigt undermåligt verktyg till att göra mitt jobb med...
Jag väljer kalla mig Fantast, för jag tycker macar och OSX ÄR fantastiska maskiner.

Dags att dela upp denna tråden till 2 kanske?

Var tog framtidssnacket vägen?
Någon skrev i en helt annan tråd om iOS och bristen på synligt filsystem samt påstod att detta borde kunna lösas med ett "moln" i framtiden och ex.vis en iPad som fristående enhet.
Jag funderade i just de banorna angående ett framtida datorsystem, där man kanske går tillbaka till "arbetsstationer" med program etc internt, men har en "server" antingen hemma eller som ett moln. Något vi är ganska kassa på är ju att integrera de "datorsystem" vi redan har, ex. vis värmepumpen i huset, bilen, telefonen, gps:er etc. Alla fungerar som separata enheter, men det hade ju varit så mycket enklare om allt kunde integreras och skötas från min laptop, eller i vissa fall telefonen.
Nu menar jag kanske inte att just Apple ska utveckla detta, bara att den som först kommer med en bil som har en inbyggd hårddisk och som automatiskt kopplar upp sig mot ditt trådlösa nätverk eller ditt moln skulle kunna revolutionera allt från musiklyssnande/videotittande i baksätet till just programmering av gps, serviceintervaller, etc. etc.

När det sedan kommer till GUI håller jag med om att ett skrivbord är ett skrivbord. Men även den enklaste och okunnigaste användaren har idag tusentals olika filer på sin dator, och utan att veta tror jag att just sökvägar är det som oftast ställer till det. Hur många gånger har inte jag fått frågan från släkt och vänner "jag hittar inte XXX-filen" osv.
Visst det går att söka rätt på den i Spotlight, men ska du göra det varje gång så blir det ju lite som att ringa Eniro varje gång du ska använda telefonen.
Så frågan är hur ska "skrivbordet" se ut och hur ska det användas? Jag tror fortfarande att ett iOS-liknande system kommer att kunna tillfredställa stora delar av Apples kunder, så frågan är om de går tillbaka till ett "förenklat system-alternativ" och ett "avancerat system-alternativ" för de som så önskar.
Ingenting Apple gjort med GUI sedan OSX infördes har ju varit något annat än snyggprylar och påbyggnader. Det är tio år nu. Drygt.
OSX förändrade GUI radikalt, frågan är ju om man tänker sig något lika radikalt igen?
Min poäng är att just "skrivbordet" börjar bli en aningens trångt och oorganiserat hos många. Kanske skapa en möjlighet att använda "flera olika skrivbord?" Ett för bilder, ett för ordbehandling etc. vad vet jag.
Annars ser jag ärligt talat ingen anledning att ändra GUI. Det är som en klocka. Den analoga klockan är överlägset enklast för hjärnan att tolka, därför har den överlevt i hundratals år och används fortfarande, den digitala revolutionen till trots.
Kan man inte göra skrivbordet bättre kan det ju lika gärna vara kvar.

Filsystemet är ju redan nu i vägen. Slutat leta i mappar.
Har allt i en hög och låter Spotlight söka fram det på en sekund.
Datorn letar bättre än mig.

Vill du se Fastighetsautomation, kika in på KTC.se - de är bäst i branschen...

vad man skall göra åt skrivbordet det vete fasen, men för skrivbordet är FILEN det centrala hela tiden. Det kommer säkert andra analogier.

Själv använder jag fönster extremt mkt på en 27" iMac - allt igång samtidigt, skrivbordet används bara som mellanlagringsenhet.

Här hoppas jag att Mac OS X Lion kommer med något nytt inom filsystemet.

Du behöver inte veta var filen är lagrad fysiskt, bara veta var den finns logiskt. Mac OS X Lion skulle kunna själv ansvara för var fysiska lagringen skall ske (man sätter upp först en lista vilka enheter som Mac OS X Lion får lagra filer i, t.ex. NASar, interna/externa hårddiskar, molnet osv.). Men man måste ha samtidigt ha möjlighet att kunna lagra på bestämda fysiska platser, t.ex. USB minne, extern bärbar hårddisk - detta skulle kunna ske när man i Spara dialogrutan väljer en logisk ikon eller fysisk ikon.

Filsystemet bör också ha många fina egenskaper från ZFS.

Senast redigerat 2010-11-17 09:03
Ursprungligen av Goflorp:

vad man skall göra åt skrivbordet det vete fasen, men för skrivbordet är FILEN det centrala hela tiden. Det kommer säkert andra analogier.

Kanske snart dags att damma av OpenDoc konceptet igen? Inte exakt samma men något liknande.

Där var programmen inte längre i centrum utan dokumenten. Alla program var ju mer eller mindre som plug-in som man växlade, beroende på vilka verktyg du använde för stunden, men dokumentet var i centrum hela tiden. Idén var bra, provade OpenDoc, nackdelen var att det var långsamt. Men nya kodningsverktyg (Xcode) som vi har och bättre system- och programkods algoritm, APIer + nya snabba datorer är långsamheten troligen borta, men vem vet…? Skulle folk acceptera det?

Personligen ser jag inget fel i ett filsystem med mappar och filer. Mycket lättare att separera olika delar av ett enorm bibliotek av filer (vad de nu kan vara av för typ) med mappar. Att ha alla filer i en enda "mapp" (eller vad du, Goflorp, vill kalla det för) är inte en bra grej om man ser till många olika användningsområden).

Helt ok om det bara handlar om en familjs privata fotografier genom åren eller någonting liknande, men om det handlar om en firmas olika projekt för olika kunder är detta ett löjligt koncept.

Filer i olika mappar har existerat långt innan Macintosh GUI kom till världen, inom både DOS , UNIX m.m.

Ta bara vanliga bibliotek, skulle aldrig fungera om man inte hade indelningar inom ämnen, olika bokhyllor. Fast känner jag dej rätt så ska vi inte ha pappersböcker utan bara PDF filer i en enda hink som man får söka efter i Spotligt... ?!

LCR

Ett alternativ är att dom inte löser det alls, på samma sätt som i iOS. Varje program får sköta sin egna filhantering, med möjligheten att öppna filer i andra program. Då har man samtidigt skapat en marknad för alternativa filhanterare, på ett annat sätt än vad som finns idag, iom att man går ifrån normen för filhantering överlag.

Såklart är det fullt möjligt att samköra med det gamla hederliga hierarkiska filsystemet, så gamla rävar inte känner sig överkörda.

Ursprungligen av irrelogical:

Varje program får sköta sin egna filhantering, med möjligheten att öppna filer i andra program. Då har man samtidigt skapat en marknad för alternativa filhanterare, på ett annat sätt än vad som finns idag, iom att man går ifrån normen för filhantering överlag.

För mig ger det kalla kårar i ryggen… tänk på 80-talet då alla hade var sitt sätt att sköta och det var inte kompatibla - hisklig massa besvär att få en fil från ett program till ett annat…

Nej, det måste vara något gemensamt i Apples API som ger enkelhet men samtidigt flexibilitet - något som har stöd för lokal-, nätverks- och molnlagring (idag har vi bra stöd för det två förstnämnda och mindre bra det sistnämnda. Lösningen är nog ett nytt GUI och fullständigt stöd för samtliga tre lagringsvarianter (gärna med logiska lagringar för alla tre lagringsvarianter).

Ursprungligen av irrelogical:

Såklart är det fullt möjligt att samköra med det gamla hederliga hierarkiska filsystemet, så gamla rävar inte känner sig överkörda.

Kan bli knepigt att kombinera gammalt och nytt. Går det (utan prestandaförlust), så 'go for it'.

Bevaka tråden